Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inläggav fakkalot » 07 feb 2018, 19:27

Det finns drivande linjer inom Tjt's med, har själv haft 3 stycken rådrivare i min uppväxt, drivit mellan 50-90 min som snitt :lol:
Remington 700 .308 (kkc kolv) Meopta Meostar R1 3-12*56
R93 proff. 8*57 Micro H1
Remington 11-87
fakkalot

Inläggav mackan78 » 20 sep 2018, 21:50

Vet någon var jag kan köpa hakskydd?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mackan78

Inläggav Malm88 » 04 nov 2018, 18:43

Senaste 4 släppen med tysken har resulterat i 3 älgar och 3 hjortar. Härligt med allround hund!BildBildBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blaser R8 Std - 308 win Attache.
Brno 12/70 side by side.
Browning T-bolt 22lr
Glock 17 9mm
Hämmerli X-esse 22lr
Användarvisningsbild
Malm88

Inläggav MrMacke » 05 nov 2018, 15:09

Mitt lilla rövhål på 4.5år valde att gå i grävlingsgryt i helgen, en snabbvisit i hålet och sett litet slagsmål så lyckades jag nypa han när han var ut och kollade läget, första gången han är nere men märkte på han att det var kul :|

Normalt trillar det hjort, älg och rå näst på varje jakt för han men nu hade han gått 3 mil med intensiva drev under dagen och i brist på vilt i sista såten så blev det ned i ett hål, går det att göra något åt grytandet eller är det bara att omfamna misären och inte uppmuntra ?
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav JOHBAG » 06 nov 2018, 10:08

Jagat hårt med mina terriers, mycket vassar..

Några har varit snittade men inget allvarligt, västarna har räddat livet på dom ett gäng gånger.

Fått skicka dom nya Apron västarna på lagning, fick hem dom i början på oktober och Malins kommentar var "Aldrig fått tillbaka västar för lagning på så kort tid, med så många hål och dessutom två västar, du jagar mycket förstår jag" :wink:

Inga genomslag utan västarna har fungerat precis som dom skall!

Har kört med 6 tyskar, dom yngre har visat framfötterna och dom äldre gör det dom brukar göra.

Endast vildsvin har ramlat, precis som jag vill.

Nu får dom vila ett par dagar innan vi kör på igen!BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Allt om Tysk jaktterrier

Inläggav Tommy k » 15 dec 2018, 18:31

Godkväll
Har en tyskterrier som är 8 mån nu do

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Tommy k

Inläggav SOTA » 17 dec 2018, 18:56

Hej. Har en tysk som jag tragglar med.
Han har fått jaga sen han var 1.5 år, nu är han 4.5.
Jakterna är väldigt varierande men han jagar alltid korta drev när det kommer till rådjur. Jag vet att det är en kortdrivande hund men var ändå lovad jakttider på 20-30 minuter. Dom har jag ännu inte sett när det kommer till rådjur. Oftast så går jakten bara rakt ut i nån minut varpå hunden sen går tillbaka i samma spår. Jag går jag efter i löpan och när han kommer åter så skickar jag iväg honom igen och då går det 1 minut eller 2 igen.
Hopplöst värre.

Bättre är det med räv. Där håller han i 10-20 iaf. Dock bara första jakten. Sen är det mer eller mindre en stöthund.

Har även upplevt att han har det svårt med ringandet. Är det vanligt eller är det bara min hund?
Han springer bara fram o tillbaka i samma löpa på slutet i hopp om att hitta avhoppet. Jag har flera gånger lett honom i cirklar kring tappet men det verkar inte fastna tyvärr.

Angpende småjakterna så har jag varit flera ggr vid veterinär och kollat nosen samt behandlat för noskvalster.

Även kraftiga problem så fort jakten går in i gammal jakt också.

Några idéer eller är tyskarna helt enkelt så knepiga?

Mvh
/Lätt frustrerad

Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tikka M77K, 12/12-70, 12-70/5.7x43 - BSA CatsEye 1.5-4.5x32
Tikka T3 Lite MT Vänster .308win - Nikon Monarch E 2.5-10x50 - Stalon Whisper Magnum Vakfront
Ruger 10/22 Lipsey's Exclusive - Redfield 3-9x42
SOTA

Inläggav JOHBAG » 19 dec 2018, 20:10

Att en uppfödare lovar drevtider låter rätt konstigt, trots genetiken så blir det inte alltid som man planerar en parning...

Avelsgodkänd parning?

Hur ofta jagar du med hunden?
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav SOTA » 19 dec 2018, 23:28

JOHBAG skrev:Att en uppfödare lovar drevtider låter rätt konstigt, trots genetiken så blir det inte alltid som man planerar en parning...

Avelsgodkänd parning?

Vill inte hänga ut nån här så jag skriver ej varifrån han kommer men han har stamtavla och meriterade föräldrar med höga poäng i jaktprov. Dessutom från en välkänd Kennel. Var egentligen tänkt som avelshund men då köparen strulade med pengar så fick vi chansen.

Jagar nån gång/vecka. Försöker hålla han igång så gott man hinner med under och utöver säsong.

Tikka M77K, 12/12-70, 12-70/5.7x43 - BSA CatsEye 1.5-4.5x32
Tikka T3 Lite MT Vänster .308win - Nikon Monarch E 2.5-10x50 - Stalon Whisper Magnum Vakfront
Ruger 10/22 Lipsey's Exclusive - Redfield 3-9x42
SOTA

Inläggav JOHBAG » 21 dec 2018, 08:59

SOTA skrev:
JOHBAG skrev:Att en uppfödare lovar drevtider låter rätt konstigt, trots genetiken så blir det inte alltid som man planerar en parning...

Avelsgodkänd parning?

Vill inte hänga ut nån här så jag skriver ej varifrån han kommer men han har stamtavla och meriterade föräldrar med höga poäng i jaktprov. Dessutom från en välkänd Kennel. Var egentligen tänkt som avelshund men då köparen strulade med pengar så fick vi chansen.

Jagar nån gång/vecka. Försöker hålla han igång så gott man hinner med under och utöver säsong.

Kennel är ointressant , tänkte mest att om Parningen var godkänd så finns det oberoende provresultat .

Sen är det så att i varje kull så kommer valparna bli olika, genetiken är aldrig konstant eller säker...

Har en hane ifrån en grym parning där alla kulksyskon utom 1 har visat väldigt bra jakt och flera gjort prover i tidig ålder (min fick S/ på vildsvinsprovet i tyskland innan 1 års ålder.).

Jag har haft den hunden hos mig och jagat ordentligt med den för att se om det blev annorlunda men den hunden är och kommer vara en medelmåtta.

Med det sagt så skall du inte räkna bort hunden utan kan vara så enkelt att jakt 1 gång /vecka är för lite..
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav Ellenshusse » 01 jan 2019, 19:22

Hej på er galningar i denna tråd!

Då det börjas vanka in en del svin på markerna nu så går tankarna om en vildsvinshund.
Käringen har förbjudit alla ”stora hundar” i hemmet :roll: , därför jag då funderar på en tysk som kamrat till taxarna.

Detta ligger något eller några år bort, men hur funkar era tjt som rena vildsvinshundar? Jaga rå och annat får taxarna sköta.
Ännu en fråga rakt på sak, är det möjligtvis någon som har en tjt som man hade kunnat få följa med under en jakt (som passiv hundförare) för att se hur dessa jobbar? Småland-Halland-Blekinge-Skåne?
”Tyvärr” har inte markerna här hemma så tätt med svin så jag kan bjuda in hit.

Självklart går det att läsa sig till i denna tråd och övriga internet hur en perfekt hund ska agera, men det hade varit oerhört kul och lärorikt att få se med egna ögon.

Hälsningar,
TAX för utlån Småland-Värnamo
Ellenshusse

Inläggav JOHBAG » 11 jan 2019, 16:31

Dubbelpost
Senast redigerad av JOHBAG 11 jan 2019, 16:33, redigerad totalt 1 gång.
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav JOHBAG » 11 jan 2019, 16:31

Ellenshusse skrev:Hej på er galningar i denna tråd!

Då det börjas vanka in en del svin på markerna nu så går tankarna om en vildsvinshund.
Käringen har förbjudit alla ”stora hundar” i hemmet :roll: , därför jag då funderar på en tysk som kamrat till taxarna.

Detta ligger något eller några år bort, men hur funkar era tjt som rena vildsvinshundar? Jaga rå och annat får taxarna sköta.
Ännu en fråga rakt på sak, är det möjligtvis någon som har en tjt som man hade kunnat få följa med under en jakt (som passiv hundförare) för att se hur dessa jobbar? Småland-Halland-Blekinge-Skåne?

Självklart går det att läsa sig till i denna tråd och övriga internet hur en perfekt hund ska agera, men det hade varit oerhört kul och lärorikt att få se med egna ögon.

Hälsningar,

Har 7 st tyskar och jagar uteslutande vildsvin med mina, tyskarna är relativt lätta att prägla på det vilt man vill att dom skall jaga och med rätt linjer så föredrar dom djur som gör motstånd..

Men som med annan typ av prägling så "krävs" det att det finns relativt gott om det viltet samt att det bara skjuts just vildsvin för hundarna.

Mina äldre struntar i allt annat vilt förutom räv/grävling och vildsvin, dom kan dra 100 meter efter annat vilt men släpper det direkt medans när det är vildsvin så hänger dom på i drygt 2 km.

Min näst yngsta, Tukk( 1 1/2 år) har jag släppt drygt 10 ggr (3 förra säsongen och 7 den här), skjutits några vildsvin för honom, snittad 3 ggr(tyvärr) och premierar redan nu vildsvin.

Nu vill jag ha rastypiska tyskar, noga med linjerna och jag söker hundar med hög skärpa, jag har väldigt bra tillgång till marker med gott om vildsvin, jagar generellt 5 dagar/vecka under säsongen alltifrån Uppland ner till Skåne så jag och mina hundar är kanske inte genomsnitts jägaren..

Mina hundar har lite olika arbets sätt men genomgående väldigt nära på vildsvinen, förföljande på allt mellan 600 m upp till 7-8 km.

Just den här säsongen är speciell, jag blev tvungen att stoppa min jakt i mitten på november och kommer inte hinna jaga mer den här säsongen pga ett stort jobb projekt..

Dessutom har jag haft ovanligt många skador och allvarliga skador på mina hundar iår, kör alltid skyddsvästar på hundarna..

Annars hade jag nog kunnat lösa att du kan hänga på och se ett gäng tyskar in action i bla blekinge .

Mitt råd är: var noga med linjerna, vänta hellre på" rätt" parning, det börjar dyka upp tyskar som inte vill jaga vildsvin aktivt........
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav Ellenshusse » 12 jan 2019, 17:29

JOHBAG skrev:
Ellenshusse skrev:Hej på er galningar i denna tråd!

Hälsningar,

Har 7 st tyskar och jagar uteslutande vildsvin med mina, tyskarna är relativt lätta att prägla på det vilt man vill att dom skall jaga och med rätt linjer så föredrar dom djur som gör motstånd..

Men som med annan typ av prägling så "krävs" det att det finns relativt gott om det viltet samt att det bara skjuts just vildsvin för hundarna.

Mina äldre struntar i allt annat vilt förutom räv/grävling och vildsvin, dom kan dra 100 meter efter annat vilt men släpper det direkt medans när det är vildsvin så hänger dom på i drygt 2 km.

Min näst yngsta, Tukk( 1 1/2 år) har jag släppt drygt 10 ggr (3 förra säsongen och 7 den här), skjutits några vildsvin för honom, snittad 3 ggr(tyvärr) och premierar redan nu vildsvin.

Nu vill jag ha rastypiska tyskar, noga med linjerna och jag söker hundar med hög skärpa, jag har väldigt bra tillgång till marker med gott om vildsvin, jagar generellt 5 dagar/vecka under säsongen alltifrån Uppland ner till Skåne så jag och mina hundar är kanske inte genomsnitts jägaren..

Mina hundar har lite olika arbets sätt men genomgående väldigt nära på vildsvinen, förföljande på allt mellan 600 m upp till 7-8 km.

Just den här säsongen är speciell, jag blev tvungen att stoppa min jakt i mitten på november och kommer inte hinna jaga mer den här säsongen pga ett stort jobb projekt..

Dessutom har jag haft ovanligt många skador och allvarliga skador på mina hundar iår, kör alltid skyddsvästar på hundarna..

Annars hade jag nog kunnat lösa att du kan hänga på och se ett gäng tyskar in action i bla blekinge .

Mitt råd är: var noga med linjerna, vänta hellre på" rätt" parning, det börjar dyka upp tyskar som inte vill jaga vildsvin aktivt........

Tack för detta utförliga svar!

Om jag bara hittar ”rätt linjer” så är nog präglingen inga problem, då jag alltid jagar in mina hundar själv.
Jag ska kika runt och läsa om lite uppfödare, göra den vanliga efterforskningen.
Eventuellt att jag återkommer med frågor/referenser!
TAX för utlån Småland-Värnamo
Ellenshusse

Inläggav jonteboriskogen » 31 maj 2019, 22:17

Efter en resa på 1400km t/r plus diverse färjor så är vi hemma på Åland igen med en tjt valp från hivlingens senaste kull. Liten krabat som verkar veta vad han vill och morrade åt stövaren våran direkt när dom fick hälsa på varann :wink:
Kommer försök jaga allt som finns på holmen utom älg.
Blaser r93 grs
sako vixen
Beretta silver pigeon
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound hane Zeb
Tjt hane hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Inläggav Jakes » 13 jun 2019, 11:36

Hej,

Hur går det med valpen? jag har en tik från samma kull :)
Användarvisningsbild
Jakes

Inläggav jonteboriskogen » 13 jun 2019, 11:54

Jakes skrev:Hej,

Hur går det med valpen? jag har en tik från samma kull :)

Jodå går ganska bra, byggde en hundgård att ha med på jobbet och säger inte ett pip på dagarna med sen när vi kommer hem då är det fullt ös i 2,5h :wink:
Humör finns i överflöd så ska nog försöka va bestämd med denna krabat från dag ett, överlag väldigt social och trevlig kille som vet vad han vill :mrgreen:
Hur går de för din då?
Blaser r93 grs
sako vixen
Beretta silver pigeon
Tikka m55 x2
Sako Finnfire II
Alfa proj 22lr

American foxhound hane Zeb
Tjt hane hivlingens Åle (Max)
Användarvisningsbild
jonteboriskogen

Inläggav Jakes » 13 jun 2019, 13:51

Härligt, låter som ett likt beteende. Har också fått känslan av det gäller att vara rätt bestämd hon tar dock en riktigt tillsägelse bra samt duktig på ögonkontakt.

Tränat henne en del att vara själv i ex hundgård eller i köket hon är riktigt cool säger inte ett pip och sen går och lägger sig, men ett jäkla ös när hon väl är vaken. Känns dock som att hon är helt obrydd i övrigt när hon sover, man kan tappa en gryta i köket 2 meter från henne knappt hon lyfter på ett öga :)

Börjat prägla lite på gris med klövar etc. men ska bli roligt att komma igång med henne sen.
Användarvisningsbild
Jakes

Inläggav simonsays » 25 jun 2019, 21:40

Söker valp, någon som har förslag? Är tyvärr sent ute mtp att semestern börjar om två veckor och det vore perfekt att ta en nu.

Släthårig, helst tik men inget krav. Helst inga grytfanatiska linjer heller för den delen.
Skit ska skit ha.
Användarvisningsbild
simonsays

Inläggav KadaK » 30 sep 2019, 18:57

Jag har fått nys om en tjt-valp. Dock är fadern okänd, så jag vet inte om valpen är renrasig. Skulle det vara en blandning skulle det inte vara hela världen, bara han fungerar i jakten. Tänkte ha honom till älg, rå och eftersök.

Vad tror ni är det nått att satsa på? Tror ni han är renrasig? Är det värt chansningen med tiden man lägger?

Det är 2 olika valpar från samma kull på bilderna.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://robbansjakt.blogspot.com/
Hund:
Tysk Jaktterrier, Enzo född 201908
Beagle, finns tyvärr inte längre :(
Husqvarna 1640 kal. 30-06
Winchester mod 101 XTR Lightweight, kal. 12-76
KadaK

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar