Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inläggav JOHBAG » 15 aug 2017, 16:09

Kul att det gick bra för dina hundar. Det behövs fler hundar som på prov visar att de fungerar som vildsvinshundar och det förtjänst-/skärpetecknet är en bra indikator på hög vildsvins- och rovdjursskärpa.

Men när det gäller det svenska hägnprovet... har någon hund någonsin diskvalificerats för att de skulle ha för stor skärpa? En stor fördel, som jag ser, med det svenska hägnprovet är att alla provstarter registreras. Även de som misslyckas.[/quote]

I min värld så är det just Skärpetecknet som är värdefullt, och eftersom det är det som premieras när hundarna jobbar "nära" i Tyskland så är det definitivt en anledning att åka dit och göra provet.

När det gäller ang hundar som jobbar "nära" i Sverige så är det inte vad jag vet någon som har diskvalificerats, men officiellt så skall den hunden bli det...

Att alla hundar registreras tycker jag också är bra, tyskarna har en annan syn på det och hur provet skall vara så likvärdigt som möjligt för alla hundar som startar, oavsett i vilken ordning under dagen.

Den stora skillnaden som jag anser numera efter att ha varit i Tyskland är att det svensk provet tittar på fler saker, lättare för hunden att hitta grisarna i Tyskland men fan så mycket tuffare än några grisar jag har träffat på, både i hägn och i det vilda...

Djävlar vad dom sållade hundar, det var fler hundar som körde på lördagen tjt/tax/weimaran, inga andra blev godkända här men i princip alla skulle fått godkänt i svenskt diplom hägn ( inte vårat svenska tjt prov eftersom söket inte bedöms så vet jag inte hur deras var). Jobbade på 4-6 meter ifrån.
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav Hrafn » 16 aug 2017, 10:43

JOHBAG skrev:Kul att det gick bra för dina hundar. Det behövs fler hundar som på prov visar att de fungerar som vildsvinshundar och det förtjänst-/skärpetecknet är en bra indikator på hög vildsvins- och rovdjursskärpa.

Men när det gäller det svenska hägnprovet... har någon hund någonsin diskvalificerats för att de skulle ha för stor skärpa? En stor fördel, som jag ser, med det svenska hägnprovet är att alla provstarter registreras. Även de som misslyckas.

I min värld så är det just Skärpetecknet som är värdefullt, och eftersom det är det som premieras när hundarna jobbar "nära" i Tyskland så är det definitivt en anledning att åka dit och göra provet.

När det gäller ang hundar som jobbar "nära" i Sverige så är det inte vad jag vet någon som har diskvalificerats, men officiellt så skall den hunden bli det...

Att alla hundar registreras tycker jag också är bra, tyskarna har en annan syn på det och hur provet skall vara så likvärdigt som möjligt för alla hundar som startar, oavsett i vilken ordning under dagen.

Den stora skillnaden som jag anser numera efter att ha varit i Tyskland är att det svensk provet tittar på fler saker, lättare för hunden att hitta grisarna i Tyskland men fan så mycket tuffare än några grisar jag har träffat på, både i hägn och i det vilda...

Djävlar vad dom sållade hundar, det var fler hundar som körde på lördagen tjt/tax/weimaran, inga andra blev godkända här men i princip alla skulle fått godkänt i svenskt diplom hägn ( inte vårat svenska tjt prov eftersom söket inte bedöms så vet jag inte hur deras var). Jobbade på 4-6 meter ifrån.[/quote]

Jag tror vi båda är överens om att det svenska diplomtestet är ett tramsigt test som, åtminstone för tysk jaktterrier, varken ger svar angående nödvändiga egenskaper för praktisk jakt eller för avel.

Däremot anser jag att det svenska hägntestet på vildsvin är ett bra test som i många stycken även är bättre än det tyska. Som jag uppfattat det bedöms det arbetet, när hunden väl kommit i kontakt med vildsvinen på likvärdigt sätt i Sverige som i Tyskland, vilket borde innebära att kontakten skall vara just "nära". Indirekt bedöms ju även söket och rörligheten i Tyskland. Åtminstone när jag startade vid hägntest i Tyskland släpptes hunden direkt innanför grinden och hunden skulle därefter självständigt söka igenom hägnet och finna vildsvinen. Den hund som inte hittar vildsvinen kan ju inte få S eller S/ överhuvud taget och den hund som arbetar utan rörlighet kommer troligen ha svårt att spränga flocken. Vid det hägntest som jag statade vid upplevde jag inte vildsvinen som extremt tuffa, men det varierar säkert mellan hängen och från år till år.

I och med att det svenska hägntestet nu finns anser jag det i princip överflödigt att starta i Tyskland om inte syftet är att skapa och bibehålla kontakter med den tyska rasklubben eller att ge sig själv möjlighet att dricka tyskt öl och äta bratwurst, vilka förstås går att kombinera. Eftersom de misslyckade proven inte registreras skulle ytterligare ett syfte med att starta i Tyskland kunna vara om man känner sig osäker på om hunden klarar provet eller inte. Man behöver då inte oroa sig över att ha ett misslyckat prov med i hundens meritlista.
Hrafn

Inläggav JOHBAG » 16 aug 2017, 16:42

[quote="Hrafn"[/quote]

Jag tror vi båda är överens om att det svenska diplomtestet är ett tramsigt test som, åtminstone för tysk jaktterrier, varken ger svar angående nödvändiga egenskaper för praktisk jakt eller för avel.

Däremot anser jag att det svenska hägntestet på vildsvin är ett bra test som i många stycken även är bättre än det tyska. Som jag uppfattat det bedöms det arbetet, när hunden väl kommit i kontakt med vildsvinen på likvärdigt sätt i Sverige som i Tyskland, vilket borde innebära att kontakten skall vara just "nära". Indirekt bedöms ju även söket och rörligheten i Tyskland. Åtminstone när jag startade vid hägntest i Tyskland släpptes hunden direkt innanför grinden och hunden skulle därefter självständigt söka igenom hägnet och finna vildsvinen. Den hund som inte hittar vildsvinen kan ju inte få S eller S/ överhuvud taget och den hund som arbetar utan rörlighet kommer troligen ha svårt att spränga flocken. Vid det hägntest som jag statade vid upplevde jag inte vildsvinen som extremt tuffa, men det varierar säkert mellan hängen och från år till år.

I och med att det svenska hägntestet nu finns anser jag det i princip överflödigt att starta i Tyskland om inte syftet är att skapa och bibehålla kontakter med den tyska rasklubben eller att ge sig själv möjlighet att dricka tyskt öl och äta bratwurst, vilka förstås går att kombinera. Eftersom de misslyckade proven inte registreras skulle ytterligare ett syfte med att starta i Tyskland kunna vara om man känner sig osäker på om hunden klarar provet eller inte. Man behöver då inte oroa sig över att ha ett misslyckat prov med i hundens meritlista.[/quote]

Starten var likadan för oss, öppna grinden och släpp hunden.

Att alla starter borde registreras även i Tyskland håller jag helt med dig om!

Jag tycker att det är strålande att vi nu har fått ett svenskt hägnprovet och hoppas att fler gör det!

Det som jag möjligen har invändningar emot det svenska hägnprovet kontra det tyska är 2 saker..

1: om fler hundar startar under en dag så blir det ofta svårare för hunden att hitta grisarna eftersom det ligger spårvittring överallt ( förutsatt att tidigare hund har fått fart på grisarna...) vilket kan medföra att hunden inte hittar grisarna eller att sök poängen blir låg

2: större hägn med ofta många täta partier försvårar för domarna att fysiskt se hur hunden jobbar.

Personligen så är "bara" hur nära/ intensivt hunden jobbar grisarna i just hägnprovet, oavsett Sverige eller Tyskland.

Vi körde även hundarna i det Tyska konstgrytet med räv, rätt intressant!

Pilsner,bratwurst och hund prov inte helt fel:)
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav cita » 21 sep 2017, 11:29

Hei.

Går deres hunder i gryt/hi når de er ute for seg selv eller må dere være der for at de skal gå inn??

Inläggav JOHBAG » 22 sep 2017, 07:28

cita skrev:Hei.

Går deres hunder i gryt/hi når de er ute for seg selv eller må dere være der for at de skal gå inn??

Själva...
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav JOHBAG » 22 sep 2017, 07:30

Körde fältprov förra söndagen med Z, full poäng och nu så skall han ställas ut sen får han ligga...
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav Saltrullen » 22 sep 2017, 12:00

JOHBAG skrev:Körde fältprov förra söndagen med Z, full poäng och nu så skall han ställas ut sen får han ligga...

Med vem/vilka? :D
Saltrullen

Inläggav salt » 22 sep 2017, 12:43

9 dagar kvar
TJT Salt
R8 succes leather 308 atec z6i 2,5-15x56 BT/1-6x24
375H/H rc carbon z6i
merkel drilling, 20-20- 7x57r aimpoint
merkel dsd 8x57 irs / 20 med z6i 1-6x24
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
blaser K95 stutzen lyx 7x57r z4i 3-12x50
salt

Inläggav JOHBAG » 22 sep 2017, 16:02

Saltrullen skrev:
JOHBAG skrev:Körde fältprov förra söndagen med Z, full poäng och nu så skall han ställas ut sen får han ligga...

Med vem/vilka? :D

Vi har våra tankar men skall fundera ett varv till 8)
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav raven » 26 sep 2017, 14:04

salt skrev:9 dagar kvar

Vad roligt att se att det finns fler som väntar. Trodde att jag var den enda som väntar med att släppa min tysk tills den 1/10. Får höra från alla håll "det är väl inte så noga, på skogen är det väl ingen som märker vad dom driver"

5 dagar kvar :D
raven

Inläggav salt » 26 sep 2017, 16:47

raven skrev:
salt skrev:9 dagar kvar

Vad roligt att se att det finns fler som väntar. Trodde att jag var den enda som väntar med att släppa min tysk tills den 1/10. Får höra från alla håll "det är väl inte så noga, på skogen är det väl ingen som märker vad dom driver"

5 dagar kvar :D

4,5 nu:):)
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav 6.5*57R » 06 dec 2017, 19:26

Väcker lite liv i denna tråden. Jag fick skjuta en skadskjuten galt på ca 100 kg för tyskan (10 år) för nån helg sedan. Onödigt spännande när galten gick till anfall mot mig och föll ca 2 m framför fötterna.Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh
Kristoffer
6.5*57R

Inläggav JOHBAG » 08 dec 2017, 17:32

Blivit ett gäng grisar för mina svartråttor, inget annat vilt, en allvarligare skada hittills men H har 9 liv, varav 5 är förbrukade nu..

Lite bilder ifrån jakterna, hunnit med +37 drevjakter hittills..... BildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav salt » 10 dec 2017, 21:50

kkkkkk.jpeg

bidde en kalv i fredags, hon drev ko tjur till passkytt 20 min senare, men ej skjutbart denna gång
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav JOHBAG » 21 dec 2017, 08:24

Då är min Zinc avelsgodkänd

"Viltskräckens WB Flopp-Baltia"

Fältprov 163 p, tappade poäng på vatten delen annars fullpoäng
Tysktvildsvins prov med skärpetecken S/
Excellent jkl
Pll N/MBild

7 TJT och 1 VSL
Användarvisningsbild
JOHBAG

Inläggav Bretagne » 22 jan 2018, 16:14

JOHBAG skrev:Då är min Zinc avelsgodkänd

Excellent jkl
Pll N/MBild

Grattis!! :)
Bretagne

Inläggav baloo2014 » 23 jan 2018, 21:58

grattis

JOHBAG skrev:Då är min Zinc avelsgodkänd

Excellent jkl
Pll N/MBild

baloo2014

Inläggav 6.5*57R » 30 jan 2018, 18:31

Jag fick skjuta en vresig galt på ca 85 kg för Freja i helgen - den gav henne ett snitt på ena frambenet upp mot bogen...
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh
Kristoffer
6.5*57R

Inläggav alesandro » 06 feb 2018, 19:04

En släkting funderar på att skaffa TJT igen efter många år utan hund. Han jagar främst rådjur och vill kunna lyssna på ett drev i 60-90 minuter. Psykisk stabilitet också viktigt. Kan expertisen ge några bra tips på parningar/uppfödare? Han kan ta valp i vår/sommar.
Användarvisningsbild
alesandro

Inläggav mackan78 » 07 feb 2018, 00:38

Tax eller drever isf. Tjt är kortdrivare/stöthundar.

Mvh, Markus
Användarvisningsbild
mackan78

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar