Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inläggav miljöfriend » 15 aug 2011, 23:17

Miljöfriend - När registrerade valpar av rasen Alpenländische dachsbracke, i Norden och på kontinenten, är upp i samma antal som registrerade valpar av tysk jaktterrier kan vi fortsätta diskussionerna om vilken av de två raserna som är Allroundhunden nr 1
Jag tycker att det är ointressant att vi skall försöka oss på att utse den mest allsidiga hunden. Både tjt och ADB är allroundhundar.
miljöfriend

Inläggav norrjägaren » 16 aug 2011, 01:26

[/quote]
då skulle jag vilja lägga till ett plus till för tysken + Stort rövhål - det är bra för då går det snabbt att rasta dom på kvällen.[/quote]

:mrgreen: ligger ju faktiskt nått i det :mrgreen:
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav Grim » 16 aug 2011, 06:34

miljöfriend skrev:Jag tycker att det är ointressant att vi skall försöka oss på att utse den mest allsidiga hunden. Både tjt och ADB är allroundhundar.

Nej men sluta skoja nu! Jag ska förklara så du förstår: Du har en spårhund som kan driva, det räcker inte för att en hund ska räknas som allround. Jag tycker att det är jättekul och gulligt att du gillar din drever men nu får du ge dig.
Användarvisningsbild
Grim

Inläggav miljöfriend » 16 aug 2011, 08:46

Grim skrev:
miljöfriend skrev:Jag tycker att det är ointressant att vi skall försöka oss på att utse den mest allsidiga hunden. Både tjt och ADB är allroundhundar.

Nej men sluta skoja nu! Jag ska förklara så du förstår: Du har en spårhund som kan driva, det räcker inte för att en hund ska räknas som allround. Jag tycker att det är jättekul och gulligt att du gillar din drever men nu får du ge dig.

Jag förstår att det inte räckte med att klia sig i huvudet i en minut. Jag är helt införstådd med att tjt är en bra och allsidig hund. Däremot tycks du inte förstå (?) att detta gäller ADB också. Det är heller inte så att du har kunskapen och mandat att bestämma vilka hundar som är allsidiga. Din okunskap om ADB lyser kraftigt igenom när du tror att ADB står för drever. Det finns inga likheter i jaktsätt mln ADB och drever. Eftersom du har svårt att ta till dig argument om rasen ADB:s utmärkta och allsidiga jaktegenskaper så anser jag inte att den här diskussionen leder framåt längre. Men det är ju bra att du har roligt.
miljöfriend

Inläggav Hrafn » 16 aug 2011, 10:39

Miljöfriend - Känns som den här diskussionen inte hör hemma under tråden "Allt om tysk jaktterrier", men kan du förklara den stora skillnaden mellan Alpenländische dachsbracke och drever. Båda hundarna har liknande exteriör (stövare med korta ben), är goda spårare, driver hare, räv och klövvilt och kan dresseras till hyfsade apportörer. Drevtider, förarkontakt och intresse för olika vilt är till viss del en fråga om hur man jagar in hunden. Vid närmare eftertanke passar ju, förutom exteriört, även taxen in i denna beskrivning.
Hrafn

Inläggav miljöfriend » 16 aug 2011, 11:23

Hrafn skrev:Miljöfriend - Känns som den här diskussionen inte hör hemma under tråden "Allt om tysk jaktterrier", men kan du förklara den stora skillnaden mellan Alpenländische dachsbracke och drever. Båda hundarna har liknande exteriör (stövare med korta ben), är goda spårare, driver hare, räv och klövvilt och kan dresseras till hyfsade apportörer. Drevtider, förarkontakt och intresse för olika vilt är till viss del en fråga om hur man jagar in hunden. Vid närmare eftertanke passar ju, förutom exteriört, även taxen in i denna beskrivning.

Jag håller med dig om att detta inte hör hemma i denna tråd. Därför skall jag vara kortfattad och enbart beröra drevprovsregler (de norska) och som jag bedömer vara speciellt för ADB.
Söket: Hunden skall vara i god kontakt med föraren, d.v.s. att hunden under totala drevtiden skall vara till föraren flera gånger. Är söket för utsträckt med dålig kontakt med föraren så kan inte 1.premie erhållas.
Samarbete: Under söket så skall hunden ha fortlöpande kontakt med föraren. Vid avslutat drev så skall hunden själv söka upp föraren.
Lydighet: Normalt så skall hunden kunna kallas in även vid drev. Kan inte hunden kopplas så är detta ett graverande fel.
Drevtid: För att klara drevcert. så skall drevtiden vara över 20 minuter. I Sverige kommer att införas en maxtid på 40 minuter.
miljöfriend

Inläggav Hrafn » 17 aug 2011, 10:46

miljöfriend skrev:
Hrafn skrev:Miljöfriend - Känns som den här diskussionen inte hör hemma under tråden "Allt om tysk jaktterrier", men kan du förklara den stora skillnaden mellan Alpenländische dachsbracke och drever. Båda hundarna har liknande exteriör (stövare med korta ben), är goda spårare, driver hare, räv och klövvilt och kan dresseras till hyfsade apportörer. Drevtider, förarkontakt och intresse för olika vilt är till viss del en fråga om hur man jagar in hunden. Vid närmare eftertanke passar ju, förutom exteriört, även taxen in i denna beskrivning.

Jag håller med dig om att detta inte hör hemma i denna tråd. Därför skall jag vara kortfattad och enbart beröra drevprovsregler (de norska) och som jag bedömer vara speciellt för ADB.
Söket: Hunden skall vara i god kontakt med föraren, d.v.s. att hunden under totala drevtiden skall vara till föraren flera gånger. Är söket för utsträckt med dålig kontakt med föraren så kan inte 1.premie erhållas.
Samarbete: Under söket så skall hunden ha fortlöpande kontakt med föraren. Vid avslutat drev så skall hunden själv söka upp föraren.
Lydighet: Normalt så skall hunden kunna kallas in även vid drev. Kan inte hunden kopplas så är detta ett graverande fel.
Drevtid: För att klara drevcert. så skall drevtiden vara över 20 minuter. I Sverige kommer att införas en maxtid på 40 minuter.

Vet inte om jag uppfattar dig rätt. Skall hunden återvända till föraren under drevet? Och sedan ge sig ut på samma drev igen, flera gånger? Ja, i så fall har Alpenländische dachsbracken ett ganska unik arbetssätt.

Om det däremot är så att hunden skall söka igenom marken med god förarkontakt, d.v.s. under söket återvända vid flera tillfällen och ta kontakt med föraren och efter avslutat drev återvända till föraren innan nytt sök påbörjas, så är det så en drivande hund skall arbeta. När det gäller inkallning på drev och om hunden låter sig kopplas eller inte, så är det en fråga om vilken dressyr som man gett hunden. Det drevtider som du beskriver överensstämmer inte med de drevprov som genomförs i ursprungslandet Österrike där hunden skall driva minst 45 minuter på hare eller räv för erhålla första pris. Om vi utgår från att det är ursprungslandets drevprov som bör vara standard är skillnaden mellan en Alpenländische dachsbracke, en tax eller en drever med lite sämre jaktlust, hårfin.
Hrafn

Inläggav miljöfriend » 17 aug 2011, 11:26

Nu är det ju inte så att det är ursprungslandets regler beträffande tider och ursprungliga djurslag som gäller. Om man vill försöka få fram en avelsgodkänd hund enl. de norska reglerna så får man rätta sig efter dessa och även träna hunden efter dessa regler. Ser man till att begränsa tiden till max 40 minuter så uppfyller man även de svenska kommande reglerna. ADB är en kortdrivare som hela tiden håller kontakt med föraren. Blir drevtiden för lång så kommer hunden tillbaka och kan fortsätta drevet on den får klartecken från föraren.
När det gäller söket så skall det ske självständigt men hunden måste få klartecken innan nytt sök startar.
Sedan är det ju så att man kan träna en ADB att jaga mer självständigt och kanske klara samma drevtider som krävs för tax och drever. Normalt sett så uppfattar inte jag varken drever eller tax som kortdrivare. Hur det var ursprungligen vet jag inte men det saknar betydelse i det här sammanhanget.
Nu har jag försökt att besvara dina frågor så gott jag kan och avslutar därmed detta ärende i denna tråd som bör handla om tjt.
miljöfriend

Inläggav Grim » 17 aug 2011, 18:07

miljöfriend skrev:Nu är det ju inte så att det är ursprungslandets regler beträffande tider och ursprungliga djurslag som gäller. Hur det var ursprungligen vet jag inte men det saknar betydelse i det här sammanhanget.

Tycker det är synd att det att man importerar en ny hundras till sverige och gör om den till något annat än vad den var tänkt till i ursprungslandet,vi har sett det tidigare och vi kommer högst troligt att se det igen.

Jag saxade ut användningsområdet för ADB från schweisshundklubbens hemsida.
Användningsområde: Alpenländische dachsbracke används som viltspårhund vid eftersök av högvilt och i drevjakt på hare och räv.
Konstigt att man lägger ut ett användningsområde på klubbenshemsida men saluför dessa hundar här på forumet för något helt annat.

När jag nämner här i tråden att ADB: är en Eftersökshund som kan driva så blir jag anklagad för att inte fatta något, men när jag tittar på klubbens hemsida så står det ungefär samma sak som jag tidigare poängterat här i tråden, nu kliar jag mig i huvudet igen. Följdfråga till dig Miljöfriend - Hur är det med kunskapen om din ras?
Användarvisningsbild
Grim

Inläggav miljöfriend » 17 aug 2011, 19:11

Du läser och hittar det du vill hitta. Mina kunskaper om rasen är ganska hyggliga, men det beror ju på vem man jämför med. Hur rasen var ursprungligen har jag inga erfarenheter om. Jag försöker leva i nuet.
miljöfriend

Inläggav Grim » 17 aug 2011, 19:20

miljöfriend skrev:Du läser och hittar det du vill hitta. Mina kunskaper om rasen är ganska hyggliga, men det beror ju på vem man jämför med. Hur rasen var ursprungligen har jag inga erfarenheter om. Jag försöker leva i nuet.

Efter allt kliande i huvudet så börjar jag bli lite flint, så för att få ett slut på diskussionen och samtidigt rädda mitt hår så ger jag mig och ber om ursäkt för min okunskap och jag kan ta på mig ansvaret för att ringa schweisshundklubben och ge dom en känga för att dom sprider lögner om denna vackra ras.

Skulle också vilja återge ett talesätt en god vänn till mig brukar säga: "I bland är det bättre att hålla käft och låta folk tro att man är dum i huvudet, än att öppna den och bevisa det".
Användarvisningsbild
Grim

Inläggav Bulten » 17 aug 2011, 19:28

Det nämdes att tysken har stort rövhål! Är det inte så att bilar med stora motorer har stora avgasrör :D

Hörde om förslaget till det nya drevprovet för ADB.
För att få starta på ett drevprov så skall hunden vara spårchampion.
Med andra ord så är ADB till för att spåra..

Detta kommer göra att många skiter i att meritera sina hundar, och därmed så kommer klubben
inte ha någon vidare koll på sin ras.
Och om några år kommer ADB inta vara lik dagens ADB!
Bulten

Inläggav Mr_Ed » 17 aug 2011, 21:22

Då jag funderat på o skaffa en Tjt så har jag tyckt att den här tråden vart skoj o läsa men allt detta snack om ADB kanske kan tas i en egen tråd då jag iaf e totalt o intresserad av den.
Mr_Ed

Inläggav miljöfriend » 17 aug 2011, 22:18

Grim skrev:
miljöfriend skrev:Du läser och hittar det du vill hitta. Mina kunskaper om rasen är ganska hyggliga, men det beror ju på vem man jämför med. Hur rasen var ursprungligen har jag inga erfarenheter om. Jag försöker leva i nuet.

Efter allt kliande i huvudet så börjar jag bli lite flint, så för att få ett slut på diskussionen och samtidigt rädda mitt hår så ger jag mig och ber om ursäkt för min okunskap och jag kan ta på mig ansvaret för att ringa schweisshundklubben och ge dom en känga för att dom sprider lögner om denna vackra ras.

Skulle också vilja återge ett talesätt en god vänn till mig brukar säga: "I bland är det bättre att hålla käft och låta folk tro att man är dum i huvudet, än att öppna den och bevisa det".

Bra talesätt!
miljöfriend

Inläggav miljöfriend » 17 aug 2011, 22:44

Bulten skrev:Det nämdes att tysken har stort rövhål! Är det inte så att bilar med stora motorer har stora avgasrör :D

För att få starta på ett drevprov så skall hunden vara spårchampion.
Med andra ord så är ADB till för att spåra..

Detta kommer göra att många skiter i att meritera sina hundar, och därmed så kommer klubben
inte ha någon vidare koll på sin ras.
Och om några år kommer ADB inta vara lik dagens ADB!

Det nämdes att tysken har stort rövhål! Är det inte så att bilar med stora motorer har stora avgasrör. Tysken är mycket fin.
För att få starta på ett drevprov så skall hunden vara spårchampion. Dumt! Med andra ord så är ADB till för att spåra, också.
Detta kommer göra att många skiter i att meritera sina hundar, och därmed så kommer klubben inte ha någon vidare koll på sin ras. Jag tror inte att det kan bli sämre än det har varit! Och om några år kommer ADB inta vara lik dagens ADB! Stämmer, förhoppningsvis. Jag hoppas att man tar efter de hårdare norska reglerna.
miljöfriend

Inläggav norrjägaren » 18 aug 2011, 00:40

Var och passade rådjur ikväll, fick en liten bock kring 20:30. När jag stod och passade bocken small det en bit bort, ringde upp skytten och han sa att bocken inte låg på plats men tyckte att skottet känndes bra. Drog fram min bock till bilen och åkte dit med Assar som fick gå sitt första "eftersök" han tog spåret direkt där bocken gått ut på hygget, spårade en bit sen kopplade jag lös å lät han söka fritt (hade inte med spårlinan = jobbigt med koppel på hygge) såg på gps;en att han stod still 30m bort inne i skogen. Gick dit och där låg bocken! Glad hund, nöjd husse och lycklig skytt :mrgreen:
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav Hrafn » 18 aug 2011, 06:01

Mr_Ed skrev:Då jag funderat på o skaffa en Tjt så har jag tyckt att den här tråden vart skoj o läsa men allt detta snack om ADB kanske kan tas i en egen tråd då jag iaf e totalt o intresserad av den.

Jag förstår dej och jag känner mej också skyldig till att det blivit så mycket diskussioner om ADB. Problemet är att det finns folk som försöker att övertyga oinsatta om att ADB är ett alternativ till en jaktterrier. Du vet antagligen att så inte är fallet, men det finns andra som inte vet det. Söker man en mångsidig allroundhund så skaffar man en jaktterrier och söker man en viltspårhund som kan driva skaffar man en ADB. Svårare än så är det inte.
Hrafn

Inläggav miljöfriend » 18 aug 2011, 08:25

Hrafn skrev:
Mr_Ed skrev:Då jag funderat på o skaffa en Tjt så har jag tyckt att den här tråden vart skoj o läsa men allt detta snack om ADB kanske kan tas i en egen tråd då jag iaf e totalt o intresserad av den.

Jag förstår dej och jag känner mej också skyldig till att det blivit så mycket diskussioner om ADB. Problemet är att det finns folk som försöker att övertyga oinsatta om att ADB är ett alternativ till en jaktterrier. Du vet antagligen att så inte är fallet, men det finns andra som inte vet det. Söker man en mångsidig allroundhund så skaffar man en jaktterrier och söker man en viltspårhund som kan driva skaffar man en ADB. Svårare än så är det inte.

Jag tycker att om du vill ha en tjt så skall du skaffa en. Tjt är en allsidig hund och om den klarar dina krav så finns det ingen anledning att tveka. Det som jag vänder mig mot är att helt oinsatta försöker att föringa ADB:s allsidiga jaktegenskaper. Tjt blir ju inte bättre bara för att man försöker smutskasta ADB. Vill man ha en allroundhund som inte går i gryt men som driver i stort sett allt jaktbart och som man dessutom kan jaga med som bandhund på sådana områden där man inte kan/får släppa hunden, då kan man välja en ADB. Hunden är också alltid med hem efter avslutad jakt, även om du bara jagar på lunchrasten. Dessutom har hunden lika bra spåregenskaper som övriga sweisshundar - vilket inte säger så lite. Den avfångar dessutom skadat vilt. Vill man läsa mer om ADB så besök gärna http://www.dachsbracke.no.
miljöfriend

Inläggav clara » 18 aug 2011, 10:58

miljöfriend skrev:Jag tycker att om du vill ha en tjt så skall du skaffa en. Tjt är en allsidig hund och om den klarar dina krav så finns det ingen anledning att tveka. Det som jag vänder mig mot är att helt oinsatta försöker att föringa ADB:s allsidiga jaktegenskaper. Tjt blir ju inte bättre bara för att man försöker smutskasta ADB. Vill man ha en allroundhund som inte går i gryt men som driver i stort sett allt jaktbart och som man dessutom kan jaga med som bandhund på sådana områden där man inte kan/får släppa hunden, då kan man välja en ADB. Hunden är också alltid med hem efter avslutad jakt, även om du bara jagar på lunchrasten. Dessutom har hunden lika bra spåregenskaper som övriga sweisshundar - vilket inte säger så lite. Den avfångar dessutom skadat vilt. Vill man läsa mer om ADB så besök gärna http://www.dachsbracke.no.

Men nu får du väl lägga av? Jag tror inte någon i denna tråden är särskilt intresserad av ADB, det finns en tråd som handlar om ADB där du kan marknadsföra rasen och länka till rasklubbar. Denna tråd handlar om tyska jaktterriers, och bör fortsätta handla om de.
Jag förstår inte varför du tog upp ADB i denna tråd öht från början? Skapa en ny tråd, förslagsvis kan du döpa den till "ADB vs TJT". Då kommer folk som vill läsa en sådan debatt att kunna göra det och de som öppnar en tråd med namnet "Allt om tysk jaktterrier" kommer att få läsa om vad de är ute efter. För övrigt så säger jag som en annan i tråden, "stulander" som skrev artikeln har själv tyskar, inte ADB:s. http://www.stulander.se/dogs/
counting all the assholes in the room, well I´m definetely not alone
clara

Inläggav miljöfriend » 18 aug 2011, 12:22

clara skrev:
miljöfriend skrev:Jag tycker att om du vill ha en tjt så skall du skaffa en. Tjt är en allsidig hund och om den klarar dina krav så finns det ingen anledning att tveka. Det som jag vänder mig mot är att helt oinsatta försöker att föringa ADB:s allsidiga jaktegenskaper. Tjt blir ju inte bättre bara för att man försöker smutskasta ADB. Vill man ha en allroundhund som inte går i gryt men som driver i stort sett allt jaktbart och som man dessutom kan jaga med som bandhund på sådana områden där man inte kan/får släppa hunden, då kan man välja en ADB. Hunden är också alltid med hem efter avslutad jakt, även om du bara jagar på lunchrasten. Dessutom har hunden lika bra spåregenskaper som övriga sweisshundar - vilket inte säger så lite. Den avfångar dessutom skadat vilt. Vill man läsa mer om ADB så besök gärna http://www.dachsbracke.no.

Men nu får du väl lägga av? Jag tror inte någon i denna tråden är särskilt intresserad av ADB, det finns en tråd som handlar om ADB där du kan marknadsföra rasen och länka till rasklubbar. Denna tråd handlar om tyska jaktterriers, och bör fortsätta handla om de.
Jag förstår inte varför du tog upp ADB i denna tråd öht från början? Skapa en ny tråd, förslagsvis kan du döpa den till "ADB vs TJT". Då kommer folk som vill läsa en sådan debatt att kunna göra det och de som öppnar en tråd med namnet "Allt om tysk jaktterrier" kommer att få läsa om vad de är ute efter. För övrigt så säger jag som en annan i tråden, "stulander" som skrev artikeln har själv tyskar, inte ADB:s. http://www.stulander.se/dogs/

Jag lägger gärna av. Jag är trött på alla angrepp på ADB av oinsatta. Jag har ingen gång föringat tjt:s allroundegenskaper men kommer att försvara alla felaktiga angrepp på ADB oavsett i vilken tråd som de dyker upp. Hoppas att det nu är slutsnackat om detta.
miljöfriend

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar