Björnhundsklubben - Karelare.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Björnhundsklubben - Karelare.

Inläggav Jonih » 27 jun 2013, 15:42

NickeF skrev:Fint med en karelarvalp som omväxling till alla jämtar och konstiga hundar söderifrån :D
Kul med valp, synd bara att det blir en unghund av dem innan de blir vuxen...

Själv så ser vi fram mot första "riktiga" hösten, Torsten fyllde 2 i maj så i höst ska det börja på riktigt hoppas jag. I höstas avslutade han med två bra arbeten sista helgen så det känns som att den kan bli en intressant höst. Vi har kört på ganska bra med försäsongsträningen, det blir en del sena kvällar efter vägarna.

Precis, valp är roligt men nu börjar den sämsta tiden med bitska tänder å energi till tusen.. Hoppas på lite snö i höst så man kan släppa mot senhösten, han blir 8 månader i slutet av september. Vart kommer Torsten från? du har en rolig höst att vänta :)
Jonih

Inläggav Turboknuff » 13 okt 2013, 13:44

Här vart de väldigt dåligt drag. Även på hemsidan satt och kollade på parningar men inga planerade. Blivit rätt nyfiken på denna ras..
Karelare
Tysk jaktterrier
Användarvisningsbild
Turboknuff

Inläggav little__georges » 18 okt 2013, 20:31

Turboknuff skrev:Här vart de väldigt dåligt drag. Även på hemsidan satt och kollade på parningar men inga planerade. Blivit rätt nyfiken på denna ras..

Nyfiken på vad :)?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Användarvisningsbild
little__georges

Inläggav Turboknuff » 28 dec 2015, 21:20

Så efter två år skaffade man sig en karelare. Duracellkanin!
Karelare
Tysk jaktterrier
Användarvisningsbild
Turboknuff

Inläggav båtta » 15 feb 2016, 22:02

Köpte min andra karelare nu e hon 9 månader och börjat jaga som fasen sköt den första älgen för henne nu på stånd hänger på sken ca 3-4 km skäller ca 2 Tim
blaser r8 30-06 zeiss duralyt
sauer sohn 7.57r drilling
husqvarna med hanar
skitjakt iår hehe
båtta

Inläggav karelsk blandning » 11 okt 2017, 02:30

Min valp som runt halvåret nu har fått vara med hämta några älgar och igår såg man att han blev riktigt intresserad av älgen.
Tidigare har han bara just luktat på dom men nu såg det ut som att det var mer intresse direkt han hittade igen den.
När man är med honom i skogen så kan det ibland bli rundor upp mot 5-600m från mig , Har haft med honom när jag varit locka och då far han inte mer än 200m.

Hur tidig jakt brukar det vara i karelarna?
karelsk blandning

Inläggav Taiga-John » 05 nov 2017, 12:29

är karelare ännu sena i utvecklingen?
Inte svensk men inte finsk utan 100% tornedaling.
Hundar:
Latanjarkas Piika
Viima
Orra "Miss Piggy"
Jolka
Jättösarven Elsa

http://www.youtube.com/watch?v=pNHlVo0cPa8

Nos nihil efficere non possumus
Användarvisningsbild
Taiga-John

Inläggav karelsk blandning » 10 nov 2017, 06:08

Jag är ju van ha jämtar och dom som är jämn gamla med min är betydligt större, växer karelarna långsammare mot tex en jämte.
Han är ca 52cm nu men ser ut liten men det är kanske för att jag är så van jämtarna som är typ 65cm.
Det är ju egentligen bara 5cm kvar att växa på höjden för honom.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 17 nov 2017, 06:06

Varit igång ganska mycket med honom nu och fågel håller han på och jagar varje gång vi är till skogs och igår höll han på i några mård spår i 1,5 timme.
Sist spårade han älg nån km men som längst ifrån mig var han ca 900m men vände då, ingen koll på om han hittade älgen men inte vågade skälla eller inte.
Jag hade börja gå tillbaks mot bilen för älgen var nog utanför markerna, mycket jakt ser det ut att vara i lill hunden.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 13 mar 2018, 13:40

Nu har han varit på första utställningen och han fick excellent och hans bror samma men hans bror har vuxit till sig mer och är en finare hund än så länge, min har borta en tand som det ser ut men står ingenting i kritiken eftersom han är så ung ännu och hon som dömde trodde den kunde komma.
Jag tror ju inte att den kommer så jag tänkte om det är vanligt på karelarna att dom har borta tänder?

Är i övrigt en aktiv hund och tycker om att vara igång men när han är inne så ligger han oftast pall, är en väldigt lätt hund nu mer att ha och göra med förutom att han är väldigt sur åt vissa andra hundar.
Har haft chansen och visat två lo katter åt honom och var väldigt intressant allra helst nr 2 för honom.
karelsk blandning

Inläggav little__georges » 13 jun 2018, 09:54

karelsk blandning skrev:Nu har han varit på första utställningen och han fick excellent och hans bror samma men hans bror har vuxit till sig mer och är en finare hund än så länge, min har borta en tand som det ser ut men står ingenting i kritiken eftersom han är så ung ännu och hon som dömde trodde den kunde komma.
Jag tror ju inte att den kommer så jag tänkte om det är vanligt på karelarna att dom har borta tänder?

Är i övrigt en aktiv hund och tycker om att vara igång men när han är inne så ligger han oftast pall, är en väldigt lätt hund nu mer att ha och göra med förutom att han är väldigt sur åt vissa andra hundar.
Har haft chansen och visat två lo katter åt honom och var väldigt intressant allra helst nr 2 för honom.

Härligt! Nej tror inte de är vanligt att dem saknar tänder, har inte någon av mina gjort. Vart kommer hunden från?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Användarvisningsbild
little__georges

Inläggav karelsk blandning » 13 jun 2018, 14:46

little__georges skrev:
karelsk blandning skrev:Nu har han varit på första utställningen och han fick excellent och hans bror samma men hans bror har vuxit till sig mer och är en finare hund än så länge, min har borta en tand som det ser ut men står ingenting i kritiken eftersom han är så ung ännu och hon som dömde trodde den kunde komma.

Härligt! Nej tror inte de är vanligt att dem saknar tänder, har inte någon av mina gjort. Vart kommer hunden från?

Han ska på utställning till Finland i helgen så få se vad som blir sagt och hur dom dömmer honom.
Tycker själv att han är lite liten, men han kanske växer ännu lite och blir grövre i kroppen.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 17 jun 2018, 04:21

Han var på utställning igår i Finland och fick vg endast, men var ändå väntat.
Kan lägga upp kritiken om någon är intresserad av att veta.
karelsk blandning

Inläggav little__georges » 19 jun 2018, 15:27

karelsk blandning skrev:Han var på utställning igår i Finland och fick vg endast, men var ändå väntat.

Gör det men gärna på svenska :roll:
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Användarvisningsbild
little__georges

Inläggav Jägerskan » 23 jun 2018, 20:29

karelsk blandning skrev:Han var på utställning igår i Finland och fick vg endast, men var ändå väntat.

Resized_20180623_200642.jpeg

Återkommer med svenska versionen :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jägerskan

Inläggav little__georges » 26 jun 2018, 18:10

Jägerskan skrev:

Resized_20180623_200642.jpeg

Återkommer med svenska versionen :D

Gör gärna det, fadern till min ena är en ullastiina hund :)
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Användarvisningsbild
little__georges

Inläggav karelsk blandning » 05 aug 2018, 05:13

Resized_20180805_050906_935.jpeg

Undra vad som funderas så här på morgonen?
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
karelsk blandning

Inläggav karelsk blandning » 30 aug 2018, 06:25

Nu är vi ut på träning, på väg ut på morgon satt hunden som vanligt på framsitsen och luktade i luft intaget och direkt han känner nånting så har han sina spec läten och gnäll.
Körde förbi där jag tänkt släppa och vände bilen, släppte där jag tänkte och hunden sprang ca 200m efter vägen och vindade åt bägge hållen och tittade på mig åt vilket håll vi skulle gå.
Gick 15m av vägen så var han borta och 150m från bilen stod en mindre älg och den hade nog börjar ta undan före hunden var framme vid den för det kom inget upptag ens.
Ungefär 5km förföljande och nu på tillbaka gång till mig.
Han har fått skälla några gånger så det var synd älgen stod så nära bilen nu så den var stött före han hittade den.
karelsk blandning

Inläggav r1no1 » 30 aug 2018, 09:49

Hur är karelare på hemma plan?
Suget att införskaffa en ny hund har växt sig starkare på sistone.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav karelsk blandning » 30 aug 2018, 11:24

r1no1 skrev:Hur är karelare på hemma plan?
Suget att införskaffa en ny hund har växt sig starkare på sistone.

Bästa och lugnaste av dom vi har, men envis och tjurig som liten var han.
Snäll åt allt folk och tycker om barn men något vaktig och humör mot okända hundar men fungerar väldigt bra med våra egna.
Nästa hund blir troligen en karelare till, känner mindre av deras päls än jämtarnas.
Men jag skulle inte rekommendera en karelare som först hund åt någon.
karelsk blandning

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar