Rädda Löshundsjakten!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Rädda Löshundsjakten!

Inläggav börje » 04 dec 2019, 00:15

Löshundsjakten har ju väldigt gamla anor, och det läggs ner mycket jobb på jakthundshundaveln idag. Det vore tragiskt om löshundsjakten förbjöds. Börje skulle bli lagbrytare :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav birk0323 » 05 dec 2019, 08:37

Märkligt och tråkigt även om väldigt tydligt att de flesta verkar skita i det här. Löshundsjakten är dömd och med den en stor del av jakten som väsen samt trafikeftersöken i jägarnas tjänst. Tom på ett forum för jakt och skytte så är intresset tvärlågt och det säger en hel del det. En tydlig indikator att annat är mera intressant.

Löshundsjakten är det enda som får mig att stanna kvar i Sverige, när den gör omöjlig eller förbjuds då beger vi oss av härifrån. Har min nuvarande arbetsgivare också i USA och ett inlett samarbete med ett företag i Kanada där vi är i "prat"-skedet just nu. Positiv och supportande är också sambon om detta skulle bli verklighet.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Krosse » 06 dec 2019, 11:23

De som skrivit på skall ha en eloge. Uppropet finns ju även på Facebook och når ut där med. Men bara 2500 underskrifter ännu så in och ge er röst!
Senast redigerad av Krosse 06 dec 2019, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Krosse

Inläggav sos » 06 dec 2019, 11:39

Missat denna tråden helt... fixat
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav locorod » 06 dec 2019, 14:05

Skrivit på. För ett tag sedan. Glömde skryta om det. Gör det nu.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Krosse » 10 dec 2019, 10:42

Upp!
Krosse

Inläggav birk0323 » 10 dec 2019, 12:22

Om man tänker sig in i en vardag utan jakten med hund... inga eftersök och hur ska jägare kunna hålla sig med eftersökshundar om ingen jakt med dem tillåts. Det här är illa och ett av de största hoten mot jakten idag. Att inte flera tar det på allvar är sorgligt men beskriver verkligheten. De flesta jagar kanske inte så mycket utan man i mångt och mycket har andra intressen runt och i jakten förutom själva jakten och självförsörjningen.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav sos » 10 dec 2019, 12:29

HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav birk0323 » 10 dec 2019, 12:49

Jag fick ordentliga svaromål när jag delade den på andra sociala media... varför jag delar sådant otäckt. Att det är verkligheten för allt flera jägare och inte vilka jägare som helst utan de som håller med hund så de som inte har möjlighet till detta också kan jaga det är som utanför begreppsvärlden, vargar är gulliga och gud vete allt, sådant här rubbar deras världsbild. Disneyfiering är väl den korrekta psykologiska termen har jag för mig. Oavsett är det viktigt att visa på den bilden som är det faktiska problemet för de som köpt romantikernas bild.

edit: fick meddelanden och en del direkt obehagliga i min meddelandekorg... skiter jag i, det här är för viktigt för att tiga om.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Krosse » 10 dec 2019, 14:09

Totalt 3900 underskrifter av hur många jägare... :shock: Man kan nästan tro att majoriteten av jakten och jägare i Sverige består av jakt från koja och passkyttar som egentligen helst ser att jakten sker med drevkedja alt med lock/smygjakt... :?
Krosse

Inläggav finnjägarn » 10 dec 2019, 21:57

Krosse skrev:Totalt 3900 underskrifter av hur många jägare... :shock: Man kan nästan tro att majoriteten av jakten och jägare i Sverige består av jakt från koja och passkyttar som egentligen helst ser att jakten sker med drevkedja alt med lock/smygjakt... :?

tyvärr kan det ofta vara så att många lokala förmågor inte hört om det och gärna skulle skriva på. men många av dom är inte internet aktiva så därför lämnar många sådana bort :(
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Matti » 11 dec 2019, 08:29

Exakt finnjägarn. De flesta av de RIKTIGA storjägarna jag känner, är inte speciellt aktiva på internet...
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Walt Slade » 11 dec 2019, 10:59

Har skrivit på men är skeptisk till att det är till någon nytta.
Det finns så många upprop numera att ett till kommer att försvinna i mängden.
Tror mer på praktisk handling typ att vägra allt eftersök efter viltolyckor, det kan snuten ta hand om i stället för att jaga mördare och banditer.
Det kanske mest effektiva vore att lägga ner all vildsvinsjakt i ett eller par år. Skulle nog bli ett jäkla liv då svinen hindrar trafiken och bökar upp gräsmattor och rabatter i villaområdena.
Walt Slade

Inläggav börje » Idag, 06:21

Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Föregående

Återgå till Hundar