Stövardagbok...

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Stövardagbok...

Inläggav micke w » 07 okt 2019, 12:04

Va ut mä ungtiken idag igen, va frostigt där ja släppte. Hon hitta ett slag som hon jobba som satan med men hon fick inte upp. Tyckte hon va som lite loj imorse när ja släppte. Så nu får hon vila upp sig nå dagar, ska ta gammtiken imorrn igen, sen blir de regnväder å så börjar vi om mä älgjakten på lör. Fick höra idag att dom hittat flera döharar i Stöde med omnejd, trodde inte pesten nått dit ja.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 07 okt 2019, 19:17

Haft en orolig natt, inte nog med tasskada på hunden hon sket illa hela natten och det blev ett jäla spring in o ut, både hund o husse helt slut nu... Nå nu ser hunstackarn lite bättre ut och haltar inte så illa,förhoppningsvis släpp i slutet på veckan,vi ska fara till det förlovade jösselandet där det är mjuk backe och hararna är snälla... Nu får haltalotta kokt torsk o ris...
Tråkigheter i Stövarsläktet, systern till min hund fick gå till dom sälla då hon också ätit olämpligt i helgen och det slutade som sagt inte bra...

Skickat från min G3112 via Tapatalk
Är jag oförskämd så beror det på brist av koffein
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav micke w » 08 okt 2019, 18:11

Jag gick igenom jaktdagboken min idag för att summera ungtikens prestation hittills under hennes första höst. Jag har släppt henne 16 dgr sen den 21/8 hon har tagit upp hare 8 dgr varav hon har tagit upp 2 harar 2 dgr. Hon är idag 15 mån och 8 dagar gammal.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 08 okt 2019, 20:19

micke w skrev:Jag gick igenom jaktdagboken min idag för att summera ungtikens prestation hittills under hennes första höst. Jag har släppt henne 16 dgr sen den 21/8 hon har tagit upp hare 8 dgr varav hon har tagit upp 2 harar 2 dgr. Hon är idag 15 mån och 8 dagar gammal.
Helt klart lovande framtid

kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav micke w » 09 okt 2019, 09:33

Ja gick även igenom gammtikens prestationer i höst så här långt. Hon har 11 släpp, upptag på hare 9 dgr varav upptag på 2 harar 2 dgr. Skapligt facit tycker jag.
Såg även att ungtiken hade lite skavsår på båda baktassarna upp emot hårkanten. Så nu ha vi såpat å de blir vila iaf tills till veckan. Där ja släppte henne sist ha dom nylagt sprängsten på vägarna, skulle tro att de är boven
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 10 okt 2019, 14:57

Fin morgon om än lite isigt i markerna..
Svårdrivet första halvtimmen men efter tapt och nytt påstick så gick det bättre...
Körde med skyddsko på den skadade tassen, skon satt på i 1 timme fast silvertejpad
Hon gjorde ett bra jobb ut med och efter vägen, taptarbete och envishet ++
Sköt hare efter 2 timmar, nu är hon lite halt igen så det blir fram med såpa och rengöra såret..
Är hon hel till lördag blir det till Haparanda där det på vissa ställen tydligen kryllar av jössar...
DSC_1319.jpg
DSC_1302.jpg
DSC_1290.jpg

Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav micke w » 10 okt 2019, 17:03

Axelenöga skrev:Fin morgon om än lite isigt i markerna..
Svårdrivet första halvtimmen men efter tapt och nytt påstick så gick det bättre...
Körde med skyddsko på den skadade tassen, skon satt på i 1 timme fast silvertejpad
Sköt hare efter 2 timmar, nu är hon lite halt igen så det blir fram med såpa och rengöra såret..
Är hon hel till lördag blir det till Haparanda där det på vissa ställen tydligen kryllar av jössar...
DSC_1319.jpg
DSC_1302.jpg
DSC_1290.jpg

Härligt Enöga, ja ska ut med ungtiken ja å imorrn. Ja såg fel när ja kolla tassarna häromdan. Hon har en par mm smal brun hårkant på varje baktass mot trampdynorna som ja trodde va sår. Så de ä.bara å köra
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 10 okt 2019, 20:32

micke w skrev:
DSC_1319.jpg
DSC_1302.jpg
DSC_1290.jpg

Härligt Enöga, ja ska ut med ungtiken ja å imorrn. Ja såg fel när ja kolla tassarna häromdan. Hon har en par mm smal brun hårkant på varje baktass mot trampdynorna som ja trodde va sår. Så de ä.bara å köra
Skönt att ha fel ibland Ha en trevlig jaktdag!

kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav lsjonsson » 11 okt 2019, 05:11

Grattis kompis! :D
/Stefan
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

Rem 700 Safari 416 rem mag
Rem 700 BDL 8 mm rem mag
Husq.-FFV 1900 308 win
Husq. 1410 C
HV 71 & IFK Göteborg-supp.
Användarvisningsbild
lsjonsson

Ort: Emigrerat från Huskvarna till Kalix, Norrbotten via Aneby och Luleå. HV71- & IFK Göteborgsupp.

Inläggav Axelenöga » 11 okt 2019, 15:32

lsjonsson skrev:

Grattis kompis! :D
Tack du

kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav Axelenöga » 14 okt 2019, 13:53

Vi har haft 2 harar igång och det har gått skapligt att driva tills hararna har gått väg,där var det idag ingen vittring...
Nu äter vi och vilar tills i morgon
Hunden är lite halt igen på vänster fram men vi får tejpa och på med sko så kanske vi får en till dag med drev....
DSC_1360.jpg
DSC_1359.jpg
DSC_1350.jpg
DSC_1336.jpg

Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav micke w » 14 okt 2019, 15:37

Axelenöga skrev:Vi har haft 2 harar igång och det har gått skapligt att driva tills hararna har gått väg,där var det idag ingen vittring...
Nu äter vi och vilar tills i morgon
Hunden är lite halt igen på vänster fram men vi får tejpa och på med sko så kanske vi får en till dag med drev....
DSC_1360.jpg
DSC_1359.jpg
DSC_1350.jpg
DSC_1336.jpg

Tråkigt med tassen samt det där äckliga ni fått på backen. Det blev en vilodag här idag, kroppen sa ifrån imorse. Men imorrn ska ja försöka hä mig ut iaf.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 15 okt 2019, 10:29

Blev inget släpp idag pga hunden haltar så hon får vila några dagar.
-13 på morgonen så det är nog våldsamt skarpt nere i myrarna men orrarna verkade trivas,ett 10 tal satt i träden utanför kojan på morgonen och spelade för fulla halsar.
Vi tog det lungt och eldade igång kojan, kokade kaffe och hade det trivsamt, vid hundrastningen efter det träffade vi på 4 tjädertuppar och ett par hönor efter vägen.
Nu tillbaka till byn....
DSC_1360.jpg

kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav micke w » 15 okt 2019, 18:54

Jag va ut med ungtiken idag igen, hon slagar ganska mycket på fågel, men hon såg ut att ha harslag å på första stället ja släppte på, men fick inte upp. Så vi flyttade en bit men där hitta hon inge intressant. Så vi gjorde ytterligare en förflyttning, och där såg jag att hon fick slag direkt, tog ca 40 min till upptag, som blev kl 1042 ja såg haren direkt då han smet upp på vägen omedelbart. Hon drev en rejäl bukt sen kom haren vägen mot mig igen och dubblade för att sen hoppa av mot upptaget. Tiken kom ca 5 min efter, hon drev till kl 1104 sen blev det stopp i vanlig ordning. Vet inte hur många 20 mins drev hon haft i höst, men hon slarvar bort dem totalt varje jävla gång. Blir en aning less, hon är duktig på att ta upp och har än aldrig drivit annat än hare samt skällt nå skall/ dag på fågel. Men ja tycker att hon borde kunna hålla dom längre än 20 min nån jävla gång.
Användarvisningsbild
micke w

Inläggav Axelenöga » 15 okt 2019, 20:56

Det ger sig med tiden, taptträning, men jag förstår dig det är ibland frustrerande med dessa unghundar

kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav finnjägarn » 17 okt 2019, 14:04

var ute imorse med en kompis som har en bra rävstövare. vi släppte hunden vid en åtel. där får han ett spår på en gång. tar max 5min innan räven är uppe. men det far rakt i 6-7km innan det börjar bukta bra i 2h. tyvärr på fel jaktmark :cry: . ibland räcker inte ens 30 000ha :lol: :mrgreen: . dock buktade det nära en korsning mellan två stora vägar :shock: :? . så det var ganska spännande tidvis då drevet for nära vägarna.en fortkörningsbot i fartkameran för kompisen :oops: :oops: hann vi med också innan räven kröp och vi fick fast hunden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . sedan släppte vi på nytt och där hittade han en vildkatt bakom en rävfarm som jag skickade till de sällare markerna 3m uppe i ett träd :lol: .
Jakt är inte något jag gör
Det är en del av den jag är.
Min livstil
finnjägarn

Inläggav Axelenöga » 18 okt 2019, 15:56

Igår nästan 3 timmar slagarbete men haren satt pall på hemmamarken.. Idag 30min slag och sen upptag kl 08,45, mycket svårdrivet på kall backe +underkylt regn. Kl 11 började det att snöa ymnigt och efter en längre tappt hittade hon igen haren och då började det gå bättre att driva. Haren började gå riktigt snävt efter en lite längre utflykt och gick bara runt i samma löpor så tempot låg på 5km/t, hackigt och mycket små tappter. Kopplade hunden kl 13,45 på vägtapt, inget sköndrev idag men ett gigantiskt arbete och jag anade en envishet likt en hund som inte finns med mig längre, jag bara ler
Som förbytt, från lättkopplad till rena vildhunden på några veckor..

Vinter på G...
DSC_1403.jpg
DSC_1435.jpg
DSC_1392.jpg
DSC_1423.jpg

kattjävlar
Användarvisningsbild
Axelenöga

Inläggav micke w » 18 okt 2019, 17:48

Va roligt att hon taggat upp. Ja släppte gammtiken imorse +5 grader, hade nog regnat inatt å de va en djävulsk dimma som satt i till em. Hon sökte 1 mil och stannade till på 3 ställen å plumpade lite men hon hitta inget som lukta nog mycket så hon blev kvar nån längre stund. Efter 1 tim började det även å regna, så när jag såg att hon var på väg åt mitt håll så gensköt jag och koppla kl 930. Nu bli de älgjakt i helgen sen får man mata på igen.
Användarvisningsbild
micke w

Föregående

Återgå till Hundar