Motionera hund med fyrhjuling

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Motionera hund med fyrhjuling

Inläggav greyling » 12 aug 2019, 00:56

VÄSTILA skrev:Herrgud, ibland så är det inte konstigt att många älghundar inte duger till konditionsmässigt. Det verkar ju vara viktigare för vissa hur hunden motioneras än om sättet den motioneras verkligen ger hunden tillräcklig motion.

Innan man går in och kritiserar andra gällande hur dem motionerar sina hundar så bör man fundera över en sak. Hur bra är ens egna hundar och får man verkligen ut max av vad dem kan leverera? Alltså inget ” det duger åt mig” och det sker helt genom löpning, cykling, simning utan helt objektivt. Dvs når man verkligen max och hundarna är på topp med hundratals mil i kroppen upp och ner över branter, eller simmandes i olika tempon och på olika underlag inför jaktstart. Den skall kunna ställa om flyende älgar och inte förfölja i spåret i evigheter. När man gjort det, och lyckats med sina hundar utifrån ovan då kan man kritisera andra hur dem motionerar sina hundar!

Att motionera hund efter fordon är inget nytt. Detta gjorde även många av de legender som lade grunden för de älghundar vi har idag. Fast då efter häst och vagn!

Helrätt!

Jag funderade på vad som driver ”folk” att dissa andras träningsmetoder. De har helt enkelt inte så bra hundar eftersom de var för trötta efter alla löprundor med hunden. Eller nåt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav 405 WCF » 12 aug 2019, 06:49

Erkänner utan omsvep att mina motioneras med 4-hjulingen.
En mil varje dag temperaturen inte är för hög.
Kör till jaktlagets eldstad som ligger vid en kallkällbäck, låter dom dricka och svalka sig, går en sväng, sen hjulingen hem igen.
Endast travhastighet.
Skäms inte.... :wink:
405 WCF

Inläggav birk0323 » 12 aug 2019, 08:19

Det finns liksom inget oetiskt i att träna hunden med atv, bättre det och få en genomtränad hund. Att jaga genom att genskjuta vilt eller rent av jaga det med atv vore något helt annat och av den anledningen också totalt olagligt, inte att blanda ihop med hundträning.
Att inte träna sina hundar efter hundens kapacitet utan sin egen blir fel för jag klarar helt enkelt inte av det och jag känner ingen annan som gör det heller. När det gäller mina hundar så ska de vara så tränade jag bara kan förmå att få dem och då är det atv 2 mil 3 ggr i veckan och då är det mest rimligt att ta två hundar åt gången, alltså det blir en jäkla massa mil i veckan jag ska transportera mig själv för att hundarna ska få sitt och dessutom i tempo. Brukar låta dem följa med runt sjön med båten, de simmar och jag ror i början av sommaren innan vi sätter igång med långturerna, då har de stått med endast dagliga koppelpromenader i 2 månader utan någon verklig träning.
Hur som är resultatet jag vill åt en tränad hund som orkar jaga och ha fokus på arbetsuppgiften när det blir allvar.
Första gången jag fick testa detta var när jag tog över min första älghund, han var tränad på det här viset och jäklar vilken hund att orka jobba, dessutom levererade han resultat men det är ju annat med som spelar då också. Hur som drar jag slutsatsen att hunden mår bättre, mindre risk att skada sig, lättare hålla fokus och intresse uppe och bättre resultat. Det ser jag som långt viktigare än träningsmetoden. Det handlar ju inte om att man ska förtjäna sin hunds träning genom att bli elitidrottare själv utan om att hunden ska få sin nödvändiga träning. De tränare till elitidrottare klarar ju knappast heller av att åka loppet med sin åkare så att säga, då den som ska få träningen skulle behöva att hela tiden hålla tillbaka för att tränaren ska hänga med.

Förövrigt så tar det här i princip all min lediga tid i anspråk och det är ett pysslande för att få det att gå ihop med familj och två mindre barn. Kan väl erkänna att tre hundar är väl mycket om man också har annat som måste tillgodoses på den tid man inte förvärvsarbetar men den här tredje vovven hade fått gå i graven annars och jag ville ge den en chans att få bli en jakthund och dessutom få jaga in en unghund på älg. En eller två är en sak, tre då blir det dubbelt så mycket arbete, så är det.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav malx » 12 aug 2019, 09:35

birk0323 skrev:
malx skrev:
birk0323 skrev:Jag har fått höra att jag är lat som använder hjälpmedel... jag brukar svara att när jag orkar kuta i hundjoggingtempo med tre hundar i två mil 3ggr i veckan så ska jag göra det.

Då är det väl bara att börja träna, tycker det låter som en ursäkt som slår bak på dig själv ;)!

Nä, helt klart är det så att man inte kan räkna med att klara springa med hundarna så att de får den motion de behöver, den tiden det skulle ta har vi inte riktigt i samhället idag. (En människa har annars förutsättningarna för att vara en betydligt uthålligare "maraton"-löpare, främst p.g.a. våran förmåga att svettas och ta med vatten)

Måste man dock använda motorfordon istället för de muskeldrivna alternativen så tror jag man ska ta och fundera om man har valt rätt hundar/hobby/livsstil. (Sen finns det givetvis extremfall/undantag av olika skäl men det borde inte vara så många). Vet inte om det finns någon av hundarna med stort motionsbehov som inte kan läras att dra heller?

Försök du hitta en människa som klarar det tempot, en jämte i jogg... Då kan vi nog räkna bort de hundarna för de flesta förutom någon extrema elitlöpare och då har de inte tid att jaga istället för de behöver träna för att hålla den nivån... så slår bak på mig själv, nej knappast. De som klarar av att hålla en hund i form genom att ha hög egen fysisk förmåga finns inte i realiteten och då har jag ändå ork att hugga timmer heldagar och liknande långvarigt kroppsarbete... Ett alternativ är om hundarna skulle kunna låtas jaga året om men det går ju inte heller av en drös med skäl så vill man ha ordentligt genomtränade hundar så är alternativen inte så många.
För mig är det viktiga att hundarna får den träning de behöver så de orkar jaga och att de inte överanstränger sig premiärveckan utan är i full form.

Vad tränar du för hundar själv och hur mycket får de röra på sig över året då det inte jagas ?

Har bara min första 7mån valp/unghund än (breton) så den får givetvis inte tränas hårt utan springer lugnt med den 3-4 ggr i veckan och i övrigt får den välja själv litegrann. Men kommer givetvis inte ha några problem att motionera den med cykel/sparkcykel/skidor i framtiden så länge jag får vara frisk och hel, elitpaddlade under ett tiotal år så rätt van att träna. Just min egna motion var en av huvudanledningarna till att jag skaffade hund (förutom jakt och sällskap).
malx

Inläggav birk0323 » 12 aug 2019, 10:08

Det viktiga är att man ger hunden det hunden behöver, lite motion är bättre än ingen alls. Bara för att visa på lite siffror så ligger världrekordet på 100 meter på ca 36km/h och rekordet för marathon ligger på ca 20km/h. Alltså håller man tiden för rekordet för ett marathonlopp fast halva distansen då är man med i matchen... jag gör det inte, inte ens med cykel, speciellt inte i uppförslut på stigar och dåliga vägar och dessutom hålla styr på en par hundar.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav malx » 12 aug 2019, 10:25

birk0323 skrev:Det viktiga är att man ger hunden det hunden behöver, lite motion är bättre än ingen alls. Bara för att visa på lite siffror så ligger världrekordet på 100 meter på ca 36km/h och rekordet för marathon ligger på ca 20km/h. Alltså håller man tiden för rekordet för ett marathonlopp fast halva distansen då är man med i matchen... jag gör det inte, inte ens med cykel, speciellt inte i uppförslut på stigar och dåliga vägar och dessutom hålla styr på en par hundar.

Skaffa en sparkcykel och låt hundarna dra, går det för fort så addera ett däck eller sju... Lagom motstånd är det när man själv får hjälpa till litegrann, speciellt uppför.
https://www.kickbike.se/sparkcykel-stor ... svart.html
Men visst, det viktigaste är givetvis att hundarna mår bra. Kan man kombinerade med att själv må bra så blir det än bättre.

Tycker personligen väl mest att "bara" motionera hunden är slöseri med tid. Bättre att utnyttja tiden till att faktiskt umgås med hunden och göra något som kräver samarbete. Att försöka hitta på nya knep och dressyrträningar varje promenad håller både mig och hunden alerta.
malx

Inläggav Ahlbäck » 13 aug 2019, 17:00

Jag har också ett pusslande med mer än heltidsjobb och två små barn, så känns väldigt dumt att först motionera hunden med motorfordon och låta sin egen vardagsmotion gå till spillo och så få tiden att räcka till att träna mig själv efteråt., så jag väljer en träningsform som ger nåt för både mig och hunden, spark /skidor på vintern och cykel och löpning på sommaren.
Det är väl ingen sak att cykla två mil med en hund?
Omväxling tror jag är bra för både hund och mig själv så ibland blir det 4 km och ibland 2 mil, ibland cykel ibland löpning
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav birk0323 » 13 aug 2019, 17:09

Ahlbäck skrev:Jag har också ett pusslande med mer än heltidsjobb och två små barn, så känns väldigt dumt att först motionera hunden med motorfordon och låta sin egen vardagsmotion gå till spillo och så få tiden att räcka till att träna mig själv efteråt., så jag väljer en träningsform som ger nåt för både mig och hunden, spark /skidor på vintern och cykel och löpning på sommaren.
Omväxling tror jag är bra för både hund och mig själv så ibland blir det 4 km och ibland 2 mil, ibland cykel ibland löpning

Att cykla två mil med en hund i 20km/h går nog rätt hyfsat en par ggr i veckan om man har hyfsad väg, men att göra om samma sak i skogsmark med 3 stycken... Att ta tre hundar går för det första inte och det går åt ett tillfälle var kväll... men med atv´n går det fint och samtliga hundar får tillräckligt med träning för mina mål.
En stor del av min övriga tid går åt till kroppsarbete så jag är rätt nöjd om jag får vila ibland.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav anle » 13 aug 2019, 19:16

Ser inga problem med att använda fyrhjuling om man bara gör det med vett och förstånd. Cyklar mest för att själv få röra på mig och sedan blir det några mil med hunddrivna "fyrhjulingen" emellanåt. Bild

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
anle

Inläggav birk0323 » 13 aug 2019, 19:53

Anle, det där såg ju riktigt roligt ut, kan tänka det blir viss fart med det där ekipaget :D
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav anle » 13 aug 2019, 19:56

birk0323 skrev:Anle, det där såg ju riktigt roligt ut, kan tänka det blir viss fart med det där ekipaget :D
Jo det är utmärkt för mina lata dagar, bara åka med :) Och båda stövarna är dragvilliga så det har fingerat finfint.

Användarvisningsbild
anle

Inläggav 405 WCF » 13 aug 2019, 20:31

Bild
Så här ser mitt setup ut.
405 WCF

Inläggav VÄSTILA » 13 aug 2019, 21:55

malx skrev:
birk0323 skrev:Det viktiga är att man ger hunden det hunden behöver, lite motion är bättre än ingen alls. Bara för att visa på lite siffror så ligger världrekordet på 100 meter på ca 36km/h och rekordet för marathon ligger på ca 20km/h. Alltså håller man tiden för rekordet för ett marathonlopp fast halva distansen då är man med i matchen... jag gör det inte, inte ens med cykel, speciellt inte i uppförslut på stigar och dåliga vägar och dessutom hålla styr på en par hundar.

Skaffa en sparkcykel och låt hundarna dra, går det för fort så addera ett däck eller sju... Lagom motstånd är det när man själv får hjälpa till litegrann, speciellt uppför.
https://www.kickbike.se/sparkcykel-stor ... svart.html
Men visst, det viktigaste är givetvis att hundarna mår bra. Kan man kombinerade med att själv må bra så blir det än bättre.

Tycker personligen väl mest att "bara" motionera hunden är slöseri med tid. Bättre att utnyttja tiden till att faktiskt umgås med hunden och göra något som kräver samarbete. Att försöka hitta på nya knep och dressyrträningar varje promenad håller både mig och hunden alerta.

Är med på hur du tänker men det beror helt på hundras och vad hunden skall jaga. Mina älghundar skall ha maximal kondition i september. En älghund skall ha ett högt söktempo, den skall vara explosiv och uthållig HELA dagen. Kunna växla tempo och ställa om flyende älgar. Kunna ligga och vila att sedan släppas igen på annan mark. Här är det faktiskt många hundar som bekänner färg gällande grundträningen. Hundarna kan ha ett högt och bra tempo på förmiddagen. Kan nästan se besvikna ut över att bli kopplade efter att har jobbat med fel älg innan jaktstopp och samling. Efter lunchen är de inte samma hundar. De har snarare bränt ut sig av entusiasm vid ståndet tidigare och när adrenalinet lagt sig så är energin slut.

Innan jag fick barn så planerade året helt efter jakten likaså all träning med hundarna. Precis som jag åren innan hade förlagt livet åt gym och konditionsträning. Fungerar dåligt när man har 4 viljor till som kräver sitt, samt en sambo man är fäst vid och vill ha kvar på gården. Fyrhjuling är för min del ett komplement till cykling, simning, dra däck. Nog för att hundarna ställer bra och länge men har jag ingen egen kondition så klarar jag aldrig genskjuta för att nå ståndet innan det ev drar iväg. Då blir jag en belastning för hela laget.

Min träning speglar helt och hållet nuvarande jaktprovsverksamhet och hur hunden skall agera i skogen. Där läggs fokus helt på att maximera dem moment jag kan påverka. Hade jag sysslat med andra hundraser så hade min träning byggt på de moment som bedöms vid jaktprov mm. Vi har alla således olika mål med hundarna och jakten då en hund som har näst intill full pott på sök, tempo, förföljande, skalltid är för ”stor” för de flesta marker mm.
Senast redigerad av VÄSTILA 14 aug 2019, 09:02, redigerad totalt 1 gång.
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 13 aug 2019, 21:56

anle skrev:Ser inga problem med att använda fyrhjuling om man bara gör det med vett och förstånd. Cyklar mest för att själv få röra på mig och sedan blir det några mil med hunddrivna "fyrhjulingen" emellanåt. Bild

Var spekulant på en sådan men den han bli såld. Verkar vara ett kul komplement i träningen med hundar. Är det Björkis som gör dem? Vilken vagn och setup med selar mm har du?
Senast redigerad av VÄSTILA 13 aug 2019, 22:07, redigerad totalt 1 gång.
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 13 aug 2019, 21:58

Ahlbäck skrev:Jag har också ett pusslande med mer än heltidsjobb och två små barn, så känns väldigt dumt att först motionera hunden med motorfordon och låta sin egen vardagsmotion gå till spillo och så få tiden att räcka till att träna mig själv efteråt., så jag väljer en träningsform som ger nåt för både mig och hunden, spark /skidor på vintern och cykel och löpning på sommaren.

Hade jag bott där snön blev kvar mer än någon eller några dagar så hade jag skidat jag med. Eller heter det ”tolka efter”.
VÄSTILA

Inläggav anle » 14 aug 2019, 09:45

VÄSTILA skrev:
anle skrev:Ser inga problem med att använda fyrhjuling om man bara gör det med vett och förstånd. Cyklar mest för att själv få röra på mig och sedan blir det några mil med hunddrivna "fyrhjulingen" emellanåt. Bild

Var spekulant på en sådan men den han bli såld. Verkar vara ett kul komplement i träningen med hundar. Är det Björkis som gör dem? Vilken vagn och setup med selar mm har du?
Riktigt kul komplement, bra variation i träningen och det brukar räcka gott med 5-7 km drag för träning. Om jag vill köra längre sträckor med hundarna brukar jag sätta frun på vagnen och cykla med så går det både fortare och dom orkar längre. Det stämmer att det är Björkis som gör dom, heter GW vagnen eller golden wagon. Finns bara en vagn som dom tillverkar vad jag vet. Kör med nordiska selar på stövarna som är gjorda för vagnen och skacklarna. Allt inköpt från björkis. Men selarna är ganska dyra tycker jag. Dom har väldigt bra selar, både för cykel och drag. Brukar köra nomeselar när de ska följa med i skidspåret, men det blir inte så ofta för då är ju jakten i full gång.

Gillar att dom har lokala produkter och sedan är kvalitén på selar och redskap riktigt bra tycker jag. Använt deras produkter genom sex hundar nu och kommer att fortsätta.

Användarvisningsbild
anle

Inläggav Ragnarsson96 » 14 aug 2019, 12:12

Rasmus Boström / Bearplay la just ut ett kort klipp när han cyklar med 5hundar samtidigt, såg ut att fungera de också 8)
https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Ragnarsson96

Föregående

Återgå till Hundar