Spetsraser som tappar mark. Orsak och verkan!

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Spetsraser som tappar mark. Orsak och verkan!

Inläggav Ahlbäck » 11 jul 2019, 20:46

Håller med er i det ni skriver, ett litet aber då för mig som valpköpare, jag lär hamna längre ner i eran lista för min förra hund var en hund som i princip hade 0 m förföljande, tanken var att starta på prov om det blev en bra hund, men med det förföljandet så övergav jag den tanken.
Det visade sig nu på äldre dagar att hon hade katarakt och troligen varit enögd länge och blev helt blind nu i vinter.
Hade en gråhund före det som jag köpte när jag var 16 år, han var tyst med älgarna till nästan 4 års ålder så då övergav jag också provtankarna...
Förutom det har jag växt upp och jagat med pappas gråhundar och en Hälleforsare.

Tror också det är en hel del som parar för att tjäna nån tusenlapp på sin älskade tik, fick faktiskt ett erbjudande en gång av en jag träffade på en mack att köpa en valp, hur funkar tiken då frågade jag?
"Jo hon funkar bra hon skällde älg 45 min förra hösten "
Jaha tänkte jag :-)

Man borde väl para enbart om den parningen man tänker göra har nåt bra att tillföra rasen?
Hälleforsare
Östsibirisk laika
Ahlbäck

Inläggav handyman » 11 jul 2019, 21:43

Laikamannen skrev:
VÄSTILA skrev:
Svenska kennelklubben ser INTE till rashundars bästa det är en organisation som sätter medlemsantal framför kvalitet på hundar. Det är en ”alla för vara med” organisation. De skall jobba för rasens bästa och därmed backa upp uppfödare som råkat ut för dem som lovar meritering vitt och brett för att sedan lysa med sin frånvaro. Det är fullständigt uselt att de anser att man som uppfödare inte får ställa krav eller skriva in klausuler i som ger en eventuell bedragare problem vid ett avtalsbrott. Visar snarare vilken anda som råder inom den organisationen.

Håller helt med! Vi uppfödare borde ha mer stöd att trycka på med när köpare inte gör som dom lovat.

Det borde lagligt gå att skriva in bindande krav på utställning vid senast 15 mån, jaktprov senast vid 3 år och HD samt ed röntgen efter andra jakthösten.

Det om något skulle skulle föra aveln framåt.

Som det är idag så tar man referenser, pratar med andra uppfödare och sållar bort oseriösa köpare på så sätt. Men det är vansinnigt chansartat ibland och magkänslan sviker även den bäste...
Ja även som valpköpare är det ju av stort intresse att övriga valpköpare meriterar. Man vet ju av egen erfarenhet att man kan tveka på en kull där föräldrarna är ensamma om att vara meriterade i sina respektive kullar. Borde definitivt gå att skriva in i ett köpekontrakt då det inte finns någon som helst nackdel med det. Jag skulle starta en duktig hund på prov även om det inte är ett avelsämne. Är ju ett kvitto även för mig som köpare som visar att jag är seriös

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
handyman

Inläggav Gnist » 11 jul 2019, 22:14

Skk är hundägarnas riksorganisation och företräder alltså alla hundägare. Det är inte nån typ av rasklubbsorganisation för uppfödare.

Vill man ha till förändringar åt något håll inom organisationen så lyfter man frågan med sin rasklubb, som i sin tur avgör om det är något att gå vidare med och sträva mot. Alternativet är ju att göra som en del "raser" och starta en egen typ av fristående "kennelklubb" med allt vad det innebär i att föra register där hundar, resultat etc ska föras in.
Bild

Inläggav malx » 11 jul 2019, 22:34

Det är nog inte bara SKK som ställer hinder för att kunna skriva in krav efter ett ev. köp. Med tanke på hur äganderätten är utformad i Sverige så har jag mycket svårt att tro att ett kontrakt med krav efter köpet skulle hålla i någon som helst domstol. Köper du en t.ex. en bil till så kan försäljarna ställa vissa krav för att du ska behålla en längre garanti och andra extratjänster men de kan inte ställa ett allmänt hårt krav att den t.ex. måste servas av dem för att det inte ska bli ett kontraktsbrott.

Sen tror jag inte att aveln i Sverige gynnas det minsta av att folk utan vilja tvingas gå prov, speciellt för de raser där proven kräver mycket träning. Vet inte riktigt hur ni andra gör men nog försöker jag ta reda på hur mycket föräldrar och tidigare valpkullar MISSLYCKATS på prov också. (Givetvis med utgångspunkt att några misslyckanden kan vara tillfälligheter)

Personligen hör jag nog till väldigt få som faktiskt gått på jaktprov med hund innan jag eller någon i familjen någonsin ägt eller tränat en hund :) (stående fågelhund så aningen utanför trådstarten). Men nu när jag skaffat en egen så kommer det nog tyvärr inte att bli några prov då han redan vid 6 mån ålder är på gränsen för stor för rasen. Det blir att hoppas att han blir en fin kamrat i skogen iallafall så får andra individer föra generna vidare. (Skulle han visa sig fungera bra så kanske det blir något prov bara för skoj skull)
malx

Inläggav VÄSTILA » 12 jul 2019, 12:07

Gnist skrev:Skk är hundägarnas riksorganisation och företräder alltså alla hundägare. Det är inte nån typ av rasklubbsorganisation för uppfödare.

Vill man ha till förändringar åt något håll inom organisationen så lyfter man frågan med sin rasklubb, som i sin tur avgör om det är något att gå vidare med och sträva mot. Alternativet är ju att göra som en del "raser" och starta en egen typ av fristående "kennelklubb" med allt vad det innebär i att föra register där hundar, resultat etc ska föras in.

Hur tycker du att man skall gå tillväga för att seriösa uppfödare skall slippa råka ut för oseriösa köpare? Har man talets gåva, är manipulativ så kan man nästla sig i var som helst. Det handlar inte om att tvinga någon köpare till diverse krav, det handlar snarare om att ha ett upplägg som gör att oseriösa individer i det längsta undviker att befatta sig hundar komna ur seriös avel.
Senast redigerad av VÄSTILA 12 jul 2019, 12:45, redigerad totalt 3 gånger.
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 12 jul 2019, 12:15

malx skrev:Det är nog inte bara SKK som ställer hinder för att kunna skriva in krav efter ett ev. köp. Med tanke på hur äganderätten är utformad i Sverige så har jag mycket svårt att tro att ett kontrakt med krav efter köpet skulle hålla i någon som helst domstol. Köper du en t.ex. en bil till så kan försäljarna ställa vissa krav för att du ska behålla en längre garanti och andra extratjänster men de kan inte ställa ett allmänt hårt krav att den t.ex. måste servas av dem för att det inte ska bli ett kontraktsbrott.

Sen tror jag inte att aveln i Sverige gynnas det minsta av att folk utan vilja tvingas gå prov, speciellt för de raser där proven kräver mycket träning. Vet inte riktigt hur ni andra gör men nog försöker jag ta reda på hur mycket föräldrar och tidigare valpkullar MISSLYCKATS på prov också. (Givetvis med utgångspunkt att några misslyckanden kan vara tillfälligheter)

Personligen hör jag nog till väldigt få som faktiskt gått på jaktprov med hund innan jag eller någon i familjen någonsin ägt eller tränat en hund :) (stående fågelhund så aningen utanför trådstarten). Men nu när jag skaffat en egen så kommer det nog tyvärr inte att bli några prov då han redan vid 6 mån ålder är på gränsen för stor för rasen. Det blir att hoppas att han blir en fin kamrat i skogen iallafall så får andra individer föra generna vidare. (Skulle han visa sig fungera bra så kanske det blir något prov bara för skoj skull)

Finns inga hinder att pröva äganderätten gällande jakthundar om man kan peka på att äganderätten i dess nuvarande form påverkar aveln negativt. Alltså hälsan och jaktlig kvalitet på hundarna. Staten kräver att våra hundar jagar etiskt och korrekt. Det skall därmed jaga så likt som möjligt varje rashunds RAS-dokument. Vissa av våra europeiska grannar har betydligt högre ställda krav vid jakt med jakthundar.

Tex, bara för att jag köper skog så kan jag inte missköta den hur jag vill. Med köpet följer strikta krav på mig från staten.

Gällande jaktprov och älghundar så är det knappast speciellt avancerat. Våra prov speglar i stort sätt hur en älghund nedärver genetiskt även om det numera ingår rena socialt inlärda moment. Moment som förhoppningsvis är ett minne blott 2022. En rastypisk älghund som fått tillräckligt skogsträning och stöttning vet vad den skall göra och klarar ett prisprov. Brukar räcka med en tydliga ledaregenskaper hos ägaren. En ägare som inte kan ge sin hund denna grundläggande prägling visar ju redan där att den är olämplig.

Tror många skräms av ordet prov och mycket beror även på domaren samt hur ägaren förberett hunden för provet. älgarbete, kondition mm. I mina ögon så skall domaren bedöma hunden, inte ägaren. Om domaren märker att ägaren är oerfaren så skall det inte drabba hunden. Alla är oerfarna i början, ingen är färdig och det är viktigt att ta hänsyn till detta. Jag personligen har bara positiva upplevelser vid mina jaktprov även om hunden inte nått upp till ställda mål för dagen.
Senast redigerad av VÄSTILA 12 jul 2019, 17:14, redigerad totalt 1 gång.
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 12 jul 2019, 17:12

Finns det någon från Jämtland&Härjedalens älghundsklubb som kan uttala sig gällande hur ert upplägg kring s.k ”Handlers” vid jaktprov och utställningar fungerar? Finner detta så intressant att det borde tas upp som motion vid samtliga lokalklubbar årsmöten 2020.
VÄSTILA

Inläggav Gnist » 12 jul 2019, 22:10

VÄSTILA skrev:Finns det någon från Jämtland&Härjedalens älghundsklubb som kan uttala sig gällande hur ert upplägg kring s.k ”Handlers” vid jaktprov och utställningar fungerar? Finner detta så intressant att det borde tas upp som motion vid samtliga lokalklubbar årsmöten 2020.

Oavsett ras eller typ av aktivitet, så är handlers inget problem att använda sig av.

Been there, done that oräkneliga gånger och då just som handler.
Bild

Inläggav gynner » 12 jul 2019, 23:45

Hade kontakt med en uppfödare som gav tillbaka 500kr -1500kr om man gjorde prov, utställning etc. Skulle väl kunna vara en väg att gå som inte är bindande

/Jonas

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gynner

Inläggav VÄSTILA » 13 jul 2019, 10:24

Gnist skrev:
VÄSTILA skrev:Finns det någon från Jämtland&Härjedalens älghundsklubb som kan uttala sig gällande hur ert upplägg kring s.k ”Handlers” vid jaktprov och utställningar fungerar? Finner detta så intressant att det borde tas upp som motion vid samtliga lokalklubbar årsmöten 2020.

Oavsett ras eller typ av aktivitet, så är handlers inget problem att använda sig av.

Been there, done that oräkneliga gånger och då just som handler.

Ok, tycker det verkar vara ett intressant upplägg då det ibland kan uppstå situationer som förhindrar att man kan medverka på inbokade jaktprov/utställning.
VÄSTILA

Inläggav VÄSTILA » 13 jul 2019, 10:32

gynner skrev:Hade kontakt med en uppfödare som gav tillbaka 500kr -1500kr om man gjorde prov, utställning etc. Skulle väl kunna vara en väg att gå som inte är bindande

/Jonas

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har också sett detta upplägg, men vet inte hur effektivt det fallit ut. Vet att vissa försökt attrahera valpköpare att meritera genom att ha ett längre försäljningspris och där man påtalat redan från början att man lägger resten av valpriset på meritering. Slutade tyvärr med att köparen kom med diverse undanflykter och ingen hund blev meriterad.

Är nog svårt att komma tillrätta med detta utan ökat lagstöd för uppfödare och tills dess så gäller det att ha is i magen när ev valpköpare hör av sig. Felet många gör är att man låter en valpköpare boka en valp efter ett sedvanligt samtal. Om man direkt meddelar att man vill att vederbörande återkommer i skrift/mail så finns det mer tid att kolla upp personen ordentligt på internet.
VÄSTILA

Inläggav Gnist » 13 jul 2019, 10:51

VÄSTILA skrev:

Ok, tycker det verkar vara ett intressant upplägg då det ibland kan uppstå situationer som förhindrar att man kan medverka på inbokade jaktprov/utställning.

Det är bara be någon annan att ställa/gå med hunden. Oftast kan det gå bättre på utställning med en van handler som vet hur man visar upp hunden på bästa sätt och som drillat in hunden lite innan den ska in i ringen. I skogen kan det skifta lite mer, beroende på hur väl hunden känner den som går. Vissa hundar kan ju vara lite känsliga på det där och inte jaga helt som vanligt om någon relativt okänd går med dem, men oftast är det inget problem. Annat än med kontakt/inkallning och uppkoppling.
Bild

Inläggav VÄSTILA » 13 jul 2019, 11:05

Gnist skrev:
VÄSTILA skrev:

Det är bara be någon annan att ställa/gå med hunden. Oftast kan det gå bättre på utställning med en van handler som vet hur man visar upp hunden på bästa sätt och som drillat in hunden lite innan den ska in i ringen. I skogen kan det skifta lite mer, beroende på hur väl hunden känner den som går. Vissa hundar kan ju vara lite känsliga på det där och inte jaga helt som vanligt om någon relativt okänd går med dem, men oftast är det inget problem. Annat än med kontakt/inkallning och uppkoppling.

Gällande jaktprov så har jag upplevt detsamma. Vid första jaktprovet för min ena tik så sökte hon ut dåligt, hade sämre tempo, syntes stanna till och kolla vid flertal tillfällen mot provgruppen. Var betydligt mer kontaktbenägen och korta sökrundor. Samma hund hade innan sitt första prov haft flertalet ”testprov” med bra sök och tempo. Hon var injagad med mig helt ensam. Nu är barnen större och de eller någon annan brukar vara med mig ute när hundarna skall jagas in och blir därmed vana vid att fler är med. Fick detta tips av en Jaktprovsdomare som noterade det skeptiska beteendet hos hunden.
VÄSTILA

Föregående

Återgå till Hundar