Alpenländische dachsbracke

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Alpenländische dachsbracke

Inläggav Jantan » 11 dec 2018, 08:01

Remington ltr skrev:
Jantan skrev:Jag är sugen på en ADB för att ha en grym eftersökshund samtidigt som jag vill kunna jaga med den och har ingen lust att hämta hunden på andra sidan ön. Så långt allt gott.

Jag jagar dock ofta ensam - är det någon här som brukar göra det med sin? Får man skjuta nåt eller driver de för kort för att det ska hinna bukta bra? Är rådjur, hare och räv som gäller.

Tycker det låter som en tax vore lämpligare för dig om du oftast jagar själv och ”bara” ska jaga småvilt.

ADB har ju andra egenskaper som tilltalar mig, därav undran. Självklart är en tax mer lämpad som ren drevhund på småvilt.
Småviltsjägare på en ö i Östersjön

Tikka T3 Lite vänster .223 Remington + Meopta Meostar R1r 3-12x56
Benelli M2 Comfortech vänster 12/76 28" på ingång
Baikal S/S Model IJ 58M
Användarvisningsbild
Jantan

Inläggav Ante. » 11 dec 2018, 21:32

Jantan skrev:Jag är sugen på en ADB för att ha en grym eftersökshund samtidigt som jag vill kunna jaga med den och har ingen lust att hämta hunden på andra sidan ön. Så långt allt gott.

Jag jagar dock ofta ensam - är det någon här som brukar göra det med sin? Får man skjuta nåt eller driver de för kort för att det ska hinna bukta bra? Är rådjur, hare och räv som gäller.

Min ADB driver tills benen trillar av. Så inga problem att släppa när man är själv i skogen.
Användarvisningsbild
Ante.

Inläggav greyling » 11 dec 2018, 22:12

Kanske har du svaret i drevprovsreglerna som ska vara ”hur hunden ska jaga”. Tror det är bättre info än vad vi lite lösryckt tycker om våra favorithundar. De brukar som regel hålla SM klass allihopa.

https://svenskadreverklubben.se/wp-cont ... x99626.pdf
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Remington ltr » 11 dec 2018, 23:13

Jantan skrev:
Remington ltr skrev:

Tycker det låter som en tax vore lämpligare för dig om du oftast jagar själv och ”bara” ska jaga småvilt.

ADB har ju andra egenskaper som tilltalar mig, därav undran. Självklart är en tax mer lämpad som ren drevhund på småvilt.

Fina hundar inget snack om det men har haft tax och har nu adb, skulle jag enbart jaga småvilt skulle mitt val som sagt fallit på taxen, att spåra skadat vilt gör dom lika bra som adb’n men såklart är adb bättre om den ska spåra och möjligen avsluta själv.
image_id: 17285
Blaser R8 8x57js+6.5x55 Zeiss HT 3-12x56, Meopta 1-6x24, Zeiss 6-24x56, Aimpoint h2
Krieghoff 7x57r-12x12 Meopta 1-4x22
Sako Finnfire 22lr Meopta 6-18x50
Sako Quad 17 hmr Zeiss HD5 3-15x50
Beretta Urika 2
Walter Gsp 22lr.
Användarvisningsbild
Remington ltr

Inläggav Gbg-1 » 12 dec 2018, 21:07

Jagar oftast ensam med min ADB och det blir lite skjutet, funderar på en ras som driver längre istället.
Du kan ta en Skåning ur Skåne men aldrig Skåne ur Skåningen
Gbg-1

Inläggav LarsB » 13 dec 2018, 09:16

Jag har förmånen att jaga på flera jaktmarker och har både Tax och Adb det som styr valet av vilken hund jag släpper är hur marken ser ut.
På markerna med stora skogsområden med lite mindre vilt är taxen till sin fördel.
På marker med mer vilt är Adbn mycket bättre och jag skjuter en hel del för henne själv även rå nu för tiden.
Lars
LarsB

Inläggav RGustafsson » 10 jan 2019, 20:52

En lite rolig sak hände förra helgen, hunden drev ett Lodjur förbi två passkyttar som fick det i pass på ungefär 20 meter.
RGustafsson

Inläggav Levon » 09 feb 2019, 11:47

Nån som vet om någon bra kull till vår/sommar?

Står ingen aktuell på ADB hemsidan
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav miljöfriend » 18 feb 2019, 23:04

Levon skrev:Nån som vet om någon bra kull till vår/sommar?

Står ingen aktuell på ADB hemsidan

Två norska bra kullar p-g. https://dachsbracke.no/kull/
miljöfriend

Inläggav Levon » 20 feb 2019, 09:06

Tack för länk
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Levon » 15 mar 2019, 19:37

Nån som har info om denna Anita kvinna som säljer valpar på blocket?

Kolla Facebook står det i annonsen men hon skriver bara på utrikiska (polska, tjeckiska eller nåt)
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav miljöfriend » 21 mar 2019, 12:02

Levon skrev:Nån som har info om denna Anita kvinna som säljer valpar på blocket?

Kolla Facebook står det i annonsen men hon skriver bara på utrikiska (polska, tjeckiska eller nåt)

Köp endast avelsgodkända valpar.
miljöfriend

Inläggav erikj » 02 apr 2019, 14:01

Hej!
Är ny här på forumet och har funderingar på att skaffa en ADB. Jag har läst igenom tråden (tog en stund...) och undrar om det finns någon som försökt prägla sin ADB att gå enbart på gris? Hur har det gått?
Jag har inte haft någon jakthund tidigare, dock flera labradorer och en malinois.

I dagsläget har jag en labradorhane på 4 år som går fint på eftersök och klarar av att få avslut på rådjur och småvilt men jag har inte vågat pröva på gris annat än rena dödsök, vill inte odla mer skärpa i honom än han redan har och dessutom tror jag han är alldeles för klumpig. Vill inte riskera att han blir rädd. Eftersom jag går mer och mer emot ren grisjakt så vore drömmen en hund som driver inte alltför länge, bonus om den kan ställa gris, samt ev funka som eftersökshund på gris. (antar att ADB inte funkar som ren stopphund, men kanske som komplement till min labbe?)

Jag tar tacksamt emot alla tips, även andra raser som ni har goda erfarenheter av (som passar det jag beskriver) tas gärna emot!
erikj

Inläggav miljöfriend » 02 apr 2019, 16:58

erikj skrev:Hej!
Är ny här på forumet och har funderingar på att skaffa en ADB. Jag har läst igenom tråden (tog en stund...) och undrar om det finns någon som försökt prägla sin ADB att gå enbart på gris? Hur har det gått?
Jag har inte haft någon jakthund tidigare, dock flera labradorer och en malinois.

I dagsläget har jag en labradorhane på 4 år som går fint på eftersök och klarar av att få avslut på rådjur och småvilt men jag har inte vågat pröva på gris annat än rena dödsök, vill inte odla mer skärpa i honom än han redan har och dessutom tror jag han är alldeles för klumpig. Vill inte riskera att han blir rädd. Eftersom jag går mer och mer emot ren grisjakt så vore drömmen en hund som driver inte alltför länge, bonus om den kan ställa gris, samt ev funka som eftersökshund på gris. (antar att ADB inte funkar som ren stopphund, men kanske som komplement till min labbe?)

Jag tar tacksamt emot alla tips, även andra raser som ni har goda erfarenheter av (som passar det jag beskriver) tas gärna emot!

Tag kontakt med ADB klubbens valpförmedlare (han har stor erfarenhet om vildsvinsjakt och eftersök med ADB) eller avelsrådet.
miljöfriend

Inläggav erikj » 03 apr 2019, 08:06

Tack för tipset! Mailade dem igår, de var väldigt tillmötesgående.
erikj

Inläggav miljöfriend » 09 apr 2019, 08:00

Två nya valpkullar på gång. Se ADB klubbens hemsida för inf.
miljöfriend

Inläggav Henrik E » 12 jun 2019, 10:45

Hej

Finns det någon med ADB i närheten av Uppsala som man kan få besöka?

Med vänlig hälsning,
Henrik
Henrik E

Föregående

Återgå till Hundar