Münster-tråden

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Münster-tråden

Inläggav ghizzan » 08 jun 2017, 00:37

Har numera en liten 9v monstervalp i hushållet. Rolig hund att träna med, ska bli spännande att se vad det lilla monstret kommer att kunna göra i framtiden. Trots att han bara bott hos oss i några dagar verkar det lovande.
Han visar tydligt intresse för fågel, han har fått fnatt några ggr och siktskallat på katten och sprungit som att han velat ställa kissen.
Mindre road kisse men det ser urgulligt ut då katten inte är mkt äldre än hunden.
Planen är att börja gå blodspår med honom när han vuxit till sig lite, har än så länge bara gått matspår med honom.
Kul att se hur den lilla nosen jobbar i backen.

Ni som kör blodspår,vart köper ni blodet eller brukar ni nöja er med blodsaft som kommer från den nyss upptinade viltsteken?
Leupold VX-R 3-9x50, Blackhawk sportster bipod 6-9", Remington 700 308Win, Husqvarna 300 12 ,Ruger 10/22 STD, Beretta A300.
ghizzan

Ort: Huvudstaden men hjärtat i Småland på gränsen till Blekinge

Inläggav Joacim A » 08 jun 2017, 05:09

Jag har köpt blod i mataffären. Brukar finnas i frysen brevid typ viltstekar och sånt, liten vit burk på ca 500g
"Gråsidingens Vinca"
”Brännåstorpets Claudette”
Användarvisningsbild
Joacim A

Inläggav Miia » 13 jul 2017, 14:08

Ni som jagar grävling med eran klm, när började ni med det? :)
Miia

Inläggav PerN » 30 okt 2017, 09:54

Håller nu på att förstöra min kl. Münster genom att använda honom som stötande på älgjakten.
Inget skjutet ännu men nu har vi två gånger puttat ut djur till passare som de sedan inte kunnat skjuta.
Är nyfiken på hur han kommer reagera om/när det skjuts en älg som han puttat fram.
Vi har några områden som har för mycket vägar m.m för att släppa en ställande älghund så då har jag fått gå in med Bilbo och sicksackat igenom området vilket enligt mig har fungerat hyfsat. I går så stötte han iväg ko, kalv och tjur (bara kalv kvar på tilldelningen) och följde sedan spåret efter djuren 260m ut på åkern innan han vände åter till mig och vi fortsatte vår promenad.
Bild på GPS-spåret från förra gången då vi stötte ut en kviga.
Bilbo171021.jpg

FörVadDetÄrVärt/
PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Popplpoo » 30 okt 2017, 10:37

Spännande!

Har använt min liknande men på rådjur än så länge. 2 rävar och 1 rådjur skjutet på 3 korta "promenader".
Dock stöttes ett stort gäng rådjur på dessa promenader men det antingen gick för fort, fel ställen osv.
Hon har ännu inte fått möjlighet på älgarna men det kanske kommer...
Användarvisningsbild
Popplpoo

Inläggav Popplpoo » 19 apr 2018, 12:57

Så har nu valpen anlänt. En superdriven liten tik vid namn tessla.
Många kommandon lyssnas på och flera ignoreras innn grundlydnaden sitter riktigt...
Bild
Användarvisningsbild
Popplpoo

Inläggav vandraren » 20 apr 2018, 23:22

Ruggigt fin!!!
p.
SUNDAY IS GUNDAY
Mossekes Alice, korthårstax
Mossekes Hilda, aka Aina, korthårstax
Mossekes Astrid, korthårstax, egen produkt
Mossekes Collins, korthårstax, egen produkt
Jag har lagt väldigt mycket pengar på jakt och hundar. Resten har jag slösat bort.
p.
vandraren

Inläggav Ragnarsson96 » 31 jul 2018, 13:15

Någon som jagar grävling med sitt monster?
Hur jagade ni hunden isåfall, släppte ni tillsammans med annan rutinerad hund? påverkar jakt i mörker hunden? :)
https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Ragnarsson96

Inläggav Valpen » 12 okt 2018, 10:53

Jagat grävling med min, numera i hundhimlen, tik. Hon var totalt galen o ville ha ihjäl dem själv. Så det blev inte många tillfällen, då skaderisken för henne var överhängande.
Mörker var aldrig något problem, höll på med en del eftersök med henne också.
6 Bössor
2 Korsningar Skina o Dugga
1 Alpländare Boryzova Dvora Bella Tassa
Valpen

Inläggav PerN » 12 okt 2018, 16:16

Oj har jag glömt att skryta här :mrgreen:
Bilder från årets jakt med Bilbo
Tjäd180829.jpg

Kalvb180912.jpg

En ovanligt lyckad hundhöst-
PerN
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav trumpetarn » 15 okt 2018, 12:44

Grattis Per. Hittills har det blivit några harar för min lilla herre. Tyvärr har det bommats när han drivit fram rådjur till passkyttarna. Får hoppas att skyltarna bättrar sig till kommande jakter.
trumpetarn

Inläggav Tobsoft » 12 jan 2019, 04:24

Hej!
Jag håller på att planera ett valpköp inom något år, och det lutar överhängande åt KLM från klövlinje. Jag har tyvärr aldrig fått se en KLM jaga och är väldigt intresserad av att få uppleva det. Finns det någon här som jagar i närheten av Göteborg som kan hjälpa mig med det? Vore väldigt kul! Kan åka en bit om det behövs!
Tobsoft

Inläggav Joacim A » 12 jan 2019, 16:14

Var är i närheten av göreborg?
Jagar söder om kungsbacka.
"Gråsidingens Vinca"
Användarvisningsbild
Joacim A

Inläggav Tobsoft » 12 jan 2019, 17:03

Joacim A skrev:Var är i närheten av göreborg?
Jagar söder om kungsbacka.

Det är ju nästan cykelavstånd! Bor i Askim :)
Tobsoft

Inläggav Joacim A » 12 jan 2019, 20:52

Ja om man cyklar en bit.. 1mil utanför frillesås för att va mer precis
"Gråsidingens Vinca"
Användarvisningsbild
Joacim A

Inläggav Tobsoft » 12 jan 2019, 21:49

Vad brukar du jaga? Har du möjlighet att låta mig komma och se din hund jobba? =)
Tobsoft

Inläggav Joacim A » 13 jan 2019, 10:25

Jagar utanför husknuten, så ja det hade väl gått bra att komma förbi så kan vi gå en sväng. Men får nog bli nästa helg isåfall innan jakten tar slut.
"Gråsidingens Vinca"
Användarvisningsbild
Joacim A

Inläggav Markus123 » 22 jan 2019, 12:45

Börjar ge upp hoppet...

Hej alla. Jag börjar verkligen tro att min kära vän inte är av det rätta materialet. En tik på 2år och 2 månader. När vi är ute i skogen är det som att gå en vanlig promenad för henne. Hon håller sig för det mesta mellan 5 och 20 m från mig. Under hösten hade vi 2 tillfällen då hon faktiskt låg ute på sök, låg och gjorde svängar mellan 50 och 90 meter åt sidorna. Tänkte att nu har det äntligen släppt för henne. Det va då ganska fågeltäta marker (i dalarna och i västerbotten) där hon vid ett par tillfällen fick kontakt men reste dem tyvärr. Jag bor själv i södra delen av landet och föräldrarna kommer inte från fågellinjer. Det är alltså inte fågeljakt som är av intresse primärt för min del.

När vi kom hem till hemmamarken och vi va ute va det tillbaka på ruta 1. Strosar omkring längst fötterna på mig och med noll sök. Ända gångerna hon har dragit iväg är på färska harspår, som längst 200m. Vid flera tillfällen har vi gått på djur, både rå, kron, dov och räv. Men hon verkar inte ha något intresse alls. Hon blir lite till sig och gör en rush på ca 100m och är lite uppe i varv i nån minut men återgår sedan till att gå på "promenad" med mig. De gånger hon har "dragit iväg" har jag varit 100 konsekvent med att stanna på platsen för att hon ska lära sig att jag alltid finns när hon kommer tillbaka i bakspåret.

Har behandlat henne för noskvalser och varit ute i snitt en gång i veckan både denna säsong och förra. När jag har dragit spår klarar hon det galant. Har även varit ute och släppt när det varit mörkt och tycker då att hon faktiskt jobbar lite bättre. Men min känsla är att hon är för hussekär?

På frågan om det är något skjutet för henne så är svaret nej. Eftersom hon inte "jagar" har det aldrig ens uppstått en situation där det skulle kunnat skjutas för henne.

Tror ni att loppet är kört eller finns det någon chans att det släpper för henne? Jag är medveten om att hon är relativt ung men känns verkligen om att något saknas hos henne.

Nån som har nått tips eller någon idé om vad jag kan göra? Alla svar är välkomna.
Markus123

Inläggav Ragnarsson96 » 22 jan 2019, 13:25

Tror denna ras väljer fågel och hare först av allt.
Våren KLM jagar betydligt(!!) mycket bättre när vi är i fågelskogen än i klövviltskogen. Och verkar inte finnas något att göra åt de. Hon trivs bättre med att stå än att driva så antar att jag måste anpassa mig efter henne..
Verkar väldigt svårt att få hon intresserad av klöv och pälsdjur fast att jag skjutit några för henne så fastar de inte alls som de gjorde med fågel...
https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Ragnarsson96

Inläggav trumpetarn » 22 jan 2019, 19:56

Vissa hundar mognar sent. Annars kan problemet vara bristen på intressanta dofter. Går min hund i en såt med mycket vittring så är han väldigt aktiv i söket. I en tom eller viltfattig såt går han på lägre varv. Nästan så att han vet att det inte är lönt.
trumpetarn

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar