Behålla eller ge bort unghunden...

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Behålla eller ge bort unghunden...

Inläggav Ragnarsson96 » 08 nov 2018, 20:22

Kan ta bort denna tråd.
Är nöjd med svaren av er som tagit de seriöst!

Moderators anmärkning: Jag har bett trådskaparen att återställa första inlägget.

Fritz K.
Moderator
Senast redigerad av Ragnarsson96 09 nov 2018, 20:02, redigerad totalt 1 gång.
https://www.youtube.com/user/Ragnarsson96
Ragnarsson96

Re: Behålla eller ge bort unghunden...

Inläggav potatiskastare » 08 nov 2018, 21:37

Helt ärligt och inte avsett illa, men jag tror du behöver gå en kurs. Förmodligen förmedlar du inte alls vad du själv tror till hunden.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Ragnarsson96 » 08 nov 2018, 22:03

potatiskastare skrev:Helt ärligt och inte avsett illa, men jag tror du behöver gå en kurs. Förmodligen förmedlar du inte alls vad du själv tror till hunden.

Förstår hur du tänker, har försökt med det mesta...
Ska tilläggas att jag har en till unghund på snart 2år och med den funkar allt bra, vi båda trivs med varandra och upplever aldrig samma problem där... Även Sambon som är uppvuxen med hundar och väldigt intresserad går inte heller lika bra ihop med den yngre...
Ragnarsson96

Inläggav HuggyBear » 08 nov 2018, 22:33

Va äre för hunn å va jaga han?
Känns ju lite som att du/ni redan gett upp på han så det är nog klokt i att han gå börja om i annans ägo å kanske blir en toppenhund på flera sätt där istället... :)
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Ragnarsson96 » 08 nov 2018, 22:48

HuggyBear skrev:Va äre för hunn å va jaga han?
Känns ju lite som att du/ni redan gett upp på han så det är nog klokt i att han gå börja om i annans ägo å kanske blir en toppenhund på flera sätt där istället... :)

Norrbottenspets på fågel. Helt gett upp har jag inte gjort än men nära snart... Största fråga är ju om de handlar om mognad? Om de kommer kunna bli bättre om ett år eller två?
Ragnarsson96

Inläggav börje » 08 nov 2018, 23:27

Är bägge hundarna hanhundar? Kan det vara så att den yngre känner sig väldigt låg i rang?
Senast redigerad av börje 09 nov 2018, 00:48, redigerad totalt 1 gång.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav greyling » 09 nov 2018, 00:44

Ja jäklar - unghund som lyder i 30 minuter. Inga problem säger jag - låter ju som en kanonhund vad gäller lydnad. Prova en långdrivande envis jäkel som Drever, Tax eller Beagle.

Däremot det där med att ni inte är på samma våglängd låter jobbigt. Tycker det där med Börjes kommentar låter vettigt om rangproblem. Borde ju lösa sig inom ett år kan man tycka. Men sen är de individer och vissa är känsliga om man är för hård på dem. De nobs jag träffat är dock alla riktigt stabila och nästan kaxiga av sig. Väldigt framåt i vart fall om man säger så. Gillar ju att skälla en del. Nä ta det lite lugnt med han. Alltid svårt det där om man har en hund som är en riktig familjemedlem, och sedan skaffar en till. Alla blir ju inte familjemedlemmar hur rått det än låter. Duger den dessutom inte riktigt i skogen till jakt så är det ju lite lättare. Då skulle jag nog funderat på att göra mig av med den. Kanske funkar för någon som inte har hund idag och är typ pensionär och har mycket tid. Det låter ju inte som en hund man ska ställa i en hundgård.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav win307 » 09 nov 2018, 01:27

Man måste tala med hundar på hundars vis.Garanterat att hunden är osäker.Den har uppenbarligen inte förstått vad den gör rätt/fel.Uppmuntra väldigt mycket när den gör rätt men säg NEJ när den gör fel.Det brukar räcka.Tyvärr är det många hundägare som talar om för hunden vad den gör fel men en hund begriper inte människospråk...Sista utväg,hundgodis när den gjort rätt.Lycka till!
winchester 307 nikko stirling diamond1-4
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w
win307

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 09:22

börje skrev:Är bägge hundarna hanhundar? Kan det vara så att den yngre känner sig väldigt låg i rang?

Nej den äldre än en tik, hon bestämmer. Men aldrig genom att morra eller liknande.. Ligger nobsen med ett ben och hon vill ha det så går hon fram och står och skäller på han tills han tycker de är jobbigt och lämnar ifrån sig benet :mrgreen:
Ragnarsson96

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 09:30

greyling skrev:Ja jäklar - unghund som lyder i 30 minuter. Inga problem säger jag - låter ju som en kanonhund vad gäller lydnad. Prova en långdrivande envis jäkel som Drever, Tax eller Beagle.

Däremot det där med att ni inte är på samma våglängd låter jobbigt. Tycker det där med Börjes kommentar låter vettigt om rangproblem. Borde ju lösa sig inom ett år kan man tycka. Men sen är de individer och vissa är känsliga om man är för hård på dem. De nobs jag träffat är dock alla riktigt stabila och nästan kaxiga av sig. Väldigt framåt i vart fall om man säger så. Gillar ju att skälla en del. Nä ta det lite lugnt med han. Alltid svårt det där om man har en hund som är en riktig familjemedlem, och sedan skaffar en till. Alla blir ju inte familjemedlemmar hur rått det än låter. Duger den dessutom inte riktigt i skogen till jakt så är det ju lite lättare. Då skulle jag nog funderat på att göra mig av med den. Kanske funkar för någon som inte har hund idag och är typ pensionär och har mycket tid. Det låter ju inte som en hund man ska ställa i en hundgård.

Ja han är väldigt lydig av sig! Säger jag åt han med ett nej så slutar han ju direkt, men han tar åt sig ganska hårt.
Den äldre hunden måste jag kanska säga nej åt med högra röst för att hon ens ska lyfta ögonbrynet.
De är det jag tycker är så konstigt.. Nobsen bli så låg och mår dåligt av att jag säger åt han men ändå gör om dumheterna så han måste bli tillsagd igen.
Den äldre kan man säga till och hon bara skojar bort de men ändå slutat med dumheterna.
Förutom allt så är Nobsen väldig glad och framåt, han beter sig aldrig lågt så länge alla är som vanligt.
Ragnarsson96

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 09:35

win307 skrev:Man måste tala med hundar på hundars vis.Garanterat att hunden är osäker.Den har uppenbarligen inte förstått vad den gör rätt/fel.Uppmuntra väldigt mycket när den gör rätt men säg NEJ när den gör fel.Det brukar räcka.Tyvärr är det många hundägare som talar om för hunden vad den gör fel men en hund begriper inte människospråk...Sista utväg,hundgodis när den gjort rätt.Lycka till!

Tackar för tipsen!
Har uppmuntrat han inom jakten genom att skjutit 15st fåglar i år på perfekt ståndskall och Fyyat han på några tomskall, ändå börjar han skälla mer tomt än rätt nu...
I hemmet räcker ett Nej som du sa, problemet där är ju att han gör om samma dumma grej igen inom kort tid. Känns lite som att han vet att de är fel man han kan inte motstå men han klarar inte av att ta konsekvenserna som är ett Nej...
Ragnarsson96

Inläggav nuke » 09 nov 2018, 09:39

Svälj stoltheten och gå en kurs, lydnad, agility eller något som peppar hunden, med hunden för en bra instruktör.

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 09:55

nuke skrev:Svälj stoltheten och gå en kurs, lydnad, agility eller något som peppar hunden, med hunden för en bra instruktör.

/M

Stoltheten är nog redan svald, annars hade jag väl inte bett om hjälp och tips här?
Tack för tipset, ska kolla efter kurser
Ragnarsson96

Inläggav joco » 09 nov 2018, 10:11

Se till att han inte kan göra upprepade fel...Får han vara i hela huset/bostaden? Isåfall kan det bli väldigt svårt för hunden att veta vad som är rätt eller fel och var han får vara osv. Låt han vara på en begränsad yta där potentiella risker för fel är borttagna, dvs rensat från skor, filtar m.m och bara tillåtna saker finns kvar dvs bädd, tuggleksaker, matskål/vatten m.m. Beröm när han lägger sig till ro i sin bädd. Tydligt och klart, vilket kommer stärka honom och er relation.
joco

Inläggav malteume » 09 nov 2018, 10:33

Jag har en nobs och en finne. Fundamentalt olika i psyket. Finnen är tuff men vem, dvs stenhård tills det gäller. Han blir rädd om han inte hittar mig i skogen m.m, men han tycker själv att han är kung över allt och alla. Nobsen är mjuk hemma, går undan när finnen vill bråka, säger aldrig ifrån och svansen trillar ner om man tittar på honom med sträng blick. Däremot ger han sig aldrig i skogen, biter ihjäl mård, skäller björn och är aldrig rädd när det gäller. Jag måste givetvis agera helt olika mot mina hundar och tänka på vad jag gör. Skulle jag vara irriterad i skogen skulle nobsen inte söka alls, medan finnen inte kunde bry sig mindre. Det är en hund, kan du inte förstå hur du ska agera mot den måste du ta hjälp. De är individer och du måste möta dem och vara den ledare de behöver. Åk till Mattias på hundskolan vision, han kan hjälpa dig.
Användarvisningsbild
malteume

Inläggav malteume » 09 nov 2018, 10:44

Garanterat känner hunden av attdu är missnöjd med honom och därför är den stressad och orolig. Det är ditt ansvar att ta hand och ge hunden kärlek och trygghet, då kommer den jobba för dig. Inte fan vet hunden om du höjer rösten åt den eller åt nåt annat. Mina hundar är jobbiga, men allt de gör fel hemma beror på mig och frugan för att vi inte tränat dem rätt. Uttrycket man får den hund man förtjänar borde följas upp med "men det är få hundar som har den husse de förtjänar". Problemet sitter till 100 % i ditt agerande och det ser jag på hur du lägger över det på hunden. Jaktliga egenskaper beror till stor del på anlag, men hur de sköter sig hemma är ett resultat av träning och trygghet. Jag är dessutom övertygad om att en hund som är trygg kan få fram sin jaktliga potential betydligt bättre. Om inte annat kommer de lyssna på dig i skogen.
Användarvisningsbild
malteume

Inläggav malteume » 09 nov 2018, 10:47

Att den tomskäller beror på att nu sitter fåglarna i träden och det har med stor sannolikhet suttit fågel där och det finns vittring. Beröm istället och peppa den att söka på nytt, för en hund som hittar vittring är bra.
Användarvisningsbild
malteume

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 11:09

joco skrev:Se till att han inte kan göra upprepade fel...Får han vara i hela huset/bostaden? Isåfall kan det bli väldigt svårt för hunden att veta vad som är rätt eller fel och var han får vara osv. Låt han vara på en begränsad yta där potentiella risker för fel är borttagna, dvs rensat från skor, filtar m.m och bara tillåtna saker finns kvar dvs bädd, tuggleksaker, matskål/vatten m.m. Beröm när han lägger sig till ro i sin bädd. Tydligt och klart, vilket kommer stärka honom och er relation.

Nej han är begränsad så jag kan ha koll på han men kan nog bli bättre på att berömma när han lägger sig, så de ska jag testa med! Tackar!
Ragnarsson96

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 11:15

malteume skrev:Garanterat känner hunden av attdu är missnöjd med honom och därför är den stressad och orolig. Det är ditt ansvar att ta hand och ge hunden kärlek och trygghet, då kommer den jobba för dig. Inte fan vet hunden om du höjer rösten åt den eller åt nåt annat. Mina hundar är jobbiga, men allt de gör fel hemma beror på mig och frugan för att vi inte tränat dem rätt. Uttrycket man får den hund man förtjänar borde följas upp med "men det är få hundar som har den husse de förtjänar". Problemet sitter till 100 % i ditt agerande och det ser jag på hur du lägger över det på hunden. Jaktliga egenskaper beror till stor del på anlag, men hur de sköter sig hemma är ett resultat av träning och trygghet. Jag är dessutom övertygad om att en hund som är trygg kan få fram sin jaktliga potential betydligt bättre. Om inte annat kommer de lyssna på dig i skogen.

Förstår inte hjälpen?? Jag frågar efter tips och hjälp. Inte att bli dumförklarad, jag fattar ju att något fel har jag ju gjort och därför frågar efter hjälp.
Ragnarsson96

Inläggav Ragnarsson96 » 09 nov 2018, 11:18

malteume skrev:Att den tomskäller beror på att nu sitter fåglarna i träden och det har med stor sannolikhet suttit fågel där och det finns vittring. Beröm istället och peppa den att söka på nytt, för en hund som hittar vittring är bra.

Jo de fattar jag också att han inte bara står och skäller utan vittring. Men inte kan jag berömma ett fel beteende?? När han står och skäller tomt på ett träd när fågeln sitter i ett annat träd 40m längre bort? Jag vill iallafall ha en hund som markerar rätt träd innan jag skjuter och inte bara står och skäller nära rätt träd bara för att de är vittring i luften
Ragnarsson96

Nästa

Återgå till Hundar