Laikaägare

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Laikaägare

Inläggav valt3r » 13 sep 2016, 17:39

Bild

Hur går det där ute i skogen? Hann med tre stycken på fjället i år men på fredag i förra veckan kom hon tillbaka från sök med ett stort sår i en trampdyna. Nu blir det vila och hålla tummarna för att hon blir frisk till provsäsongen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
valt3r

Inläggav handyman » 13 sep 2016, 18:12

Har varit skralt. Släppte en ko som hunden ställde på första morgonen och sen tog det till söndag innan jag fick ny chans. Då hade laget fått omkull två tjurar så jag tyckte att det kändes mer ok att skjuta en ko. Sparar dom helst åt unghundar så man slipper vara selektiv men höger pekfinger ryckte så förbannat...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
handyman

Inläggav NickeF » 06 okt 2016, 15:17

Laika SM går av stapeln idag med live-tracking av Tracker.
http://gpspekka.kapsi.fi/tracker/?id=20161006Laikamasterskapet (Funkar inte i Chrome för mig, kräver Java så jag kör den i Explorer)
Ser ut som flera fina hundarbeten, Hundåns Irja kämpar på fortfarande, har jobbat med samma älg i över 6 timmar ser det ut som.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav handyman » 06 okt 2016, 17:20

NickeF skrev:Laika SM går av stapeln idag med live-tracking av Tracker.
http://gpspekka.kapsi.fi/tracker/?id=20161006Laikamasterskapet (Funkar inte i Chrome för mig, kräver Java så jag kör den i Explorer)
Ser ut som flera fina hundarbeten, Hundåns Irja kämpar på fortfarande, har jobbat med samma älg i över 6 timmar ser det ut som.

Har gått som vägvisare med Skrockens Donna. Mitt säkra kort gav noll... Var helt säker på att det fanns älg där... Eller det gjorde väl det men en skenande fjoling i slutet

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
handyman

Inläggav Soder » 20 okt 2016, 23:01

Haft en hyfsad höst med Breda blickens Hjördis.
Några grävlingar, en kalv, ett förstapris i tisdags och idag hängde hon på en tjur som inte ville stanna i 13 km innan jag fick fast hon..
Soder

Inläggav handyman » 21 okt 2016, 15:30

Soder skrev:Haft en hyfsad höst med Breda blickens Hjördis.
Några grävlingar, en kalv, ett förstapris i tisdags och idag hängde hon på en tjur som inte ville stanna i 13 km innan jag fick fast hon..

Fick skjuta en kalv åt min valp efter BB Hildur i veckan. Första i backen för henne på hennes första riktiga ståndskall

Användarvisningsbild
handyman

Inläggav Soder » 22 okt 2016, 22:38

handyman skrev:
Soder skrev:Haft en hyfsad höst med Breda blickens Hjördis.

Fick skjuta en kalv åt min valp efter BB Hildur i veckan. Första i backen för henne på hennes första riktiga ståndskall

Kul! Blev riktigt bra med jakt efter Aya och Jaki!
Soder

Inläggav Laikamannen » 04 dec 2016, 16:49

Gått prov med nitbrännans sisu idag, ett föreslaget förstapris vart resultatet :mrgreen:

Mkt renar i området nu så det är bara dra handbromsen nu för säsongen.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
KarlOskarsgårdens Krut
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Karelaika » 10 jan 2017, 02:45

Någon fler här som tagit valp från Björngapets Frejas 2:a kull som är leveransklara nu?
Till salu:
Hämmerli SP20 RRS .32 (.22 tjock)
Lee Pro 1000
Lee Loadmaster
Karelaika

Inläggav eing9911 » 08 jun 2017, 16:15

Vi eftersöker mer material till artiklar i laikabladet så har ni något laikarelaterat som ni vill skriva om så kontakta mig via laikabladet(at)laikaklubben.se

Det behöver inte vara en roman utan det får gärna vara skildringar ur verkligheten. Hellre flera korta berättelser än inget alls. Som det är nu så har vi i styrelsen skrivit allt om våra egna hundar och det är väldigt svårt att få tag på material från andra trots påtryckningar. Risken är att laikabladet bara kommer att innehålla annonser och diverse tabeller. Att det finns intressanta jakter att skriva om märker man dock på olika forum samt faceboock. Jag tänker att dessa berättelser lika gärna kan hamna i klubbens egna tidning.
/Henrik

Edit: 2 östsibiriska laikor och en Marlin Guide Gun kan aldrig vara fel... Eller?
Användarvisningsbild
eing9911

Inläggav Laikamannen » 09 jun 2017, 08:36

Håller med ovanstående, själv har jag redan bidragit två gånger och låter pennan vila, med risk för att bli tjatig annars.

Kom igen nu!
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!

4x Öst-laika
Ponderforsens Elmer SE J(LÖ)CH SE UCH
Nitbrännans Sisu J
Breda Blickens Hildur J
KarlOskarsgårdens Krut
Användarvisningsbild
Laikamannen

Inläggav Österlenare » 12 okt 2017, 17:44

Hej, laikabrödrar!

Äntligen får man ansluta sig i denna eminenta grupp.. :D
Min första laika blev en Rysk-Europeisk, intressant nog.
I nuläget väntar jag på att få plocka hem henne från utlandet (blodprov, vacciner osv.) Det är en storväxt och kaxig tikvalp jag har fått..Hon verkar lovande. :wink:

Min vän som ordnat valpen säger att den är av riktigt bra linjer. Föräldrarna jagade nyligen björn i Sibirien, varpå de hade skjutit 5h efter upptag..
Det ska bli oerhört kul att få hem denna valp! :mrgreen:
Jag uppdaterar med bilder (när jag förstår hur man gör)

Edit: Har lyckats ladda upp en bild..länk får duga sålänge :roll: :wink:
https://imageshack.us/i/pmTQD9N0j

Mvh,
Österlenare

Inläggav magbl » 13 okt 2017, 08:38

Kul med en REL och att du vågar testa lite nya vägar. Verkar ju finnas gott gry i linjerna då så det är ju bara hoppas att det faller på plats här hemma också. Vad är det huvudsakligen du tänkt jaga med henne?

Har själv en VSL, lär inte bli min sista laika, en otroligt härlig och lättlärd hund som gör nästan allt man kan önska.

Österlenare skrev:Hej, laikabrödrar!

Äntligen får man ansluta sig i denna eminenta grupp.. :D
Min första laika blev en Rysk-Europeisk, intressant nog.
I nuläget väntar jag på att få plocka hem henne från utlandet (blodprov, vacciner osv.) Det är en storväxt och kaxig tikvalp jag har fått..Hon verkar lovande. :wink:

Min vän som ordnat valpen säger att den är av riktigt bra linjer. Föräldrarna jagade nyligen björn i Sibirien, varpå de hade skjutit 5h efter upptag..
Det ska bli oerhört kul att få hem denna valp! :mrgreen:
Jag uppdaterar med bilder (när jag förstår hur man gör)

Edit: Har lyckats ladda upp en bild..länk får duga sålänge :roll: :wink:
https://imageshack.us/i/pmTQD9N0j

Mvh,
9,3x62, 8x57JS, 30-06, 308w, 7x57R, 22lr, 12
Jämte, Västlaika, Wachtel
magbl

Inläggav Österlenare » 13 okt 2017, 11:15

magbl skrev:Kul med en REL och att du vågar testa lite nya vägar. Verkar ju finnas gott gry i linjerna då så det är ju bara hoppas att det faller på plats här hemma också. Vad är det huvudsakligen du tänkt jaga med henne?

Har själv en VSL, lär inte bli min sista laika, en otroligt härlig och lättlärd hund som gör nästan allt man kan önska.

Precis. Och med tanke på den smala avelsbasen här av REL, kan hon bli lite av en "frisk fläkt" i genpoolen. :wink:

På hemmaplan blir det i huvudsak Vildsvin och grävling, men så småningom älg och även björn, om tillfälle ges :mrgreen: . Varför inte Räv och mård också? Jag vill ut i riktiga tassemarker, men befinner mig långt söderut..

intressant! Härligt att du är nöjd med din VSL.. Jag fastnade speciellt vid denna, och trodde att även min första skulle bli en väst, faktiskt.. :wink:
Hur långt går era laikor? Hur vanligt är det med sk. "jaktidioter"? Samt är det någon skillnad på t.ex västlaika och rysk-europeisk, rent jaktligt? Eller är det högst individuellt, raserna emellan?
Mvh
Österlenare

Inläggav magbl » 13 okt 2017, 14:15

Jag är mycket nöjd med min, det blev skjutet älgar för honom vid strax över ett års ålder så han blev präglad på det ganska tidigt, men det var absolut inte oförtjänt, han var väl värd belöningen och började följa älg väldigt tidigt och väldigt långt, dock tog det fram till ca 1 års ålder innan han "vågade" stanna hos dem och skälla.

När det kommer till söket beror det lite på, har han slag att gå i så kan han gå ut 1-2km och gå i slag än längre sträckor, är det inga slag att gå i brukar han själv normalt söka mellan 200-600m turer, släpps han utan att ha jagat på några dagar drar han nästan ut tills han hittar något medan som nu vi har jagat några dagar så är han lite trängre tills han hittar något som luktar gott. Detsamma gäller tempot, fräsh ligger han på runt 14km/h men sliten ned mot 7-8 vilket känns ohyggligt långsamt :) Dock kan man till 100% lita på att han hänger i det han hittar, lite för enträgen i mina ögon, han hänger i både långt och länge. I genrepet blev det totalt över 6h skalltid trots flera försök att kalla av/få dem i ordentligt sken, så visst finns det intresse.

Jag är för dåligt insatt i REL och egentligen andra laikor också för att uttala mig genrellt, det finns mer eller mindre ljumma och jaktidioter inom alla delraser, dock känns det som att ÖSL kommit längst när det kommer att få till jämna älghundar/kullar, men vissa tycker en del av dem mer liknar jämtar i sätt.

Grävling och räv kör min så det ryker, ekorre har han börjat lugna sig på och fågel har han aldrig skällt eller brytt sig om, dock är räv något han mer än gärna både drar efter och ställer. Vi har haft för lite kontakt med övrigt tex gris och lo för att uttala mig om något åt endrera hållet ännu.

Det som jag fick höra som viktigast vid injagningen av min laika var att inte "torrjaga" honom för mycket i början utan att belöna, jag var därför ganska sparsam med släppen på älg innan första jakten då han var strax över ett år, då fick han ganska snabbt belöningen och direkt efter så ökade både sök, efterföljande och skalltider snabbt. Grävling blev det också skjutet på första och andra släppet för honom, efter det så har jag inte jagat grävling mer utan det har blivit två till "av misstag".

Österlenare skrev:intressant! Härligt att du är nöjd med din VSL.. Jag fastnade speciellt vid denna, och trodde att även min första skulle bli en väst, faktiskt.. :wink:
Hur långt går era laikor? Hur vanligt är det med sk. "jaktidioter"? Samt är det någon skillnad på t.ex västlaika och rysk-europeisk, rent jaktligt? Eller är det högst individuellt, raserna emellan?
Mvh
magbl

Inläggav Österlenare » 13 okt 2017, 16:15

magbl skrev:Jag är mycket nöjd med min, det blev skjutet älgar för honom vid strax över ett års ålder så han blev präglad på det ganska tidigt, men det var absolut inte oförtjänt, han var väl värd belöningen och började följa älg väldigt tidigt och väldigt långt, dock tog det fram till ca 1 års ålder innan han "vågade" stanna hos dem och skälla.

När det kommer till söket beror det lite på, har han slag att gå i så kan han gå ut 1-2km och gå i slag än längre sträckor, är det inga slag att gå i brukar han själv normalt söka mellan 200-600m turer, släpps han utan att ha jagat på några dagar drar han nästan ut tills han hittar något medan som nu vi har jagat några dagar så är han lite trängre tills han hittar något som luktar gott. Detsamma gäller tempot, fräsh ligger han på runt 14km/h men sliten ned mot 7-8 vilket känns ohyggligt långsamt :) Dock kan man till 100% lita på att han hänger i det han hittar, lite för enträgen i mina ögon, han hänger i både långt och länge. I genrepet blev det totalt över 6h skalltid trots flera försök att kalla av/få dem i ordentligt sken, så visst finns det intresse.

Jag är för dåligt insatt i REL och egentligen andra laikor också för att uttala mig genrellt, det finns mer eller mindre ljumma och jaktidioter inom alla delraser, dock känns det som att ÖSL kommit längst när det kommer att få till jämna älghundar/kullar, men vissa tycker en del av dem mer liknar jämtar i sätt.

Grävling och räv kör min så det ryker, ekorre har han börjat lugna sig på och fågel har han aldrig skällt eller brytt sig om, dock är räv något han mer än gärna både drar efter och ställer. Vi har haft för lite kontakt med övrigt tex gris och lo för att uttala mig om något åt endrera hållet ännu.

Det som jag fick höra som viktigast vid injagningen av min laika var att inte "torrjaga" honom för mycket i början utan att belöna, jag var därför ganska sparsam med släppen på älg innan första jakten då han var strax över ett år, då fick han ganska snabbt belöningen och direkt efter så ökade både sök, efterföljande och skalltider snabbt. Grävling blev det också skjutet på första och andra släppet för honom, efter det så har jag inte jagat grävling mer utan det har blivit två till "av misstag".

Det verkar vara en mångsidig och formvänlig hund, minst sagt. Det söket och förföljandet du beskriver, låter som ett mycket lämpligt alternativ för mig.

Jaså det kan gå så "långsamt" ändå? :wink:
Hur gammal är han i dagsläget? Hur hårt går han på grävlingarna? Vill han avsluta själv? :wink:

Tack för ditt utförliga svar.. :)
Mvh
Österlenare

Inläggav magbl » 21 okt 2017, 21:32

Österlenare skrev:Det verkar vara en mångsidig och formvänlig hund, minst sagt. Det söket och förföljandet du beskriver, låter som ett mycket lämpligt alternativ för mig.

Jaså det kan gå så "långsamt" ändå? :wink:
Hur gammal är han i dagsläget? Hur hårt går han på grävlingarna? Vill han avsluta själv? :wink:

Tack för ditt utförliga svar.. :)
Mvh

Så är det, men det är otroligt svårt med alla hundar, lyckliga är de som får ett sök och förföljande som man vill ha - de brukar dock inte vara så många. Däremot är det viktigare för mig att hunden hänger i lite längre än släpper för tidigt.

Han är strax över två år nu så det finns ju fortfarande lite utvecklingspotential kvar i honom :) han har varit cool med grävlingarna, hållt dem på plats men inte försökt att ta dem själv. dock flyger han på dem (och även älgarna) som ett lejon när väl skottet kommer och djuret tecknar. just grävling har han bara skällt fyra gånger och då har jag skjutit dem. I år skulle jag inte jaga grävling med honom var det tänkt, men första släppet för året, en eftermiddag i augusti lyckades han ändå ställa en, och sedan har det blivit en till som kom in på gården en kväll där vi har både höns och kaniner, då fick han ut och luftas igen, tog inte lång tid innan den stod...
magbl

Inläggav Tommygun » 24 okt 2017, 22:32

Jag har det iaf riktigt tungt med min just nu...
Han blir 3 år i slutet av november och det är tredje hösten jag jagar med honom.
Söker har varit ganska trångt sen dag ett men jag har fått det att funka genom att styra honom och gå väldigt tyst.
Oftast är han runt 60-100m ifrån mig men sticker ut på några tom sök på 100-300m. Hittar han ett spår kan han fara upp emot 1km om det är riktigt färskt men det är sällan. Söket har också blivit sämre och sämre för varje höst... Fattar inte riktigt vad som pågår.
Första hösten lyckades jag skjuta en ko på stånd första dagen vi jagade skarpt. Efter det vart det bara sken hela hösten. Året efter började med en massa sken men lyckades avsluta säsongen med att skjuta en ensam kalv på stånd som klivit ut i sjön och hunden är inte så förtjust i vatten.
Min slutsats har då varit att han är för hård.
Så i år jagade jag dom första 3 veckorna som vanligt men efter att söker börjat dö helt så for jag med han till ett älghägn.
Han fick då skälla ståndskall på en stor tjur och ko i sammanlagt 2 timmar, första 30min med beröm sedan lämnade jag honom i 1 timme för att se hur han var utan mig sedan berömde jag honom och lyckades koppla.

I hägnet kunde vi konstatera att skärpan är mkt god och han verkade inte för hård på älgarna om än lite för närgången.

Fortsatte sedan jakten och 3 dgr senare tar han upp tjur, ko och kalv på marken. Skäller i 10 minuter för att sedan släppa och komma tillbaka till mig och kolla på mig som om vi skulle göra nått annat..

Går dit han skällde för att kolla vad det var för något och när jag är 150m därifrån sticker han dit igen och börjar skälla men då släpper det och passerar mig på ca 20m i sly där jag kunde konstatera att det var älgar....

I hägnet fick jag hålla på i 30minuter innan jag fick av honom från ståndet och jag lät honom fortsätta skälla och berömma honom i koppel.

Nu fortsätter dagarna med att vi går omkring och han gör 3-6 vettiga sök på en dag.
Förföljandet är max 1km sen släpper han. Då fortsätter jag gå på och då brukar han kunna ta upp igen men sticker det så är det max 1km återigen han följer.

Är positiv och försöker stötta och hålla modet uppe men börjar bli less nu...

Fattar inte vad jag ska göra för att det ska släppa och han ska fatta vad vi håller på med.

Konditionen är mkt god så kan inte heller vara det som är problemt. Vi tränar året runt.
Får väll hoppas att han kanske är lite sen och att det snart släpper.
Östsibirisk Laika
Användarvisningsbild
Tommygun

Inläggav eing9911 » 26 okt 2017, 16:24

Kolla att halsen är OK. Jag vet inte om du är med i laikaklubben och får laikabladet men där skrev jag om min hund Bellman som egentligen föreföll frisk men som faktiskt hade kraftig halsinflamation. Han hade dock jaktlust för ett helt kompani men kunde inte skälla tillräckligt bra. Orsaken var typ stressmage och för kraftigt foder. Behandling med kortisontabletter och vila samt byte till milt foder så blev han bra. I och med han hade sån jaktlust så misstänkte jag inte detta. Han blev opererad i halsen året innan och året dessförinnan fick han antibiotika. Men ingen hittade grundproblemet förrän den nya veterinären i fjol. Tyvärr fick jag ta bort honom i höstas av andra skäl men han slapp i allafall halsinfektionen som han troligtvis har haft i 3 år.
/Henrik

Edit: 2 östsibiriska laikor och en Marlin Guide Gun kan aldrig vara fel... Eller?
Användarvisningsbild
eing9911

Inläggav sluggern » 12 jan 2018, 09:20

Hejsan.

Då våran nuvarande östlaika börjar bli till åren så har ett beslut vuxit fram inom familjen.
Till våren önskar vi köpa en östlaika valp :D

På laikaklubbens hemsida finns det en del intressanta parningar.

Är det ngn här som finns med där eller känner ngn där som man vågar rekommendera?

Skicka PM alt skriv direkt i tråden.

Mvh//Sluggern
sluggern

FöregåendeNästa

Återgå till Hundar