Ledhunds jakt

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Ledhunds jakt

Inläggav tanden » 01 jan 2015, 12:48

22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Leiden » 07 jan 2015, 00:20

staagr skrev:Hej, jag köpte min svarta älghund av Bo Lundström i Koler (norrbotten). Kolla med honom om han ska ha valpar i år igen. Min valp är 8 månader med tre älgar på sin meritlista. Tyvärr är han för ivrig men det hoppas jag kommer att kunna tränas bort. Första älgen var han bara 4 1/5 månad gammal. Lycka till med valpköpet. Med rätt uppfostran kommer du att ha en trogen jaktkompis i skogen. :lol: :lol: :lol:

Det låter inte helt fel. Grattis! Jag ska åka och träffa en hund nästa vecka men dom skulle tyvärr inte ha några valpar där. Du har inte någon kontakt info till Bo?
Leiden

Inläggav Slim » 09 jan 2015, 10:41

...
Senast redigerad av Slim 09 jan 2015, 10:43, redigerad totalt 1 gång.
Tikka T3x 308 | Swarovski 3-9x36 | Aimpoint H2 | Delta 2.5-10x56
Sauer & Sohn 16/7x57R | Schmidt & Bender 1.25-4x20
Browning Auto-5 16/70
Användarvisningsbild
Slim

Inläggav Slim » 09 jan 2015, 10:42

Leiden skrev:
Slim skrev:
Leiden skrev:Intressant :D Då kommer nästa fråga, vilken hund lämpar sig bäst till detta? Och hur tränar man upp hunden? Det lär ju bli en hel del bestyr hemma så hunden lär sig att sitta på komando osv. Någon som har läst boken björn ahlstedt Älgjakt med ledhund? Är den värd att köpa?

Fick boken i julklapp av min tydligen mycket observanta hustru :mrgreen: har bara skummat igenom den snabbt, kan återkomma när jag kikat i den lite mer.

Gör gärna det. Så kanske jag med köper den om det är nått att ha.

Betyg 2/5. Har man haft hund eller är van vid hund erbjuder boken inte jättemycket - och är man ovan med hund gör man nog bäst i att köpa en bok skriven mer utförligt. Den här är mycket grund och touchar mest ytan. Jag läste själv boken utan någon som helst koll på ledhundsjakt, egentligen, men kände att jag inte fick mig mycket nytt till livs ändå. Du har nog mer nytta av diverse internetforum (kanske ffa norska sådana i det här fallet).
Tikka T3x 308 | Swarovski 3-9x36 | Aimpoint H2 | Delta 2.5-10x56
Sauer & Sohn 16/7x57R | Schmidt & Bender 1.25-4x20
Browning Auto-5 16/70
Användarvisningsbild
Slim

Inläggav staagr » 17 okt 2017, 17:28

Vill lyfta tråden med lite syn på jaktmetoden och hundtänk.
Jag har tidigare i träden berättat om min norska älghund svart. Den är nu tre och ett halvt och den har ett antal älgar på sitt samvete som ledhund. Det har nog varit fler men tyvärr är begränsningen oftast husses beteende i avgörande ögonblick.
Jag har haft ett antal löshundar att jämföra med ( kommer från en löshundssläckt). Men alla dar i veckan skulle jag välja min svarting och ledhundsjakt, jämfört med att smyga in på ett ståndskall med löshund även om det har sin tjusning.
Spänningen att se hunden jobba i vind, och visa med all tydlighet när vi närmar oss djur går inte att beskriva utan måste upplevas. Att komma till ett avgörande läge kräver ett stort samspel mellan hund och hundförare och det kan bara bygga upp med träning och åter träning. Jobba lungt och metodiskt med hunden framåt i motvind och använd markstrukturen till att få fram vittring från bytesdjuren i så god tid att du och hunden kan planera hur ni ska ta er fram till bytet.
Jaktmetoden går att använda på alla typer av klövvilt. Även vildsvin som kanske tar daglega i lite tätare områden går att ta med ledhundsjakt(egen erfarenhet).

En otroligt nöjd norsk älghund svart ägare :D .
staagr

Inläggav Pek » 17 okt 2017, 17:37

Roligt med trådlyft.
Pek

Inläggav staagr » 18 okt 2017, 16:21

Hej.
Jag fick en fråga om det gick att kombinera ledhundsjakt med passskyttar. Och svaret blir JA. Det man ska tänka på är att älgjakt ska ses som en lagsport. Tyvärr finns det saker som påverkar utgången av jaktresultatet. En av dessa är att man får älgens uppmärksamhet innan man är i läge ex. passskyttarnas vittring och ljud och till stor del sitt eget beteende i skogen. Bilden av ledhundsjakt är en ensam jägare med hund på en fjällsluttning och stora vidder att överblicka. Men min erfaren av denna typ av jakt är att de ofta känner sig lugna även om man lägger vittring i deras riktning i mindre såtar. Och skulle det vara så att man stöter iväg älgen har passskyttarna möjlighet att fälla djuret i en situation som oftast är i en fart som går att hantera även för en mer osäker skytt. Det som är viktigt och som många hundförare glömmer är att man ska försöka informera passskyttarna under hela jakten. Så att alla kan vara med.
Ex. I helgen var jag på en mark som är ca 2000 ha, vi jagade ett område som jag uppskattar till ca 300 ha. Jag gick in med hunden i området och fick snart kontakt med vittring av älg som hunden markerade. Det satt 6St passskyttar runt såten, jag rapporterade att vi hade kontakt med älg men att jag inte såg den. Efter en stund kom vi fram till en tät gammal granskog. På 40 meter upptäcker jag en älg. Viskar i radion synobsen och vad jag tänkte göra. Efter en stund rör sig älgen upp på en höjd med lite glesare skog. När jag och hunden manövrerat oss fram så åter synkontakt råder konstaterar jag att det är skjutbart djur och meddelar att jag ska skjuta. Nu tar det en stund innan jag avlossar skott. Efteråt säger passskyttarna att de väntade på smällen lika intensivt som om de skulle haft läget själva.
Det är det jag menar med lagsport, man måste ge alla i jakten ögonblicksinfo även om det skulle göra att älgen upptäcker en. Just denna jakt sköts det en kviga av mig men samtidigt skickade jag ut en tjur som passerade en passskytt på 30 meter efter det jag skjutit kvigan. Och enligt skytten stannade den upp tre gggr innan den var utom skjutbart avstånd.
Så visst går det att kombinera passskyttar med denna jaktform.
Återkommer med fler fördelar med jaktformen senare.
staagr

Inläggav staagr » 18 okt 2017, 20:27

När det gäller vildsvinsjakt med ledhund ska man vara än mer uppmärksam på hundens beteende. Jag har varit i lägen som varit idealisk om jag bara tolkat hunden rätt. Men erfarenheten av de situationer som jag bränt med anledning av feltolkning av hund har gett mig en möjlighet att vidareutveckla min vildsvinsjakt. Ex. Jag går gärna i kanten av en ravin eller tätare ungskog där jag misstänker att de kan ta daglegor. Ingen vits att bara klampa in och söka i tätningar som bara ger ett par meters sikt. Om jag ser att hunden markerar in i tätningar så backar jag ofta en bit därifrån och sätter honom. Därefter går jag fram och ställer mig för att kolla av närmsta platsen. oftast ser man inget i det läget men det är för att säkra upp att de inte ligger i den kant som man gått fram till. Därefter kallar jag fram hunden för att ta mig runt området i en u-rörelse för att se om hunden markerar kraftigare på någon flank. I det läget har jag kunnat skjuta vildsvin som är på väg att smyga ut genom att jag stört deras lega när jag gått fram för att kolla i kanten av tätningen utan hund. Min hund reagerar med att sätta sig och skakar kraftigt när han hör djuren smyga omkring i tätningar och nosen ger riktningen vart svinet är. Så du kan vara bered innan den sticker fram trynet. Vildsvinen drar inte ofta iväg okontrollerat utan vill gärna ha koll på vad som stört dem i deras lega. Däremot lovar jag er att man har bara ett läge att skjuta på grisen för i samma stund som du trycker av kommer grisen att vara uppslukad av skyddande vegation om du inte får knall och fall verkan. Däremot har du nog en möjlighet att ta en andra gris om den bryter ut åt det håll ni står. Se bara till att hunden inte blir för ivrig och drar in i tätningen med långkopplet, för då kan det gå riktigt illa.
Om ni skulle gå på ett vildsvin som går undan från en lega ska du kolla på hunden om han koncentrerar sig på något närstående gran eller buskage. För jag har skjutit vildsvin stående i tätningar och tror de är osynliga fast kompisen drar iväg som ett lokomotiv.
Ett tips är att hunden inte ska få för sig att dra iväg efter ett flyende vildsvin. Ta gärna bort hunden från platsen en stund och vänta innan ni går längre in i området där legan varit. Jag har varit med om att skjuta en andra gris som tryckte under gran mindre än 20 meter från där första grisen gjort misstaget att visa sig i ett skottläge.
Denna typ av jakt ger dig möjligheten att komma mycket nära vildsvinen, men se till att du inte blir rädd när det rör sig runt benen i tätningarna för du får ingen förvarning om de bestämmer sig för att dra därifrån. De har nämligen inget annat läge än full fart om de bestämt sig för att lämna.
staagr

Inläggav Styrkan » 19 okt 2017, 17:20

Stort tack för att du delar med dig!
Användarvisningsbild
Styrkan

Inläggav staagr » 19 okt 2017, 18:25

Tack!
Kommer med lite till senare. :D
Hoppas att det inspirerar andra att kanske prova på jaktformen och/eller skriva i tråden.
staagr

Inläggav staagr » 19 okt 2017, 22:15

Några fördelar till med ledhundsjakten är bl.a. att passskyttarna ofta får en smygande älg som ska ut ur såten, inte en flyende älg i fyrsprång.
Man behöver inte vara rädd att man inte får med sig sin jaktkamrat hem i de trakter där löshundjakten är utraderad eller kraftigt strypt med anledning av gråbens etablering. Nog pratat om detta i denna tråd, det finns egna trådar om sådana bekymmer.
Man kan även styra älgen lite dit man har passskyttar om man vill att de ska skjuta istället. Att dela med sig av möjligheten att skjuta ska givetvis vara en självklarhet i ett jaktlag ochframför allt hos hundförare.
När såten sen är klar kan man direkt ta en ny såt genom att hunden alltid finns till hands och sällan är begränsningen i och med att den ska gå lungt (oftast är det husse som blir trött först i vårt fall). Det är inte sällan med löshundsjakt att man ska vänta på att hunden kommer tillbaka efter någon skenälg.
Och kan man sen lära hunden att spåra lungt i lina kan man ju kombinera ledhundsjakten med bandhundsjaktn så att passskyttarna får möjligheter att fälla byten. Men glöm inte att ge information till passskyttarna så de får vara med i hela jakten inte bara se en älg komma och sen är det klart. Jag har garanterat pratat bort ett antal skott tillfällen för mig själv men jag blir minst lika nöjd om andra i laget skjuter och jag vet att hunden gjort ett bra jobb tillsammans med mig.
Jag upplever också att djuren i markerna inte blir så störda att de lämnar marken i flera dar utan ofta stannar djuren ganska snart.
Nu hoppas jag att jag förmedlat lite av vad ledhundsjakt kan innebära av jakttillfällen.
staagr

Inläggav Pek » 20 okt 2017, 09:38

Har lite liknande erfarenheter som du har. Det går lugnare, älgar dom inte jagas smyger ur såten. Älgarna kommer lugnt. Dom lan ibland bukta som harar.
Pek

Inläggav Pek » 20 okt 2017, 09:46

Har lite liknande erfarenheter som du har. Det går lugnare, älgar som inte jagas smyger ur såten. Älgarna kommer lugnt. Dom kan ibland bukta som harar.
Pek

Inläggav staagr » 14 nov 2017, 20:55

Har ett problem nu. Har jagat under hösten med min svarta älghund och det har gått riktigt bra som ni säkert läst i tråden. Tyvärr har det nu blivit så att de sista helgerna har han haft lite svårt att vara helt tyst. Kommer vi i läge så att vi får synkontakt med bytet eller att de går iväg från oss är han tyst eller möjligen gnyr lite tyst. Skjuter jag är han helt tyst och går djuren fram till någon passskytt och de avlossar skott är han också tyst men vill förstås fram till skottplatsen snarast. Problemet kommer när djuren startar lite häftigare. Då kommer en kortare skall serie från honom nu. Det är just starten av flyende byte som triggar honom till skall. Inte bra när man vill att han ska vara helt tyst. Måste jobba vidare med detta.
Tar gärna tips på åtgärder. Ska jag ställa av honom från jakt i år och bara träna situationer där vi stöter djur eller ska jag fortsätta jaga med honom?
Ett tilllägg är att han skallar lika gärna på flyende vildsvin som älg. Däremot oftast inte andra djur. Så husse förknippar skallen med att han vill på nått vis påkalla uppmärksamheten på flyende byte.
staagr

Inläggav Leiden » 14 nov 2017, 22:07

Hur tränar man hunden till att gå i band? kan man ha både hunden att gå i band och vara tyst eller släppa den som ställande hund. funderar på att skaffa mig en gråhund.
Leiden

Inläggav staagr » 15 nov 2017, 19:13

Leiden skrev:Hur tränar man hunden till att gå i band? kan man ha både hunden att gå i band och vara tyst eller släppa den som ställande hund. funderar på att skaffa mig en gråhund.

Om du ska ha hunden som ledhund bör du nog ta en funderare på om du har tålamodet att vänta på att släppa den som löshund. För risken är att hunden kommer att skalla bara den är i närheten av älg oavsett om du går med den lös eller i band om det är det du ska ha den till. Den bör nog först läras att den inte ska skalla vid kontakt med byte i lina.
Hur man går till väga att få en ledhund är inte svårt (nu sticker jag ut hakan). Det är bara att tålmodigt träna och åter träna hunden ( och dig själv framför allt) genom att lära den gå tyst i lina och läsa av hunden när den leder dig fram mot bytet. Hur ni sen tar er fram till djuret är din sak att bedöma. Du ska kunna med bara ett litet tecken påkalla var du vill gå med din kompis. Framgång är tålamod, tålamod och tålamod. Sen behövs tid och åter tid för dig och hunden.
En annan framgångsfaktor är grunddresyr.
Om du sen lyckas med dessa tips komma fram till en komplett ledhund vet jag inte om du över huvud taget vill släppa hunden. Men det är upp till dig att ta det beslutet.
Men du ska veta att din ledhund kommer alltid att stå dig nära :D.
Sen tror jag på att det är lättare att börja med en hundras som i generationer avlats till att vara tysta och jobba nära dig. Men självklart kan alla hundraser bli ledhundar på individ nivå.
PS. Skilj bara på ledhunds jakt och bandhunds jakt. Är inte säker på att alla vet skillnaden när man pratar hund i lina.
Stort lycka till!!! Och hoppas att nyfikenheten att pröva ledhundsjakt bitit sig fast i dig och andra som läser denna tråd.
staagr

Inläggav Leiden » 15 nov 2017, 19:31

Jodå ledhundsjakt har jag varit intresserad av ett tag. I norge såg jag en som hade en gråhund som ledhund. Eller bandhund som man säger där. Kollade mycket på norsk svartälghund för nått årsedan men jag hittade inte så många kennlar. Kanske finns mer i norge? Har ni några valptipps så säg gärna till. Annars slutar det nog med en gråhund.
Leiden

Föregående

Återgå till Hundar