Jakt kontra Fiske

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Jakt kontra Fiske

Inläggav Djupskog » 28 jan 2018, 20:48

Sprang förbi TV-rutan idag och råkade se hur Clara Henry tillsammans med en karl hade fått något stort på kroken med ett haspelspö. Jag vart nyfiken och såg på hur de efter en styv kamp lyckades hala in en mal i storleksordningen 180 cm lång, vägandes okänt antal kilo. De lade den på en plastfolie medan de mätte den och drog ur kroken varefter de släppte tillbaks en något nerblodad fisk. Jag blev lite illa berörd av detta och tänkte; hur skulle det tas emot om vi jägare agnade en krok med en morot och fångade en hare som vi efter en halvtimme halade in och bar runt, eller ett rådjur för den delen? Eller om vi övergick till att jaga änder med godsaker i änden på ett kastspö? Nog skulle det ta hus i helsike. Jag tror inte att denna mal var oberörd av detta. Själv mår jag otroligt illa om jag skadskjuter ett djur, vilket lyckligtvis har inträffat ett fåtal gånger. Bara en reflektion från en jägare som kanske börjar bli lite blödig.
Krieghoff Trumf Dural 20/20x7,57R, Steyr Mannlicher Luxus 6,5x55, Benelli Argo E 9,3x62, Marocchi Cal.12, Krico 5,6x52R, Husqvarna 16/16 "hanabössa", Merkel 20/20 sbs
Det var bättre förr, ju förr desto bättre.
Användarvisningsbild
Djupskog

Re: Jakt kontra Fiske

Inläggav potatiskastare » 28 jan 2018, 20:57

Jag har länge varit mycket kritisk till catch and release fiske, jag tror nämligen fiskarna är mer uttröttade och skadade än vad som brukar påstås.

Men jag tror det finns viktigare samhällsproblem, så den energi jag har över lägger jag på annat. Men om någon frågar eller det kommer upp på annat sätt brukar jag ifrågasätta.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav niluht » 28 jan 2018, 22:32

I märkningsprojekt som vissa fiskeguider har gjort på Åland så har väl samma gäddor fångats ett flertal gånger så visst funkar det. En fisk som svalt kroken kanske är lika bra att klubba dock.
niluht

Inläggav Fritz Kraut » 28 jan 2018, 22:46

Catch och release är ett förbaskat ofog. Man använder inte levande varelser som leksaker.

Jag tycker själv om att fiska, och gör det gärna. Men jag har som princip att inte fiska mer än vad jag kan ta hand om och när jag har det slutar jag. Fångsten hamnar i köket eller hos grannen.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav MagnusBj » 28 jan 2018, 23:04

Kan inte annat än att hålla med. Catch and release är etiskt jävligt svårt att köpa :cry:

Att leka med/plåga en levande varelse är absolut inte min melodi. Skall man jaga eller fiska så skall man göra allt man kan för att avslutet skall komma så oväntat och fort som möjligt. Och vill man inte, för viltvård, eller äta det man jagar/fiskar så tycker jag man kan låta bli.

Kan tillägga att jag gärna metar abborre. Balsam för själen att sitta i gryning/ skymning och titta på flötet, och enormt gott på grillen i folie med en klick smör och en enriskvist :D
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inläggav malx » 28 jan 2018, 23:30

Håller ej med!
Och min motivering är väldigt lik hur många motiverar sina jaktresor, (t.ex. till Afrika).
Idag genererar catch and release ett så mångfaldigt större värde av fiskarna än rent matfiske att det möjliggör ett helt annat skydd och återställning av fiskarnas miljöer. Väldigt många av de solskenshistorier (eller åtminstonde en liten ljusning på en mardrömshistoria) vi börjar se i Sverige nu är HELT beroende av införandet av "catch and release"-fiske.
malx

Inläggav greyling » 29 jan 2018, 00:20

malx skrev:Håller ej med!
Och min motivering är väldigt lik hur många motiverar sina jaktresor, (t.ex. till Afrika).
Idag genererar catch and release ett så mångfaldigt större värde av fiskarna än rent matfiske att det möjliggör ett helt annat skydd och återställning av fiskarnas miljöer. Väldigt många av de solskenshistorier (eller åtminstonde en liten ljusning på en mardrömshistoria) vi börjar se i Sverige nu är HELT beroende av införandet av "catch and release"-fiske.

Jag instämmer - rätt hanterat är c & r bra. Det blir dock lite moraliskt tveksamt där det är helt ”no kill”. Är fisken skadad ska den ju avlivas vilket inte är tillåtet på sina håll.
Sedan är det skillnad på däggdjur och fiskar samt jakt och fiske.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tomps » 29 jan 2018, 01:24

C&R har som nämns ovan genererat många vatten med livskraftiga fiskpopulationer, trots ett högt fisketryck och görs det på rätt sätt tar den sällan skada, och många har blivit bättre på detta allteftersom. jag släpper själv ofta tillbaka fisk, av olika skäl och jag förmodar att de flesta gör det om man får en som är alldeles för liten och kan växa till sig - eller ska man slå ihjäl den bara för att man "lekt" med den?
Det går att moralisera rätt mycket kring både jakten och fisket, men jag kan inte hålla med om att det är fel att släppa tillbaka en fisk man fångat.
Allt vilt man släppt hunden på skjuter man ju knappast - då har man ju "lekt" med dem i onödan, eller? Kanske bättre att låta bli att jaga med hund....så avslutet inte dröjer flera timmar, eller se till att skjuta det som kommer oavsett, så man inte leker med djur i onödan.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav potatiskastare » 29 jan 2018, 05:46

malx skrev:Håller ej med!

C&R pengarna är väl de som hårdast driver tvångsnedläggningen av vattenkraft, så vi får ökad möjlighet att importera polsk kolkraftsel. Jag är inte övertygad att det är bättre.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dandy » 29 jan 2018, 06:35

så om jag släpper haren när han kommer för stövaren efter 20 min... har jag lekt med haren då? Om man ser det så borde ju all hundjakt förbjudas.

Om fisken är för liten, fel sort och inte allvarligt skadad är det väl bara att släppa tillbaka? Jag skjuter ju inte geten som kommer för hund när jag vet att det var killing med i ekipaget passet innan?
Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated.
Användarvisningsbild
Dandy

Inläggav 405 WCF » 29 jan 2018, 08:17

Personligen är jag både för och emot C&R.
Släpper gärna tillbaka fiskar som är fina och viktiga för beståndet, men tar med glädje upp någon lämplig matfisk.
Däremot klubbar jag handlöst alla gäddor i huvudet av flera anledningar.
På jaktmarken har vi fantastiska viltvatten som i min ungdom höll stora mängder av änder.
Gäddan fiskades hårt med spö, mjärdar, saxar, nät, ljuster osv,
Tiderna förändras, många, (de flesta) av gubbarna som ”vårdade” vattnet är sen länge borta, och nu är sjön ett gäddfiskeeldorado för utländska gäster.
Monsterkrokodiler fotas, mäts och släpps tillbaka, inte en enda gädda lämnar sjön.
Änderna kommer på våren och häckar, men avkomman hamnar i gäddmagarna.
Frugan och jag stod på första parkett i somras och tittade på en bläsand som förlorade en stor och välvuxen unge till gäddan.
Ett rejält plask och sen var ungen borta.
405 WCF

Inläggav Tomps » 29 jan 2018, 08:42

potatiskastare skrev:
C&R pengarna är väl de som hårdast driver tvångsnedläggningen av vattenkraft, så vi får ökad möjlighet att importera polsk kolkraftsel. Jag är inte övertygad att det är bättre.

Nej, det är knappast pengarna från C&R som driver det du kallar tvångsnedläggning av vattenkraft. Precis som annan industriell produktion bör vattenkraften ta hänsyn till miljön , vilket den inte gör tillräckligt på långa vägar, trots att det finns en lagstiftning som borde räcka. Det är faktiskt tack vare vattenkraftens urusla miljöhänsyn som man ibland tvingas införa C&R i vissa vatten, eftersom fiskvandring och reproduktion är så låg.

Sverige har haft en årlig nettoexport av el sedan ganska många år. Små kraftverk som producerar el i storlek motsvarande en eller ett par bilmotorer bidrar i princip inte med någonting, förutom miljöproblem som drabbar bl.a fisk, och i förlängningen oss själva.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav nuke » 29 jan 2018, 09:29

Jag kan nog tycka att det finns en del tveksamma saker med fiske men då tänker jag mer på att man har rekord även för hotade arter som bygger på att fisken måste tas upp för att vägas, och avlider, istället för att släppa tillbaka den direkt.

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav Tazswe » 29 jan 2018, 09:43

405 WCF skrev:Personligen är jag både för och emot C&R.
Släpper gärna tillbaka fiskar som är fina och viktiga för beståndet, men tar med glädje upp någon lämplig matfisk.
På jaktmarken har vi fantastiska viltvatten som i min ungdom höll stora mängder av änder.
Tiderna förändras, många, (de flesta) av gubbarna som ”vårdade” vattnet är sen länge borta, och nu är sjön ett gäddfiskeeldorado för utländska gäster.
Monsterkrokodiler fotas, mäts och släpps tillbaka, inte en enda gädda lämnar sjön.
Frugan och jag stod på första parkett i somras och tittade på en bläsand som förlorade en stor och välvuxen unge till gäddan.

De här utländska gästerna bidrar kanske till att hålla din lilla del utav Sverige levande genom att lägga pengar på hotel, restauranger, affärer, bensinmack osv.
Vissa norrmän har fattat detta och har förbjudit fiske vid inloppen till älvarna då de hade räknat ut att de gemensamt i samhället fick 20kr/kg när de själva fiskade med nät medan de fick 1000kr/kilo när sportfiskarna drog upp dem med spö.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav 405 WCF » 29 jan 2018, 10:12

Tazswe skrev:

De här utländska gästerna bidrar kanske till att hålla din lilla del utav Sverige levande genom att lägga pengar på hotel, restauranger, affärer, bensinmack osv.
Vissa norrmän har fattat detta och har förbjudit fiske vid inloppen till älvarna då de hade räknat ut att de gemensamt i samhället fick 20kr/kg när de själva fiskade med nät medan de fick 1000kr/kilo när sportfiskarna drog upp dem med spö.

Visst kommer väl gästerna med en och annan slant till samhället, men en sjö som förr var full av liv ovan vattenytan ligger numera blank och stilla förutom gäddornas plaskande.
Jag tycker att det känns vemodigt.
405 WCF

Inläggav l3th4l_bacon » 29 jan 2018, 10:36

Jag fiskar en del efter gädda och kör catch and realese.
Såvida jag inte krokat lång ner i gälarna eller dom blöder rejält, då kommer klubban fram för säkerhets skull.

Nu vet jag inte hur dödligheten för abbore och gös ser ut men just gäddorna är ca 1 % vid återsättning, och den procenten består nog mycket i att folk släpper tillbaka "felkrokade", vilket borde vara sunt förnuft att inte göra.

Men ni som påstår att vi sportfiskare "leker" med fisken, hur ser ni på hundträning?
När man släpper på en eller ett par timmar i rent träningssyfte för jycken.
Uppfatta det inte som dålig ton, är mest intresserad av tankegångarna
l3th4l_bacon

Inläggav PerN » 29 jan 2018, 11:02

Fiskar ganska mycket.
Blir faktiskt mer nu för att det är så pass bökigt med jakten då jag måste bestämma med övriga jaktlaget när jag ska ut med hunden.
Dessutom det här med att åka i väg en bit och förvara vapen i bilen är ju också xxxx .

I närheten av där jag bor finns både älvar (reglerade), kust och insjöar (vildvatten och put&take)
Jag fiskar för att få fisk men huvuddelen av den fisk jag får går tillbaka då de inte håller minimimåttet, lekfärgad (öring) eller på något annat sätt utesluter den som matfisk. Den enda fisk som jag regelbundet behåller är den jag drar upp i put&take vatten.

C&R är absolut en del av mitt fiske då i stort sett alla stammar av större rovfisk (inkl. gädda) är hotade och fisket måste begränsas men om jag inte ser en möjlighet av att få en fisk till tallriken faller också motivationen för fisket.
Vad gäller moralen för vatten där du bara får leka med fisken så tycker jag att den är ytterst tveksam.
Vet inte hur det gick med det tyska fallet där de bötfällde en C&R fiskeentreprenör för brott mot djurskyddslagen?
http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=7343

FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Tomps » 29 jan 2018, 11:27

Stora gäddor äter gladeligen upp små gäddor - ett sjöekosystem kan bara hålla en viss mängd toppredatorer. Enkelt uttryckt går det en 10 kilos gädda på 10 st enkilos gäddor och väljer man att släppa tillbaka alla stora gäddor så lär rekryteringen av gädda inte bli särskilt hög, många blir uppätna så det är i viss mån självreglerande. Det stämmer ju att många gäddor överlever sportfisket om man bedriver C&R, men det betyder samtidigt att det finns ett mindre antal smågäddor i ett sådant vatten.En gädda behöver heller inte vara särskilt stor för att äta en andunge - gissar på att en kilogädda utan problem klipper en. Jag tror att din analys kring varför vildänderna minskat har med fler orsaker att göra än just förändringar kring gäddorna i sjön. Andelen våtmarker har minskat dramatiskt sedan gubbarna som "vårdade" vattnen och fiskade gädda för husbehov försvann. Under 1930-talet nåddes toppen av markavvattningsprojekt i Sverige (som påbörjades i stor skala kring 1850) och statsbidraget för att dika ut "vattensjuka" marker fanns kvar ända in på 1980-talet. tusentals hektar våtmarker som gynnade änder, vadare och andra djur försvann under en 100-års period (även gäddans lekplatser skall tilläggas) och jag vet fler än du som har berättat om andjakter "förr i tiden" som inte går att bedriva idag eftersom det inte på långa vägar finns lika mycket änder. Med den bakgrunden har jag svårt att hålla med dig om att just C&R på stora gäddor skulle vara en särskilt bidragande orsak till att änderna minskat - det har säkert en inverkan, men det finns fler orsaker som jag tror har större betydelse
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Fiskaren » 29 jan 2018, 11:49

Skador på slemhöljet och en uppblåst simblåsa är det som orsakar störst dödlighet. Avancerade fiskar som gös har sluten simblåsa och skadas om de tas upp från mer än tio meters djup. Laxfiskar har ett ömtåligt slemhölje och där är det bäst att ha handskar på sig om de ska återutsättas.

Kort exponeringstid i luft är också viktigt.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav Halvmiss » 29 jan 2018, 12:50

C&R är givet för min del som flugfiskare i vatten som är känsliga och vattnet där arbete pågår med fångstregleringar och biotopvård. Dessa vatten har ett ekonomiskt värde som stiger med ökande bestånd och storlek på fisk. Gotland är väl ett bra exempel på lyckad fiskevård och medvetna fiskare. Likaså många känsliga vatten i norr.

Fisktrycket på bra vatten är hårt och måste regleras genom C&R och tex fönsteruttag, om fisket ska vara hållbart.

Att knacka allt som man får på kroken vore idiotiskt om man är duktig fiskare som vill komma tillbaka ett bra fiske. Jag skjuter inte allt vilt som jag ser hellre, av samma orsak.

Skickat från min K10000 Max via Tapatalk
Halvmiss

Nästa

Återgå till Jaktetik