Viltslakt, nu ska jag åstadkomma förändring! Häng med.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Viltslakt, nu ska jag åstadkomma förändring! Häng med.

Inläggav Gilbert » 11 feb 2017, 23:22

Ju kortare stektid, desto mörare blir resultatet. Därför är det helt avgörande att stekpannan är mycket het (en teflonpanna duger alltså inte) och att köttet är rumstempererat.

Vi brukar pensla köttsidorna med matolja i stället för att hälla en massa fett i stekpannan. Det tar några sekunder att tillaga tunn lövbiff som skall ha en rödrosa kärna på köttet för att bli bäst.

Salt och salt smör och låg värme tenderar att dra ut köttsaften och det bildas tyvärr sky i stekpannan.
Sauer 101 Classic XT .308 Stalon Whisper, QR baser.
Delta Optical Titanium 1.5-9x45 4A, QR fäste.
Delta Optical Titanium CCT 3-24x56 ED SFP HMR.P300, QR fäste.
CZ BRNO 455 .22 WMR, Delta Optical Titanium 4-16x42 AO.
Miroku MK70.
EOTech 512.A65, Picatinny.
Användarvisningsbild
Gilbert

Inläggav Speedy » 11 feb 2017, 23:39

Jag har börjat steka med den metod som går stick i stäv med allmänt vedertaget rätt sätt att steka kött, jag lägger rumstempererat kött direkt i rumstempererad panna låter köttet ligga där medans pannan går upp till måltemperatur. På det sättet får köttet en lugnare resa upp till stektemperatur. Jag tycker att det fungerar väldigt bra men man ska ha en helt klar bild för sig vad det är för resultat man tänker uppnå för det handlar om att blanda två olika tillagningsmetoder. Med det menar jag att man kör lite piano med ett kött som i mångas ögon egentligen bara ska studsa på stekjärnet och ändå få det där "studsade" slutresultatet.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Gilbert » 11 feb 2017, 23:48

Ett bättre sätt att använda hängmörat innanlår är att skära skivorna dubbelt så tjocka som lövbiff och banka lite med köttlubba, typ elefantöra. Det blir en mycket godare köttbit och man behöver inte vara lika försiktig med värme, salt eller tillagning. Rullader med olika fyllning gör köttet ännu bättre. Tycker man lövbiff är tråkigt, segt och torrt är rullader med fyllning på lite tjockare skivor alltid en bra lösning. Lite mera jobb men man får kredit för jobbet på tallriken.

Jag själv har mixtrat en del med styckdetaljer som innanlår, ytterlår, rulle och det går att laga god mat på lite svårt kött.
Miroku MK70.
Användarvisningsbild
Gilbert

Inläggav Melker » 12 feb 2017, 20:23

2 dygn längre i kylskåp och idag stekte jag upp de sista lövbiffarna från i fredags.

De stekte bättre nu:-)
Användarvisningsbild
Melker

Inläggav nissesbror » 12 feb 2017, 21:09

Melker skrev:2 dygn längre i kylskåp och idag stekte jag upp de sista lövbiffarna från i fredags.

De stekte bättre nu:-)

Då var det FÖRMODLIGEN inte kylsammandragning... :o
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav Speedy » 12 feb 2017, 21:53

I morgon dags frö min fjärde praktikdag på styckbandet av de fyra som jag har blivit lovad att genomföra. Jag blir inte förvånad om jag får erbjudande att fortsätta praktisera hos dem en tid framöver för de har bara givit mig beröm efter de dagar jag redan varit där. Oavsett så har jag lärt mig massor redan nu och är riktigt nöjd med mitt initiativ till att göra detta på den dagen i veckan som jag är ledig från mitt jobb.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Gilbert » 20 feb 2017, 13:05

Välhängda hjortfiléer från årets sista dovhjort, möjligen hinner jag med en till.

Det blir middag i kväll.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Miroku MK70.
Användarvisningsbild
Gilbert

Inläggav Speedy » 21 feb 2017, 11:40

En bra video att ha som studiematerial.

https://www.youtube.com/watch?v=7sVVqx8 ... freload=10
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 03 aug 2017, 11:30

Jag håller ett vildsvin i kylen just nu som jag sköt natten mot tisdag i förra veckan. Delade på den på längden i går och har två bakben och två resterande halvor liggandes längst ner i kylskåpet just nu.
Provade just temperaturen på köttet och det håller knappa 3°C vilket är optimal temperatur för kött att mogna i. Jag verkar ha en bra luftfuktighet också för det torkar fint men inte för fort. Jag tror att detta kan bli riktigt bra och planerar att låta det ligga till början på nästa vecka innan jag gör något mer med det.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 03 sep 2017, 16:19

I morgon händer något kul då jag ska bli filmad när jag styckar en bit nötkött för att få fram för lekmannen dolda findetaljer. Det är början på ett projekt en professionell filmare och jag har filat på i ett års tid och i morgon gör vi en första pilot för att se vad det kan bli av det.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Mustasch » 03 sep 2017, 18:38

Spännande! Kan inte påstå att jag bidrar särskilt mycket i tråden men uppskattar den mycket. Berätta mer om filmprojektet!

Keep up the good work!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Mustasch

Inläggav Speedy » 03 sep 2017, 22:21

Jag är glad att du uppskattar tråden, när du har något att bidra med så är det bara att göra så.
Filmprojektet är ett koncept jag och min "kompanjon" har filat fram det senaste året ur olika idéer om hur vi kan förmedla en bättre användning av en slaktkropp. Sådan kunskap spiller givetvis över på jägarkåren för den som vill då samma sätt som man styckar nöt kan appliceras på älg.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 03 sep 2017, 22:55

Kom just att tänka på en sak som jag läst och som jag anser har betydelse för oss jägare. Rigor Mortis, alltså likstelhet, inträffar efter en dryg timme efter det döden inträffat och är en effekt av att proteiner som styr musklernas rörelser låser sig. Detta har jag tidigare lärt mig är en övergående fas inom 48 h. och att mörningsprocessen startar därefter. Det nya jag har läst är att rigor mortis inte alls går ur utan att anledningen till dess lindring beror på den normala enzymstyrda nedbrytningen, som vi normalt kallar för mörning, av proteiner. Men ett sätt att lindra rigor mortis på är att hålla en slaktkropp i sträckt läge så att dessa proteiner som låser sig blir så långa som möjligt och därigenom blir mindre kompakta. Därför borde det vara av vikt för oss jägare att innan rigor mortis har börjat inträffa få vårt skjutna vilt upp i hängande tillstånd, dvs. senast 1,5h. efter att djuret dödats. Kan vara något att tänka på men som säkert kräver en del omorganisation av hur man jobbar i jaktlagen med att ta hand om det vilt som skjuts under en jaktdag.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 04 sep 2017, 20:39

Jag kan bara beskriva dagens filmprojekt som en av de roligaste dagarna i mitt liv. För den som vill se en liten kort redovisning är det enkelt att gå in på mitt instagramkonto utmark. Jag kommer inte att beskriva projektet så värst mycket mer än vad jag har gjort för att inte röja tankarna bakom det innan tiden är redo.
Lyckades skära mig ganska djupt på styckkniven, den var betydligt vassare än vad jag givit den credd för och bet mig när jag diskade den. Blev lite spak när det blödde en del eftersom att jag lämnade blod för en vecka sedan och känner att jag har lite sämre marginaler på området blöda nu än vad som är normalt. Men det har gått bra och jag har ett bandage på avtryckarfingret..... jag kanske slipper ta ur älgen om vi skjuter någon till helgen.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav tanden » 04 sep 2017, 20:51

Att hålla den i sträckt läge, menar du hänga i bakben lr haka lr bäckenet?
Eller är det viktigaste bara att den hänger?
Testat bäckenhängning på ett par vildsvinsgaltar i sommar.
Levandevikter 70-100kg och blivit riktigt bra resultat.
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Levon » 04 sep 2017, 21:10

Speedy skrev:I morgon händer något kul då jag ska bli filmad när jag styckar en bit nötkött för att få fram för lekmannen dolda findetaljer. Det är början på ett projekt en professionell filmare och jag har filat på i ett års tid och i morgon gör vi en första pilot för att se vad det kan bli av det.

kul och intressant
hur kommer det publiceras?

väldigt nyttigt med film med sånt här så man kan pausa osv. jag försöker hänga med när vår hundförare som är duktig håller på men det går så fort :D vill inte vara för nära heller för första(och sista) gången vi tog ur en älg stack jag kniven i han :mrgreen:
Vänsterskyttarnas klubb: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=62591&start=440#p1820200
Användarvisningsbild
Levon

Inläggav Speedy » 04 sep 2017, 21:35

tanden skrev:Att hålla den i sträckt läge, menar du hänga i bakben lr haka lr bäckenet?

I det här fallet så menar jag att det viktigaste är att man hänger upp slaktkroppen för att få en effekt av gravitationen, det är således bättre att hänga inom tidsramen än att inte hänga alls. Jag tolkar det så som att om man skjuter ett rådjur på sitt pass så är det bra om man direkt kan få upp den i ett träd medans övrig jakt fortsätter.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 04 sep 2017, 21:40

Levon skrev:
Speedy skrev:I morgon händer något kul då jag ska bli filmad när jag styckar en bit nötkött för att få fram för lekmannen dolda findetaljer. Det är början på ett projekt en professionell filmare och jag har filat på i ett års tid och i morgon gör vi en första pilot för att se vad det kan bli av det.

kul och intressant
hur kommer det publiceras?

väldigt nyttigt med film med sånt här så man kan pausa osv. jag försöker hänga med när vår hundförare som är duktig håller på men det går så fort :D vill inte vara för nära heller för första(och sista) gången vi tog ur en älg stack jag kniven i han :mrgreen:

Just nu kommer det inte att publiceras alls utan det vi gjorde i dag är till för att ha ett material som visar en konceptidé.

Det är läskigt när flera personer jobbar med kniv nära varandra. Personligen tycker jag inte att det är bra och håller mig gärna lite undan när sådant är i görningen. Bättre då att stycka en hel slaktkropp/halva själv.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav tanden » 04 sep 2017, 22:21

Speedy skrev:
tanden skrev:Att hålla den i sträckt läge, menar du hänga i bakben lr haka lr bäckenet?

I det här fallet så menar jag att det viktigaste är att man hänger upp slaktkroppen för att få en effekt av gravitationen, det är således bättre att hänga inom tidsramen än att inte hänga alls. Jag tolkar det så som att om man skjuter ett rådjur på sitt pass så är det bra om man direkt kan få upp den i ett träd medans övrig jakt fortsätter.

Okej!
Ska testas så snart jag får tillfälle.
Ut med tarmpaketet i skogen gör jag ju helst inte utan väntar tills jag är i slaktboden men är kanske inget krav eller utan hängs upp helt sålänge jakter rullar på?
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Speedy » 04 sep 2017, 22:58

Så länge det inte är vomskjutet borde det inte vara något problem. Skulle vara trist och sådant slabb rinner ner på okontaminerat kött.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktetik