Avliva skadat vilt, eller?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Avliva skadat vilt, eller?

Inläggav KST » 19 apr 2018, 00:04

Hej på er allihopa!

Detta kanske redan är diskuterat i någon tråd och i sådana fall får ni gärna guida mig dit. Nu till det etiska dilemmat.

Ponera att jag skyddsjagar vildsvin på en åker. Fram kommer små pyjamasgrisar med tillhörande sugga. Det är tidigt på våren så jag ser tydligt de dragna spenarna. Allt skulle vara frid och fröjd om det inte hade varit för att suggan haltar. Troligtvis en trafikskada. När jag tittar på henne i kikaren ser jag att hon är mager, att ena frambenet är av och att käken är svårt skadad. Vad ska en göra? Förkorta lidandet för suggan och då riskera vilsna kultingar som kanske svälter och ställer till med mer skada för bonden eller hoppas på att suggan klarar sig och låta henne halta vidare mot en osäker framtid för både henne och kultingarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
KST

Re: Avliva skadat vilt, eller?

Inläggav locorod » 19 apr 2018, 06:53

Jag hade skjutit henne om hon som du beskriver lider svårt och kommer att lida in i döden.Låtit henne ligga kvar i fred en stund och plockat kultingarna en efter en när de dyker upp.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav christer67 » 19 apr 2018, 06:55

locorod skrev:Jag hade skjutit henne om hon som du beskriver lider svårt och kommer att lida in i döden.Låtit henne ligga kvar i fred en stund och plockat kultingarna en efter en när de dyker upp.

+ 1
Användarvisningsbild
christer67

Inläggav Tomps » 19 apr 2018, 08:25

Instämmer med föregående. Så tidigt på säsongen är kultingarna helt beroende av suggan och lever huvudsakligen eller helt på att dia. Det finns därför ingen risk att kultingarna skulle "ställa till" något för bonden - de kommer garanterat svälta ihjäl eller bli föda till något annat djur.
Är man förberedd på situationen kan det vara vettigt att ha en hagelbössa med sig efter att suggan avfångats, lättare att ta kultingarna med den.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav nissesbror » 19 apr 2018, 09:09

Tomps skrev:Är man förberedd på situationen kan det vara vettigt att ha en hagelbössa med sig efter att suggan avfångats, lättare att ta kultingarna med den.

Aja baja!!
Inte skjuta vildsvin med annat än klass 1, oavsett hur små de är. Om vildsvinet i fråga är skadat så får man avfånga det med vilken kaliber som helst men om det är friskt så gäller klass 1.

Nu kan ju jag tycka att det är hål i huvudet att skjuta 3-5 kilos kultingar med älgstudsaren men lagen är tyvärr tydlig där...
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav börje » 19 apr 2018, 09:53

Jag skulle inte tveka att använda hagel eftersom det inte är jakt, utan AVLIVNING av humanitära skäl.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav redtop » 19 apr 2018, 10:17

börje skrev:Jag skulle inte tveka att använda hagel eftersom det inte är jakt, utan AVLIVNING av humanitära skäl.

Finns ett rättsfall på just den situtaionen. Jägaren som sköt kultingarna med kal .22 från traktorn friades i tingsrätten. Undrar hur det gick i hovrätten?

https://svenskjakt.se/uncategorized/jag ... aliber-22/
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav KST » 19 apr 2018, 12:10

Kul att höra era åsikter! Det är en rent hypotetisk frågeställning som dök upp i huvudet när jag satt och vakade igår kväll. Det är ju bra om man kan förbereda sig på olika situationer innan de uppstår.
KST

Inläggav Tomps » 19 apr 2018, 12:24

nissesbror skrev:
Tomps skrev:Är man förberedd på situationen kan det vara vettigt att ha en hagelbössa med sig efter att suggan avfångats, lättare att ta kultingarna med den.

Aja baja!!
Inte skjuta vildsvin med annat än klass 1, oavsett hur små de är. Om vildsvinet i fråga är skadat så får man avfånga det med vilken kaliber som helst men om det är friskt så gäller klass 1.

Nu kan ju jag tycka att det är hål i huvudet att skjuta 3-5 kilos kultingar med älgstudsaren men lagen är tyvärr tydlig där...

Mmm, det var förstås fel av mig där, erkänns. Jag fick en hastig släng av det sunda, empiriska förnuftet. Glömde bort lagtexten.

Men i detta exempel är det en ännu större gråzon jämfört med det länkade rättsfallet, då det rör sig om avlivning av en sugga som är uppenbart skadad. Konsekvenserna av detta är att hennes kultingar löper stor risk att dö oavsett om hon skjuts eller ej.

Intressant att se hur det länkade rättsfallet kan bidra med klarhet i frågan.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav karelsk blandning » 19 apr 2018, 12:44

Man får lösa det på bästa lämpliga sätt man har möjlighet till just när tillfället dyker upp.
Några subsonic laddade skott kunde vara lämpliga att ha med sig och skjuta dom små med fast dom inte är klass ett så kommer du ju att få dom och vapnet du använder är ju troligtvis rätt klass.
karelsk blandning

Inläggav KST » 19 apr 2018, 15:48

redtop skrev:
börje skrev:Jag skulle inte tveka att använda hagel eftersom det inte är jakt, utan AVLIVNING av humanitära skäl.

Finns ett rättsfall på just den situtaionen. Jägaren som sköt kultingarna med kal .22 från traktorn friades i tingsrätten. Undrar hur det gick i hovrätten?

https://svenskjakt.se/uncategorized/jag ... aliber-22/

Jag mailade reportern som skrivit artikeln men han hade inte koll på hur hovrätten hade dömt.
KST

Inläggav frda » 19 apr 2018, 23:10

Man kan väl ha en hagel med sluggpipa, sedan kanske inte varje patron är slugg?? Svårt att bevisa om man har slugg med sig.
Användarvisningsbild
frda

Inläggav locorod » 19 apr 2018, 23:56

Nja...en gris skjuten med hagel innehåller väl rimligen hagel. Hålet efter en slug är liiite större också. Och bara ett...

Nu pratar vi om avsluta lidande för skadat djur. Om man skjuter suggan brukar man kunna komma åt kultingarna.

Det är då helt oväsentligt om de dör med övervåld eller ej. De kommer ändå hamna på åteln. Ingen idé att ta hand om några kilo söndersprängd kulting. Alltså kan man lappa till med det lagen kräver oavsett köttförstöring.

Att det sedan kan vara lättare för en van hagelskytt att ta dem i flykten är en annan femma. Det är också lättare att skada dem springande.

Vänta in dem till de står still och skjut med lagliga vapen. Det hade jag i alla fall gjort.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Tomps » 20 apr 2018, 12:00

locorod skrev:Nu pratar vi om avsluta lidande för skadat djur. Om man skjuter suggan brukar man kunna komma åt kultingarna.
.

Exakt, och då föreskriver lagen såvitt jag vet att man är skyldig att avliva djuret på ett så skonsamt sätt som möjligt för att inte riskera att försvåra djurets lidande. Kan man motivera exempelvis användande av normalt icke tillåtna vapen som medger att det blir enklare att avliva och förkorta lidandet så bör det vara ok.

2-3 kilos kultingar som stressade springer runt en avfångad sugga (pga att den var skadad) i spannmål eller annan svårjagad terräng är sannolikt betydligt enklare att ta med hagel än kulvapen (oftast försett med kikarsikte).
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Enheim » 01 aug 2019, 17:19

Nu när vi ändå är inne på 'allt är tillåtet vid avlivning' och humanitära insatser så finns det inspiration från USA att hämta.

Varför inte en harpun kanon?
https://youtu.be/JNz4mkHN3LQ

Hoppar man in 10min i videon så kommer man till själva testskjutningen.

Tydligen är det inte helt ovanligt att dom fäller vindsvin med kanoner där borta. :shock:
Verkar rimligt när allt kommer kring... :?

'Murica!
Enheim

Återgå till Jaktetik