Skytte utanför detaljplanelagt område

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Skytte utanför detaljplanelagt område

Inläggav Torparn » 21 feb 2019, 16:19

Jag vistas nära ryttare. Både eftersom vi hyr ut stallplats åt häst på vår gård och eftersom det finns mycket ridhästar i bygden - vi skyltar vid jakt, informerar, och på gården har vi regler för att alla ska känna sig trygga och säkra. Reflexvästar då det rids på tur, på ryttare för att synas. Sköts detta tar jag ansvar för att inte lossa skott då hästar är i rörelse, dvs. jag ser hästar och ryttare långt innan dom ens upptäcker mig och har aldrig hittills behövt avstå en skottchans mot vilt. Ett ansvar jag alltid har! Men löftet jag gett hästfolket mot deras motprestation fungerar väl och bra.

Som liknelse, eller kanske inte, så har jag en granne hemma i stan som alltid ryggar när jag kommer gående i trapphuset med vapenfodralet över axeln. Vid ett tillfälle var hennes barnbarn med och hon utbrast då i stil med, -Vapen är jättefarliga!, och pekade på mitt vapenfodral och förklarade vad jag bar på. Kontrade blixtsnabbt och förklarade hur det låg till, och att vapen bara är farliga när dom är laddade och om dom hanteras på fel sätt, och att det är människor som håller i och hanterar vapen felaktigt som är den farliga biten. Information! viktigt och svårt!

Övningsskjuter gör jag både på gården och på skjutbana. Vilket som passar för stunden. Sommartid gränsar min lokala skjutbana mot ett större sommarbete där det går många hästar. Egendomliga djur som är nyfikna och som regel efter ett första skott så dyker hästarna upp, för att sen stå och glo intill stängslet på mig och oljudet när jag skjuter.

Hästar kan vara illvilliga och egensinniga, och farliga både framtill, baktill och mellan öronen. Men oftast är människan ovanpå hästen den man ska ge akt på, och komma överens med. Sen gäller sunt förnuft och att inte tumma på säkerheten!

Kul tråd det här, jag ska nog läsa om den ikväll :D

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav Fält » 21 feb 2019, 16:37

fabbe78 skrev:Kanske måste pallra mig dit och be om ursäkt och komma överens om något innan det eskalerar?

Det är helt klart på sin plats, du har alldeles för nära till grannarna for att skjuta oanmält.

Jag skulle begränsat oanmält skytte till 22lr och inte skjutit annat utan att förvarna grannarna. Om det är ok med dem. Att skjuta från en höjd är mycket bra för säkerhet med ljudet når nog lite längre.

Om det finns något sätt för kommunikation för tex grannsamverkan så kan det gå att använda det för att förvarna om skytte.
Fält

Inläggav redtop » 21 feb 2019, 17:24

Regnskog skrev:
redtop skrev:
Regnskog skrev:Ett tips, en kommun kan inte ha några egna regler eller ordningsstadgar som tillämpas utanför se ja som ett exempel på att du rör till det för dig.

Jodå, kolla §19 här.
http://www.osteraker.se/download/18.59a ... ifter2.pdf

Man utvidgar ordningslagen förbud att skjuta inom detaljplanerat område till att även gälla utanför detaljplan men inom "samlad bebyggelse".
Samlad bebyggelse definieras i §2.

Redtop,

jag läser och kan konstatera att även om en kommun har valt att försöka reglera utanför stadsplanerad eller detaljplanerat område så är jag inte övertygad om att det håller rättslig, men nu talar dessa regler om något som är samlad bebyggelse, där detaljplanerade hus ligger nära varandra med enbart en väg mellan,

så i stort är det inte ens nära att vara i den form av bebyggelse som avses i detta ärende. Det är inte första gången en kommun eller Länsstyrelse där reglerna är utgivna från överskrider sina befogenheter och kör med "hittepåregler".

Ordningslagen har inslag av tvingande lagstiftning med straffrättslig reglering, att då utvigda dess tillämpning på detta sätt genom en föreskrift utanför detaljplanerat område har jag svårt att se att det skulle hålla rättsligt.

Regnskog,

Ditt inlägg fick mig att gå till ordningslagen och läsa vad som står där om lokala föreskrifter. Jag är inte jurist, men jag tolkar det som om det i det här exemplet nog kan vara så att kommunen gått utanför sina befogenheter. Mycket intressant!

Ordningslag (1993:1617) 3kap, 12§
12 § Föreskrifter enligt 8--11 §§ får inte angå förhållanden som är reglerade i denna lag eller annan författning eller som enligt lagen eller annan författning kan regleras på något annat sätt.
Föreskrifterna får inte lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav potatiskastare » 21 feb 2019, 17:28

fabbe78 skrev:Har inte hunnit läsa igenom alla svar ordentligt men ni verkar stå på min sida - de flesta i alla fall!

Lite snabbt som svar på någons fråga; Jag har ungefär 3 ha mark - skjuter antingen från krön på tavla som placeras på min åkermark i västligt läge. Där har jag fri sikt i ett par hundra meter, marken sluttar nedåt några procent och sedan blir det en stigning bakom, dvs bra kulfång. Tavlan ställer jag upp ungefär 20-30 grader från närmaste väg som går till grannen, dvs jag skjuter inte direkt mot vägen (som jag förövrigt har extremt bra uppsyn över från krönet). Skjuter vi lerduvor gör vi det på krönet och skjuter östligt över uppväxt sly i en nedåtgående sluttning med ca 10% lutning. Det är skog i flera hundra meter bortanför slyet, jag äger inte marken med sly men har fått tillstånd av markägaren att skjuta där. 200m till grannens stall i söder (100m till hagar) och 400m till allmän väg i norr. Det kan ju inte annat än vara säkert att skjuta på.

Grannarna påstår att en häst blivit så skrämd att den slagit över och att ryttaren hamnat under men båda klarade sig oskadda fast att det var då bägaren rann över. Enligt grannarna var det många "vittnen" som såg att olyckan skedde pga det upprepade ljudet från min skjutning, att det gick bra till en början.. Ingen polisanmälan av varken grannarna eller den andra kvinnan än, trots hot - vad jag vet. Kanske måste pallra mig dit och be om ursäkt och komma överens om något innan det eskalerar?

Jag tycker spontant att det låter som du har för lite mark för att det skall vara OK med din form av skytte. SäkB ger en del indikationer på vad som är bra storlek på kulfång. Det kan jag inte tänka mig att du klarar. Som jag tolkar det kommer den nämnda vägen t.ex ligga inom riskzonen för studsare. Jag vet inte vad som är skrivet om kulfång för övningsskytte på egen mark men klarar man inte säkB tror jag man har bevisbördan mot sig.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav malx » 21 feb 2019, 17:39

Fick då lära mig på jägarexamen att minst 300m till närmsta "hus/granne/m.m." ska man hålla sig till när det gäller enskilda jaktskott (Om man inte har pratat och kommit överrens med de i närheten). Vid mer omfattande skytte hade jag nog velat ha än längre. Men jag antar att det mer är en tumregel för "allmänt vett" än någon lag direkt för jag har inte sett det skrivet vad jag vet.
malx

Inläggav greyling » 21 feb 2019, 17:51

100 m till hagar och 200 till stall. Det snackas om anmälan mot dig.

Jag hade åkt till en skjutbana och varit rädd om mina licenser.

Att sedan hästägare är ett släkte i sig är något annat. Det är även något helt annat att få medhåll på robsoft.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Regnskog » 21 feb 2019, 17:54

Redtop, kul att kunna sprida lite ljus,

det är inte enbart det som du hänvisar till som bergränsar legaliteten av slika regler, men det är ett annat kapitel.

Säkb är inte normen för endera jaktskytte eller enskilds övningsskytte och inte heller den norm man rättsligt prövar saken emot, tur det då SäkB är rätt så strängt i sitt protokoll. Använder man SäkB så är man trygg men det är som sagt ett tävlingsreglemente för tävling och träning inom ramen för civilt sportskytte.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav Iustum » 21 feb 2019, 17:58

MB 9:1 3 st

Användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande.

SFS 2013:251 Miljöprövningsförordning (2013:251)

30 kap. Skjutfält, skjutbanor och sportanläggningar
30 kap. 1 §
Tillståndsplikt B och verksamhetskod 92.10 gäller för skjutfält för skjutning med grovkalibriga vapen (kaliber större än 20 millimeter) eller för sprängningar av ammunition, minor eller andra sprängladdningar.
30 kap. 2 §
Anmälningsplikt C och verksamhetskod 92.20 gäller för skjutbana som är stadigvarande inrättad för skjutning utomhus med skarp ammunition till finkalibriga vapen (kaliber mindre än 20 millimeter) för mer än 5 000 skott per kalenderår.
30 kap. 3 §
Anmälningsplikt C och verksamhetskod 92.30 gäller för permanent tävlings-, tränings- eller testbana för motorfordon.

Du åstakommer visserligen buller enligt MB 9:1 3 st som kan medföra olägenhet för omgivningen, dock så är inte skytte med finkalibriga vapen tillståndspliktig (utanför DP) så länge man skjuter under 5 000 skott per kalenderår och det inte finns fasta skjutmål, vallar anlagda för kulfång etc.

Hade jag varit ägare av ett större bit mark (100 ha välarronderat) och hästägare och annat löst folk hade proklamerat att jag inte fick bedriva skytte där givet att jag håller mig under de 5 000 skott per kalenderår som inte kräver tillstånd samt uppfyller kraven i SÄKB civilt skytte hade vi inte varit särkskilt goda grannar längre. Nu äger du en mindre bit mark och skott hörs som bekant en bit. I det militära brukar man tala om att 25m är mellan gevärsmynningen alternativt kulan (bogvågsknall) för att undvika hörselskador utan hörselskydd vilket får anses vara en ganska kraftigt olägenhet.

Visserligen har vi allemansrätt i Sverige men denna medför en del skyldigheter. Jordbruksverket och naturvårdsverket har information kring var och hur man ska rida för att inte skada ska uppkomma.
Naturvårdsverket skriver blandannat:

"Vad gäller för dig som rider själv/i egen regi?
Rider du ofta längs samma vägar eller stigar så gäller samma regler för dig som för den som driver en ridskola eller hyr ut boxplatser."

och där finns en vägledande dom från HD som naturvårdsverket refererar till:
"Det finns en vägledande dom från Högsta domstolen från 1996 som behandlar turism på annans mark och som ger vägledning om hur allemansrätten bör tolkas. Domen ger vägledning när det gäller organiserad, kommersiell användning av annans mark. Domen slår fast att allemansrätten kan användas kommersiellt, men om verksamheten ger skador på naturen eller besvär för markägaren får arrangören inte längre utöva verksamheten på det sättet."

Säger då grannarna om du hade haft en större bit mark att de rider här Måndag, Tisdag och Lördag har du ingen rätt att ta hänsyn till dem. Och de har förmodligen ingen rätt att rida där konternuerligt och så ofta om du kan påvisa att de medför skada på din egendom givet att ni inte slutit en överenskommelse om det. Vilket jag personligen aldig hade ingått utan kompensation och förklarat att på denna fastighet bedrivs det jakt och skytte, vill ni inskränka på det får ni kompensera mig med marknadsvärdet av jakten så att jag kan bedriva jakt där det inte stör er.

Naturvårdsverket om ridning:
https://www.naturvardsverket.se/Var-nat ... r/Ridning/

Naturvårdsverket om "Allemansrätten -ridning:"
https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 8533-9.pdf

Jordbruksverket om "Beräkning av kostnader vid
ridning på annans mark:"

https://www.jordbruksverket.se/download ... s.mark.pdf

Vilket målnummer har domen ni hänvisar till gällande mannen som sköt räven på altanen?
Antar att det är detta fall?:
https://www.atl.nu/lantbruk/skot-rav-fr ... verklagar/

Och frågeställning tillbaka. Vi säger att jag bedriver skyddsjakt på bondgård, närmsta grannarna är hästfolk. Vi är utanför planlagd område.
Jag skjuter 100 skott tre gånger i veckan på för att freda gröda mot gås. Hästfolket blir stört. Bondgården har total areal om 300 ha och vi bedriver jakten 300m från hästgårdarna. De hävdar samma rätt som er, på vilka grunder kan de få stopp på jakten? Använd gärna rättsfallet som ni hänvisade till. Jag skulle hävda RF 2:15 gällande skydd av egendom, där jakträtt ingår och säga att absolut, Vi slutar jaga och skapa er olägenhet men ni får stå för kostnad för den skada som uppkommer utan skyddjaktsåtgärd. Är hästnäringen ett angeläget allmänt intresse?
Iustum

Inläggav greyling » 21 feb 2019, 18:20

Välkommen till forat - ett rätt mastigt första inlägg må man säga.

Ja ingen kan ju klaga om man har 100 ha.

Exakt det där med skyddsjakt på bondgård (duvor i köttbesättning) där hästfolket klagade har jag varit med om. Det blev övergång till tystare vapen.

Känns bekant det där - kanske samma ställe men olika folk - vem vet. Alltid svårt att banka paragrafer.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Fält » 21 feb 2019, 18:29

Välkommen!
Fält

Inläggav Cazorp » 21 feb 2019, 18:40

potatiskastare skrev:
fabbe78 skrev:Har inte hunnit läsa igenom alla svar ordentligt men ni verkar stå på min sida - de flesta i alla fall!

Lite snabbt som svar på någons fråga; Jag har ungefär 3 ha mark - skjuter antingen från krön på tavla som placeras på min åkermark i västligt läge. Där har jag fri sikt i ett par hundra meter, marken sluttar nedåt några procent och sedan blir det en stigning bakom, dvs bra kulfång. Tavlan ställer jag upp ungefär 20-30 grader från närmaste väg som går till grannen, dvs jag skjuter inte direkt mot vägen (som jag förövrigt har extremt bra uppsyn över från krönet). Skjuter vi lerduvor gör vi det på krönet och skjuter östligt över uppväxt sly i en nedåtgående sluttning med ca 10% lutning. Det är skog i flera hundra meter bortanför slyet, jag äger inte marken med sly men har fått tillstånd av markägaren att skjuta där. 200m till grannens stall i söder (100m till hagar) och 400m till allmän väg i norr. Det kan ju inte annat än vara säkert att skjuta på.

Grannarna påstår att en häst blivit så skrämd att den slagit över och att ryttaren hamnat under men båda klarade sig oskadda fast att det var då bägaren rann över. Enligt grannarna var det många "vittnen" som såg att olyckan skedde pga det upprepade ljudet från min skjutning, att det gick bra till en början.. Ingen polisanmälan av varken grannarna eller den andra kvinnan än, trots hot - vad jag vet. Kanske måste pallra mig dit och be om ursäkt och komma överens om något innan det eskalerar?

Jag tycker spontant att det låter som du har för lite mark för att det skall vara OK med din form av skytte. SäkB ger en del indikationer på vad som är bra storlek på kulfång. Det kan jag inte tänka mig att du klarar. Som jag tolkar det kommer den nämnda vägen t.ex ligga inom riskzonen för studsare. Jag vet inte vad som är skrivet om kulfång för övningsskytte på egen mark men klarar man inte säkB tror jag man har bevisbördan mot sig.

Så är det. Och allt (civilt) skytte omfattas av säk B civilt skytte, inga undantag, så det är en hel del uppförsbacke om man börjar stångas och hävda rätt när kommun & miljöfolket blir inblandade.
Blaser R93 Prof. .308w + 6,5x55
Accuracy International AW .308+6XC S&B PMII 5-25x56
Blaser D99 Luxus 7x57R 20/76 Varipoint 1,1-4x24
Husqvarna 310 Eckermann .12/65
Beretta 686 Silver Pigeon S.12
VQ 10/22
+ resten
Användarvisningsbild
Cazorp

Inläggav Fk Fjun » 21 feb 2019, 18:54

Ta med en princesstårta till stallet, för att ange tonläget, och sedan pratar ni om respektive hobby och hur ni skulle kunna samsas.
Fk Fjun

Föregående

Återgå till Jaktetik