Huvudskott på vildsvin

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Huvudskott på vildsvin

Inläggav Tomps » 05 feb 2019, 13:47

malx skrev:
Tomps skrev:Vad anser ni om dessa skottplaceringar? Jag har skjutit gris några gånger med dessa förutsättningar och resultatet har blivit bra.

Ser inte det där som de hals/huvudskott som diskuteras här. Det där är lung-/bogskott från olika vinklar. Man ska givetvis alltid ta skott så att det ska passera det tänkta träffområdet. Skillnaden blir när du väljer riktpunkt så att det tänkta träffområde är ryggraden i halsområdet eller hjärnan.

Förstår, jag tänker precis som du, men i praktiken är det halsskott, fast i syfte att nå centralt träffområde. Men det är klart så att diskussionen handlar om skott i CNS, ville bara vidga diskussionen lite. Jag antar att ingen har något direkt att invända mot de exemplifierade skottplaceringarna, tror de är rätt vanligt förekommande.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav greyling » 05 feb 2019, 14:27

Tomps skrev:För att vidga diskussionen lite så gjorde jag ett bildkollage på några utvalda foton på gris jag fann på nätet, sedan markerade jag en skottplacering där jag skulle skjutit ifall jag inte fick ett bättre skottläge. En gris som står i svag vinkel framifrån vore dumt att skjuta i bogen, eller ännu värre strax bakom, för då blir det tveklöst utgång genom buken. Då får man antingen ta ett skott med ingång framför eller i framkant av bogen. Det jag främst tänker på är att de flesta kanske resonerar kring huvud/halsskott när man har full bredsida, men det är ju inte alltid verkligheten erbjuder en perfekt bredsida. Är djuret lite vinklat som på bilderna bör den vettigaste skottplaceringen vara i halsregionen, för att få kulan att gå genom centrala träffområdet och eventuell utgång i bogen eller strax bakom, utan att passera genom mellangärdet och buken.

Vad anser ni om dessa skottplaceringar? Jag har skjutit gris några gånger med dessa förutsättningar och resultatet har blivit bra.

Den längst nere till höger känns vansklig. Annars ser det vettigt ut tycker jag. Stor gris och det är risk att det där blir en vinkling av högra bogen på den nere th. Jag hade avstått alt hållit något högre.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tomps » 05 feb 2019, 14:59

greyling skrev:Den längst nere till höger känns vansklig. Annars ser det vettigt ut tycker jag. Stor gris och det är risk att det där blir en vinkling av högra bogen på den nere th. Jag hade avstått alt hållit något högre.

Med en nosler partition går det fint, lovar ! :wink:

Skämt åsido - det är förmodligen det vanskligaste av skotten, håller med. Bogen kraftig på en så stor gris och kulan möter sannolikt bogbladet vilket som du skriver riskerar att orsaka en vinkling. Men jag vill nog inte hålla högre, i så fall mer åt höger strax innan öronroten - halskotpelaren ligger inte så högt och håller du högre finns risken att det bara går genom taggutskott eller enbart entrecoten....är i alla fall min bedömning
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav greyling » 05 feb 2019, 20:38

@ tomps - Ja jo - men helst hade man ju avstått. Jag tänkte mer att det ser lågt ut för ryggraden det där.

Snett framifrån är alltid ett elände. Det är ju lite svårt att tajma in så att ben/bogblad är rätt.

Men säg att det var en skadad gris som kommer i fart - ja man håller nog lågt bakom örat eller nåt.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav 405 WCF » 05 feb 2019, 20:59

Har själv skjutit en hel massa halsskott på ståndskall, och det har alltid gått bra.
Men, den här gången var det förbaskat nära mellan succé och fiasko.
30 meter stöd, kroppen skymd bakom några tallar, skottet var enkelt.
Älgen stöp direkt, men när jag kom fram så fick jag snabbt avfånga den.
Om det var jag eller om älgen lyfte lite på huvudet vet jag inte.
Är efter detta skeptisk till halsarna....
Bild
405 WCF

Inläggav Blixten1 » 10 feb 2019, 23:31

@405 wcf, är det kulhålet man ser på bilden?
Ser väl ut att ha tagit för lågt(i strupen kanske) i så fall?
Blixten1

Inläggav 405 WCF » 10 feb 2019, 23:45

Blixten1 skrev:@405 wcf, är det kulhålet man ser på bilden?

Jo, under kotpelaren, älgen stöp direkt men när jag kom fram var den på väg att ställa sig så jag fick avfånga handlöst.
Stöd, bra håll, men en lite rörelse eller mitt fel så höll det på att bli bekymmer.
Nu gick det bra, men gränsen är hårfin.
405 WCF

Inläggav Blixten1 » 11 feb 2019, 00:02

405 WCF skrev:
Blixten1 skrev:@405 wcf, är det kulhålet man ser på bilden?

Jo, under kotpelaren, älgen stöp direkt men när jag kom fram var den på väg att ställa sig så jag fick avfånga handlöst.
Stöd, bra håll, men en lite rörelse eller mitt fel så höll det på att bli bekymmer.
Nu gick det bra, men gränsen är hårfin.

Tack. Ja det är ju som sagt små marginaler. Kanske älgen lyfte lite på huvudet precis i skottögonblicket.
Blixten1

Föregående

Återgå till Jaktetik