Hur är det med åtlarna?

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Hur är det med åtlarna?

Inläggav Tryde jägaren » 20 mar 2018, 10:14

Vi diskutera på jobbet idag. Vad får man enligt lag utfodra vilt med. Jag är helt med på olämpligheten om processade grödor, som bröd och winerbröd till grisarna. Men finns det någon lag om vad som gäller för jag kan inte hitta den isf. Så mest för argumentets skull...... någon som vet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tryde jägaren

Re: Hur är det med åtlarna?

Inläggav Canta » 22 mar 2018, 13:16

Tja. Får inte finnas nåt animaliskt i det man ger vildsvin. Har att göra med ... Vildsvin och minigrisar får naturligtvis inte heller utfodras med hushållsavfall som utgörs av matrester med animaliska beståndsdelar från kök innefattande restaurangkök och storkök. Detta förbud kom i samband med mul- och klövsjukeutbrottet i Storbritannien 2001. http://www.lansstyrelsen.se/Sodermanlan ... foder.aspx

Sen det där med den ny-gamla svinpesten som åter kommit till Europa och kräver extra noggrannhet https://www.jaktojagare.se/kategorier/u ... -20180322/

Således, hushållsavfall ska inte användas dvs sånt som normalt kastas i kompostpåsen. Kan ju innehålla nån gammal fläskkotlett från fel land, typ
En limpa eller skorpor däremot har inte animaliskt fett i sig. Dessutom är allt som är bakat i ugn utan fara då ju upphettning använts. Egentligen ingen stor skillnad mellan en skorpa och de sädpellets som används vid utfordring av matgrisar och i hundmat. Upphettningprocess av båda.

Mao. så finns inget formellt förbud mot att ge vildsvin bröd. Sen finns en annan aspekt dvs. att bröd med extra mycket socker typ Wienerbröd kan ge skador på grisars tänder. Men det kan sockerbetor också.
Så grundregeln: inte hälla ut kompostpåsen på åteln även om den kan innehålla lite bröd med annat. Ok att ta med nån limpa eller påse skorpor.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Vilse » 16 sep 2018, 23:47

Men vänta lite här nu, får man ge grisen bröd på åtel?
Sist jag läste om detta så var det förbjudet, men å andra sidan så har jag ju inte sett lagtexten på det.

Finns det någon annan än Canta(misstror inte dig canta vill bara fler åsikter) som kan på nått sätt intyga att detta är ok.
Någon lagtext eller dylikt. Skönt att ha det på pränt om någon börjar tjabba.
Vilse

Inläggav anti85 » 17 sep 2018, 08:30

Det jag ej gör idag Kommer troligtvis ej ske imorgon heller.
anti85

Inläggav Canta » 17 sep 2018, 08:39

Kanske ute på tunn is men vill minnas att med galna kosjukan i England (för nu rätt många år sen) lades förbud av livsmedelsverket att utfodra djur med processat foder/mat tillagat med ANIMALISKT fett o benmjöl dvs sånt som kunde sprida elaka saker från elaka länder. Det här har väl överförts till vildsvinsgrejen också men bröd bakat med vegetabiliskt fett typ raps el olivolja finns inget skrivet förbud mot, vad man minns. Sen att LRF/SJF/NNV tycker att all utfodring av vilda nassar är av ondo är nog mest ett spel för galleriet. Å ena sidan helst inte åtla grisar alls men å andra sidan absolut skjuta så många man kan, typ

Sen kan man väl konstatera att när lag/bestämmelse väl trätt i kraft finns nästan inget som kan få lagd lag.att uppgöra. Galna korna var länge sen nu men lagt kort ligger, liksom. Lagstiftare städar aldrig sina skrivbord. Gissar att massor av animaliskt foder f.n. korsar gränser om inte annat via bonderörelsen.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Vilse » 20 sep 2018, 11:52

Nu hoppas jag att jag kommer med nått slags förtydligande i denna frågeställning.
Jag kontaktade jordbruksverket i frågan.
Iochmed att det står ganska tydligt vad som gäller om man lägger ut foder från "industriproducerade" produkter om att dessa ska vara godkända för foderförsäljning mm mm, så ställde jag frågan som enskild medborgare som lägger ut en åtel.

Som sagt hoppas det hjälper, med detta svar i ryggen känner mig i vilket fall trygg med att lägga ut nån limpa ell dylikt på min åtel.

min frågeställning till JV nedan.

Ärenderubrik:
vildsvin åtel

Beskrivning:
Hej
Jag har en undran angående vildsvinsåtel.
Försöker läsa mig till om det är ok att lägga bröd på åtel, men jag har lite svårt att tyda reglerna. Att jag inte får lägga kött på åteln har jag förstått.
Så frågan lyder.
Om jag som privatperson har bakat bröd, får jag då lägga överblivet bröd på min vildsvinsåtel? Inga stora mängder utan husbehovsmängd som komplement till övrigt foder typ majs, ärtor odyl.

Mvh

Svar:
Hej
Matavfall får inte läggas ut i skogen. Med matavfall avses sådant som kommer från kök och som innehåller animaliska beståndsdelar. Det inkluderar även sådant som kan ha kommit i kontakt med något animaliskt i köket. Det kan finnas smittor i bl.a. köttprodukter som är helt ofarliga för människor men som kan få katastrofala följder om vildsvin kommer åt det.
Men kan du vara helt säker på att brödet hållits helt separat från allt animaliskt så finns det inget som förbjuder dig att använda det för åtling.
Åtling är en tillfällig åtgärd. Om det snarare rör sig om utfodring så kommer foderlagstiftningen in som säger att fodret måste vara tjänligt. Det får då inte vara t.ex. mögligt.
Du hittar information om utfodring av vilda djur här http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... vvildadjur och om matavfall här http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... hutfodring

Hälsningar
S.L.
Smittskyddshandläggare

Team foder och djurprodukter
Enheten för CITES foder och djurprodukter
Avdelningen för djurskydd och hälsa
Jordbruksverket
Besöksadress: Vallgatan 8, 551 82 Jönköping
foderdjurprodukter@jordbruksverket.se" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jordbruksverket.se
Vilse

Inläggav Canta » 21 sep 2018, 06:46

Bra 'Vilse' att du fick Jordbruksverket att klargöra. LRF/SJF kör ju annan linje i frågan men lite av partsintresse.

Hur som, således: skorpa/limpa från bageri kan ges som tillskott då o då på grisåtel men taskiga (importerade ?) överblivna köttbullar från skolköket ej.
Användarvisningsbild
Canta

Återgå till Jaktetik