Hur hanterar ni i jaktlagen att det skjuts suggor på åtlarna

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Hur hanterar ni i jaktlagen att det skjuts suggor på åtlarna

Inläggav Svedo » 09 apr 2018, 21:20

Hur hanterar ni i jaktlagen att det skjuts suggor på åtlarna? I ett av jaktlagen där jag är med sker det lite för ofta att det skjuts en sugga i "tron" att det var en galt/årsgris. Vi kommer ta upp det på årsmötet.

Vi är 8-10 stycken i jaktlaget och de flesta är erfarna jägare.

På de godsjakter där jag har varit med är det förknippat med ett kraftigt vite om man skjuter en sugga med en levandevikt över 60 kilo.
Jag tror inte att det är genomförbart i vårt jaktlag.

Obligatorisk kurs på t ex jägarförbundet för skytten?
Förverka köttet?

Har ni ngr förslag

Svedo
Svedo

Re: Hur hanterar ni i jaktlagen att det skjuts suggor på åtl

Inläggav malx » 09 apr 2018, 21:30

Nu jagar ju inte jag så mycket gris av naturliga orsaker men jag trodde inte det var något större problem att skjuta en sugga om den inte har kultingar. Visst, vill man ha mycket gris är det väl dumt men att en och en annan går åt borde väl inte göra så mycket. Det är väl snarare så det blir lite bättre balans då.
malx

Inläggav Svedo » 09 apr 2018, 21:41

Det har varit ngr med dragna spenar.

Svedo
Svedo

Inläggav Lagomski » 09 apr 2018, 21:46

Dra in möjligheten att ta med gäster kanske...
Lagomski

Inläggav Tobe » 09 apr 2018, 21:49

Ställ frågan om de vill ha en stam med gris i förfall eller en hållbar lösning på långsikt?!

Jag hade styrt det hela till att det så fall bara ska skjutas årsgris, punkt
Tobe

Inläggav Magnus M » 09 apr 2018, 22:12

Förverka köttet känns dumt, då har den verkligen dött i onödan.
Men frågan är om straff är en rimlig väg att gå, känns som man slår in på fel väg då och tar bort glädjen i det som borde vara en laggemenskap. Skjuts det däremot medvetet kultingförande suggor ”i brist på annat” så ska det naturligtvis bli repressalier.

Jag tror man ska trycka på att jägarna får utbilda sig hemma på kammaren eller gå en kurs.
Regler som att enbart årsgris får skjutas är också en god idé. Kanske sätta upp bilder och storleksanvisningar i åtelkojan? Eller lägga ut ett föremål vid åteln, typ tunna eller sten, och sen säga att allt som är större än föremålet är fredat.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav PeterL » 09 apr 2018, 22:23

Brungrisar på 50 kan också vara spendragna. Hänt mig. Bra belysning är viktigt så man ser. Annars ser jag det bara som bra om vuxna hondjur skjuts för att hålla en hållbar nivå.
PeterL

Inläggav nissesbror » 09 apr 2018, 22:34

Ett förslag skulle kunna vara just som du säger en pengabot, den får dock inte vara för stor men bör dock vara kännbar, typ 500 kr.. :oops: samt kanske oxå kopplad till någon form av bortfall av köttlott så att det inte blir värt att skjuta vuxna hondjur (typ +60 kg levandevikt). Samtidigt så kan man ju tex införa en premie på 500 kr för en skjuten räv som "viltvårds bonus"... :roll: :wink: Lite bonus/malus...
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std/340 Wby oktagon
Hausken JD224
Z6i 5-30x50 4Ai, Z6i 1-6x24 4Ai, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Swarre 1-6x24 4Ai
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav malx » 09 apr 2018, 22:45

Svedo skrev:Det har varit ngr med dragna spenar.

Svedo

Då är det väl ett rent jaktbrott?
Trodde inte suggor med kultingar kom ensamma till åtel? (Förstår att det kan hända på drevjakt)
Finns det små grisar på åtel så skjuter man inte stora, punkt. Ska man skjuta stor så ska den ha varit ensam ett bestämt antal minuter innan skott. Borde väl vara enkla regler att införa.
Nu har jag som sagt inte jagat gris många gånger men när jag hade suggförbud på drevjakt senast så blev det givetvis "vuxen gris"-förbud för mig. Ingen chans att jag kan bedöma det med min ringa erfarenhet och jag släppte ett kanonläge på ensam vuxen den dagen. (Dagen innan då vi inte hade några uttalade sådanna regler så sköt jag en ensam vuxen liten galt men inget jag skulle ha tagit gift på även om jag gissade galt på radion innan kontroll)
malx

Återgå till Jaktetik