Jakt kontra Fiske

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Jakt kontra Fiske

Inläggav sevehem » 01 feb 2018, 20:29

Och att älgstammen hålls på en nivå som inte äventyrar skogsnäringen eller orsakar orimliga faror i trafik.
Antonio Zoli Delfino
Baikal 27
HVA 1600
HVA 622
FG Skogis (Dahlbergare)
Billigt? O,ja!
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav r1no1 » 02 feb 2018, 08:39

För att återgå till grund frågan så finns det väl liknelser mellan C&R och tex älgjakt i djup snö under Januari månad.

I första läget att fiska med "felaktig" utrustning och utdragna drillningar så tar det rätt hårt genom stress och hård belastning i form av påslag av allehanda funktioner och ämnen i kropp.
Ska man idka C&R så tycker jag flugfiske med hulling fria krokar är enda "vettiga" alternativet i min bok, endast upptag i hov försedd med "påse" där hantering ovan ytan är ett minimum.

I andra fallet så är det näst intill djurplågeri eller det är djurplågeri att sätta fart på älgar och i synnerhet kor i djup snö och svåra förhållanden, dom är ju i stort sett halva vägen eller mer gången i dräktigheten.
Den här Januari månaden har det varit extremt snödjup på områden i kring där jag jagar älg mot vad som det brukar vara uppemot och över 135 cm snö av mycket besvärlig karaktär.
Den extrema belastningen på kropp som djuren drar på sig efter en rusning/sken i dom förhållandena kan ta dö eller driva fram avstötning eller både delar i värsta scenariot.
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav keyzersoze » 02 feb 2018, 10:30

Bra att kunna göra urval av matfisk, ex. stora gäddor, vildlax i många fall, tycker jag ska gå tillbaks.

Vattentemperatur är viktigt för att lax ska överleva, likaså att försöka köra fisken så kort tid som möjligt.

Här finns lite intressant läsning: http://fluefiske.net/fluefiske/catch-and-release/
keyzersoze

Inläggav Tonkka » 11 feb 2018, 19:22

Hemulen skrev:
anti85 skrev:Som sportfiskare och jägare har jag försökt att undvika denna tråd. Då jag vet att många anser att begreppet leka med maten är det ändå rätta sätt att se det på. Jag skulle vilja likställa det med drev jakt där inte alls alla djur som drivs skjuts eller löshundsjakt som vi försvarar dyrt och heligt där är det inte alla gånger det skjuts trots att djuret i timmtal blir stört av hunden. Och efter att ha stycket åtskilliga älgar åt olika jaktlag så har en fått syna skador i form av ledkulor som hoppat ur bäckenet och läkt fel. I övrigt synes inte dessa skador på älgen när den är i livet. Även styckat en del älg med gamla skottskador. Jag har även fångat stora gäddor med avslitna gälbågar drag eller krokar i käften. Som jägare kan jag sitta och studera villtet och njuta av stunden utan att avlossa skottet. Som fiskare kan jag välja att me de medel som finns att tillgå varsamt fånga och släppa tillbaka den stora gäddan eller abborren som har varit en utmaning att komma åt. Mvh.A.j

Om det är vanligt att älgar m fl djur tillfogas ett betydande lidande med de jaktmetoder vi använder, skulle det kunna vara ett argument för att vi bör avstå från den typen av jakt. Förvisso kan det ändå finnas en skillnad mellan älgjakt och den typ av C&R-fiske som TS beskrev att älgkött äts, medan syftet med fisket i det fallet uteslutande var det s k rekreationsvärdet.
Rekreationsvärdet som en viktig del i både jakt och fiske ska inte underskattas - annars kan vi lägga ner allt förutom åteljakt och fiske med stora mjärdar. Det är rekreationen/sporten/leken (vars uppgift är att locka oss till jakt/fiske och allt det goda, det för med sig) som gör att vi mår bra av det och blir till bättre människor - nog så viktigt, eftersom både starka jakt- och fisketraditioner är viktiga och mycket nyttiga för viltet, fisken och den natur de lever i. Länder utan starka levande jakt- och fisketraditioner har sällan starka stammar av det ena eller det andra, och ingen bryr sig där om deras biotopers måenden heller.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tonkka

Inläggav J. Andersson » 20 feb 2018, 20:21

Jag har fiskat sedan jag kunde hålla ett spö. Nu är det framförallt riktat fiske efter grov gädda som intresserar mig. Vi kör "gamla metoder" som trolling, flötestrolling och mete.

Intresset för gäddfiske har exploderat de senaste ~10 åren. I sportfiskekretsar är det idag absolut tabu att knacka ihjäl en stor gädda.

De som tycker att "man skall bara ta upp den fisk man kan äta" har nog aldrig fiskat själv, eller i varje fall inte upplevt bra fiske. Säg att jag bokar en fjällfiskevecka, har bra fiske första dagen och tar upp den fisk jag kan äta innan den ruttnar. Skall jag då avbryta fisket och åka hem?

Sportfiske handlar, för de flesta, till 90% om rekreation och till 10% om att skaffa föda. Många tar aldrig upp fiske, t.ex. dem som endast fiskar gädda. Då är det 100% rekreation eller vad ni nu väljer att kalla det.

Jag tar upp matfisk samt en del mindre gäddor till räven. Alla gäddor över 5 kg går tillbaka om de inte är skadade, vilket är väldigt ovanligt om man vet vad man sysslar med.

Vissa kan skjuta. Vissa vet hur man drillar, landar och återutsätter en gädda, eller annan fisk, utan att den tar skada. Nuförtiden är det gummiklädda håvar, mjuka landningsmattor och snabb återutsättning som är melodin. Huggkrokar t.ex. anses också som fullständigt tabu.

Den sämsta gäddiskaren är faktiskt "sommarstugefiskaren" som får en 10+ kg gädda på alldeles för veka grejer och utmattar gäddan fullständigt under en timmes fight. Gäddan skall drillas hårt och bestämt så att den tappar kraft fort, fört att sedan återhämta sig fort.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Keffe1 » 30 mar 2018, 07:31

J. Andersson skrev:Intresset för gäddfiske har exploderat de senaste ~10 åren. I sportfiskekretsar är det idag absolut tabu att knacka ihjäl en stor gädda.

Sportfiske handlar, för de flesta, till 90% om rekreation och till 10% om att skaffa föda. Många tar aldrig upp fiske, t.ex. dem som endast fiskar gädda. Då är det 100% rekreation eller vad ni nu väljer att kalla det.

Måste nog säga att jag tycker du är ute och cyklar rätt rejält med ovanstående påståenden. Att det skulle vara tabu att ta upp stora gäddor... Sådana röster finns naturligtvis men man får nog se till mkt speciella och små delar av den sportfiskande befolkningen för att kunna hävda att det är är tabu.

Att sportfiske skulle handla till 90% om rekreation är, ursäkta språket, struntprat. För samtliga sportfiskare jag känner, mig själv inkluderad, är det snarare så att tillagningen och ätandet av fångsten är en del av upplevelsen. När jag var liten fiskade jag enorma mängder gädda. Så mycket att jag idag mår illa bara av lukten. Således fiskar jag inte gädda längre, när lusten att äta fångsten försvinner, försvinner även motivationen att fiska.
Keffe1

Inläggav anti85 » 30 mar 2018, 08:25

Keffe1. Du behöver nog uppdatera dig eller vidka din syn radie. Det J Andersson skriver är nog inte särskilt långt ifrån hur dagens sportfiske ser ut.
Det jag ej gör idag Kommer troligtvis ej ske imorgon heller.
anti85

Inläggav greyling » 30 mar 2018, 14:30

Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Keffe1 » 02 apr 2018, 22:27

anti85 skrev:Keffe1. Du behöver nog uppdatera dig eller vidka din syn radie. Det J Andersson skriver är nog inte särskilt långt ifrån hur dagens sportfiske ser ut.
Det som han beskriver finns ju så klart men det är knappast så majoriteten av sportfisket bedrivs.
Keffe1

Föregående

Återgå till Jaktetik