Hagel föll ner på hus 250 m bort- hur allvarligt?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Hagel föll ner på hus 250 m bort- hur allvarligt?

Inläggav PatrikMalmo » 27 jul 2017, 19:32

Björna, jag bryr mig rätt lite om hur farligt det är (klart allt är farligt om det hamnar i ögonen), men det ska helt enkelt inte falla ned hagel på annans gård. Jag har gjort mitt misstag, det gör jag inte om. Skjut i rätt riktning och inte mot gård öht. Även om den är långt bort. Jag & grannen lyckades rädda grannsämjan, fint så. Andra kanske inte lyckas. När man står där och snackar med arg granne hjälper inte precis beräkningar om att "det är inte så farligt". Och som innan, hade det hänt mig hade jag ju exploderat som en nyårsraket. Där är det inte läge att prata om att "det är ganska säkert, kolla siffrorna". Hade jag haft ungar dessutom, hade sakerna blitt värre. Inget konstigt, ändra skjutriktning.

Enstaka skott som går "fel" pga svingen, där kan man snacka om grejerna, men inte annars.
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Stainless steel » 27 jul 2017, 20:31

tänk vad kul om ens unge sitter i sandlådan tuggar lite sand osv sen så får han/hon i sig lite bly med tänk vad kul det verkar har visats många gånger att bly är farligt för nervsystemet och motoriken när dom växer upp finns bly i mycket men varför ska dom få i sig mer ?
Stainless steel

Inläggav potatiskastare » 27 jul 2017, 21:09

Björna skrev:Mm... intressant tråd, och onekligen intressanta inställningar det finns hos vissa. Jag tog mig tid att kolla upp lite fakta om hur väl det egentligen stämmer att "lite fallande hagel är väl inget farligt". Låt oss se vad sluthastigheten blir för ett fallande hagel i några typiska storlekar, observera att skjuts det med vinkel (vilket det kommer att göra även om man försöker avfyra rakt upp så gott man kan) kommer hastigheten bli högre, dock osäkert hur mycket så låt oss räkna på det bästa scenariot:

Här finns en kalkylator för att beräkna sluthastighet för fallande sfärer (bly i detta fall): http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/airfri2.html#c5 Och här för att beräkna rörelseenergi: http://www.ajdesigner.com/phpenergykenetic/kenetic_energy_equation.php

#4, 3.25mm, 1.63g: 38,64 m/s eller 1.22 joule

#6, 2.75mm, 0.99g: 35,55 m/s eller 0.63 joule

#9 2mm, 0.38g: 30,33 m/s eller 0.24 joule

Försökte hitta info om vad dessa energimängder innebär för naken hud, och tydligen finns det bland de som spelar airsoft någon form av regel om att 1.5 joule är någonstans i närheten av vad börjar bli obehagligt att träffas av, och även mindre än så kan ge upphov till öppna sår. Största faran är ju naturligtvis för ögonen, där betydligt mindre än så kan ge upphov till gruvliga ögonskador och total blindhet...

Någon klokare än jag får gärna kontrollera om detta stämmer teoretiskt, men det tycks mig som om man som ansvarstagande jägare/skytt bör vara extremt försiktig i situationer där man kan riskera att nerfallande hagel hamnar i farlig riktning...

Urgamla tumregler från praktiska försök är att 1,1J är den energi ett hagel behöver för att orka döda småvilt. 2,2J behövs för räv mfl lite större hagelvilt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav PatrikMalmo » 27 jul 2017, 21:23

Stainless steel skrev:tänk vad kul om ens unge sitter i sandlådan tuggar lite sand osv sen så får han/hon i sig lite bly med tänk vad kul det verkar har visats många gånger att bly är farligt för nervsystemet och motoriken när dom växer upp finns bly i mycket men varför ska dom få i sig mer ?

Nu är det ju mest stål som skjuts idag, så jag är verkligen inte orolig för att barnen äter saker. Men hade det regnat ned hagel på min gård, hade jag blivit vansinnigt arg. Jo, jag har gjort mitt eget fel, skjutit i gårdsriktning. Och det vart fel. Handlar dock inte om bly och farligheten där, handlar om saker som faller ned från himlen. Det räcker bra, ingen ska behöva uppleva hagelregn i den ligan.

Men vad ungarna petar in i munnen, där ska du nog vara mer uppmärksam generellt. Jag kan skriva "daggmask" och ett bra gäng folks vet hur daggmask smakar. Men när smakade vi det? Ingen jäkel vet. Jag vet hur daggmask smakar. Liksom stålspik, lädersoffa, ylle och en hel del till. Ingen aning om när jag smakade på skitet, men smakat har jag gjort.
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav PatrikMalmo » 27 jul 2017, 21:30

Nu är vi OT på allvar, men jag kan tom skriva att något "smakar koppar". Flera folk kommer veta vad jag menar. Men inte en jäkel vet när de smakade på koppar. Men smakat koppar har de. Liksom jag.

För att igen dra sakerna till ämnet, nej, det är inte ok att hagel ramlar ned på boning, what so ever.
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Björna » 27 jul 2017, 21:39

PatrikMalmo skrev:Björna, jag bryr mig rätt lite om hur farligt det är (klart allt är farligt om det hamnar i ögonen), men det ska helt enkelt inte falla ned hagel på annans gård. Jag har gjort mitt misstag, det gör jag inte om. Skjut i rätt riktning och inte mot gård öht. Även om den är långt bort. Jag & grannen lyckades rädda grannsämjan, fint så. Andra kanske inte lyckas. När man står där och snackar med arg granne hjälper inte precis beräkningar om att "det är inte så farligt". Och som innan, hade det hänt mig hade jag ju exploderat som en nyårsraket. Där är det inte läge att prata om att "det är ganska säkert, kolla siffrorna". Hade jag haft ungar dessutom, hade sakerna blitt värre. Inget konstigt, ändra skjutriktning.

Enstaka skott som går "fel" pga svingen, där kan man snacka om grejerna, men inte annars.

Bara för att förtydliga så håller jag helt med dig. Den situationen bör aldrig uppkomma överhuvudtaget om man beter sig ansvarfullt. Jag var bara nyfiken på om fallande hagel verkligen kan betraktas som ofarliga, och svaret där tycks ju vara ett ganska så tydligt "nej".
Björna

Inläggav Benny_Bula » 03 jan 2018, 22:00

Björna skrev:Mm... intressant tråd, och onekligen intressanta inställningar det finns hos vissa. Jag tog mig tid att kolla upp lite fakta om hur väl det egentligen stämmer att "lite fallande hagel är väl inget farligt". Låt oss se vad sluthastigheten blir för ett fallande hagel i några typiska storlekar, observera att skjuts det med vinkel (vilket det kommer att göra även om man försöker avfyra rakt upp så gott man kan) kommer hastigheten bli högre, dock osäkert hur mycket så låt oss räkna på det bästa scenariot:

Här finns en kalkylator för att beräkna sluthastighet för fallande sfärer (bly i detta fall): http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/airfri2.html#c5 Och här för att beräkna rörelseenergi: http://www.ajdesigner.com/phpenergykenetic/kenetic_energy_equation.php

Försökte hitta info om vad dessa energimängder innebär för naken hud, och tydligen finns det bland de som spelar airsoft någon form av regel om att 1.5 joule är någonstans i närheten av vad börjar bli obehagligt att träffas av, och även mindre än så kan ge upphov till öppna sår. Största faran är ju naturligtvis för ögonen, där betydligt mindre än så kan ge upphov till gruvliga ögonskador och total blindhet...

Någon klokare än jag får gärna kontrollera om detta stämmer teoretiskt, men det tycks mig som om man som ansvarstagande jägare/skytt bör vara extremt försiktig i situationer där man kan riskera att nerfallande hagel hamnar i farlig riktning...

Tråden börjar bli gammal men det här måste korrigeras.
Uträkningarna är fel eftersom du förmodligen fyllt i diameter där radie efterfrågas.

Rätt hagelvikter ger:

US 4: 0,076 J
US 6: 0,040 J
US 9: 0,011 J

Dvs. bara enstaka hundradels Joule.
Benny_Bula

Inläggav greyling » 03 jan 2018, 23:18

Dagens trådlyft ger lite mer rimliga siffror än de tidigare presenterade.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tazswe » 04 jan 2018, 00:05

Benny_Bula skrev:

Tråden börjar bli gammal men det här måste korrigeras.
Uträkningarna är fel eftersom du förmodligen fyllt i diameter där radie efterfrågas.

Rätt hagelvikter ger:

US 4: 0,076 J
US 6: 0,040 J
US 9: 0,011 J

Dvs. bara enstaka hundradels Joule.

Har missat denna tråden men visst så har du rätt i din korrigering, räknade själv på detta för något år sedan.
Visst så kan det vara obehagligt för den som inte är van vid hagelregn men det gör inga stora skador på egendom.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav potatiskastare » 04 jan 2018, 09:00

Jag har inte försökt kontrollräkna innan men det känns som om de uppdaterade energisiffrorna i tråden stämmer bättre. Jag räknade vidare på samma hemsida och kom fram till att diametern som ger 1,1J blir någonstans mellan 6 och 6,5mm.
Nu är inte 1,1J någon ofarlighetsgräns utan den gräns då haglen är dödliga för t.ex harar.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Tazswe » 04 jan 2018, 10:22

potatiskastare skrev:Jag har inte försökt kontrollräkna innan men det känns som om de uppdaterade energisiffrorna i tråden stämmer bättre. Jag räknade vidare på samma hemsida och kom fram till att diametern som ger 1,1J blir någonstans mellan 6 och 6,5mm.
Nu är inte 1,1J någon ofarlighetsgräns utan den gräns då haglen är dödliga för t.ex harar.

Man brukar räkna med 3 st hagel i vitalt organ för att vara dödande, vart och ett av haglen skall ha en energi på 1 joule för småfågel och mindre hårvilt samt 2 joule för de större djuren.

Pga luftmotståndet så är det en markant energiförlust så att energin i varje hagel har gått ner till denna nivån redan vid ca 50-60 meter.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav Lagomski » 04 jan 2018, 10:24

Tänk på att en icke-jägare med största sannolikhet tror att hagel som kommer från luften är totalt livsfarliga.

Bara att be om ursäkt, hoppas ni kan jaga mer där i fortsättningen och sen inte skjuta mot hus
Lagomski

Inläggav Björna » 06 jan 2018, 09:55

Haha ok, tack för rättningen! De siffrorna verkar rimligare, farligt att försöka göra efterforskningar utan att dubbelkolla sina siffror! :?
Björna

Föregående

Återgå till Jaktetik