Tabort

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Skjuta all älg man kommer åt och sälja

Inläggav Anders Ö » 27 okt 2017, 07:15

Magnus H skrev:Som rubriken säger vad tycker ni om det?

Jag vet vad jag tycker om att man är in och kollar på sin tråd men inte svarar på tilltal... :?
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video www.https://youtu.be/PFII1Ek9DRY
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav älg » 27 okt 2017, 07:21

Dyngsmäll skrev:Men vart tog TS vägen? Det är många frågor som behöver få svar här.

Han äter nog popcorn och väntar på att tråden kommer i självsvängning på traditionellt robsoft-manér.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Tazswe » 27 okt 2017, 10:03

Kaffetermos skrev:Jag tror det hela rör sig om större ÄSO där det är fritt fram för alla att skjuta tills hela ÄSO'ts tilldelning är slut.
Är det då ett mindre jaktlag som sitter på ett bra område och skjuter allt som kommer så lär det bli "skev" fördelning av avskjutningen inom ÄSO't

Jag tror att ditt antagande ligger ganska nära sanningen och att detta är något som måste lösas lokalt inom ÄSO.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav Dyngsmäll » 27 okt 2017, 11:01

Man ska skjuta älgarna där de finns. Rättvis tilldelning inom äso är en ickefråga. Det kan aldrig bli rättvist eftersom älgarna inte fördelar sig jämnt över ett äso.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Tazswe » 27 okt 2017, 11:38

Dyngsmäll skrev:Man ska skjuta älgarna där de finns. Rättvis tilldelning inom äso är en ickefråga. Det kan aldrig bli rättvist eftersom älgarna inte fördelar sig jämnt över ett äso.

Att skjuta dem där de inte finns kan bli svårt :mrgreen:

Spillningsinventering är ett sätt att fördela avskjutningen inom äso så att man får en bra och jämn avskjutning.
Användarvisningsbild
Tazswe

Inläggav Dyngsmäll » 27 okt 2017, 12:50

Tazswe skrev:
Dyngsmäll skrev:Man ska skjuta älgarna där de finns. Rättvis tilldelning inom äso är en ickefråga. Det kan aldrig bli rättvist eftersom älgarna inte fördelar sig jämnt över ett äso.

Att skjuta dem där de inte finns kan bli svårt :mrgreen:

Spillningsinventering är ett sätt att fördela avskjutningen inom äso så att man får en bra och jämn avskjutning.

Det är ju det jag menar att man försöker på många håll. Alltför många äso delar fortfarande ut älgar efter jaktlagens areal och inte efter älgtillgång. Detta får en del spännande effekter. Vissa lag skjuter fullt på två dagar medan andra måste jaga älg varenda helg för att få tag på alla. Detta kan även leda till att man missar avskjutningsmålen i äso fast det finns älg om inte de lag som har dåligt med älg får tag på sina.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav jeppe.c » 27 okt 2017, 13:07

Ingår man i ett äso kan man bara skjuta det man har mark till. I mitt hemområde är det väl 1 vuxen per 600ha.
Dock kan man skjuta kalvar utan begränsning tills äsots tilldelning är full.
En Tjt sover aldrig. Den ligger bara på laddning.
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav mickekarl » 27 okt 2017, 14:39

jeppe.c skrev:Ingår man i ett äso kan man bara skjuta det man har mark till. I mitt hemområde är det väl 1 vuxen per 600ha.
Dock kan man skjuta kalvar utan begränsning tills äsots tilldelning är full.

Vad man kan skjuta på olika delar av äso beslutas av äso och ingen annan. Har inte något att göra med den arealsgräns som lst använder för licensområden e dyl.
Vissa områden delar rakt av efter areal, vissa differentierar tilldelningen utifrån olika parametrar (spillningsinv, förra årets avskjutning, önskemål, mm) och vissa använder olika former av kvoter, avlysningsjakt osv.

Den bästa och enklaste modellen för att fördela älgar inom äso jag varit med om hade som enkel grundsten följande synsätt. "Vi fördelar älgar utifrån vilka som KAN och VILL skjuta". Att dela ut älgar till de som inte vill eller kan skjuta dem blir rätt verkningslöst.
För enkelhet och sunt förnuft
Emot onödiga och krångliga regler
Imponeras av kompetens, insikter och effektivitet
Åsiktslös i vargfrågan
Det är resultatet som räknas
Och sist men inte minst, jag är jäkligt duktig på det jag gör
mickekarl

Föregående

Återgå till Jaktetik