Viltslakt, nu ska jag åstadkomma förändring! Häng med.

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Viltslakt, nu ska jag åstadkomma förändring! Häng med.

Inläggav tanden » 05 sep 2017, 01:19

Då tänkte vi lika. Får la slänga med en slaktkrok i fickan när hundjakterna kommer igång.
Om.man får skjuta alltså!;)
22lr 6.5x55 30-06 9.3x62 12/76 12/70 6.5x55/12
spader ess i ärmen, hjärter dam under kudden
Det är kul när det smäller!
Användarvisningsbild
tanden

Inläggav Speedy » 30 jan 2018, 09:01

I går styckade jag säsongens femte älg under eget ansvar. Det har varit en riktigt bra säsong där jag fått möjlighet att utveckla min egen metod att stycka stora djur som älg.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 30 apr 2018, 15:19

Om mina planer går som jag hoppas så kommer jag att få göra en månads styckningspraktik i Kanada till hösten. Jag har en hel del planer för mig själv inom det här området och en av dem kan ni få ta del av i länken nedan vilket är en film jag gjorde förra året i samarbete med ett par professionella filmare. Vi hoppas på någon form av fortsättning och har gjort denna film som en pilot. Kanske kan jag inspirera någon av er till att köpa en hel högrev och stycka upp på samma sätt som jag gör i denna filmsekvens.

https://vimeo.com/248147299/dd342aa066
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Måsmacka » 30 apr 2018, 15:48

Trevlig film!

Men jag har nog aldrig sett en större högrev... :lol: Hur mycket vägde den?
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Användarvisningsbild
Måsmacka

Inläggav Speedy » 30 apr 2018, 16:13

Jag tror den vägde ca 7 kg. Den kom från Kanada.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav karelsk blandning » 30 apr 2018, 17:40

Speedy skrev:Om mina planer går som jag hoppas så kommer jag att få göra en månads styckningspraktik i Kanada till hösten. Jag har en hel del planer för mig själv inom det här området och en av dem kan ni få ta del av i länken nedan vilket är en film jag gjorde förra året i samarbete med ett par professionella filmare. Vi hoppas på någon form av fortsättning och har gjort denna film som en pilot. Kanske kan jag inspirera någon av er till att köpa en hel högrev och stycka upp på samma sätt som jag gör i denna filmsekvens.

https://vimeo.com/248147299/dd342aa066

Styckar dom på annat sätt i Kanada som du vill lära dig eller är det bara en resa du vill göra?
karelsk blandning

Inläggav Speedy » 30 apr 2018, 18:06

Det jag tycker mig ha identifierat är att vi i Sverige styckar ganska "slarvigt" i bemärkelsen att ta till vara på användbara styckdetaljer och sorterar efter vad som säljer till högsta pris och sen gör köttfärs av resten. I många andra länder och i synnerhet de med en kulturellt förankrad boskapstradition tycker jag mig förstå tar reda på sina slaktkroppar på ett mycket mer effektivt sätt och man säljer detaljer till olika pris även om de ska behandlas på liknande sätt, det som är haken är att billigare kött givetvis kan upplevas som mindre mört men man får då behandla det på rätt sätt genom tillagning, hur man skär det etc. Jag vill komma in i den världen där man tar reda på slaktkroppar bättre och jag vill lära mig det från de som är källan, i det här fallet så är Kanada en bra start och är alternativet mycket för att jag har en bra kontakt som ger mig husrum och förser mig med allt annat jag kan tänkas behöva. Det hela har börjat i att jag alltid väldigt gärna har velat besöka Kanada och jag har genom den här kontakten fått chansen till det. Jakt kan mycket väl komma i fråga också.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Magnus M » 30 apr 2018, 18:14

Spännande för dig, hoppas resan blir av! Jag håller med om styckningen, tittar man på ett amerikanskt styckschema så tar de ut många fler detaljer. ICA körde ett tag med amerikanska styckdetaljer i någon serie. Det blev en liten aha-upplevelse om vad vi går miste om hemma i Sverige.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Speedy » 30 apr 2018, 19:37

Ett problem som jag ser det är den låga kunskapsnivån i Sverige om de styckdetaljer som de plockar ut andra länder, rent krasst så finns de även på svenska djur och borde vara en möjlighet att ta hand om även i vårt hanteringsförfarande. Sen vad det gäller vilt så går det även att applicera samma tänk på det som vi jägare styckar.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Viltslakt, nu ska jag åstadkomma förändring! Häng med.

Inläggav nissesbror » 30 apr 2018, 20:55

Visst finns det en massa styck detaljer som inte styckas fram här i Sverige och på det viset så går nog gemene man miste om mången möjlighet att prova nya erfarenheter.

Men bara för att man styckar fram varje muskel anatomiskt och ger varje del ett mer eller mindre kreativt namn, allt ifrån ’flankstek’ till ’flappstek’ eller ’flat Iron Steak’ så innebär det ju inte att delarna som kommer fram är någon revolutionerande ny ”filé” då hade den redan funnits vacuum packad och klar i kyldisken för konsumtion till ett fantastiskt pris...
Jag personligen väljer tillexempel häldre en skivad fransyska före en flankstek och där till till ett betydligt lägre pris...
Men jag håller helt och hållet med om att det är synd att man berövar medel Svensson att få pröva på att grilla en ’assemutalstek’ eller något annat kreativt () på fredags kvällen.

Och ta nu detta på rätt sätt Speedy då jag stöder och förstår ditt intresse till fullo!!
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15)/30-06 oktagon/340 Wby oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav Torpalasse » 30 apr 2018, 21:19

Bra att lära ut var bitar sitter och hur man tar feam dem. Men i ärlighetens namn, vem har inte 10 stekar av olika former och 0kg köttfärs kvar i frysen framåt juni.....
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900, 30-06. Nikon monarch 1-4x20
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Speedy » 30 apr 2018, 21:28

En viktig sak i det hela är en sak som du berör nissesbror och det är just prissättningen, du gör jämförelsen fransyska och flankstek och jag vet också att flanksteken är ett dyrare alternativ så jag förstår din poäng till fullo. DÄremot vill jag påstå att flanksteken överprisas just pga. popularitet vilket jag tycker är fel och tycker att den borde ligga i pris närmre fransyska än ryggbiff etc. Det felet kan bara byggas bort genom att man i större utsträckning tar tillvara på just de bitarna och därmed ökar valbarheten av detaljer beroende på hur mycket man är villig att betala just för dagen. Jag tycker inte att det ska kosta skjortan att äta en god bit kött så länge man är beredd att kompromissa på något sätt för att påverka kilopriset av det man köper.

Om man flyttar fokus från det kommersiella perspektivet och istället lägger det på amatörstyckning där vi jägare ingår som grupp så är min ambition också att öka medvetenheten om potentialen hos en slaktkropp och hur man maximerar uttaget av kött från dessa.

Det är svårt att förklara i kort text vad jag vill uppnå men ni förstår säkert att jag har en passion för detta och någon form av utbildande ambition.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Speedy » 30 apr 2018, 21:30

Torpalasse skrev:Bra att lära ut var bitar sitter och hur man tar feam dem. Men i ärlighetens namn, vem har inte 10 stekar av olika former och 0kg köttfärs kvar i frysen framåt juni.....

Det viktiga är att stekarna är korrekt framtagna och att du vet vad det är för något du har i frysen. Är det så har du alla möjligheter i världen att laga vilken mat du vill med det kött du har tillgång till.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Fritz Kraut » 30 apr 2018, 21:43

Ett misstag man gör är att tänka på köttet som stek, färs, eller grytkött. Men hela framdelen är perfekt till kokkött som pepparrotskött, dillkött, osso buco, soppa osv. Det är tusan så mycket godare än många avanserade rätter.

Färs är att förstöra gott kött.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav nissesbror » 30 apr 2018, 23:08

Speedy skrev:En viktig sak i det hela är en sak som du berör nissesbror och det är just prissättningen, du gör jämförelsen fransyska och flankstek och jag vet också att flanksteken är ett dyrare alternativ så jag förstår din poäng till fullo. DÄremot vill jag påstå att flanksteken överprisas just pga. popularitet vilket jag tycker är fel och tycker att den borde ligga i pris närmre fransyska än ryggbiff etc. Det felet kan bara byggas bort genom att man i större utsträckning tar tillvara på just de bitarna och därmed ökar valbarheten av detaljer beroende på hur mycket man är villig att betala just för dagen. Jag tycker inte att det ska kosta skjortan att äta en god bit kött så länge man är beredd att kompromissa på något sätt för att påverka kilopriset av det man köper.

Om vi nu tar prissättningen så är den där den är av i stort 2 anledningar: Den ena är skrämmande och den andra blir jag mest förbannad av samtidigt som jag accepterar den... :?
Om vi börjar med den skrämmande delen så är det så att grovt räknat så kasseras 1/3 del av allt kött i butikerna :shock: :( och anledningen till detta är att köttet blir för gammalt, bästföredatumen går helt enkelt ut och köttet slängs i en kontainer. (detta återkommer jag om..)
Föreställ er den bonden som tex. Scan köper sina tjurar av, om Scan skulle säga: " Det här var väldigt fina djur, vad är det minsta vi behöver betala och förresten, vart tredje djur kommer vi att Vaska!"

Den andra anledningen stavas Kapitalism.och där är butikerna duktiga på att lägga på marginal... :evil:
Speedy skrev:Om man flyttar fokus från det kommersiella perspektivet och istället lägger det på amatörstyckning där vi jägare ingår som grupp så är min ambition också att öka medvetenheten om potentialen hos en slaktkropp och hur man maximerar uttaget av kött från dessa.

Här är du inne och touchar på det jag skulle återkomma till: Vi som jägare kastar väldigt lite kött av de vilt vi fäller, vem skulle medvetet kasta bort bra kött!! :shock:
Men det är PRECIS det affärerna gör!
Som jägare när vi tex. har fällt ett rådjur så äter vi upp kanske 1 eller på sin höjd 2 styckdetaljer medans djuret fortf. är färskt. Sedan så fryser vi in det och konsumerar sedan HELA djuret pö om pö.
OM nu tex. ICA skulle göra som oss (jägarna), så att när det är 3-4 dagar kvar innan bästföre datumen inträder så fryser man in detaljen och märker om den med nytt pris (lägre...) och ny datum. Givetvis skulle detta kosta en massa med Stora frysar/frysrum och förmodligen så finns det inget att vinna ekonomiskt i detta men om inte annat så kan de ju kalla det för "EKOLOGISKT tänk" då även det är visst mode i just det ordet, precis som det för tillfället är mode i "flankstek" :wink: :oops:
Speedy skrev:Det är svårt att förklara i kort text vad jag vill uppnå men ni förstår säkert att jag har en passion för detta och någon form av utbildande ambition.

Här är jag helt med dig och hoppas att jag förstår :wink: :!:
Hausken JD224
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav nissesbror » 30 apr 2018, 23:14

Fritz Kraut skrev:Ett misstag man gör är att tänka på köttet som stek, färs, eller grytkött. Men hela framdelen är perfekt till kokkött som pepparrotskött, dillkött, osso buco, soppa osv. Det är tusan så mycket godare än många avanserade rätter.

Färs är att förstöra gott kött.

F.

Det är helt ok om du vill göra dillkött på Entrecóten Fritz men tala inte om det högt... :wink: :P
En av de bättre grill detaljerna jag smakat är faktiskt bringa... :roll:
Då som först Sousvide kokt i 8 timmar sedan grill marinerat och snabb grillat på hög värme, Fantastiskt mört och gott. Men det tar ju sitt lilla tag.

Färs är snabbt och smidigt samt går att variera mycket, med dock ganska tråkigt.
Tyvärr är gemene man lat och orkar inte ta sig tid, se ovan. (bringan)
Hausken JD224
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav Magnus M » 01 maj 2018, 08:38

Hur är det med köttet i butikerna som passerat bäst före? Slängs det eller gör man något vettigt av det? Är det olika mellan olika butiker?
En kollega till mig jobbade på ICA för 20 år sen eller något, där brukade de samla ihop köttet som skulle gå ut samma dag och frysa ned det. När de fick en stor batch (>100kg) så kokade dem det i en sån jättekastrull och sålde som hundmat till ockerpriser till sthlms-kärringar och deras knähundar. De hade större efterfrågan på hundmaten än det vanliga köttet och kölistan var diger.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav nissesbror » 01 maj 2018, 09:15

Magnus M skrev:Hur är det med köttet i butikerna som passerat bäst före? Slängs det eller gör man något vettigt av det? Är det olika mellan olika butiker?
En kollega till mig jobbade på ICA för 20 år sen eller något, där brukade de samla ihop köttet som skulle gå ut samma dag och frysa ned det. När de fick en stor batch (>100kg) så kokade dem det i en sån jättekastrull och sålde som hundmat till ockerpriser till sthlms-kärringar och deras knähundar. De hade större efterfrågan på hundmaten än det vanliga köttet och kölistan var diger.

Man får inte göra så på grund av konkurrensverket... :shock:
Jag hörde om en ICAhandlare som startat lunch restaurang kopplad till sin butik. I restaurangen serverades det vad som var på väg ut ur hyllorna mtp utgångsdatum, alltså det kunde serveras file eller pyttipanna, ärtsoppa osv. osv. det fanns helt enkelt ingen meny, "menyn" ändrades även under dagen beroende på tillgång. Dock så var betoningen på menyn åt det bättre hållet samt att prissättningen var generös.
Detta satte konkurrensverket stopp för då restaurangen knappt hade några kostnader och således konkurrerade mot de andra restaurangerna i staden på ett "orättvist" sätt...

Dock så får man skänka mat till välgörenhet motsv. soppkök härbärgen osv. Men man får inte tjäna pengar på det..
Hausken JD224
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav jdrotz » 01 maj 2018, 12:59

Färsen är ju perfekt när man har en barnfamilj att mätta. Snabbt och enkelt och kan varieras till oändlighet. Bolognese, lasagne, tacos, biffar, hamburgare, köttfärslimpa mm mm... Sedan bör man ju naturligtvis tänka på vad man gör färsen av också. Har sett skräckexempel i vissa jaktlag där man inte ”orkat” stycka ut de fina bitarna och gjort färs av rubbet. För egen del försöker jag/vi ta vara på så mycket som möjligt. Stekar, filéer, färs och hjärta brukar ligga i min frys.

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Speedy » 01 maj 2018, 14:06

nissesbror skrev:
Magnus M skrev:Hur är det med köttet i butikerna som passerat bäst före? Slängs det eller gör man något vettigt av det? Är det olika mellan olika butiker?

Man får inte göra så på grund av konkurrensverket... :shock:
Jag hörde om en ICAhandlare som startat lunch restaurang kopplad till sin butik. I restaurangen serverades det vad som var på väg ut ur hyllorna mtp utgångsdatum, alltså det kunde serveras file eller pyttipanna, ärtsoppa osv. osv. det fanns helt enkelt ingen meny, "menyn" ändrades även under dagen beroende på tillgång. Dock så var betoningen på menyn åt det bättre hållet samt att prissättningen var generös.
Detta satte konkurrensverket stopp för då restaurangen knappt hade några kostnader och således konkurrerade mot de andra restaurangerna i staden på ett "orättvist" sätt...

Dock så får man skänka mat till välgörenhet motsv. soppkök härbärgen osv. Men man får inte tjäna pengar på det..

Eftersom att jag jobbar i en ica-butik och just med kött så vet jag i vart fall hur vi hanterar vårat svinn. För det första så har vi väldigt lite svinn då kött har en rätt lång hållbarhet rent generellt. I de fall där det kan bli fråga om svinn så tar våran färdigmatavdelning hand om det och lagar lunchmat av det som vem som helst kan komma att köpa. Det är populärt bland väldigt många som jobbar i Täby Centrum (norra Stockholm) där just jag jobbar.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

FöregåendeNästa

Återgå till Jaktetik