Utan viltvård en "lose lose" situation.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Utan viltvård en "lose lose" situation.

Inläggav PerN » 05 jun 2019, 22:47

Ramlade på en artikel om ett område där predator kontrollen avslutades.
http://www.langholmproject.com/PDF%20do ... review.pdf

Langholm was the principalmoor in the Joint Raptor Study (JRS) in the 1990s, which quantified the impact that raptors could have on red grouse and showed that predation by hen harrier populations may reach levels sufficient to render red grouse shooting unviable. Therefore, when shooting became unviable in 1997, the gamekeepers were laid off1 and habitat and predator management virtually ceased until the keepering restarted as part of the new LMDP in spring 2008. During that period of little or no keepering, crow and fox numbers increased, breeding hen harrier numbers dropped back to pre-JRS levels, grouse numbers further declined, breeding wader populations declined to very low numbers, and the status of both the SSSI2 and SPA3 was found to be unfavourable. The loss of grouse shooting also had a significant negative impact on the local economy. To many observers this represented a ‘lose-lose’ situation in terms of nature conservation, culture, employment and economic activity.

FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Re: Utan viltvård en "lose lose" situation.

Inläggav potatiskastare » 05 jun 2019, 22:51

Intressant!
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav PerT » 06 jun 2019, 08:03

Dubbelpost
Senast redigerad av PerT 06 jun 2019, 08:08, redigerad totalt 1 gång.
PerT

Inläggav PerT » 06 jun 2019, 08:07

Kul att ngn beskrivit det så en forskare kan fatta det
PerT

Inläggav nuke » 06 jun 2019, 10:11

Jag är lite skeptisk till engelsmän när det ska diskuteras viltvård. Känns som om deras inställning är att natur = park och bara de djur och växter som passar in ska få vara kvar.

Deras fågeljakt och därmed krav på mängd bytesfågel är lite lätt bisarra, jämfört med vad i alla fall jag anser vara en naturlig populationstäthet, så att de klassar ett bestånd som "unviable" KAN lika gärna innebära att beståndet sjunkit till en nivår som inte tillåter att de skjuter 1500 fåglar per månad eller liknande.

En fråga om perspektiv med andra ord, att rensa bort alla predatorer med alla medel för att kunna skjuta stora "bags" anser jag inte ha med viltvård att göra, det blir mer uppfödning för slakt.

/Markus
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav greyling » 06 jun 2019, 11:25

nuke skrev:Jag är lite skeptisk till engelsmän när det ska diskuteras viltvård. Känns som om deras inställning är att natur = park och bara de djur och växter som passar in ska få vara kvar.

Deras fågeljakt och därmed krav på mängd bytesfågel är lite lätt bisarra, jämfört med vad i alla fall jag anser vara en naturlig populationstäthet, så att de klassar ett bestånd som "unviable" KAN lika gärna innebära att beståndet sjunkit till en nivår som inte tillåter att de skjuter 1500 fåglar per månad eller liknande.

En fråga om perspektiv med andra ord, att rensa bort alla predatorer med alla medel för att kunna skjuta stora "bags" anser jag inte ha med viltvård att göra, det blir mer uppfödning för slakt.

/Markus

Det är bra att du är skeptisk.

Väldigt intressant och inte bäring på massuppfödning.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Återgå till Viltvård