Beträffande skyddsjakt mård, mink.

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Beträffande skyddsjakt mård, mink.

Inläggav Harsniper » 23 apr 2019, 14:04

Tjena.
Läser på Jägareförbundets hemsida om jakt på skogsmård och mink.
Hemmavid har vi mycket av dessa individer som jag sett plundrat många bon av tex gräsand.
Nu har jag en slagfälla för mink och mård som jag vill sätta ut men är osäker på vad som faktiskt är tillåtet.
”2. Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni.” Just på mink står det ”Undantag vid skadogörelse
Jakt för att förebygga skador av mink får bedrivas i hela landet året runt”, men nu har jag en fälla som är för både mink och mård. Någon som vet vad som gäller?

Tack för hjälpen.
Siri
Harsniper

Re: Beträffande skyddsjakt mård, mink.

Inläggav regnskogII » 23 apr 2019, 14:14

Ja du får inte skyddsjaga mård för att skydda gräsänder,
men mink får du jag året om, ergo bruket av slagfälla är ju lite slutgiltigt så där får man se till att fångsarmen är sådan att mården inte kommer in, finns säkert uppgifter på mått osv.

I annat fall får du parkera fällan under tiden då mården inte är lovlig och enbart köra med en tunnelfälla
regnskogII

Re: Beträffande skyddsjakt mård, mink.

Inläggav eqlazer » 23 apr 2019, 20:19

Beroende på vilken fälla det är så kan det vara mer eller mindre lätt att bygga om den från mård till mink, det är ingångshålet som ska minskas. Det är såklart under förutsättning att det finns en motsvarande mink-modell som är tillåten. Trapper 90 är en sådan.
Och inte att glömma är att det behövs tunnel om du ställer fällan på backen (lägre än 1,6 meter eller nått sånt).
eqlazer

Återgå till Viltvård