Viltåkrar och viltåtgärder 2017

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Viltåkrar och viltåtgärder 2017

Inläggav HeMo » 06 jun 2018, 15:29

Ingen kunnig som kan säga om min plan kan funka, om jag missat något vitalt eller om jag är helt ute och cyklar?
HeMo

Inläggav Pek » 06 jun 2018, 21:49

Det låtet dom om du har hårt jobb framför dig. Har du inte någon granne som kan plöja åt dig? Om marken inte är brukad på länge samt med detta väder kan jag nästan garantera att det är stenhårt. Jordfräsen tror jag inte du får ner.
Pek

Inläggav Harvner » 06 jun 2018, 22:34

Nu har jag plöjt klart åt alla andra så nu äntligen har jag gett mig på mitt projekt.
Troligtvis inte vänt sedan hästens tid, om ens då. Fruktansvärt med rötter. Svålen ligger löst ovanpå jorden och är svår att skära igenom och vända på, blir att man drar den med sig.
Blir inte snyggt men det blir ju i alla fall nånting. Man skulle haft en riktigt tung tallriksharv men det har jag inte.
Ska försöka dra över allting nu och sedan harva och så. Sen välta. Sen tror jag, beroende på hur det växer, att man kanske får ta och vända igen nästa år så man får bort rötter och skit.
Bra bäriget är det iaf, dikningen har gjort sitt.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Bloggen: http://harvner.blogg.se
Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav HeMo » 06 jun 2018, 23:42

Pek skrev:Det låtet dom om du har hårt jobb framför dig. Har du inte någon granne som kan plöja åt dig? Om marken inte är brukad på länge samt med detta väder kan jag nästan garantera att det är stenhårt. Jordfräsen tror jag inte du får ner.

Det kan nog finnas risk att du har rätt... vi får se, ska göra ett försök i alla fall. Området jag börjar med är ju inte så stort, men det är klart att om jag inte får ner jordfräsen blir det svårt. Är beredd på hårt arbete i alla fall. :D
HeMo

Inläggav Knallkorken » 09 jun 2018, 01:30

HeMo skrev:Ingen kunnig som kan säga om min plan kan funka, om jag missat något vitalt eller om jag är helt ute och cyklar?

Ett vettigt svar på din fråga är svårt, eftersom många faktorer spelar in. En bonde är både ett, två, och tre år fram i tiden när han odlar, och det arbete du får lägga kanske inte ger ngt.
Om jag skulle bruka upp en gammal betesmark som ingen rört på länge, så skulle jag plöja eller fräsa, för att sedan hålla träda denna sommar. Konkurrens med annan växtlighet är den springande punkten. Då är möjligheten att lyckas avsevärt större när du sedan sår.
Sensommar för foderraps ex.vis.
Vad består viltblandningen av? Var i landet?
Knallkorken

Inläggav Harvner » 10 jun 2018, 09:15

Nu har jag äntligen fått sätta plogen i min egna lilla plätt. Den som 2015 var helt igenväxt har genom mycket arbete och även alldeles för mycket pengar nu äntligen blivit plöjd. 1.5ha mitt på skogen.
Tänkte så viltmästarens fleråriga blandning på 3/4 och sedan ha foderraps på 1/4.
BildBildBildBildBild

SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav Tyken » 10 jun 2018, 10:44

Jag sådde mina sista viltåkrar igår med havre/veteblandning har tidigare sått rovblandning på totalt ca 4 ha. Rovorna har kommit igång bra men måste ha regn snart annars blir det inte mycket av dom.
Tyken

Inläggav Mohikanen » 13 jun 2018, 22:09

Imponerande Harvner. Kan vara bra att kunna visa dina foton ifall jag behöver försvara mina egna förhållandevis blygsamma viltåkerprojekt :)

En traktorgrävare må jag nog tidsnog införskaffa :?
alias Jamt
Användarvisningsbild
Mohikanen

Inläggav anton93 » 15 jun 2018, 13:56

Harvade lite idag, svartrök, fint väder och 4ton gjutjärn Bild

Skickat från min KC-S701 via Tapatalk
T3 Hunter FL 308 Boyds CSX 1.1-4 P-Dot
Sako L579 308 AT-ONE Delta 2.5-15x50 dämp
HVA 146 9,3x57 Hogue Micro H1 dämp
Sako Quad 17HMR Tasco 5-20x50 AO dämp
Sako Finnfire Varmint AICS Delta 4-16x42
Remington 870 12/76
J.B.Ronge SVS 16/70
anton93

Inläggav Harvner » 15 jun 2018, 19:12

Det där är en riktigt bra traktor men man kan ju inte annat än förundras över färgsättningen... undras om den finska chefsdesignern kollade i sina egna kalsonger och där fick inspirationen...

SJ(LÖ)CH Elvis RIP
Jämtmyrens Eko

Användarvisningsbild
Harvner

Inläggav z_bumbi » 18 jun 2018, 20:16

HeMo skrev:I helgen tänkte jag försöka anlägga min första viltåker. Det är en gammal betesmark (eventuellt har delar av den även odlats någon gång i tiden) som numera är delvis beskogad. Jag tänkte börja med ett hörn på uppskattningsvis ca 20x40 m där det idag mest växer gräs och ormbunkar, så hoppas jag kunna utöka den successivt senare.

Till min hjälp har jag en jordfräs, en fyrhjuling som jag eventuellt kan koppla en gammal rostig harv som jag hittat i en bod efter, en säck viltblandning, lite jordärtsskockor, en helg samt spade, kratta och muskelkraft.

Min plan är att "plöja upp" gräset så mycket jag kan med jordfräsen och sedan jämna till med harv alternativt kratta beroende på hur det går med harven. Sedan handså viltblandningen och peta ner lite skockor i ena änden och därefter be till regnguden.

Är det något viktigt jag missar om jag gör enl ovan? Måste jag t ex välta efter sådden?
Har som sagt en helg på mig så det kommer inte finnas tid för finlir...

Tacksam för tips!

Skockorna kan du peta ner lite överallt och behöver inte bearbeta så himla noga innan, gör ett hål och peta ner, slut hålet och hoppas det går bra. Stampa gärna ner växterna runt hålet. Om några stycken tar sig så sprider de sig senare alt så tar grisarna upp dem och då får du plöjt...
z_bumbi

Inläggav HeMo » 18 jun 2018, 22:14

z_bumbi skrev:
HeMo skrev:I helgen tänkte jag försöka anlägga min första viltåker. Det är en gammal betesmark (eventuellt har delar av den även odlats någon gång i tiden) som numera är delvis beskogad. Jag tänkte börja med ett hörn på uppskattningsvis ca 20x40 m där det idag mest växer gräs och ormbunkar, så hoppas jag kunna utöka den successivt senare.

Till min hjälp har jag en jordfräs, en fyrhjuling som jag eventuellt kan koppla en gammal rostig harv som jag hittat i en bod efter, en säck viltblandning, lite jordärtsskockor, en helg samt spade, kratta och muskelkraft.

Min plan är att "plöja upp" gräset så mycket jag kan med jordfräsen och sedan jämna till med harv alternativt kratta beroende på hur det går med harven. Sedan handså viltblandningen och peta ner lite skockor i ena änden och därefter be till regnguden.

Är det något viktigt jag missar om jag gör enl ovan? Måste jag t ex välta efter sådden?
Har som sagt en helg på mig så det kommer inte finnas tid för finlir...

Tacksam för tips!

Skockorna kan du peta ner lite överallt och behöver inte bearbeta så himla noga innan, gör ett hål och peta ner, slut hålet och hoppas det går bra. Stampa gärna ner växterna runt hålet. Om några stycken tar sig så sprider de sig senare alt så tar grisarna upp dem och då får du plöjt...

Ja, det är nog en bra strategi. Misslyckades helt att plöja med jordfräsen när jag var nere sist. Det var snustorrt och stenhårt i marken och jag kom inte igenom svålen. Åker ner igen nu till midsommar, får se om regnet som kommit gör någon skillnad, annars får det duga att bara peta ner skockorna så länge.
HeMo

Inläggav Pek » 19 jun 2018, 12:47

Var och tittade till mina salixsticklingar i helgen. De verkar ha klarar torkan. Det roliga var att rådjuren redan berar ha hittat och nappat lite på dom!! :)
Pek

Inläggav Fika » 18 aug 2018, 15:20

Jag fick bättre resultat än väntat med att använda hästfoder som utsäde. Helkornsfoder på 40liters säck är betydligt billigare än utsäde så det rekommenderas.
Det här var ett första försök och inte så stor yta, kanske 2000m2. Foder ärtor hade jag stora förhoppningar på, de gick jäkligt fint i såmaskinen, matades snyggt ner men svinen och duvorna satt i sig nästan allt så det är inte många ärtplantor som kommit upp. Eller så har det torkat bort.
IMG_1876 Liten.jpg

Jag gjorde ett försök med majs(Ashworth, utsädet kostade skjortan) också och jag trodde det var kört efter att grisarna bökat upp hela området jag sått på.
Men några plantor överlevde och det ser ut som det börja komma "svulster" under honblomman. Hoppas jag får tillbaka utsädet så kan jag prova igen nästa år. Då ska jag hägna in området med majs.
IMG_1952 Liten.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Månskensbonde
Fika

Föregående

Återgå till Viltvård