Salix Sticklingar

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Salix Sticklingar

Inläggav Theodor.vdE » 16 feb 2018, 11:34

Hej!

Jag hade tänkt beställa några Salix Vilt sticklingar till våren men såg nu till min stora förvåning att beställningen var stängd för detta året.

Är det någon som vet var man kan hitta en liknande sort som viltet gillar?

Eller kanske är det någon som har etablerade plantor och kan tänka sig att skicka några sticklingar? Jag betalar givetvis frakten!

Jag skulle så gärna vilja prova växten i viltvårdssyfte.

Theodor
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE

Re: Salix Sticklingar

Inläggav sevehem » 16 feb 2018, 14:09

Tjena!

Detta var intressant med Salix, vilket vilt äter detta? Vi har poppel på marken men jag gillar inte den. Anledningen till att det planterades för ca 15 år sedan var för att snabbt driva upp energiskog. Kan man göra det samma och samtidigt ge viltet lite hjälp vore ju det kanon!

Vilken sort är det man sätter? pil?
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav alternativ grimbart » 16 feb 2018, 15:29

Är det i mindre mängder så kan jag nog skicka ett gäng..
alternativ grimbart

Inläggav Ingvar » 16 feb 2018, 15:44

följer med intresse
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav alternativ grimbart » 16 feb 2018, 16:55

Älgvide ska vara väldigt begärlig för viltet.. och det finns en hel mängd andra videsorter som funkar.. Jag odlar pil till mina tamkaniner och där finns bra växtkraft må ni tro.. Bäst ska vara att ta sticklingar av 45cm längd sägs det..men jag har fått kortare bitar att gro..bara marken håller skapligt med fukt.. Pilen kan användas till andflottar/öar i viltvattnet.. surrar man ihop en bunt så flyter den och den skjuter skott uppåt vilket skapar bra möjligheter till skydd..
alternativ grimbart

Inläggav Canta » 16 feb 2018, 21:01

Har beställt (i höstas) plantor från den här firman http://yrkesjakt.se/
Tar bara 50 plantor som första för att se hur de funkar. Blir det bra kan man nog knipsa sticklingar själv från de första plantorna år 2. Tar visst 1 år innan dom går loss och skjuter i höjd.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Theodor.vdE » 17 feb 2018, 09:42

Canta skrev:Har beställt (i höstas) plantor från den här firman http://yrkesjakt.se/
Tar bara 50 plantor som första för att se hur de funkar. Blir det bra kan man nog knipsa sticklingar själv från de första plantorna år 2. Tar visst 1 år innan dom går loss och skjuter i höjd.

Det var precis där jag ville beställa!
Men tyvärr har de stoppat försäljningen för 2018.
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE

Inläggav Theodor.vdE » 17 feb 2018, 09:44

alternativ grimbart skrev:Är det i mindre mängder så kan jag nog skicka ett gäng..

Det vore super!
Jag tar gärna så många du erbjuder. Men det blir väl senare mot våren?
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE

Inläggav Vanhala » 07 apr 2018, 09:06

Jag missade också beställning på yrkesjakt och tar gärna en handfull om du har möjlighet att skicka, bara så jag kan sätta på skyddat läge och driva fram och ta egna stic klingar framöverkligen Mvh j
Användarvisningsbild
Vanhala

Inläggav Pek » 08 apr 2018, 11:32

Har en bananksrtong med klonen Klara på ingång. Ska prova. Tänkte sätta i ledningsgator och i beståndskanter.
Pek

Inläggav Styrbjörn » 14 apr 2018, 17:10

Om någon har kloner som går bra i Västerbotten och Norrbotten är jag intresserad av några sticklingar.
Mot betalning givetvis
Styrbjörn

Inläggav greyling » 14 apr 2018, 19:18

Ja de ska testas - frågan är hur mycket bättre de är än vanligt vide. ”Reklamen” är lite väl bra. Jag tror nog det där med att kunna få det att funka i en ledningsgata eller liknande kan vara svårt. Kollar man vad som sägs vid anläggande av energiskog krävs det i princip ogräsfritt. Mailet som gått ut efter att man beställt antyder att det inte är bara att stoppa ned skaftet i valfritt stenröse som man kan tro när man läser webben.

Men man får se
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Jr_Moberg » 14 apr 2018, 19:31

Jag har provat att sätta salixsticklingar två ggr.
Jag högg ett hål med spätt och stoppade sticklingen i hålet och stampade till lite. Ingen markberedning i övrigt.
Det tog sig dåligt båda gångerna. Sista gången regnade det ordentligt så det var ingen vattenbrist.
Hur har ni lyckats med att sätta salixsticklingar?

/Anders
Jr_Moberg

Inläggav Pek » 14 apr 2018, 20:23

Satte lite sticklingar förra året, satte på lite olika planteringspunkter. Bland annat vid ett nygrävt dike i den sandiga jorden som grävts upp. Salixen är känslig första året innan den satt rötter, sedan drar den iväg. Drev upp plantorna på balkongen i planteringskasetter i några veckor innan jag satte ut plantorna. Kommer till detta året använda ett 45 cm lång 12 mm borr i batteridriven slagborrmaskin vid plantering. Samt hacka rutor där det behövs. Att driva upp salixen är onödigt, bättre att den får sätta rötter där den ska växa. Rev av massa rötter som hade växt ihop när jag satte ut mina fördrivna plantor.
Pek

Inläggav Tyken » 14 apr 2018, 21:00

De sorter som är snabbväxande kräver goda jordar. Har själv syslat med detta tjugotalet år nu och ska dom växa snabbt så krävs bra jord och gärna en giva gödsel. Fick köpa älg och hjortvide av Svante Morgan som skriver viltvårdskrönikan i jaktmarker och fiskevatten.Han har förövrigt skrivit en bok Vilt och Lanskapsvård som är en bibel i ämnet. Dessa sorter växer så det knakar särskilt älgviden som måste tuktas ordentligt om den inte ska växa ur beteshöjd och då passar man ju på att sätta ännu fler sticklingar. Jag brukar ta dom 0,5 till 2meter beroende på tjocklek och dessa betas ganska brutalt så fort dom sätter nya blad. Så ett gäng skyddade moderplantor är att rekomendera,
Tyken

Inläggav Theodor.vdE » 18 apr 2018, 09:28

Hej, lite återkoppling...

Det har gått bra med sticklingarna som jag fick skickat till mig. Jag har drivit upp majoriteten i mindre men djupa celler för att få lite försprång i säsongen. De ska planteras så fort risken för frost är borta.
Några satte jag tidigt i en liten damm med varmt vatten, de har inte kommit igång ännu.

Min plan är att säkra några plantor nära huset som jag om några år kan ta nya sticklingar från. Resten tänkte jag sätta på ett hygge.
Tror ni att det funkar eller blir konkurrensen från gräs för stor?
Alternativet är ett nyavverkat område där gräset inte kommit igång.
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE

Inläggav don corleone » 19 apr 2018, 13:29

Theodor.vdE skrev:Hej, lite återkoppling...

Det har gått bra med sticklingarna som jag fick skickat till mig. Jag har drivit upp majoriteten i mindre men djupa celler för att få lite försprång i säsongen. De ska planteras så fort risken för frost är borta.
Några satte jag tidigt i en liten damm med varmt vatten, de har inte kommit igång ännu.

Min plan är att säkra några plantor nära huset som jag om några år kan ta nya sticklingar från. Resten tänkte jag sätta på ett hygge.

För fan, plantera inte sån skit nära husen, du kommer att få ett helvete med det om nåra år. Finns inget gräs som kan stoppa salixsläktet, jävla ogräs! Håller just på att skogsgallra och detta förbannade "ogräs" ställer till det, greniga o jävliga, ingen vidare ved heller. Jag kan inte förstå att man planterar sån skit överhuvudtaget, får plocka upp skiten med skogskärran o slänger in det till hästarna, så barkar de effektivt och så brinner det lättare i rishögen, men ett sånt slit!
don corleone

Inläggav Theodor.vdE » 21 apr 2018, 10:32

don corleone skrev:

För fan, plantera inte sån skit nära husen, du kommer att få ett helvete med det om nåra år. Finns inget gräs som kan stoppa salixsläktet, jävla ogräs! Håller just på att skogsgallra och detta förbannade "ogräs" ställer till det, greniga o jävliga, ingen vidare ved heller. Jag kan inte förstå att man planterar sån skit överhuvudtaget, får plocka upp skiten med skogskärran o slänger in det till hästarna, så barkar de effektivt och så brinner det lättare i rishögen, men ett sånt slit!

Hoppsan, kul att höra...
Men du har nog rätt, det växer som ogräs. Men det är lite poängen, att snabbt få ett tillförlitligt skafferi till viltet. 95% planterar jag om någon vecka i skogen. Jag har endast planterat 5st en bit ifrån huset för att ha en skyddad reserv med sticklingar i framtiden.

Lite bilder:

Bild

Den högra krukan planterade jag tidigare som en test, den vänstra omgången är några veckor äldre och sitter i smidigare celler. Jag har en likadan omgång med celler utanför bild som är ytterligare några veckor efter- provar olika varianter för att se vad som funkar bäst.
Hittills är jag mer än nöjd!

Theodor
Instagram @jakt_o_uteliv
Theodor.vdE

Inläggav don corleone » 21 apr 2018, 18:54

Theodor.vdE skrev:
don corleone skrev:

Hoppsan, kul att höra...
Men du har nog rätt, det växer som ogräs. Men det är lite poängen, att snabbt få ett tillförlitligt skafferi till viltet. 95% planterar jag om någon vecka i skogen. Jag har endast planterat 5st en bit ifrån huset för att ha en skyddad reserv med sticklingar i framtiden.

Lite bilder:

Bild

Den högra krukan planterade jag tidigare som en test, den vänstra omgången är några veckor äldre och sitter i smidigare celler. Jag har en likadan omgång med celler utanför bild som är ytterligare några veckor efter- provar olika varianter för att se vad som funkar bäst.
Hittills är jag mer än nöjd!

Theodor

Problemet med detta "jävulskap" är att när det väl har rotat sig, så är det nästintill omöjligt att ta död på. Jag har låtit hästar barkat och betat skiten så det bara blev "snöstakar" av det, men likt förbannat så kommer det upp via rotskott, så oroa dig inte om föryngringen.
don corleone

Inläggav Styrbjörn » 21 jun 2018, 10:26

Skulle man kunna få köpa några sticklingar av någon?
Styrbjörn

Nästa

Återgå till Viltvård