Igenvuxen damm

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Igenvuxen damm

Inläggav Canta » 22 sep 2017, 22:31

PatrikMalmo skrev:Canta, men har du "rena" undervattensväxter (t ex hornsärv, vattenpest, nate) eller är det vass, näckrosor och det som "andas" ovan vatten?

Enig i att vassen är lömsk. Men jag såg även kaveldun på bilderna. Grann växt, men de rotsystemen...

Finns undervattenväxter som jag inte vet namnen på. Mycket småfisk o därför gädda i massor. Brukar fiska upp gädda på senhösten när växtligheten börjar ledsna o vattennivån är högre. Kör med flytwobbler o gäddor hugger direkt.... som hajar. Lärde mig från en finsk jägare att man kan spika upp gäddorna på uthusvägg för att torka under vintern. Räv åteln sen.

Inga näckrosor, tror att dom ska djupare vatten. Kaveldun är både på ont o gott men vildsvinen tycker mest på gott. Enda sättet att hålla kaveldun i schack är nog att dra upp dom o hugga av rötterna. Ger fint skydd iaf. o rätt stiliga växter. Är under kontroll.
Änder, iaf. ällingar, tar helst vatenkryp typ mygglarver o sånt dvs. protein och inte så mycket grönmassa.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PatrikMalmo » 23 sep 2017, 06:12

Bra du har gädda, dem ska du vara rädd om i dammen. Hade inte fiskat dem öht. De käkar vitfisken, som käkar vattenloppor. Och vattenloppor käkar alger vilket ger näringen bättre former, så att vattnet blir klart. Kontroll på vitfisken brukar ge fint vatten. Har du rena undervattensväxter är det iaf näringsrikt.

Inte för att den gör varken till eller från, men en redigt grann växt är Iris. Vet inte om vildsvinen låter den vara ifred, men tar den sig kan den bli manshög och får finfina gula blommor (den svenska vilda Irisen alltså, inte plantskole-varianterna).
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Canta » 23 sep 2017, 09:55

Gäddor ska hållas efter o m man vill ha föryngringar av änder. Gäddor snor rätt många ällingar en period f.a. när de arma fågelungarna dyker. Vattenloppor ska sparas till ällingarna och räcker nog till vitfisken också ........ med råge :)
Gäddor är lite som vargar dvs. ska bort :D
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PatrikMalmo » 23 sep 2017, 11:05

Det får vara lite större gädda om de ska klippa ällingar, har du verkligen så stora i dammen? :shock: En trekilos kan nog klippa småttingar, men har de växt upp lite krävs det större. Ällingarna äter nog inte särdeles med vattenloppor, det är vitfisken som tar dem.

Ville inte dra liknelsen gäddor - vargar, för den stämmer verkligen inte. Gäddor gör en massa nytta om man vill ha klart vatten och är sanslösa kannibaler om vitfisken försvinner. Stämmer inte med vargen! Känns som du är fast i lite gammalt tänk där! :wink:
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav salt » 23 sep 2017, 11:09

PatrikMalmo skrev:Det får vara lite större gädda om de ska klippa ällingar, har du verkligen så stora i dammen? :shock: En trekilos kan nog klippa småttingar, men har de växt upp lite krävs det större. Ällingarna äter nog inte särdeles med vattenloppor, det är vitfisken som tar dem.

Ville inte dra liknelsen gäddor - vargar, för den stämmer verkligen inte. Gäddor gör en massa nytta om man vill ha klart vatten och är sanslösa kannibaler om vitfisken försvinner. Stämmer inte med vargen! Känns som du är fast i lite gammalt tänk där! :wink:

vad
en 1kg gädda tar lätt 0,5kg fisk
TJT Salt
R8 succes leather 308 atec z6i 2,5-15x56 BT/1-6x24
375H/H rc carbon z6i
merkel drilling, 20-20- 7x57r aimpoint
merkel dsd 8x57 irs / 20 med z6i 1-6x24
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
blaser K95 stutzen lyx 7x57r z4i 3-12x50
salt

Inläggav PatrikMalmo » 23 sep 2017, 19:06

salt skrev:
PatrikMalmo skrev:Det får vara lite större gädda om de ska klippa ällingar, har du verkligen så stora i dammen? :shock: En trekilos kan nog klippa småttingar, men har de växt upp lite krävs det större. Ällingarna äter nog inte särdeles med vattenloppor, det är vitfisken som tar dem.

vad
en 1kg gädda tar lätt 0,5kg fisk

Ja, vad? Har jag inte sagt något om. Gäddan är en klassisk marodör, tar ibland så stora byten att den dör av kvävning. Sett det med fisk, sett det med ällingar. Men ibland går det. :wink:
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Waidmanns_Heil » 23 sep 2017, 19:17

Canta skrev:
PatrikMalmo skrev:Canta, men har du "rena" undervattensväxter (t ex hornsärv, vattenpest, nate) eller är det vass, näckrosor och det som "andas" ovan vatten?

Enig i att vassen är lömsk. Men jag såg även kaveldun på bilderna. Grann växt, men de rotsystemen...

Finns undervattenväxter som jag inte vet namnen på. Mycket småfisk o därför gädda i massor. Brukar fiska upp gädda på senhösten när växtligheten börjar ledsna o vattennivån är högre. Kör med flytwobbler o gäddor hugger direkt.... som hajar. Lärde mig från en finsk jägare att man kan spika upp gäddorna på uthusvägg för att torka under vintern. Räv åteln sen.

Inga näckrosor, tror att dom ska djupare vatten. Kaveldun är både på ont o gott men vildsvinen tycker mest på gott. Enda sättet att hålla kaveldun i schack är nog att dra upp dom o hugga av rötterna. Ger fint skydd iaf. o rätt stiliga växter. Är under kontroll.
Änder, iaf. ällingar, tar helst vatenkryp typ mygglarver o sånt dvs. protein och inte så mycket grönmassa.

Näckrosor kan du själv plantera in om du inte är badkruka. Jag har själv gjort det med lyckat resultat. Ta dom som växer på samma djup som den pöl du själv har. Går fint.
Hjälp till att bevara vargen - ta den till en konservator.

Hör ett hundskall, en tidig höstmorgon klinga. Har du sorger nog - har du den stunden inga!
http://www.dengodajorden.se
Användarvisningsbild
Waidmanns_Heil

Inläggav PatrikMalmo » 08 okt 2017, 13:12

Lite OT men ändå. Var rädd om rovfisken i ert vatten:
http://www.slu.se/ew-nyheter/2017/7/rov ... ska-vikar/

Ett annat framgångsrikt exempel är dammarna (de gamla vallgravarna) i Köpenhamn. De hade grönt vatten och doftade sällan gott (läs: det var en jäkla stank). De uppmanade folk att lägga sina gamla julgranar på isen efter jul, planterade in mer gädda, planterade mer äkta undervattensväxter, och såvitt jag vet är det än idag en framgångssaga. Klart vatten, renare vatten och stinker inget längre.

Vet att de även försökt ordna till Ringsjön, men vet däremot inte hur det gått. De har trålat vitfisk vet jag iaf.

Trivsamt att se jobb där folk drar slutsatser av övergripande information. Sas försöker "få ihop allt". Gillar skarpt Edward O. Wilsons forskning och tänkande kring biologi och sociobiologi. Enligt honom är framtidens utmaning att få ihop alla delar av forskningen till en samverkande helhet. Vi har dissekerat maskar i mängder länge nog, men maskens roll i ekosystemet är utmaningen, för att ta det kort.

Har det här någon bäring som helst på tråden om damm? Ja, menar jag. Ordnas dammen till, se till att ha rovfisk. Klura på uppströms och nedströms om igenväxning ska kunna förhindras eller motverkas. Långsiktigt tänkt, jepps. Kan man göra något åt övergödning av hela vattensystemet har man en fin damm ett par generationer framöver.

Och speciellt för Canta, jag drar inga paralleller till varg. Alls. Det vore ju att gå för långt! :mrgreen:
Senast redigerad av PatrikMalmo 08 okt 2017, 13:14, redigerad totalt 1 gång.
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav PatrikMalmo » 08 okt 2017, 13:14

.
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Canta » 08 okt 2017, 18:23

Varg = gädda :evil: Lösningen https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotenon ........... nej det där var för lågt :D
Den urgrävda dammen fyller iaf. på, sakta men säkert http://www.forumbilder.com/image/wOw
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PatrikMalmo » 13 okt 2017, 00:34

Canta skrev:Varg = gädda :evil: Lösningen https://sv.wikipedia.org/wiki/Rotenon ........... nej det där var för lågt :D
Den urgrävda dammen fyller iaf. på, sakta men säkert http://www.forumbilder.com/image/wOw

Jag vet att det var lågt. Men drämmer du till ibland så drämmer jag till ibland. Jag trivs iaf fint med att kika på dina dammar och hur du ordnar till dem, det är bra jobbat. Vill man ha en arbetsfri damm under många år hade jag iaf sökt kring uppströms, sett vilka näringsfällor det finns, liksom skött rovfisken. Förvisso lite annorlunda i strömmande vatten är mer stillastående, men iaf. Sen kanske, kanske, kanske gäddan kan fasas ut och ersättas med större öring. Fan så svårt att inte tulla på dem bara! :wink:

Hoppas även locorod får till sin damm, liksom flera andra som kanske bara läser och intet skriver.
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Canta » 15 okt 2017, 16:53

Användarvisningsbild
Canta

Inläggav J f n Fjollträsk » 05 dec 2017, 14:18

Har sett en del sprägda dammar men verkar svårt att få till rätt. Dymassan flyger oftast sakt upp i skyn o sen åter igen därifrån den kom. Sprägning är bra för att öppna upp kallkällor o sånt o ev. nån blankvattenyta i kärr men annars inte. Grävning/dämning är nog det som gäller....

Som gammal pionjär och farbadj så vill jag påpeka att det är tämligen enkelt att spränga ett viltvatten, bara man har kunskapen. Hur skulle vi annars kunna spränga vägbankar och annat när ryssen kommer?

Du strävar inte efter riktad sprängverkan, du vill snarare ha så stor spridning som möjligt. Sen vill du ha ett sprängmedel som är relativt långsamt och lyfter massorna, inte som sprängdeg som används för att snabbt slå av saker som ett karateslag, då kommer som förutsett massorna bara lyftas uppåt en bit och sedan falla tillbaka på samma plats. Har du sedan flera sprängpatroner med inbördes tidsfördröjning, så du kan få detonationen att börja i mitten och gå utåt, så kastar du undan massorna åt sidan och har en rejäl grop att börja arbeta med.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav J f n Fjollträsk » 05 dec 2017, 14:28

Har fått en gädda på 1,5 kg på nät, som hade en älling som börjat gå åt lite i magen.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Pek » 05 dec 2017, 19:16

J f n Fjollträsk skrev:
Har sett en del sprägda dammar men verkar svårt att få till rätt. Dymassan flyger oftast sakt upp i skyn o sen åter igen därifrån den kom. Sprägning är bra för att öppna upp kallkällor o sånt o ev. nån blankvattenyta i kärr men annars inte. Grävning/dämning är nog det som gäller....

Som gammal pionjär och farbadj så vill jag påpeka att det är tämligen enkelt att spränga ett viltvatten, bara man har kunskapen. Hur skulle vi annars kunna spränga vägbankar och annat när ryssen kommer?

Du strävar inte efter riktad sprängverkan, du vill snarare ha så stor spridning som möjligt. Sen vill du ha ett sprängmedel som är relativt långsamt och lyfter massorna, inte som sprängdeg som används för att snabbt slå av saker som ett karateslag, då kommer som förutsett massorna bara lyftas uppåt en bit och sedan falla tillbaka på samma plats. Har du sedan flera sprängpatroner med inbördes tidsfördröjning, så du kan få detonationen att börja i mitten och gå utåt, så kastar du undan massorna åt sidan och har en rejäl grop att börja arbeta med.

Där där var ett svar på ett inlägg jag skrivit. Om du följer de trådar där jag skriver och där canta kommenterar så brukar det ofta vara med argumentation som är emotsägande det jag säger. Med andra ord kan du nog ta det där med en nypa salt, då canta verkar gilla just den sysselsättningen.
Det är tyvärr mer personligt en professionellt.
Jag kan ju inget om varken djur eller sprängning.....

Dynamit är ett ypperligt sätt att ta död på allt levande i en damm om man har önskan att börja om på nytt och välja de fiskarter man vill ha. Som du säger skulle det på rätt plats gå att använda för att renovera en damm. Dock var min huvudsakliga tanke att använda dynamiten för att död på fisken.
Pek

Föregående

Återgå till Viltvård