Igenvuxen damm

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Igenvuxen damm

Inläggav salt » 10 sep 2017, 01:41

Pek skrev:Har sprängkort själv, har dock aldrig gjort varken dikes ellet dammsprängning.

Hur ser det ut vid dammen. Avstånd till bebyggelse osv. ?

Var i landet?

Uppvidinge, egen stuga 100 meter ifrån sen 5km till byggnad
TJT Salt
R8 succes leather 308 atec z6i 2,5-15x56 BT/1-6x24
375H/H rc carbon z6i
merkel drilling, 20-20- 7x57r aimpoint
merkel dsd 8x57 irs / 20 med z6i 1-6x24
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
blaser K95 stutzen lyx 7x57r z4i 3-12x50
salt

Inläggav Pek » 10 sep 2017, 07:38

Lite för långt och lite för nära stugan för min smak. Blir bra livat med lera på taket och sten i vardagsrummet.
Pek

Inläggav Canta » 10 sep 2017, 11:01

Har sett en del sprägda dammar men verkar svårt att få till rätt. Dymassan flyger oftast sakt upp i skyn o sen åter igen därifrån den kom. Sprägning är bra för att öppna upp kallkällor o sånt o ev. nån blankvattenyta i kärr men annars inte. Grävning/dämning är nog det som gäller....
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Ingvar » 10 sep 2017, 11:07

Canta skrev:Har sett en del sprägda dammar men verkar svårt att få till rätt. Dymassan flyger oftast sakt upp i skyn o sen åter igen därifrån den kom. Sprägning är bra för att öppna upp kallkällor o sånt o ev. nån blankvattenyta i kärr men annars inte. Grävning/dämning är nog det som gäller....

Kan man flyga till månen borde det inte vara oöverkomligt att springa en damm.
Förslag;
Kontakta de som grävde tunneln genom Hallandsåsen.
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav locorod » 10 sep 2017, 11:13

Det är säkert inte svårt. Bara dyrt....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Ingvar » 10 sep 2017, 11:18

locorod skrev:Det är säkert inte svårt. Bara dyrt....
Helt klart

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Canta » 10 sep 2017, 20:35

Inte frågan om vad man kan göra men vad som är lämpligast i cost/benefit kontexten. Man ska inte förledas att tro att ett par dynamitgubbar ute i myren skapar ett viltvatten av kvalitet. Krävs proffs som kostar multum för det man ska göra är att konstruera en lösning med riktad sprängverkan annars lyfter man bara upp dyn några sekunder i skyn. Anläggare av skogsvägar vet att mardrömmen nr 1 är när dom måste sänka nåt berg o kalla på sprängarna. Grymt betalt ska dessa herrar ha men så lever dom rätt farligt också :shock:

Allra enklast att göra ett viltvatten är att bygga en s.k. munk i nåt dike och en enkel vall omkring. Munken funkar så att man kan höja o sänka vattennivån inne i den, året om. Ska man dämma måste man kolla konsekvenserna så klart. Drabbas skog av skador, blir andra markägare påverkade osv.

Som sagt, till att öppna upp kallkällor som blivit sega då är nån dynamitgubbe en bra metod. För nu rätt länge sen åkte länsföreningarnas konsulenter runt i bygderna och fixade just sånt liksom konstgryt för 'rävvård'. Numera mest kontorsjobb som det verkar men också nya tider.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav salt » 10 sep 2017, 20:38

Canta skrev:Inte frågan om vad man kan göra men vad som är lämpligast i cost/benefit kontexten. Man ska inte förledas att tro att ett par dynamitgubbar ute i myren skapar ett viltvatten av kvalitet. Krävs proffs som kostar multum för det man ska göra är att konstruera en lösning med riktad sprängverkan annars lyfter man bara upp dyn några sekunder i skyn. Anläggare av skogsvägar vet att mardrömmen nr 1 är när dom måste sänka nåt berg o kalla på sprängarna. Grymt betalt ska dessa herrar ha men så lever dom rätt farligt också :shock:

Allra enklast att göra ett viltvatten är att bygga en s.k. munk i nåt dike och en enkel vall omkring. Munken funkar så att man kan höja o sänka vattennivån inne i den, året om. Ska man dämma måste man kolla konsekvenserna så klart. Drabbas skog av skador, blir andra markägare påverkade osv.

Som sagt, till att öppna upp kallkällor som blivit sega då är nån dynamitgubbe en bra metod. För nu rätt länge sen åkte länsföreningarnas konsulenter runt i bygderna och fixade just sånt liksom konstgryt för 'rävvård'. Numera mest kontorsjobb som det verkar men också nya tider.

jag ska som ts bara få bort växtligheten,,, eller kanske inte bara!
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav Canta » 10 sep 2017, 21:55

Går det inte att höja vattenivån. Växter som sly tar över när när vattennivån är för låg. Man kan dränka sly med högre vatten. Kanske finns bilder?
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav salt » 10 sep 2017, 21:57

Canta skrev:Går det inte att höja vattenivån. Växter som sly tar över när när vattennivån är för låg. Man kan dränka sly med högre vatten. Kanske finns bilder?

i mitt fall så kan jag ej ändra vatten nivån, den är naturlig, lite för lite genomsläpp kanske
TJT Salt
375H/H rc carbon z6i
quadd range 17hmr
22wmr
22lr
merkel s/s 20
salt

Inläggav Pek » 10 sep 2017, 22:02

Min erfarenhet är att en sprängare inte tar mkt mer betalt än någon annan handverkare.
Att dra en hel yrkeskår över en kant, finner jag lite väl magstarkt.
Det enskilda fallet avgör givetvis vilket som är bäst i den aktuella situationen.

Har sätt många tattiga lösningar som hade blivit bra mycket bättre med lite sprängning, ofta orsakade av folks okunskap, rädsla och dumsnålhet.
Pek

Inläggav locorod » 11 sep 2017, 06:41

Jag menar inte att de är dyrare än andra. Men att renovera en damm blir dyrt oavsett. Tror knappast man klarar sig med 1500 och en wisky. Oavsett sptängning eller grävning.

I mitt fall skulle en grävning kosta i häradet 60 kkr plus moms...vad spränga skulle kosta vet jag inte. Eller om det ens gör någon nytta.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Fiskaren » 11 sep 2017, 13:11

Kolla hur Svansele dammängar sköts.
Genom möjligheten att reglera vattendjupet kan man få bort stora mängder växtlighet. Isen lyfter rotfilten på våren.
hann varð døðr í Vinøyu; þá fiór ans uppi, é vá
Fiskaren

Inläggav PatrikMalmo » 11 sep 2017, 14:29

Fiskaren skrev:Kolla hur Svansele dammängar sköts.
Genom möjligheten att reglera vattendjupet kan man få bort stora mängder växtlighet. Isen lyfter rotfilten på våren.

Det där hörs slugt. Iof kanske inte möjligt att ändra vattenståndet i de dammar som diskuteras här, men det kan ju vara något billigare att ordna ett dräneringsrör, ändra vattenståndet och sen mot våren hasa upp växtligheten medelst handkraft. Dra ihop ett lag och bjud på käk. Hårt jobb garanterat, men med ett gäng folk på en dag ordnar man en hel del.

Sen, om ni har en massa växtlighet i vattnet (ffa sådant som växer under vattnet) är det knappast näringsfattigt. Kan ju vara värt att kolla på vad som ev. läcker in i vattensystemet, ovanför dammen och längs hela föregående vattenlopp. Blir det en våtmark ovanför er damm fixeras en hel del näringsämnen där.
I löpning kan du klå en gammal man, men inte i rådslag.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav malx » 11 sep 2017, 15:31

Fiskaren skrev:Kolla hur Svansele dammängar sköts.

Nja, man kan visserligen ta bort en del bråte och ogräs på det sättet men huvudsyftet med dammängarna var att sprida ut näringsämnen för att det skulle växa än bättre. Numera försöker man mest hålla traditionen vid liv, eller kanske försökte?, var ett tag sedan jag besökte stället. Petikån är väldigt trevlig att paddla iallafall :) .
malx

Inläggav Canta » 22 sep 2017, 16:35

Den igenvuxna o nygrävda dammen fylls på. Går sakta men om nån månad nog ok http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03991.jpg

Bif. två färska bilder av den stora dammen på annan mark dvs. den som håller fågel. Precis lagom djup dvs. 0,5 - 1 m som ger massor av vattenväxter (och fågel :D )
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03989.jpg
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03990.jpg
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PatrikMalmo » 22 sep 2017, 20:35

Canta, bra jobbat! Väldans många grunda vatten är dock näringssamlare av Guds nåde, och så kommer problemet upp igen framöver - hur hålla rent? Finns det mycket vattenväxter är det näringsrikt som tusan, ffa om det är undervattensväxter. Näringsfattiga surmyrar växer iof de också ihop med tiden, men det går långsammare.

Vet inte om det blir en trådkapning att skriva om underhåll? Helt upp till trådstartaren, som jag för övrigt undrar hur det går för? Vad med att gräva "lite" och lägga in ett dräneringsrör? Eller gick inte det av någon anledning? Hörs ju annars slugt. Plus att få någon annan över din damm i vattenloppet att anlägga våtmark... så slipper du näringsämnena! :D
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav Canta » 22 sep 2017, 20:55

Jo, rätt men den stora dammen är så lyckligt placerad att den håller samma vattenyta som sjön invid ... med lite eftersläpning. När sjön stiger på hösten o f.a. på våren hänger dammen med. Alla årsväxter dränks på detta sätt och på sommaren är den grund o näringsrik.

Tror egentligen är det här en bra lösning att anlägga en damm invid en sjö. Man får naturligt inflöde av både vatten o fågel dessutom simmar både utter o trol. bäver in i den från sjön. Skaffade iofs. en vassklipp från början alltså en sån man sätter fast på jollen och som drivs av bilbatteri. Men under senare år har den mest fått vila dvs. inget behov.

Det är egentligen vassen man ska hålla efter för den växten klarar alla vattennivåer, tyvärr. Blir ibland nåt försök till vassrugge men då ut med båt o lie och skär av före midsommar. Vassen dör då. Rätt mycket pyssel med konstgjord damm men tacksamt. Blir alltid fint djurliv vid vattensamling.

Blir inte så svindyrt att anlägga en grund damm. Mest dy och annat löst. Grävning görs bäst på vintern faktiskt, Blir inte så rinnigt då. Med grund damm blir det inte mycket till vallar o de som blir 'bränns upp' sommaren efter. Växtdelarna multnar bort.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav PatrikMalmo » 22 sep 2017, 21:09

Canta, men har du "rena" undervattensväxter (t ex hornsärv, vattenpest, nate) eller är det vass, näckrosor och det som "andas" ovan vatten?

Enig i att vassen är lömsk. Men jag såg även kaveldun på bilderna. Grann växt, men de rotsystemen...
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav PatrikMalmo » 22 sep 2017, 21:12

Canta skrev:Blir alltid fint djurliv vid vattensamling.

Där har vi det. Fast även djurlivet under vatten, det är där jag "dyker"! :D Fisk! :mrgreen:
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

FöregåendeNästa

Återgå till Viltvård