Maceration, alternativ till traditionell kokning?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Maceration, alternativ till traditionell kokning?

Inläggav gubbril » 03 apr 2011, 22:06

Den här för mig, nya metod, bygger på att bakterier ska äta upp vävnad, kött mm. då kraniumet ligger under vatten i en behållare. Verkar finnas två olika typer, varmvatten- respektive kallvattensmaceration. Det som skiljer är precis vad det låter som, den varma metoden ska gå snabbare (ca en vecka) men ändå är maceration lååångt mycket långsammare än traditionell kokning. Finns en kille här på forumet som har gjort några kranium med denna metod och på bilderna ser det helt suveränt ut. Jag hade hoppats på att han skulle kunna svara i den här tråden och ge oss/mig lite tips men också en lite närmare förklaring på hur det funkar i praktiken. Kanske finns någon annan som också gör på detta viset?

Mvh
Gabbe
Användarvisningsbild
gubbril

Re: Maceration, alternativ till traditionell kokning?

Inläggav Northleaf » 03 apr 2011, 22:55

Personligen känner jag bara till masturbation sedan tidigare men det känns lite som CSI detta. Det ska bli intressant att följa denna tråd så kanske man kan prova det på en bäverskalle sedan.
~ Power is nothing without control
Användarvisningsbild
Northleaf

Inläggav gubbril » 03 apr 2011, 23:28

Northleaf skrev:Personligen känner jag bara till masturbation sedan tidigare men det känns lite som CSI detta. Det ska bli intressant att följa denna tråd så kanske man kan prova det på en bäverskalle sedan.

Jag har runkat kniven fram och åter över kraniumen hittils men min intuition säger mig att detta är skonsammare, för benet.

Mvh
Gabbe
Användarvisningsbild
gubbril

Inläggav Northleaf » 03 apr 2011, 23:48

Förlåt, kunde inte motstå frestelsen att skojade lite :D

Men seriöst så kan detta helt klart vara en varsammare metod istället för kokningen och tillhörande rensning som ibland gör att små benbitar och dyligt lossnar och kommer bort.

En kompis provade förra sommaren att lägga en bäverskalle i en myrstack men de fick aldrig ren den helt.

Däremot vet jag inte om man vill vara i närheten när behållare öppnas efter en vecka med macerationen. Det måste få surströmming att lukta sommaräng.
~ Power is nothing without control
Användarvisningsbild
Northleaf

Inläggav Ulban » 04 apr 2011, 10:53

I min ungdom fanns en bok som jag tror hette "fältbiologens handbok". I mitt minne rensade man av benen på en mus (varför kom jag inte ihåg. kanske skulle man göra ett ben-pussel). Man sänkte ner musen i en balja med grodyngel som gnagde av benen. Jag rensade av några skallar med att lägga dem i ett surhål. Det blev bara ganska bra. Har grodynglena ingen annan mat än skallarna tror jag på den lösningen.

//Ulban
Ulban

Inläggav dkalle » 15 jul 2011, 12:30

Känner att det kanske är dags för en närmare beskrivning hur man gör en skalle med "maceration"... Jag har väl gjort över 100 skallar med denna metod och börjar lära mig för och nackdelarna! Främst har jag gjort mindre skallar såsom räv och rådjur men även några älgar, vildsvin och en ko. Metoden bygger på förmultning i vatten med hjälp av bakterier. Bakterier som bryter ned kött finns i princip överallt men det skadar inte att tillsätta lite vatten från något sunkigt vattenhål för att få med lite fler arter bakterier som kanske är effektivare. Att spotta i vattnet sägs också vara bra, munnen är ju full av bakterier... Använder man sig av doppvärmare som värmer vattnet till över 30 grader går processen riktigt fort, en vecka brukar det ta med mindre skallar, är de större kan det ta två till tre veckor. Att låta skallen förmultna i rumstempererat vatten går också bra men tar mycket längre tid. Nu pratar vi om flera månader. Fördelen med kallvattensmaceration är att det brukar bli mindre med likvax och mindre fett kvar i skallen. Likvax är en vaxartad substans som avsätts på skallarna när fett bryts ner. Detta kan vara ganska svårt att få bort och enligt min mening den största nackdelen med maceration. Jag har experimenterat en hel del för att minska detta och kommit fram till att mängden tillgänglig mat i blandningen kan vara avgörande. Är mängden bakterier stor men det finns ingen mat tvingas de äta fett och resultatet blir då denna ibland jobbiga biprodukt.

När macerationen är klar väntar avfettning och blekning. Avfettning är ett kapitel i sig och kan vara väldigt svårt. Man kan hoppa över detta om man vill och bleka direkt, man får ändå en mycket bättre skalle än om man bara kokar och bleker den. Dock blir det i särklass bäst om man avfettar den också.

Jag kan lägga ut några foton på hur jag gör men orkar ni inte vänta lägger jag in en länk till en tråd som handlar om maceration på ett amerikanskt forum:

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 562.0.html

De är ljusår framför oss när det gäller att göra fina skallar och trofeer.
dkalle

Inläggav Roz-104 » 15 jul 2011, 16:25

Riktigt intressant dkalle, ser gärna bilder från dina projekt :)
//Småfåglarnas beskyddare

Bild
Användarvisningsbild
Roz-104

Inläggav Fred » 19 jul 2011, 23:59

Intressant, kanske är det den metoden konservatorn jag lämnade min första bocktrofe till körde med?
Han sa han använde "afrikanska bakterier" i vatten.
/F
Fred

Inläggav Ausch » 20 jul 2011, 07:57

När konservatorn fixade mitt Mufflon horn använde han sig av den metoden, Mufflon hornen var tydligen svåra att koka loss så det fick ske men bakterier...

//
Ausch

Inläggav berlud » 05 aug 2019, 14:47

dkalle skrev:» 15 jul 2011, 12:30
Jag kan lägga ut några foton på hur jag gör men orkar ni inte vänta lägger jag in en länk till en tråd som handlar om maceration på ett amerikanskt forum:

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 562.0.html

Börjar kanske bli dags att kolla in länken, eller hur länge skulle vi vänta..? :D
Användarvisningsbild
berlud

Återgå till Trofeer