Abnorm? Värd att bedöma?

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Abnorm? Värd att bedöma?

Inläggav Rickardlu » 09 nov 2017, 01:54

Min hittills första och ända bock hade en lite udda hornuppsättning. Väger nu efter att ha torkat ca 5 månader ungefär 450g.
Vad tror ni, någon ide att bedöma?
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rickardlu

Re: Abnorm? Värd att bedöma?

Inläggav locorod » 09 nov 2017, 07:52

Bedömning av horn kan jag inget om. Men jäkla vad häftig!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav pininhakan » 09 nov 2017, 08:04

Kan inte heller något om hornbedömning men det borde vara abnorm.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav PatrikMalmo » 09 nov 2017, 08:06

Coolt fulsnygg! Ser ju ut som den kommer från en skräckfilm... :D
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav underbron » 09 nov 2017, 16:03

Rickardlu skrev:Min hittills första och ända bock hade en lite udda hornuppsättning. Väger nu efter att ha torkat ca 5 månader ungefär 450g.
Vad tror ni, någon ide att bedöma?

Viktmässigt så borde den klara gränsen för brons. Men det är inte stor marginal, så det beror nog på hur drabbande den originella högerstången är. Några poäng för regelmässighet lär det väl heller inte bli, men annars är väl färg, pärling, spetsar mm bra.

Grattis till en fin trofé.
underbron

Inläggav Twinn » 09 nov 2017, 16:18

Grattis till den där bocken. Jag har en likvärdig bock hängandes på väggen.

Du tittade aldrig om den hade testickelskador?

Min hade blivit påskjuten året innan med hagel snett bakifrån. Det trillade ut flertalet blyhagel under pälsen när jag flådde min.
Mvh Twinn
Blaser and 9.3's go together like hookers and politician's.
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav HuggyBear » 09 nov 2017, 16:20

Klart du ska låta bedömma den!
Många guldbockar tycker jag ser mycke mer abnorma ut än din.
Grattis till en annorluda trofé :)
När vintern är slut så äre bara lite vår å sommar sen äre äntligen höst igen... :D
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav djkj » 09 nov 2017, 16:40

Grattis till bocken.
Det avvikade hornet beror nog på en skada den fått på basten tidigt i tillväxten
alltså på senvintern. Den kan tex. skurit sönder basten på taggtråd eller liknande.
Skulle det vara nått hormonellt så skulle bägge hornen vara avvikande.
Bockens nästa hornuppsättning nästa år skulle alltså vara normal.
djkj

Inläggav Twinn » 09 nov 2017, 19:55

djkj skrev:Grattis till bocken.
Det avvikade hornet beror nog på en skada den fått på basten tidigt i tillväxten
alltså på senvintern. Den kan tex. skurit sönder basten på taggtråd eller liknande.

Det är inte sant. Vänster testickel skadad ger konstigt abnormt höger horn och tvärt om.
Båda testicklarna skadade ger abnorm hornuppsättning på båda hornen.
Öststaterna utnyttjade det där tidigare då de sköt kronhjortar i röven med fina hagel enbart för skada testicklarna så stora hornuppsättningar bildades. Enbart för att kapitalstarka västerlänningar skulle betala enorma summor för stora trofeer.
Mvh Twinn
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav Rickardlu » 09 nov 2017, 20:15

Där ser man, kollade tyvärr inte efter andra skador eller defekter då jag är väldigt färsk inom jakt överhuvudtaget. Men har funderat och frågat några mer erfarna jägare vad missbildningen kan bero på, vissa tror på fysisk skada, andra på genetik eller hormonell rubbning.
Skall nog låta någon bedöma det ändå!

Mvh!
Rickardlu

Inläggav Twinn » 12 nov 2017, 18:49

Ja det tycker jag att du ska göra! Om inte annat har du en otroligt häftig trofe!
Mvh Twinn
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav ahlbjo » 12 nov 2017, 19:07

Twinn skrev:
djkj skrev:Grattis till bocken.

Det är inte sant. Vänster testickel skadad ger konstigt abnormt höger horn och tvärt om.
Öststaterna utnyttjade det där tidigare då de sköt kronhjortar i röven med fina hagel enbart för skada testicklarna så stora hornuppsättningar bildades. Enbart för att kapitalstarka västerlänningar skulle betala enorma summor för stora trofeer.
Nej, det finns inget överkorsande samband mellan testiklar och deras hormonella påverkan på hornbildning eller något annat heller för den delen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
ahlbjo

Inläggav TACCO » 13 nov 2017, 18:50

klart du ska bedöma den, kommer dock vara på håret.

Vad gäller "abnormitet" så hade vi ett rådjurshorn inne för bedömning på Elmia mässan för några år sedan då jag var med och bedömde som såg ut som en bläckfisk där taggar och extra stänger såg ut som bläckfiskens armar.

Denna ansåg vi var abnorm och vågade ej bedöma. (trodde inte att det var ok) så Vi tillkallade högste inom området från förbundet denna dag för att ta en titt på trofen och han sade att den var ej abnorm. Om en trofe är abnorm så visar sig detta bäst på skallben och rosenstockar som är felväxt eller övergrovt/abnormt. Då skall den ej bedömas.

Är kallen normal och ser ut som det ska, men hornen har alla möjliga former är den ok att bedöma, många av dessa trofeer är som ovan och får sina poäng på vikt, längd, utlägg, färg, pärlor, rosor taggar . dock kommer den får ett visst avdrag men många gånger räcker de utan problem till de högre valörerna. visst är en välväxt sexa grann, men dessa lite udda är häftiga helt klart och gör sig fint på väggen!
TACCO

Inläggav paramedic77 » 18 dec 2017, 21:30

Twinn skrev:Det är inte sant. Vänster testickel skadad ger konstigt abnormt höger horn och tvärt om.

Det ska bli intressant att läsa den fysiologiska förklaringen till det Du påstår. Jag tror nämligen inte en sekund på att det råder något som helst samband mellan olika sidor. Jag har sett vildsvin som är groteskt stora där det konstaterats testikelsjukdom. Men att en skadad/sjuk testikel på ena sidan skulle ge abnormitet på hornet på motsatta sidan... nä du.
Blaser R8 professional adj. 308w. Minox ZX 5i 2-10x45 och 6XC med Delta Stryker 4.5-30x56FFP
Remington 1100
HVA 1640 9,3x62 Aimpoint Micro H1+ Leupold VX-3 1.5-5x20, Stalon whipser magnum
HVA 648 8x57JS oborrad med öppna rm.
paramedic77

Inläggav Twinn » 20 dec 2017, 02:30

Vad du väljer att tro på skiter jag högaktningsfullt i. Det är ditt problem, inte mitt. Jag lägger inte någon större energi på människor som inte vill förstå. Bättre att förklara för den som begriper istället.

Varför skulle jag förklara något för dig när du ändå inte väljer att tro på det?

Dessutom blandar du svin med hjortdjur. Som att blanda äpplen och päron, två helt olika saker.

Men kan tipsa dig att om du använder google så finns det mycket info som stödjer det jag säger. Men du får leta själv för det tänker jag inte göra åt dig alls gratis, då du ändå inte vill veta.
Men jägarförbundet är med på ett hörn i den ca 100 sidor långa rapporten om ämnet hornutveckling och skador.

Var så god och God jul! :)
Mvh Twinn
Användarvisningsbild
Twinn

Inläggav J f n Fjollträsk » 28 dec 2017, 12:35

https://www.amazon.de/Abnorme-B%C3%B6ck ... 3440106810

Det finns inget i Sverige om abnorma bockar, men det finns en del litteratur från Tyskland, se ex länk (jag köpte den när den var rätt ny, nu är den utgången och priset börjar dra iväg). Bocken på bilden tycker jag, bedömt från boken, tyder på en tidig skada ("trauma") på rosenkransen och det påbörjade hornet. Den har ungefär samma massa som det "normala" hornet, men istället har det "klyvts" nere vid rosenkransen. Ex kan ha sprungit in i taggtråd och skadat rosenkransen.

Testikelskada ger underutveckling (på motsatt sida om bara en testikel skadats, som skrivs ovan), med skillnad i massa, eller en "klubba". "Bläckfisk", när hornen ser ut att ha smält på båda sidor, kan vara ett parasitangrepp. Om bara en slokar/bläckfiskar sig, så är det typiskt sett en mekanisk skada (typ sprungit in i taggtråd) på ena basthornet, som växt ihop igen.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav macggu » 02 jan 2018, 19:33

paramedic77 skrev:
Twinn skrev:Det är inte sant. Vänster testickel skadad ger konstigt abnormt höger horn och tvärt om.

Det ska bli intressant att läsa den fysiologiska förklaringen till det Du påstår. Jag tror nämligen inte en sekund på att det råder något som helst samband mellan olika sidor. Jag har sett vildsvin som är groteskt stora där det konstaterats testikelsjukdom. Men att en skadad/sjuk testikel på ena sidan skulle ge abnormitet på hornet på motsatta sidan... nä du.

Bakbensskada lär leda till underutveckling av motsatta sidans horn.
macggu

Abnorm? Värd att bedöma?

Inläggav Pongu » 02 jan 2018, 22:05

Det lär framför allt vara allvarliga skador på långa rörben som ger denna underutveckling.

Man kan ju tänka sig att en testikelskada förhindrar mineraliseringen av hornen, så att basthuden behålls och hornen utvecklas abnormt. Men en eventuell koppling mellan testikelskada och hornutvecklingen på en viss sida lär knappast ha hormonella orsaker.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Återgå till Trofeer