wv passat och bränsleläckage

Här kan ni skriva saker som inte passar in i någon av de andra forumen. Helst ska det då ha någon relevans med ämnena som diskuteras på forumet.

Moderatorer: Fritz Kraut, PerN, taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik

wv passat och bränsleläckage

Inläggav smulan » 29 mar 2008, 21:48

Hej alla glada bilmekar . Min wv passat slukar bränsle . Vad kan felet vara ?
När jag kört bilen ett par mil först , då kommer lukten av bränsle in genom värme systemet , inte förr .

Har kollat bilen utifrån och in men kan inte finna något synligt läckage .
Kan det vara kallstarts anordningen som hängt sig .
eller är det något annat ??????
Snälla hjälp mig .
smulan

Re: wv passat och bränsleläckage

Inläggav bäcke » 29 mar 2008, 22:34

Hej!
Jag har en äldre passat som blir blöt på insuget,men bryr mig inte så mycket om det,jag vet att gummit i förgasarfoten brukar spricka sönder,men då ska den väl börja gå rejält dålit åxo?! Har även hört att det ska kunna läka i nån form av membran i förgasaren,jag har dessvärre inte mycket info att ge............ganska värdelöst inlägg av mig :D
bäcke

Inläggav smulan » 30 mar 2008, 05:59

Tack så mycket ändå , men jag ser inget läckage utåt motorn är helt torr , runt allt som har med bränslet att göra . Detta förbryllar mig .
Så det måste väll finnas någon som kan ha lite ideer ?
Det är inte så lätt att förklara på verkstaden när vi inte talar samma språk och engelska inte heller fungerar .
Dessutom var jag till den här meken för en tid sedan med en trasig drivknut . Meken provkörde bilen men kunde varken känna eller höra något . Okej sa jag , hissa upp bilen då och titta under . Okej sa han , gummina är trasiga , vi byter dom så kan du köra ett halvår till .
Två dagar senare på väg från jobbet exploderar drivknuten till oigennkännlighet .
fick bogsera bilen till verkstaden . Den andra killen som jobbar där skrattade mycket åt det hela .
smulan

Inläggav LAREMA » 30 mar 2008, 08:27

Vilken årsmodell??

Har du kollat bränsleledningarna? Kolla efter rost. Kolla även filtret med anslutningar.
Läckaget behöver ju faktiskt inte vara vid förgasare/insprutning. Kolla även kallstartsventiler som kan ha hängt sig.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Måsmacka » 30 mar 2008, 09:46

Åk till en annan verkstad :shock: :roll:
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben
Användarvisningsbild
Måsmacka

Inläggav smulan » 30 mar 2008, 10:22

Bilen är en 92,a . Så det finns ingen förgasare med trasigt membran . Bränsleledningarna är kollade , ingen läcka .
Misstänker själv kallstartsventilen ,men kan det finnas flera alternativ ???
Motorn totalrenoverades för en månad sedan då topplockspackningen var defekt .
smulan

Inläggav Lulle » 30 mar 2008, 10:56

Hej Smulan och välkommen tillbaka på forumet :-) Visst sitter det slangar som har en spunnet nät utanpå, om det gör det så byt dom, gummit brukar bli dåligt och börja läka men den spunna strumpan suger upp bensinen så men ser inte att dom läker men om man tar på slangen känne rman att den är fuktig.

MVH Peter L
CZ ZKM-2E 452 Varmint 22LR
Sako Vixen .222R
Varberher 717 Sporter .308W
Husqvarna 8x57IS
Mirocu 3700 cal 12
Användarvisningsbild
Lulle

Inläggav Internationelle Mats » 30 mar 2008, 11:24

smulan skrev:Motorn totalrenoverades för en månad sedan då topplockspackningen var defekt .

För det krävs ingen totalrenovering, sen brukar det inte var så intressant att kosta på en 92' Passat 30-45 kkr... Visst var det samma filur som "renoverade" motorn? Kan du inte inse att han är dum i huvet och har gjort nånting katastrofalt fel?

Åk till en auktoriserad VAG-verkstad. Mest troligt hittar de felet på mindre än tjugo minuter.

-- Mats
Det är den internationella homosexuella judisk-negroida kommunistiska sammansvärjningen, förstås... Vilka annars?
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav smulan » 30 mar 2008, 11:56

Efter renoveringen gick bilen fruktansvärt dåligt och jag var till baka till den här killen . Han försökte med att det får man tåla då bilen är gammal . Men bilen ska inte bli sämre efter en renovering än den var före så den var till en akk vag verkstad och bla var
tändningen 10 gr fel . Så bilen är kollad 2 ggr hos wv .
Till Lulle , jag har inte spunna ledningar , bara gummi slang och varje cm är kollad .

Det kanske var att ta i med totalrenovering , det som gjordes var slipning av topp nya packningar . Nya ventilsäten , kamrem .
ny instrumentpanel inne i bilen eftersom tempmätaren inte fungerat och var orsaken till alla bekymmer . Bränslefiltret byttes också och lite annat småkrafs totalt 5000 kr .
Verkstads killen har en akk verkstad och bilplåt , samt lackerin av bilar . Har jobbat med detta i 20 år ca .
smulan

Inläggav Internationelle Mats » 30 mar 2008, 16:28

Det finns en uppsjö olika saker som kan orsaka de här symtomen. Jag ska lista de troligaste nedan:

* I samband med en topplocksplaning ändras avståndet mellan kamaxel och vevaxel, ifall man då sätter dit kamremmen enligt markeringarna på remmen så kommer ventilerna att öppna resp. stänga för sent - detta gör bilen väldigt slö, speciellt på låga varv. Det åtgärdas genom att man ställer in kamaxeln rätt enligt markeringarna på topplocket/kamdrevet och vilken habil mekaniker som helst klarar det, vi snackar max en halvtimmas jobb om du inte har AC/ACC.

* Fel på eller felmontering av valfri kabel till motorstyrningen. Ofta är de klämda/skadade nånstans då Nisse-på-hörnet bankat loss under demontering/montering. Syns direkt om man tolkar felkoderna, är detta gjort utan att fel hittats kan du förbise den kollen.

* Fel på "blå givaren"; den som ger styrenheten uppgift om motortemperatur. Ibland skiftas kontakten mellan den och givaren för tempmätaren (svart) vilket kan ge precis dessa problem. Dessa sitter där övre kylarslangen når motorn, kolla så du har blå kontakt på blå givare, svart på svart och vit på vit...

* Vid renovering har de inte slipat in rätt totallängd på ventilen, vilket gör att de hydrauliska ventiltryckarna inte kan jobba som tänkt - väldigt, väldigt vanligt då korkat folk håller på och väldigt, väldigt dyrt att åtgärda då samma jobb, eller mer därtill då det skapat nya skador, måste göras igen. Ifall bilen inte slamrar som den gjorde förut precis vid start alternativt att den slamrar hela tiden så är det med 99,99999999999999% sannolikhet detta.

* Något måste ha föranlett packningshaveriet, och jag misstänker att det var ett kylvätskeläckage med därpå följande överhettning (den kokade...) En sådan varmkörning leder också - ofelbart - till avhärdning av kolvringarna vilket gör att de inte tätar som de ska. En motorverkstad kan göra ett s.k. leak down-test och se om så är fallet - detta visar också om ventilerna är täta.
OBS!!! Ett s.k. "kompressionsprov" visar inte ett skit som är intressant, kan de inte göra ett leak down-test ska du fara nån annanstans!

* Risken finns att det är allvarligare skador på motorn än vad som ätgärdats. Vid ett toppackningshaveri kommer kylvätska ofta in i cylindern och eftersom den inte kan komprimeras kan det uppstå skador på kolv, kolvringar, lager och/eller vevstake. Är det så att det slog stopp, eller nästan stopp, när du försökte starta bilen är det riktigt sannolikt. Åtgärdas billigast genom att skrota bilen och köpa en ny, reparation överstiger vida bilens värde.

* Vid haveriet, eller efter reparationen då Nisse smetat in cylinderväggarna med massa olja (helt i onödan, men folkracemekar gör så...) så har lambdasonden och/eller katalysatorn fått beläggningar som gör att den första inte funkar och den andra blir tät. Båda måste i så fall bytas, kontroll görs genom att mäta utsignalen från lambdasonden (vilken duglig mek som helst klarar det) och genom att dela på avgassystemet så man kan inspektera katalysatorn framifrån.

--

När det gäller mekanikerns kompetens så skiter jag högaktningsfullt i hur länge han jobbat med bilar - du har ju bevisen på hans inkompetens mitt framför dina ögon?!?

-- Mats
Det är den internationella homosexuella judisk-negroida kommunistiska sammansvärjningen, förstås... Vilka annars?
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav smulan » 30 mar 2008, 16:55

Tack för ett mycket utförligt svar . När jag efter renoveringen lämnade bilen till vag , så bad jag speciellt om en kontroll av ev co-halt i kylvätskan för att om möjligt upptäcka en felaktigt isatt packning . sedan gjordes en kontroll av all elektronik som styr motorn .
har på känn att någon komp-ring inte är helt ok .
Jag köpte bilen i dec 07 och var då in på verkstad nästan omg då temp lampan lyste konstant . Fick kontakterna bytta då . Att som jag sa motorn överhettades trodde inte den meken på . Flyttade sedan utomlands .
Var på verkstad igen en månad efter första omgången samma kontakter byttes igen . Fortfarande ingen som ville tro på mig att motorn överhettas . Nu börjar bilen koka och förlora kylvätska .Även motoroljan minskade markant . Nu först blir det rep .
Grundorsaken till detta var en felande instrumentpanel inne i bilen . Varken denna mek eller vag kunde åtgärda detta . Fick själv ta grejor från sverige .
Tack Lulle för hjälpen .
Men vari liger mitt problem med stark lukt av bränsle inuti bilen , kallstartsventilen eller :?:
smulan

Inläggav Internationelle Mats » 30 mar 2008, 17:46

smulan skrev:har på känn att någon komp-ring inte är helt ok .
Jag köpte bilen i dec 07 och var då in på verkstad nästan omg då temp lampan lyste konstant . Fick kontakterna bytta då . Att som jag sa motorn överhettades trodde inte den meken på . Flyttade sedan utomlands .
Var på verkstad igen en månad efter första omgången samma kontakter byttes igen . Fortfarande ingen som ville tro på mig att motorn överhettas . Nu börjar bilen koka och förlora kylvätska .Även motoroljan minskade markant . Nu först blir det rep .
Grundorsaken till detta var en felande instrumentpanel inne i bilen . Varken denna mek eller vag kunde åtgärda detta . Fick själv ta grejor från sverige .
Tack Lulle för hjälpen .
Men vari liger mitt problem med stark lukt av bränsle inuti bilen , kallstartsventilen eller :?:

CO-testerna är inte hundraprocentiga, oftast är en mek-näsa minst lika effektiv - om än inte lika "vetenskaplig". Ifall du har nån enstaka kolvring som är dålig så hörs det när du drar runt motorn; istället för ett jämnt "njö-njö-njö-njö..." så hör du "njö-njö-NJÖ-njö-njö-njö-NJÖ-njö..." - cylindern med lägre kompression går lättare/snabbare.

Jag förstår om mekarna inte trodde bilen överhettade, för det är riktigt ovanligt. De där bilarna går dock med högre kylvätsketemp än "vanliga" och en så enkel sak som ett otätt kylarlock leder till kokning, det finns inga marginaler. När du säger att både kylvätska och olja försvann så skulle jag dock direkt misstänka en igensatt kylare eller en defekt vattenpump som orsakat överhettning (oljan försvinner då ringarna mjuknar).

Om det luktar bensin inne i bilen så är det inte alltid ett läckage på en slang. Det kan lika gärna vara en sönderkörd katalysator i kombination med en för fet blandning som luktar då avgaserna på nåt sätt letat sig in i bilen. Vanligaste orsaken till det på Passaten är felmonterad motorplåt ("hasplåt") i kombination med felmonterad tätningslist vid torpedväggen.

Då du nämner oljeförbrukning så törs jag nästan garantera att din katalysator har gett upp.

-- Mats
Användarvisningsbild
Internationelle Mats

Inläggav nature » 30 mar 2008, 18:50

Den KAN ju också vara så att bränslelukten härrör från avluftningen från tanken...
nature

Inläggav tecno » 30 mar 2008, 18:57

nature skrev:Den KAN ju också vara så att bränslelukten härrör från avluftningen från tanken...

Han skriver att den SLUKAR soppa inte att det luktar soppa, läs på nu nature 8)
mvh tecno
Ta det lugnt i skog och mark

Brno ZKW 465 K-Hornet
Voere Titan II 6,5x55
VMAC Havanna 175
Kal 12 samt Kal 20 s/s

Projekttrådar:
DS sida/sida ala tecno >>bygge i 9.3x57RSE<<
Hos mig köper du Dolphin Partmaster CAD/CAM
Användarvisningsbild
tecno

Inläggav nature » 30 mar 2008, 19:09

smulan skrev:Men vari liger mitt problem med stark lukt av bränsle inuti bilen , kallstartsventilen eller :?:
nature

Inläggav tecno » 30 mar 2008, 19:53

nature skrev:
smulan skrev:Men vari liger mitt problem med stark lukt av bränsle inuti bilen , kallstartsventilen eller :?:

OK, du hitta CITERA knappen :lol:
mvh tecno
Ta det lugnt i skog och mark

Brno ZKW 465 K-Hornet
Voere Titan II 6,5x55
VMAC Havanna 175
Kal 12 samt Kal 20 s/s

Projekttrådar:
DS sida/sida ala tecno >>bygge i 9.3x57RSE<<
Hos mig köper du Dolphin Partmaster CAD/CAM
Användarvisningsbild
tecno

Inläggav smulan » 30 mar 2008, 20:55

Tack I-Mats för mycket utförliga svar :!: :!:
Några förtydliganden .
1-När motorn renoverades såg man att den nyligen varit isärtagen , knackmärkningar .
2-Innan min renovering gick bilen bra , enda felet var temp och olja . Det var efter renoveringen den började att gå riktigt dåligt .
Tjyvstannade , oljetryckslampan lyste när jag tryckte ner kopplingen , vevhusblåset var i överkant osv .
Det åtgärdades dock på wv här , så bilen är i det läget ok.

Jag vet att de här motorerna har en högre arbetstemp och därför också har små marg. om något inträffar.
Nu fungerar den dock bra igen , och jag kan känna mig tryggare när tempmätaren fungerar.
Det har luktat mycket från katalysatorn , så jag ska kolla den . Blandningen likaså .
Men huvudet på spiken kan nog vara hasplåten , då vägarna här är nästan oframkommliga den här årstiden.
Tack för alla era inlägg :!: :!:
smulan

Inläggav smulan » 17 apr 2008, 22:12

Fortsättning följer
Har i dag varit på verkstan igen .En rep. som man sa skulle ta en timme tog tre timmar !!!!
Jag justerade själv luftmängdmätaren och fick bilen att gå helt perfekt . Alla bekymmer med för hög bränsleförbrukning , blinkande oljetryckslampa , och att bilen tjyvstannade vid vartenda gathörn försvann . Men enligt I-Mats så var det bara ett symtom på fel kamremsinställning . Så idag bar det av igen , efter mycket tänkande och klurande så fann de felet . Kamaxel och vevaxel var korrekt inställda av wv , men man hade inte justerat in mellan axeln den var lite sen .
Det är andra gången jag är på den här verkstan och än har dom inte velat ta betalt för arbetet , denna gången så ska jag köra bilen själv och testa med både kall och varm motor , och om jag måste justera något själv för att få bilan att funka . Efter det ska jag kontakta verkstan igen och vi ska tala vidare .
Bilen känns hyfsad men vill vara lite ryckig , men det kanske är det jag fick justera på luftmängdmätaren som ska återställas ????
Bilen fick förut för mycket bränsle och försökte kompensera det genom att trycka det på retur , vilket resulterade i bränslelukten då endel av bränslet sändes via kallstarten som tryckte ut det via en slangklammer . Så läckan är funnen .
smulan

Återgå till Övrigt