Grillad älg seg som tusan.

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Grillad älg seg som tusan.

Inläggav dilaiic » 22 apr 2019, 13:06

Varför lyckas jag aldrig grilla älg utan att det blir segt som bara den? Välhängt och såklart tinat. Skivor av biff, innanlår eller entrecote som jag bultar ordentligt men ändå blir det segt. Rostbiffen och fransyskan ännu värre.
Vad gör jag för fel?
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Re: Grillad älg seg som tusan.

Inläggav Mr T » 22 apr 2019, 13:12

För länge på grillen?
Mr T

Inläggav NiKKEE » 22 apr 2019, 13:17

Du ska köra till 56 grader i kärntemp sedan tar du ut den och låter vila en stund. Brassar du på till 65-70 så behövs en flismaskin typ :p
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav jeppe.c » 22 apr 2019, 13:29

Jag gissar med överstekning. Viktigt med är att verkligen låta köttet bli rumsvarmt innan stek/grill samt att låta köttet vila efter det är tillagat. Och inte att förglömma är att tempen stiger i köttet efter man tagit bort det från värmen.
Något som kan hjälpa mot segt kött är en marinad med rödvin i.
Ronneby IPSC
Användarvisningsbild
jeppe.c

Inläggav Ogster2 » 22 apr 2019, 13:40

Köp en sous vide så är dina problem lösta.

Körde en Älgbog på 60grader i 24timmar, avslutade med att rulla den i grillen för att få lite färg.
Resultatet blir väldigt väldigt bra och det är näst intill omöjligt att misslyckas.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Magnus M » 22 apr 2019, 14:10

Sous vide är svaret :) Saknar du en sådan så använd rikligt med mango eller kiwi i marinaden. De innehåller ett enzym som bryter ned köttfibrerna, låt köttet vila i marinaden minst 24h för att få full effekt. Varken mangon eller kiwin lämnar smak så kör på din favvomarinad men tänk på att frukterna spär resten av marinaden så du får krydda extra.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Tomps » 22 apr 2019, 14:30

Sous vide är såklart ett alternativ, men inte något som ersätter traditionellt grillat kött. Älg har ju ganska grova fibrer, så länge det inte är kalv, och kräver viss omsorg för att bli bra.
Först och främst bör köttet marineras, gärna ett dygn och gärna med inslag av syror som rödvin eller vinäger.
Ta fram köttet i rumstemperatur i god tid innan tillagning, se till att grillen inte är för varm - ett vanligt fel. Skär i tjocka skivor, eller större bitar och använd gärna termometer. Jag brukar göra en glace med grillolja och honung, som får smälta lite i mikron först, samt torrkrydda köttet lite innan tillagning.

Grilla först snabbt över kolbädden på båda sidor för att få en fin yta. Pensla glace efteråt. Lägg sedan åt sidan i grillen, på en yta som inte har glödbädd under sig. Kolla tempen och stäng locket. Grilla indirekt tills rätt temperatur uppnåtts, kolla temp, vänd på bitarna och pensla glace. Jag brukar själv köra medium kring 60-62, som sedan får vila lite (tempen går då upp till ca 65).
Brukar bli väldigt mört och gott.
Glöm inte att skära skivorna på rätt håll, annars kan det bli svårare att tugga. Bankning brukar inte behövas, gör jag endast till schnitzel.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav hofboss » 22 apr 2019, 14:33

hofboss

Inläggav Anders Ö » 22 apr 2019, 15:07

hofboss skrev:https://www.youtube.com/watch?v=QuMYaeVY3X8

Klockrent :!: :!: :mrgreen:

Och som tidigare skrivits...

För varmt kött blir segt :idea:

Det är väl bara fläsk som man kan elda och det blir
skapligt ändå , tänker på karré :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav HuggyBear » 22 apr 2019, 15:49

Använder du kiwi så va jävligt försiktig. Brukar ha kiwi i marinaden endast de sista 10min då man annars kan få en hel stek att ramla ihop som en soppa. Jag tror också att du grillar köttet för länge på för hög värme. Då bli det som sagt segt...
Hva 146 9,3x57 KKC
Tikka M65 6,5x55 KKC Vortex 5-25x50
CZ 455 Varmint 22 lr KKC Vortex 6-24
Merkel 961L 8×57JRS-8x57JRS/20 Trijicon 1-6
Merkel 32 12-12/7×57R Trijicon 1,25-4
Winchester SX3 12/89
Walther LGR luftgevär 4,5mm
Användarvisningsbild
HuggyBear

Inläggav Tomps » 22 apr 2019, 16:15

hofboss skrev:https://www.youtube.com/watch?v=QuMYaeVY3X8

Bra grundknep, men att tända kolgrillen enbart för att grilla rutmönster i totalt 40 sekunder och sedan köra klart i ugnen känns korkat. Att göra som jag skrev ovan är i princip samma sak - dvs grilla över kolbädden en kort stund för att få yta, sedan grilla indirekt under lock vid sidan av kolbädden till rätt innetemp. Då får man den goda grillsmaken av lite kolrök, eller om man vill, späder på kolbädden med lite alspån eller vad man nu önskar.

Vissa bättre grillar har både termometer och bra justeringsmöjligheter. Finns även varianter med egen rökdel.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav haku » 22 apr 2019, 20:19

Ett tips som jag fått från en kock och kör med själv är att grilla tills det tryckes ut blod på ovansidan, vänd och grilla tills det tryckes ut blod och nu är det klart.
Användarvisningsbild
haku

Inläggav patric » 22 apr 2019, 20:24

marinader har man till kött som är så äckligt att det inte går att äta utan att bedöva smaken, älgkött faller inte därunder.. de vanligaste felen är att folk skär helt enkelt med fibrerna och köttet blir segt som skosula eller så tillagar man styckdetaljen fel..
patric

Inläggav lone_wolf » 22 apr 2019, 20:35

dilaiic skrev:...Skivor av biff, innanlår eller entrecote som jag bultar ordentligt men ändå blir det segt. Rostbiffen och fransyskan ännu värre.
Vad gör jag för fel?

Musklar som arbetar, t.ex. allt på bakdelen, är sega. Entrecot beror lite på var den skuren, men nacken arbetar också på djuret. Det här kräver säkert skicklig marinering eller möjligen för/efter stekning i ugn.

Säkrast är nog inrefile och ytterfile/ryggbiff.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav greyling » 22 apr 2019, 21:40

Gör som restaurangerna (de bra) gör. Använd Sous Vide. Anpassa längden efter viltkött och styckdetalj bara. Kanon även ur den där aspekten att man lyckas få klart allt samtidigt. En älgstek kan ta rätt lång tid annars och alltid trist med kalla tillbehör eller tvärt om. Grejen är att det alltid blir ett bra resultat. Nästan lite fusk dock. Antagligen därför vissa hårdnackat håller kvar vid klassiska metoder. Själv var jag rätt hårdnackad innan jag nu helt har kapitulerat.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Tomps » 22 apr 2019, 22:04

patric skrev:marinader har man till kött som är så äckligt att det inte går att äta utan att bedöva smaken, älgkött faller inte därunder.. de vanligaste felen är att folk skär helt enkelt med fibrerna och köttet blir segt som skosula eller så tillagar man styckdetaljen fel..

Kött som smakar illa i grunden av olika anledningar kan du inte göra välsmakande av marinad.....En lätt syrlig marinad (med tex rödvin) och lite sälta gör köttet mörare och smakerna utvecklas, de "bedövas" inte. Men jag håller med om att det ibland är att föredra tillagning utan marinad av olika skäl.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Tomps » 22 apr 2019, 22:10

lone_wolf skrev:
Musklar som arbetar, t.ex. allt på bakdelen, är sega. Entrecot beror lite på var den skuren, men nacken arbetar också på djuret. Det här kräver säkert skicklig marinering eller möjligen för/efter stekning i ugn.

Säkrast är nog inrefile och ytterfile/ryggbiff.

Styckdetaljer från bakdelen är definitivt inte sega om du hanterar och tillagar dem rätt. Speciellt innanlår och rostbiff.

Jag tror en del, i vissa fall, gör misstaget att kyla ned slaktkroppar alldeles för fort så det blir kylsammandragningar- då blir det ofta mycket segare även om det hänger tillräckligt.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Pongu » 23 apr 2019, 06:33

Jag tror han menar framdelen!
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Arctic » 23 apr 2019, 07:52

Det är så pass lite fett i älgkött att det ofta blir torrt och segt om det blir genomstekt. Lagom rött brukar blir mörast.

Sedan så är det svårt att vid tillagning göra någonting åt kött som inte hanterats bra. Köttet ska kylas ner "lagom" snabbt, och sedan hänga tillräckligt länge. Naturligtvis sak det inte tillföras bakterier eller smuts.

Att hantera köttet rätt är inte alltid lätt om det inte finns bra slaktmöjligheter och kylrum för hängning. Det märks skillnad om det görs rätt.

Är man lite krass så är i princip det enda du kan göra vid tillagning att låta bli att förstöra köttet genom att steka det för hårt. (Om du inte börjar med överkurs med avancerade marinader och Sous Vide).
Arctic

Inläggav jali704 » 23 apr 2019, 08:24

Gör som på restaurangen salta med mörsalt så blir allt kött mört.
https://www.borgebykryddgard.se/kryddor ... /morsalt-1
Sako AV 375 HH
ZG 47 9,3x62
Simson SL 1 20/222Rem
Shul 12-70
jali704

Nästa

Återgå till Jägarkäk