Hängning av djur, säkra mot möss

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Hängning av djur, säkra mot möss

Inläggav Tobiasjoh » 12 nov 2018, 11:52

Hej,

Jag funderar på att börja hänga de djur jag skjuter i en liten bod jag har tillgång till. Problemet är att det kan ta sig in möss i boden. Är köttet säkert om det hänger i bjälkar, eller kan möss på något sätt ta sig upp dit och sedan klättra ner till köttet?
Tobiasjoh

Re: Hängning av djur, säkra mot möss

Inläggav potatiskastare » 12 nov 2018, 14:53

Har genom alla år inte haft nåt problem. Misstänker att det beror på att de hänger i metallkrokar och annat som troligen är svårt att klättra på. Vet att det varit problem med katt som hoppat och satt sig på djurkropp, och har hört talas om mus/råttgnag från förr men jag är ganska övertygad att de då klättrat ned på t.ex ett rep.

Att det är klätterovänligt är i vart fall min teori varför vi inte haft problem.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Dyngsmäll » 12 nov 2018, 15:21

Om du är orolig så montera någon typ av skiva, tex av rostfritt på en repstump eller kättingbit som du sen hänger galgen i. Då kommer de inte ner till slaktkroppen.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Katjing » 12 nov 2018, 19:33

Jag har fått lära mig att de små liven inte klättrar uppochned. Men det är nog sån där visdom som letat sig ner genom generationerna, och det kanske inte alltid är så allmängiltigt.

Hursomhelst ska man enligt den läran vara säker om man fäster en krok på undersidan av en bjälke som man sedan hänger vad det nu är i. Om man direkt slänger ett rep runt en bjälke så kan de eventuellt klättra längs repet.
Katjing

Återgå till Jägarkäk