Biltemas röktunna, användning.

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Biltemas röktunna, användning.

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 14:55

Ja, som rubriken lyder. Jag har iaf köpt Biltemas röktunna, även kallad "R2-D2" (för dom som sett Star-Wars).
Visst, den är som många andra billigare rökar, men tänkte att det lär väll finnas någon mer än jag som har köpt en och använder den? Tänkte då att vi kunde dela idéer och tankar. Även recept kanske?

Fördelarna jag ser med den:
Prisvärd, kostar 499:-
Lättanvänd
Tar lika stor/liten plats som grillen

Negativa:
Värmen sjunker lätt (gäller mer eller mindre alla typer av såna här typer av rökar)
Mindre bra termometer på locket, men funkar
Luckorna kunde ha fått varit större för briketter och spån
Bättre passform mellan delarna för att få den tätare
Öppen runt tallriken för briketter, slutet med spjäll tror jag hade varit lämpligare

Visst, jag har skrivit fler negativa saker än positiva. Men den funkar! Och det är funktionen jag är ute efter.
Jag vet däremot inte hur den kommer gå att använda på vintern, men det får jag se då.

Jag har borrat ett hål i locket för att kunna sticka in köttermometern. Mitt emot där termometern i locket sitter.

Jag invigde min i förra veckan med att röka två bitar rimmat sidfläsk, 0,5kg/st. Både fick ligga på tork så det inte va någon blöt hinna, medans den ena kryddade jag med följande efter smak. Santa maria Texas BBQ, chilipeppar och chiliflakes. Fick ligga och dra i ca 1,5dygn i kylen.
Använde briketter och hade alspån i tallriken ovanpå.
Då glöden blivit bra och fläsket lagts på gallret så la jag in tre st lämpliga grankvistar på glöden och runt fyra st kvistar på spånet. Då inner temperaturen på fläsket låg runt 75-78° så la jag in tre kvistar till på glöden och ett par på spånet. När tempen på köttet låg på 82° så va det klart.
Tempen i röken pendlade mellan 50-80° under hela rökningen.
Fläsket blev perfekt enligt mig, lagom röksmak och fin färg.
Jag använder granris istället för enris då jag tycker gran får en finare smak, en har en förmåga att ta över enligt mitt tycke.
Men smaken är självklart som baken...

Idag röker jag två st älghjärtan som legat i 10%-ig saltlag i 2,5 dygn ungefär. Har delat upp dom i lämpliga bitar.
Låg under natten på torkning i kylen och hinnan va torr å fin.
Tog lite mer spån denna gång, då jag vill ha lite mera smak på just viltkött. Även några fler granris kvistar används också.
Tempen på köttet körde jag upp till 75°. Vad brukar ni ligga på för kött temperatur? Jag tycker inte om när det fortfarande är blodigt.
Tempen i röken låg på 50-70°.
Resultatet blev riktigt bra, bra sälta. Men lyckas inte få upp röksmaken så mycket som jag vill. Blev lika som på fläsket. Har al-spån från Biltema.

Har någon nått tips på hur jag ska få upp röksmaken lite till? Hickory kanske?
Hva 640 9,3x62 V. Viper 1-4x24 TMCQ MOA WM110
Hva 1640 30-06 V. Viper HS 2.5-10x44 BDC WM110
CZ 455 Varmint 22lr Hawke Vantage 3-9x40 AO
Husqvarna 300 12/76
Inkommande: Sako AV Hunter 375H&H
Användarvisningsbild
Hasse-91

Re: Biltemas röktunna, användning.

Inläggav Anders Ö » 06 jun 2018, 15:01

Du kan fuska liten och ha lite liquid smoke i saltlagen ,funkar bra :idea: :wink:
Saltet drar med sig smaken in i köttet :arrow:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav HeMo » 06 jun 2018, 15:21

Jag kör med Julas rökskåp, skulle tro att principen är liknande även om Jula-varianten nog är lite större. I mitt skåp är egentligen tanken att tallriken för rökspån ska sitta i ett spår en bit över glödbädden, men det tycker jag funkar dåligt eftersom jag också vill ha mycket rök. Jag ställer istället tallriken med spån direkt på glödbädden och kompletterar dessutom med "puckar" för kallrökning som jag lägger direkt på glöden.
Man får förstås fylla på spån lite oftare, men det blir ordentligt med rök i alla fall.
HeMo

Inläggav Keffe1 » 06 jun 2018, 15:41

Hasse-91 skrev:Ja, som rubriken lyder. Jag har iaf köpt Biltemas röktunna, även kallad "R2-D2" (för dom som sett Star-Wars).
Visst, den är som många andra billigare rökar, men tänkte att det lär väll finnas någon mer än jag som har köpt en och använder den? Tänkte då att vi kunde dela idéer och tankar. Även recept kanske?

Fördelarna jag ser med den:
Prisvärd, kostar 499:-
Lättanvänd
Tar lika stor/liten plats som grillen

Negativa:
Värmen sjunker lätt (gäller mer eller mindre alla typer av såna här typer av rökar)
Mindre bra termometer på locket, men funkar
Luckorna kunde ha fått varit större för briketter och spån
Bättre passform mellan delarna för att få den tätare
Öppen runt tallriken för briketter, slutet med spjäll tror jag hade varit lämpligare

Visst, jag har skrivit fler negativa saker än positiva. Men den funkar! Och det är funktionen jag är ute efter.
Jag vet däremot inte hur den kommer gå att använda på vintern, men det får jag se då.

Jag har borrat ett hål i locket för att kunna sticka in köttermometern. Mitt emot där termometern i locket sitter.

Jag invigde min i förra veckan med att röka två bitar rimmat sidfläsk, 0,5kg/st. Både fick ligga på tork så det inte va någon blöt hinna, medans den ena kryddade jag med följande efter smak. Santa maria Texas BBQ, chilipeppar och chiliflakes. Fick ligga och dra i ca 1,5dygn i kylen.
Använde briketter och hade alspån i tallriken ovanpå.
Då glöden blivit bra och fläsket lagts på gallret så la jag in tre st lämpliga grankvistar på glöden och runt fyra st kvistar på spånet. Då inner temperaturen på fläsket låg runt 75-78° så la jag in tre kvistar till på glöden och ett par på spånet. När tempen på köttet låg på 82° så va det klart.
Tempen i röken pendlade mellan 50-80° under hela rökningen.
Fläsket blev perfekt enligt mig, lagom röksmak och fin färg.
Jag använder granris istället för enris då jag tycker gran får en finare smak, en har en förmåga att ta över enligt mitt tycke.
Men smaken är självklart som baken...

Idag röker jag två st älghjärtan som legat i 10%-ig saltlag i 2,5 dygn ungefär. Har delat upp dom i lämpliga bitar.
Låg under natten på torkning i kylen och hinnan va torr å fin.
Tog lite mer spån denna gång, då jag vill ha lite mera smak på just viltkött. Även några fler granris kvistar används också.
Tempen på köttet körde jag upp till 75°. Vad brukar ni ligga på för kött temperatur? Jag tycker inte om när det fortfarande är blodigt.
Tempen i röken låg på 50-70°.
Resultatet blev riktigt bra, bra sälta. Men lyckas inte få upp röksmaken så mycket som jag vill. Blev lika som på fläsket. Har al-spån från Biltema.

Har någon nått tips på hur jag ska få upp röksmaken lite till? Hickory kanske?
Upplever du att den funkar bra alltså? Blev också sugen på att skaffa en. En fråga bara: om temperaturen i röken pendlade mellan 50 och 80 grader, hur kunde temperaturen i fläsket då komma upp i 82 grader?
Keffe1

Inläggav Keffe1 » 06 jun 2018, 15:43

En fråga till er båda: vad skiljer egentligen en sådan här anordning från en rejäl grill där man kan grilla indirekt? För det lär vara svårt att få ned temperaturen särskilt lågt så ngn kallrökning blir det väl inte frågan om?
Keffe1

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 15:55

Anders Ö skrev:Du kan fuska liten och ha lite liquid smoke i saltlagen ,funkar bra :idea: :wink:
Saltet drar med sig smaken in i köttet :arrow:

Tack för tipset! Passar även riktigt bra i hamburgare kan jag tipsa om! :)
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 15:58

HeMo skrev:Jag kör med Julas rökskåp, skulle tro att principen är liknande även om Jula-varianten nog är lite större. I mitt skåp är egentligen tanken att tallriken för rökspån ska sitta i ett spår en bit över glödbädden, men det tycker jag funkar dåligt eftersom jag också vill ha mycket rök. Jag ställer istället tallriken med spån direkt på glödbädden och kompletterar dessutom med "puckar" för kallrökning som jag lägger direkt på glöden.
Man får förstås fylla på spån lite oftare, men det blir ordentligt med rök i alla fall.

Jo denna funkar nog lika. Tallriken i botten har man briketter i och ca 1dm ovanför är skålen med spån.
Funkar faktiskt helt okej på denna modell tycker jag! Men granriset lägger jag även på glöden.
Jaha, de funkar bra med puckarna alltså?
Satt å googlade lie å såg att de fanns.

Vart handlar du spån å puckar nånstans? Tänkte vart det är lämpligast att ta ifrån :)
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 16:06

Keffe1 skrev:Upplever du att den funkar bra alltså? Blev också sugen på att skaffa en. En fråga bara: om temperaturen i röken pendlade mellan 50 och 80 grader, hur kunde temperaturen i fläsket då komma upp i 82 grader?

Den gör det den ska måste jag säga, 499:- är den absolut värd! Jag hade helst velat ha en sån här skapelse: https://www.google.se/search?biw=1366&b ... dIW94ijsGM:
Men det tillåter inte plånboken för tillfället, så det fick bli en "R2-D2" istället.
Termometern på röken stämmer nog inte till 100%, den visade 80 som högst vad jag såg iaf!
Sen om jag inte är helt ute och cyklar så ska väll köttet kunna komma upp i högre temperatur än omgivningen pga vätskan som finns i? Rätta mej gärna om jag har fel!
Köttermometern är en digital trådlös från Lidl, den kanske inte stämmer till 100% heller, men tillräckligt nära iaf.
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 16:09

Keffe1 skrev:En fråga till er båda: vad skiljer egentligen en sådan här anordning från en rejäl grill där man kan grilla indirekt? För det lär vara svårt att få ned temperaturen särskilt lågt så ngn kallrökning blir det väl inte frågan om?

Jag är inte helst säker på att jag vet vilken sorts grill du tänker på...
Nej, någon kallrökning blir det inte med denna, och inte med den från Jula heller. Kallrökning sker kring 20-30° om jag minns rätt? Mao så ska du ha elden några meter ifrån och röret nergrävt så röken hinner kallna innan den når köttet.
Min rök går det att grilla i också, men jag köpte den som sagt enbart för att röka i.
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav Keffe1 » 06 jun 2018, 16:19

Finns inte en chans i h-e att köttet kan bli varmare än röken runtomkring. Däremot kan den uppmätta skillnaden nog bero på var du placerat termometern som mäter temperatur i röken eller att termometrarna inte är top notch. Jag tänkte på en helt vanlig hyggligt stor grill med lock där man kan lägga rökträ på briketterna.
Keffe1

Inläggav HeMo » 06 jun 2018, 16:45

Hasse-91 skrev:
Vart handlar du spån å puckar nånstans? Tänkte vart det är lämpligast att ta ifrån :)

Jag har handlat al-puckar och olika spån på Jula. Tänkte även göra egna puckar eftersom jag har en del gamla ene-stockar liggande.
HeMo

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 16:56

Keffe1 skrev:Finns inte en chans i h-e att köttet kan bli varmare än röken runtomkring. Däremot kan den uppmätta skillnaden nog bero på var du placerat termometern som mäter temperatur i röken eller att termometrarna inte är top notch. Jag tänkte på en helt vanlig hyggligt stor grill med lock där man kan lägga rökträ på briketterna.

Termometern till köttet sitter i största biten med spetsen så nära centrum som möjligt.
Termometern till röken sitter placerad i locket, så värmen där köttet är, några grader högre skulle jag tro.
Så som jag tänker på din beskrivning så skulle den grillen bli direkt värme rökning. Min rök blir "indirekt" värme rökning. Att köttet inte hänger rakt ovanför värmen utan tallriken med spån är i vägen.
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav Hasse-91 » 06 jun 2018, 16:57

HeMo skrev:
Hasse-91 skrev:

Jag har handlat al-puckar och olika spån på Jula. Tänkte även göra egna puckar eftersom jag har en del gamla ene-stockar liggande.

Okej! Tänkte om du handlade från något ställe som speciellt säljer grill och rök produkter.
Får ta och svänga förbi Jula nästa gång å köpa puckarna där.
Husqvarna 300 12/76
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav Keffe1 » 06 jun 2018, 19:18

Hasse-91 skrev: Termometern till köttet sitter i största biten med spetsen så nära centrum som möjligt.
Termometern till röken sitter placerad i locket, så värmen där köttet är, några grader högre skulle jag tro.
Så som jag tänker på din beskrivning så skulle den grillen bli direkt värme rökning. Min rök blir "indirekt" värme rökning. Att köttet inte hänger rakt ovanför värmen utan tallriken med spån är i vägen.

Låter som att det beror på placeringen av termometrarna då. När jag grillar med rök i min grill med lock vågar jag nog påstå att värmen är ganska indirekt, annars hade det jag grillar blivit hårdare tillagat på den sidan som vätter mot kolet men så är inte fallet i någon större omfattning, om alls. Allt beror på storleken på grillen, att det man grillar kommer tillräckligt långt från glöden.
Keffe1

Återgå till Jägarkäk