Köttkvarn, vilken ska jag köpa?

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Inläggav Ogster2 » 18 dec 2017, 21:45

Ska köpa en kvarn som kommer stå mestadels i ett skåp, dvs inga mängder som ska malas.
Dock är damen väldigt intresserad av korvstoppning så detta är ju ett gyllene tillfälle att köpa en julklapp, vill inte slänga ut en förmögenhet men inte heller köpa nått skräp så vad ska jag köpa?
Användarvisningsbild
Ogster2

Re: Köttkvarn, vilken ska jag köpa?

Inläggav Tomps » 18 dec 2017, 21:53

Begagnad Electrolux assistent i gott skick, med rätt tillbehör. Eventuellt slitna hålskivor och knivar går att ersätta med nya. Då köper du inte skräp. Bytte själv ut min gamla från -65 typ förra året, funkade fortfarande men ville ha lite starkare motor och nya tillbehör.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav börje » 18 dec 2017, 21:56

Jag köpte en premium maxi i höst,men den är i dyraste laget för att mestadels stå i ett skåp kanske. Jag kör rätt mycket slaktavfall genom kvarnen åt hundarna, dörför satsade jag på en bra kvarn. 499€ kostar den i finland.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav redtop » 18 dec 2017, 22:07

Tomps skrev:Begagnad Electrolux assistent i gott skick, med rätt tillbehör. Eventuellt slitna hålskivor och knivar går att ersätta med nya. Då köper du inte skräp. Bytte själv ut min gamla från -65 typ förra året, funkade fortfarande men ville ha lite starkare motor och nya tillbehör.

1+ på den! Fantastiskt bra maskin. Ankarsrum heter de nuförtiden, men det är samma maskin.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav Fritz Kraut » 18 dec 2017, 22:51

Jag köpte en Bosch Propower kvarn häromåret när Konsum hade ett erbjudande, och rekommenderar den inte. Den mal visserligen effektivt och bra, men den matar alldeles för snabbt om man ska stoppa korv. Jag skulle vilja ha en reglerbar fart på den för att ha koll över stoppningen, men det finns bara full fart fram och back.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Giobbi » 18 dec 2017, 23:42

redtop skrev:
Tomps skrev:Begagnad Electrolux assistent i gott skick, med rätt tillbehör. Eventuellt slitna hålskivor och knivar går att ersätta med nya. Då köper du inte skräp. Bytte själv ut min gamla från -65 typ förra året, funkade fortfarande men ville ha lite starkare motor och nya tillbehör.

1+ på den! Fantastiskt bra maskin. Ankarsrum heter de nuförtiden, men det är samma maskin.

+1.

Jag har assistenten till mkt mer mellan korvvarven.
Vänsterskytt
Fridykning
VM 2017 Honduras - Totalt 2a plats
2017 nytt svensk rekord - 72m utan fenor. 90m med fena. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav nuke » 18 dec 2017, 23:50

Slagit till på en ny Ankarsrum med stora tillbehörspaketet.

Bara att betala och se glad ut nu när sambons mormors Electrolux från 70-talet gett upp. Jag räknar med att inte ha behov av att köpa någon annan maskin så länge jag jagar.

/M
HVA 649 kal 9,3x62
Lincoln 2000 TM kal 6,5x55-12/12-12
HVA 310X 12
Benelli M2 12
BRNO CZ 453 Varmint 22lr
Askrikes Snöyra "Spock" jaktlab
Bivråkens Athos "Gromit" jaktlab
Användarvisningsbild
nuke

Inläggav jonten86 » 18 dec 2017, 23:59

vad är en förmögenhet då? själv köpta jag en mr 9 tc 22 från nima ( http://www.nimaab.se/se/art/kottkvarn-mr-9-tc-22.php ) mitt bästa köp på länge.
Förtroende är bra, kontroll är bättre!
jonten86

Inläggav Tomps » 19 dec 2017, 00:09

nuke skrev:Slagit till på en ny Ankarsrum med stora tillbehörspaketet.

Bara att betala och se glad ut nu när sambons mormors Electrolux från 70-talet gett upp. Jag räknar med att inte ha behov av att köpa någon annan maskin så länge jag jagar.

/M

Det gjorde du rätt i, och din beräkning är fullt rimlig. Min farmors assistent var från mitten av 60-talet och den gav egentligen inte upp, jag ville bara ha en lite starkare och tystare maskin med möjlighet att reglera hastighet, samt nya tillbehör - så jag köpte samma som du. Upptäckte då att den nya köttkvarnen passade i den gamla maskinen.

En detalj som jag ibland tror är orsaken till att en äldre maskin tycks börja ge upp är att drivremmen är sliten och slirar - det går att få tag på en sådan också.

Sedan kan man ju ha den till så mycket annat, så det är riktigt bra grejer. Bara den rostfria bunken med lock är perfekt att lägga kött i saltlag till, förutom bakning då.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav jdrotz » 19 dec 2017, 07:27

Köpte en sådan här för 5-6 år sedan för dryga tusenlappen. Enkel att rengöra/hantera och har funkat kanonbra hittills. Har väl malt ca 30-50kg älgfärs per år med den.
https://www.philips.se/c-p/HR2727_50/vi ... koettkvarn

Skickat från min iPhone X med Tapatalk
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav locorod » 19 dec 2017, 08:01

jonten86 skrev:vad är en förmögenhet då? själv köpta jag en mr 9 tc 22 från nima ( http://www.nimaab.se/se/art/kottkvarn-mr-9-tc-22.php ) mitt bästa köp på länge.

Instämmer till fullo! Ska det malas är den kung. Men korvar jag ej provat den till. Där riskerar den vara gör snabb.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav potatiskastare » 19 dec 2017, 08:16

Jag som tycker skåpen lätt blir överfulla och vill helst ha universalmaskiner. Klassiska svenska assistenten är en bra maskin. Två andra maskiner som har liknande lång historia med bra tillgång på reservdelar etc är Kitchen-aid och Kenwood. Kenwood är lite lurigare där då de verkar göra både rejälare och mindre rejäla apparater, men de största är riktigt bra.
Korvsats finns till samtliga och de har variabel hastighet. Som Fritz mfl. säger vill man normalt inte stoppa korv i samma hastighet som man maler.

Jag har päronens första assistent till hylstumlare. Den var lite för trött trots drivremsbyte, så det skaffades en ny. En höftad beräkning är att den malt 2 ton kött, knådat ungefär lika mycket bröddeg samt tillverkad okänd mängd äppelmos, kakdeg mm.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav r1no1 » 19 dec 2017, 09:09

Jag kör med Julas Menuett av större snitt, funkar utmärkt kraftig och hyggligt lätt att rengöra.
Inget är för stort i den annat än att köttet inte går att pressa ner i matarröret.
Bonus är att den inte kräver hörselskydd!!!

Ska ni göra korv så köp en manuell korvspruta/stoppare.
Jag har gjort en del korv, men övergått från köttkvarn till ovanstående, min har sugpropp som fästs i bänk.
Är en delikat uppgift att inte spränga fjälster och eller få luft i korven och det är inte bra om man ska tex torka korven.
Är minst sagt svårhanterligt med köttkvarn, kräver minst två personer och man vill ju inte ta jobbet från frun.....
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav eskmat » 19 dec 2017, 18:14

jonten86 skrev:vad är en förmögenhet då? själv köpta jag en mr 9 tc 22 från nima ( http://www.nimaab.se/se/art/kottkvarn-mr-9-tc-22.php ) mitt bästa köp på länge.

Ja just denna är bäst, enda nackdelen är att den är tung då den ska diskas.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav daggmasken » 19 dec 2017, 19:51

Kan instämma, lite tung att hantera.
Har en likadan. Haft den i drygt 10år, funkar kanon.
Älglaget har en likadan också, är nog 15år nu. Maler ca 300kg om året med den i snitt.
Men är nog som sagts, utan att ha testat, för snabb vid korvstoppning.
daggmasken

Inläggav potatiskastare » 19 dec 2017, 20:41

Förutom att den är för snabb för korvstoppning så ser jag ett stort fel på vår lite större nima-kvarn (MR10 TC32) och det är att vi sliter ut växellådor med några års mellanrum. För övrigt är den i en heeelt annan klass än hushållsmaskinerna.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav daggmasken » 19 dec 2017, 21:55

Hade lite bråttom förut när jag kollade länken. Det är MR 10:an på 1,5hk med 32 kvarnen som vi har också.
Hur har ni lyckats slita ut växellådan?
daggmasken

Inläggav potatiskastare » 19 dec 2017, 22:27

daggmasken skrev:Hade lite bråttom förut när jag kollade länken. Det är MR 10:an på 1,5hk med 32 kvarnen som vi har också.

Bra fråga men det har gått ett par. Samma lilla drev varje gång som varit helt slut. Efter sista renoveringen har vi märkt att oljan inte vill vara kvar men nu har vi borrat i en påfyllningsplugg på växellådan och kör med vanlig matolja. Får se om det gör skillnad.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Mr X » 20 dec 2017, 08:13

potatiskastare skrev:
daggmasken skrev:Hade lite bråttom förut när jag kollade länken. Det är MR 10:an på 1,5hk med 32 kvarnen som vi har också.

Bra fråga men det har gått ett par. Samma lilla drev varje gång som varit helt slut. Efter sista renoveringen har vi märkt att oljan inte vill vara kvar men nu har vi borrat i en påfyllningsplugg på växellådan och kör med vanlig matolja. Får se om det gör skillnad.
Vi fyllde växellådan med livsmedelsklassat fett.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mr X

Återgå till Jägarkäk