Recept på vildsvinsgryta som inte smakar vildsvin

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Re: Recept på vildsvinsgryta som inte smakar vildsvin

Inläggav greyling » 12 dec 2017, 11:29

Vi hade faktiskt blindtest hemma för att avhjälpa "problemet" kring avogheten mot vildsvin. Kotletter av svensk tamgris från Ica vs Vildsvinskotletter. Hyfsat lika i utseende - så lika att det gick att "lura" fru och barn iaf. De visste förvisso om att det var tamgris vs vildsvin. ALLA var helt säkra på sin sak - De vägrade äta tamgrisen - som de trodde var vildsvin. Det smakade enligt uppgift skit/oätligt/päckel. Det tyckte förvisso även undertecknad men det var normal hormonstinn och sönderstressad svensk kotlett från Ica.

Efter den lilla abrovinkeln har det varit väldigt gott med vildsvin hemmavid.

Kort eller normalt lång hängning ser jag inte någon skillnad mellan. Äldre djur kan kräva normal hängning (40-60dygnsgrader) emedan årsgrisarna spelar det mindre roll med. Brukar hänga dem när det passar att stycka men min 2 dagar.

Det som fortfarande vägras hemma är bäverkött. Även det har testats blint (som hamburgare och även det smaskens värre) men där gick tydligen gränsen. De vägrar unisont ändå. Tur man har jaktlagskollegor som tar bävrarna.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav börje » 12 dec 2017, 11:32

Tänk om folk hade haft tillgång till bäverkött under kriget :? Tiderna förändras.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Wikarn » 12 dec 2017, 12:03

greyling skrev:Vi hade faktiskt blindtest hemma för att avhjälpa "problemet" kring avogheten mot vildsvin. Kotletter av svensk tamgris från Ica vs Vildsvinskotletter. Hyfsat lika i utseende - så lika att det gick att "lura" fru och barn iaf. De visste förvisso om att det var tamgris vs vildsvin. ALLA var helt säkra på sin sak - De vägrade äta tamgrisen - som de trodde var vildsvin. Det smakade enligt uppgift skit/oätligt/päckel. Det tyckte förvisso även undertecknad men det var normal hormonstinn och sönderstressad svensk kotlett från Ica.

Efter den lilla abrovinkeln har det varit väldigt gott med vildsvin hemmavid.

Kort eller normalt lång hängning ser jag inte någon skillnad mellan. Äldre djur kan kräva normal hängning (40-60dygnsgrader) emedan årsgrisarna spelar det mindre roll med. Brukar hänga dem när det passar att stycka men min 2 dagar.

Det som fortfarande vägras hemma är bäverkött. Även det har testats blint (som hamburgare och även det smaskens värre) men där gick tydligen gränsen. De vägrar unisont ändå. Tur man har jaktlagskollegor som tar bävrarna.

Bäver är ett av få djur som jag tycker har verkligt karaktäristisk smak i köttet. Det upplever jag att även hare har även om den smaken inte är lika stark (och inte heller lika god). Det är nog bara bäver och hare jag skulle känna mig hyfsat säker på att kunna identifiera i ett blindtest av de minst 16 däggdjursarter jag har smakat.
Wikarn

Inläggav Speedy » 12 dec 2017, 13:20

greyling skrev:Vi hade faktiskt blindtest hemma för att avhjälpa "problemet" kring avogheten mot vildsvin. Kotletter av svensk tamgris från Ica vs Vildsvinskotletter. Hyfsat lika i utseende - så lika att det gick att "lura" fru och barn iaf. De visste förvisso om att det var tamgris vs vildsvin. ALLA var helt säkra på sin sak - De vägrade äta tamgrisen - som de trodde var vildsvin. Det smakade enligt uppgift skit/oätligt/päckel. Det tyckte förvisso även undertecknad men det var normal hormonstinn och sönderstressad svensk kotlett från Ica.

Nu tycker jag att du är orättvis och tycker att det är befogat att fråga vad du köper för kvalitet av kött när du handlar på "ICA"? som jag föv. antar är vad du generellt menar med att handla i den vanliga matvarubutiken oavsett organisationstillhörighet. Om du ska generalisera så grovt om svenskt griskött som du gör får du nog ta och lägga fram bevis för din sak för annars är det mer förtal än sanning.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Torparn » 12 dec 2017, 14:32

En reflektion från min sida, man bör vara försiktig med kryddor som förstärker viltsmak som t.ex rosépeppar, lagerblad och enbär. Min svärmor envisas med kombinationen av alla tre och beklagar sig från gång till annan att det smakar för mycket vilt, vilket påminner henne om mat från hennes uppväxt. Inte helt angenämt vad jag förstått, så det är något man kan tänka på när man väljer recept, eller smaksätter på frihand.

Sen kommer man aldrig undan om man i förväg berättar vad som serveras - hater's gonna hate! Grytor på gris/ vildgris blir alltid lite piffigare (i mitt tycke) om man tärnar och bryner lite varmrökt fläsk och hivar i med stekflott strax innan servering. Men då får man ligga lite lågt med sältan tills fläsket slängs i! Stavar av varmrökt fläsk som man ringlar lite honung över och bränner av med en skvätt cognac blir liksom löjligt gott - nästan för bra att stoppa i grytan bara :D

Vägrar folket äta grinar inte jag, mer till mig liksom... Ge inte upp utan nöt istället på med dina vildsvinsgrytor, trägen vinner!

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav greyling » 12 dec 2017, 16:15

Speedy skrev:

Nu tycker jag att du är orättvis och tycker att det är befogat att fråga vad du köper för kvalitet av kött när du handlar på "ICA"? som jag föv. antar är vad du generellt menar med att handla i den vanliga matvarubutiken oavsett organisationstillhörighet. Om du ska generalisera så grovt om svenskt griskött som du gör får du nog ta och lägga fram bevis för din sak för annars är det mer förtal än sanning.

Du har helt rätt speedy - testet kunde lika gärna ha varit på slaktstressade bitar tamgris från vilken av våra kedjor som helst.

Testet i sig var dock korrekt beskrivet och full vetenskapligt belagt på beskriven målgrupp.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Speedy » 12 dec 2017, 17:17

Men jag undrar fortfarande varför du så säkert dömer allt fläskkött som "blåkött" (en fackterm för kött från stressade djur)? Vet du ens hur kött från ett stressat djur ser ut?
Jag ser sådant kött emellanåt och eftersom att jag jobbar med att sälja kött i manuell disk så ser jag givetvis till att ta bort det när jag ser det och jag visar det för mina mindre kunniga kollegor så att dessa också ska kunna känna igen sådant och agera likadant som mig.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav greyling » 12 dec 2017, 20:38

Speedy - ta det i pm istället för att paja en massa trådar med helt ot frågor. Det blir bara tröttsamt att läsa för de som vill följa ett ämne.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Speedy » 12 dec 2017, 21:34

Inte så viktigt och ja jag insåg också att det blev lite "ot" och inte behöver behandlas mer i den här tråden. Om du är intresserad så kan jag ge dig beskrivning utifrån bok på hur stressat kött ser ut. Säg i så fall till via ett pm så får du det.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav Border-2010 » 13 dec 2017, 23:59

Tja annars är ju en lösning att helt enkelt ge bort det till de som uppskattar vildsvinssmaken och handla på ICA!

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Kommer strax men ej på order - född till slav är ingen Border!

To have a Borderterrier
Is to say you have a friend
A little darkeyed warrior
who vill be faithfull to the end!
Border-2010

Inläggav Janne Å » 14 dec 2017, 01:14

Border-2010,
den tanken får stå för dig.
För egen del så vill jag gärna äta det jag har skjutit när jag jagar.

Stort tack till övriga skribenter i tråden för de mer konstruktiva synpunkter och tankar som delgivits mig.

Och noterar att min familj i detta avseende inte tycks vara helt unika :D

Stort tack för tips!

Mvh,
Janne
Janne Å

Inläggav Mulle mek » 15 jan 2018, 21:02

Lite sent men två förslag.
Morbergs vildsvins gulaschsoppa är en höjdare. Recept finns på nätet bara att googla.
Pullde pork är ett annat tips finns många varianter men jag kör en blandning av två recept som bl.a. innehåller krossade tomater och en halv flaska BBQ sås Smokey Hickory. mycket lök och vitlök samt någon variant av torkade/rökta chillfrukter, givetvis även salt :mrgreen:
Vinden är fri . (Om man ligger först)

Livet är en sexuellt överförd sjukdom som alltid leder till döden

Engelsk Springer Spaniel (driver klövvilt med skall)
Qwarnhill Bomber & Granater
Alias Wilma
Användarvisningsbild
Mulle mek

Föregående

Återgå till Jägarkäk