Första rökningen - tips?

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Första rökningen - tips?

Inläggav nissesbror » 19 jan 2017, 20:08

Någon träkols smak fixar jag förmodligen inte...
Skulle ju i och för sig kunna slänga med lite grillkol med spånorna vid nästa körning men tror nog inte att det skulle medföra så där stor smak sensation... alltså grillkols smaken är väl egentligen köttsafterna tillsammans med ev marinad som brinner upp när de droppar på det glödande kolet/briketterna vid grillning...
Jag använder annars de spånor/enris som jag tycker passar för stunden. Jag gör helt enkelt så att jag ställer in en rostfri metallbunke (gammal kastrull eller motsv.) med valt rökmedia på den glödande spiral plattan och 15 minuter senare så har spånorna 'tänt' och det produceras rök under ca 45 minuter till en timma, där efter så får man fylla på med nya spånor osv.
Angående fabriksrökning så ser det ut så här:
Bild
Och då kokas produkten alternativt så körs den i autoklav ugn med ång injektion av nämnda 'gägga' och färgas till önskvärd brunhet...
Jag använder 'gäggan' i olika marinader vid tex helgrillat vildsvin eller bara vanlig grillning (mycket smidigt samt ger ett riktigt bra resultat, men jag vet att det är fusk )

Ang. ev. hälsorisker vid riktig rökning: Jod är bra vid intag av salt samt behövs i övrigt, nitrit är kanske inte så värst bra men det finns i princip i alla charkprodukter så... samt akta dig för cigaretter!!
Dock är ett sånt här resultat fantastiskt vackert för ögat när det kommer ut ur röken
Bild
Bild
De första gångerna jag rökte i min rök så blev väl röksmaken av varierande karaktär men nu när det sitter typ en halv centimeter med tjära på väggarna så är det svårt att misslyckas...
Min naturliga vidare utveckling av röken är införskaffande av en rökgenerator.
http://www.smartfritid.se/borniak-rokgenerator
För att kunna fixa konstant rök framförallt vid rökning av fisk, men annars bara för att slippa hålla på att springa och kolla/byta spånor titt som tätt.
Angående öl-marinad så vill jag även tippsa om fördelarna med gin-marinering: massor av diverse örter och enbär och andra godheter samt att det bör kombineras med tonic för att hålla alla eventuella mygg som trotsar röken stången!!
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav HeMo » 19 jan 2017, 23:59

Canta skrev:@HeMo

Så här är en lösning på jämn temp i ditt rökskåp

http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03357.jpg
http://www.forumbilder.com/images/2017/ ... C03358.jpg

Eldfasta plattor i botten också, förstås.

Det ser ut som en enkel och smart vidareutveckling av röken, kanske ska testa det längre fram.
Men brinner inte flisen upp ganska snabbt när du har dem tillsammans med bricketterna? Jag ställde skålen med flisen direkt på bricketterna istället.
HeMo

Inläggav Canta » 20 jan 2017, 09:02

Jo, de spån du ser i lådan är bara en städrest :D
Jag har gjort som du, oftast, dvs. ställt glödskålen direkt på glöden eller ibland som det är tänkt enl. manualen.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav HeMo » 06 apr 2019, 11:51

Håller på med årets ”påskrökning”, rådjur, älg och lax.
Funderar på hur jag bäst förvarar laxen två veckor fram till påsk. Rökt kött brukar jag alltid vacuumpacka och frysa det som inte går åt (blir ganska mycket när man väl drar igång röken) och det funkar ju utmärkt.
Men hur är det med rökt lax (och rökt fisk i allmänhet), funkar det att frysa den? Eller förstör man konsistensen då?
Är det bättre att förvara den i kylen?
HeMo

Inläggav börje » 06 apr 2019, 12:21

Den står sig nog i kylen till påsken.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav HeMo » 06 apr 2019, 12:48

Ja jag tror också att den står sig saltad, rökt och vaccad i kylen till påsk, men om den inte tar skada av att frysas tänkte jag att det är lika bra att göra det.
Men eftersom jag aldrig testat att frysa rökt fisk tänkte jag kolla om någon vet om/hur det funkar?
HeMo

Inläggav nissesbror » 06 apr 2019, 15:34

Om du fryser ditt rökta kött eller fisk så kommer det att bli lite torrare samt saltare när du tinar upp det, då saltet ”separerar” från vattnet när men fryser. Desto saltare desto mer separation...

Ditt rökta kött klarar sig alldeles utmärkt i en påse i kylen fram till påsk medans laxen är mer tveksamt.. då du förhoppningsvis inte har mer salt än 4-5% till laxen och 7-10% till köttet.
Kanske om du vacuum drar fisken... men jag skulle nog vänta med att röka den till nästa helg.
R93 Lyx .22 Wmr std/6,5x55 std (15mm)/30-06 oktagon/340 Wby semi oktagon
Hausken JD224
Z8i 2,3-18x56, Z6i 5-30x50, Z6i 1-6x24, Zeiss 6-24x72, Zeiss HT 3-12*56
krieghoff trumpf 12/7x57 Z6i 1-6x24
beretta 686
Användarvisningsbild
nissesbror

Inläggav HeMo » 07 apr 2019, 00:25

Bortrest nästa helg tyvärr, annars hade jag väntat till dess.
Stämmer ang salthalten, ca 4,5% på fisken och 7% på köttet. Rökt kött fryser jag varje gång det som inte går åt inom några veckor och tycker det funkar utmärkt. Stämmer nog att det blir lite saltare, men inte farligt tycker jag.

Men om det bara blir lite torrare och lite saltare tror jag nog att jag stoppar laxen i frysen i alla fall, även att den är vaccad. Var rädd att konsistensen skulle påverkas negativt, att den skulle bli ”grynig” eller vad man ska säga.
HeMo

Föregående

Återgå till Jägarkäk