Mängd krydda i korv

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Mängd krydda i korv

Inläggav zappajagaren » 03 dec 2015, 10:49

Jag gjorde rådjurskorv förra året. Provstekte en liten snutt av korvsmeten, vilket jag tyckte var gott. De färdiga korvarna smakade dock alldeles för lite, de behövde saltas och peppras ordentligt efter tillagning.

1. Är det någon här som har bra tumregler för hur mycket kryddor som behövs för viss mängd smet? I år blir det älgkorv.

2. Ett annat problem jag fick (det var första korvtillverkningen) var att smeten blev för tjock. Det tog stopp i fjälstret, så då fick jag blanda i mer vätska. Vid tillagning rann det ut mycket vätska ur korvarna. Vätskan lär väl behöva ligga med längre i smeten när den får ligga till sig innan korvstoppningen. Eller så borde jag haft mer bindemedel, nu hade jag bara ströbröd. Vad använder ni för bindemedel? Tumregler för mängd vätska mot mängd kött?

Man får lära sig av erfarenheterna. Och av er, kloka robsoftare.
Husqvarna 30.06, Merkel S/S kal 12, Marlin 22 LR, BRNO kombi 12/7.65
Jaktlabrador
zappajagaren

Re: Mängd krydda i korv

Inläggav patte » 21 dec 2015, 19:08

Salsus.se är en bra sida om korvtillverkning. Mycket matnyttigt.
patte
patte

Re: Mängd krydda i korv

Inläggav Jr_Moberg » 21 dec 2015, 20:31

Köp boken korv. Mkt bra bok!
http://www.bokus.com/bok/9789174241433/ ... or-teknik/

Den har ett fantastiskt recept på just Älgkorv.
Min erfarenhet som entusiastisk amatör inom matlagning är att undvika "tumregler" när man lagar mat man är nybörjare på. Följ recept mao.
Korvrecepten är som regel angivna i viktenhet så ha en bra köksvåg. Hygienen är dessutom viktig vid korvstoppning då man hanterar mycket färs i olika kärl och maskiner.

Detta är inte menat som trista pekpinnar utan tips i all välmening. Det blir lite tråkigt om man gör 4kg korv och så blir det dåligt...
Hemlagad korv är det finaste man kan bli bjuden på om du frågar mig.
Om du skickar ett PM med ditt mobilnr kan jag mms bild på Älgkorv receptet.
Mvh

/Anders
Jr_Moberg

Återgå till Jägarkäk