Börja röka kött som nybörjare

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Börja röka kött som nybörjare

Inläggav Syrdi » 14 jun 2015, 23:36

Är det någon som har något att säga ang. biltemas rök? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000036100/

Funderar på att alt. åka att köpa denna imorgon, vart får jag tag på alved isåfall? och är det något mer jag behöver? =)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Syrdi

Inläggav ville » 15 jun 2015, 09:05

Syrdi skrev:Är det någon som har något att säga ang. biltemas rök? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... 000036100/

Funderar på att alt. åka att köpa denna imorgon, vart får jag tag på alved isåfall? och är det något mer jag behöver? =)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

Den är ju billig i vart fall... Men jag skulle inte ha så höga förväntningar på livslängden på 0,8 mm pulverlackerad plåt. Orginalet är porslinsemaljerat och håller hur länge som helst. Men det kostar ju lite mer förstås.
http://www.webergrill.se/grillmodeller/brikettgrillar/smokey-mountain-cooker-c3cc.aspx
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

Eat one live toad first thing in the morning and nothing worse will happen to you for the rest of the day.
--Dilbert
Användarvisningsbild

Inläggav Foppa » 20 jun 2015, 21:08

Rökspån hittar du förmodligen inom en meter från biltemaröken.
Jag har en tråd med ett rökbygge (som jag inte duger till å länka till från plattan), själva röken är nog lite overkill i ditt fall men jag har försökt skriva hur jag saltat och i vilka temperaturer jag rökt. Söker du på forumet borde du hitta den. Men för att göra det enkelt finns det några grunder man kan hålla sig till i början.
Saltlake, 8-10 viktprocent salt. Drar in ca 1 cm/dygn, dvs en 4 cm grov bit tar två dar att salta då det tränger in från alla håll. Sprutsaltning skyndar på det i tjockare bitar men jag har inte provat så jag vet inte mer än så.
Torrsaltning, 2,8 -3gram salt per hekto kött, vacumpacka eller linda in i gladpack å stoppa i kylen, kan ligga länge utan att bli för salt.
Lägg det färdigsaltade köttet i rent kallvatten nån timme för att dra ur lite av saltet på ytan innan det röks.
Rök på ca 80 grader till önskad innertemp, ju lägre temp på röken desto längre röktid å torrare kött. Innertemperatur mäter du lämpligen med en vanlig stektermometer.
Som rökspån funkar nog det mesta utom gran å tall, så ja, du ska ta reda på äppelträdet.
Kallrökning sker som tidigare sagts vid lägre temperatur och tar oftast flera dagar och är nog närmast att jämföra med torkning, ger mer röksmak än varmrökning.
/F
Foppa

Inläggav Stroem » 15 jul 2015, 22:58

Vi har en eldstad på gården. Så då har vi bara gjort en låda av typ ABU-rök modell fast större, så att man rymmer tex rådjursbogar.
Åsså ställer man bara lådan på gallret över elden(givetvis med spån el dyl inuti) o väntar på läckerheterna ska bli klara.
Miroku 7000 cal.12
Sauer & Sohn cal .12
Sako Forester 308w, Stalon Victor, Swarovski Z3 3-10*42
Sako 22 Hornet, Swarovski Z3 3-9*36
Anschütz 1415-1416 22lr, Leupold Vari-XII 2-7*33
Strävhårig Vorsteh, Vildmarkens HE Sigurd
Användarvisningsbild
Stroem

Inläggav Anders Ö » 16 jul 2015, 08:14

Ni har väl inte missat den enklaste metoden för hemmarökning, en klotgrill borde alla ha :mrgreen: viewtopic.php?f=36&t=198456
Skulle annars satsa på biltemaröken som första rök, det är ju ingen direkt förlust om den rostar sönder på 5 år.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav 7mm är lagom » 16 jul 2015, 08:30

Har en kompis som röker i ett oljefat som han ställt på
några tegelstenar.
Lägger rökspån i botten och eldar under.
Funkar bra.
Ett tips är att köpa färdigrimmad skinka
och röka,typ julskinka.
Det faktum att ett vapen är tillverkat är anledning nog att vilja ha det.
Användarvisningsbild
7mm är lagom

Föregående

Återgå till Jägarkäk