Sprucken crock pot

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Sprucken crock pot

Inläggav Takko » 02 feb 2015, 22:30

Undrar om det är någon mer som bryner/steker till ytan på köttet i innergrytan? Vi brukar inte göra det, men av en anledning så satte frugan innergrytan på spisen när vi hade främmat i helgen. Allt var klart men bara för att det inte skulle svalna så hamnade innergrytan på spisen. En jävla smäll o vildsvinsgryta över, bakom o framför spisen blev resultatet :evil:
Bryna till finns det ju många recept som säger att gör det i innergrytan men värma på svag värme i fem- tio minuter gick inte. Så gör inte samma grej som vi :cry:
Takko
Användarvisningsbild
Takko

Re: Sprucken crock pot

Inläggav knallis » 05 feb 2015, 11:16

Jag använder Stekpannan (gjutjärn) när jag bryner, och värmehållningsläget på crockpoten när jag måste hålla maten varm efter matlagningen. Det är av misstagen man lär sig, och som tur är finns det nya att köpa, hur tråkigt det än är när olyckan är framme. Mvh. knallis
Man saknar inte båset,förrän kossan är tom... Winchester Featherweigt 6,5x55. Hva 310 A 12/70. Sako finnfire 22 lr. Zeiss 3-12x56 4js.
knallis

Inläggav ville » 05 feb 2015, 15:03

Det finns väl nån modell där innergrytan är gjord för att ställas på i vart fall gasspis, sauté eller nåt sånt tror jag dom heter. Men jag har varken sauté eller gaslågor och även om jag hade det skulle jag nog inte bryna i pottan utan i gjutjärnspannan och inte köra varmhållning på spisen heller. Och som knallis skrev - varmhållningsläget i pottan är ju det man använder.

Fast det finns kanske modeller som inte har varmhållningsläge? Men med en sån man säkert låta grytan stå kvar i värmehöljet och bara slå av värmen. Och sen slå på den på låg effekt en kvart per timme eller nåt.

Synd på god mat var det i alla fall.
Medlem i N.T.K - NioTreKlubben

Eat one live toad first thing in the morning and nothing worse will happen to you for the rest of the day.
--Dilbert
Användarvisningsbild

Inläggav Takko » 05 feb 2015, 22:04

Vi brukar inte heller steka eller bryna yta i innergrytan. Denna gång var det såsen som skulle fixas till o grytan hamnade på spisen då frugan tänkte att går det bryna så går det väl att ha den på hällen mens såsen gosar till. Men så var inte fallet :cry: Men som sagt man lär sig av misstagen :!: Men ibland så läser man på recepten att det går att bryna till köttet i grytan för att få yta och då tänker man ju att det går nog ha den på spisen under såsfixet. Nå väl, bara att köpa ny för à TT vara utan denna vill vi inte. Kanongryta :D
Takko
Användarvisningsbild
Takko

Inläggav Takko » 09 feb 2015, 01:13

Fick den reklamerad :D
Användarvisningsbild
Takko

Inläggav Speedy » 13 feb 2015, 00:22

Kan inte tråden göras om till en tråd om Crock Pot rent generellt? Jag fick en av min tjej i julklapp nu senast och jag tycker att den skitbra att ha att göra med. Hittills har jag gjort en gryta, buljong, långkokt karré och älg, smält nötfett så att jag kan hälla det på burk och ha till stekning och senast så gjorde jag en rimmad fläsklägg.
Waidmannsheil!
Användarvisningsbild
Speedy

Inläggav knallis » 13 feb 2015, 12:26

Det finns redan en tråd som heter "Tråden för oss med Crock pot, recept och tips". Den har bara hamnat lite längre ner bland alla trådar, (andra sidan) det var ju bra att du fick reklamera den Takko. :D Mvh. knallis
Man saknar inte båset,förrän kossan är tom... Winchester Featherweigt 6,5x55. Hva 310 A 12/70. Sako finnfire 22 lr. Zeiss 3-12x56 4js.
knallis

Inläggav Takko » 13 feb 2015, 21:49

knallis skrev:Det finns redan en tråd som heter "Tråden för oss med Crock pot, recept och tips". Den har bara hamnat lite längre ner bland alla trådar, (andra sidan) det var ju bra att du fick reklamera den Takko. :D Mvh. knallis

Ja det va ju gött, även om det var självförvållat kanske. Bra att det fanns en tråd, missat den :roll:
Takko
Användarvisningsbild
Takko

Återgå till Jägarkäk