Er kvaltitetskontroll på köttet vid hängning??

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Er kvaltitetskontroll på köttet vid hängning??

Inläggav Benny71 » 19 dec 2014, 11:05

Jag har en i stort sett kapital dovhjort hängandes och den börjar komma i dygnstemp för styckning.
Redan när jag flådde den såg jag att den var något mager = inga fettreserver men rejäl i koppen, muskelös och inga synliga skador samt en slaktvikt på 45kg. Jag tolkade magerheten som att den inte hunnit bygga upp några reserver efter brunsten som slutat för drygt en månad sedan.
När jag flådde skinkorna vid fransyskorna och ryggslutet så noterade jag en svag rosa ton i hinnorna och vet att detta kan tyda på sjukdom/feber. Jag har dock ingen erfarenhet av detta sen innan. Detta sågs inte på fler ställen och jag granskade körtlarna efter min kunskap och luktade på köttet men reagerade inte mycket på det. Jag har sedan lärt mig att om man låter det hänga någon/några dagar så ser man om det möras som det skall, att kött och hinnor torkar även det ger en vink om att det är ok. Mitt ser ok ut nu
Vad säger ni andra.
Viss rosa nyans i hinnor - är det skäl till att kassera ett djur om annat är ok?
Vad använder ni för egna måttstockar när det inte är uppenbara sjukdomar?
Benny71

Re: Er kvaltitetskontroll på köttet vid hängning??

Inläggav Regnskog » 19 dec 2014, 15:29

Väldigt oklart över vad det rosa är som du omtalar men jag skulle ha svårt att tro att det är något fel på slaktkroppen, mot bakgrund av dina övriga noteringar.
Hjortar är så där magra efter brunsten om de var kapitala i livet.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Re: Er kvaltitetskontroll på köttet vid hängning??

Inläggav Hammis » 19 dec 2014, 16:21

Jobbar på viltslakteri och det rosa du beskriver finns på i stort sett alla dov efter brunsten. Alltså handjuren då och det beror väl på att det inte är något fett kvar på dem. Inget fel på köttet i övrigt.
Medlem i Blaser Klubben
Användarvisningsbild
Hammis

Återgå till Jägarkäk