Var köper man salpeter?

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Re: Var köper man salpeter?

Inläggav PatrikMalmo » 13 dec 2015, 20:51

Urpo skrev:Julskinkan är räddad! Sabis i fältöversten säljer kockens salpeter. Köpte ett rejält lager så nu klarar jag mig i några år!

Aja, du har ju senapen kvar att lösa! Eller är det clearat? :D

(gött du hittade grejerna!)
Einfach. Zufrieden sein.
Användarvisningsbild
PatrikMalmo

Inläggav skånejägarn » 13 dec 2015, 20:57

Jag får erkänna mig delskyldig till att salpetern tagits bort från livsmedelsaffärerna... Var en storkonsument av salpeter under de tidiga tonåren, och det var inte för matlagning.

Men det var en jäkla skillnad på den salpeter man köpte i affärerna och den salpeter som fanns i skolans kemisal. Kemisalens salpeter var otroligt mycket bättre att göra krut av. Hur den var till matlagning vet jag inte.
Användarvisningsbild
skånejägarn

Inläggav Urpo » 14 dec 2015, 12:45

PatrikMalmo skrev:
Urpo skrev:Julskinkan är räddad! Sabis i fältöversten säljer kockens salpeter. Köpte ett rejält lager så nu klarar jag mig i några år!

Aja, du har ju senapen kvar att lösa! Eller är det clearat? :D

(gött du hittade grejerna!)

Än så länge finns det på ICA, men det är väl en tidsfråga innan det försvinner. Alla vet väl vad man kan göra med en tub senap och en katt... :D
Användarvisningsbild
Urpo

Inläggav Pligg-Patrik » 18 dec 2015, 23:57

skånejägarn skrev:Jag får erkänna mig delskyldig till att salpetern tagits bort från livsmedelsaffärerna... Var en storkonsument av salpeter under de tidiga tonåren, och det var inte för matlagning.

Men det var en jäkla skillnad på den salpeter man köpte i affärerna och den salpeter som fanns i skolans kemisal. Kemisalens salpeter var otroligt mycket bättre att göra krut av. Hur den var till matlagning vet jag inte.

Även jag var storkonsument, men ej för matlagning hehe...

Skillnaden är att livsmedelsaffärernas salpeter inte är äkta salpeter (alltså kaliumnitrat) utan natriumnitrat, vilket bland annat är mer fuktabsorberande. Så livsmedelsaffärernas salpeter är avsevärt mycket sämre än äkta salpeter. Detta hindrade dock inte att det blev en sjuhelvetes smäll när jag provsköt min egenhändigt borrade handkanon med en rejäl laddning eget krut innehållande natriumnitrat, måsarna lyfte från en åker 400 meter bort (och haglen borrade in sig ungefär lika djupt som en luftgevärskula när jag provsköt en mynningsladdare med samma krut.

Nitrit som någon nämnt är dock något helt annat än natriumnitrat och skall ej blandas ihop då det också är avsevärt mycket giftigare. Även det används i livsmedel som konserveringsmedel, men jag tycker nitrat räcker gott och väl!
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inläggav qvintus53 » 26 dec 2015, 12:58

Jag hittade på Coop i Orminge/Nacka.
qvintus53

Föregående

Återgå till Jägarkäk