pulled pork på vildsvinsbog

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

pulled pork på vildsvinsbog

Inläggav Tomps » 23 jul 2014, 00:59

Fick äntligen tummen ur till att ge mej på att laga pulled pork som har varit så inne ett tag. Hittade en hel liten vildsvinsbog långt ned i frysen och tänkte att den blir nog bra. Delade den i två bitar, googlade ett recept och skred till verket. Stora järngrytan (orange hva, 8 liter), klappade in köttet med salt, peppar, chili och paprikapulver, ner i grytan med 2 grovhackade lökar, klyftorna från en vitlök samt en paprika. på detta hällde jag en flaska (250 ml) barbequesås (det går säkert lika bra med vilken mustig röra som helst), på med lock och in i ugnen 5 timmar på 120 grader. Smått misstänksam tog jag ut grytan, men det luktade gott. Delade köttet i små "trådar" m h a två gafflar, tog bort benen och lät det svalna en timma.
Vi åt detta med pitabröd o grönsaker, sköljde ner med öl och nog fasen var det otroligt gott. Rekommenderas!
Användarvisningsbild
Tomps

Re: pulled pork på vildsvinsbog

Inläggav moswen » 17 aug 2014, 19:20

låter riktigt gott!
moswen

Inläggav Brucke » 17 aug 2014, 23:36

Lät ju kanon! För oss som inte har tillgång till gris så går det alldeles ypperligt att göra på älgstek också!
Användarvisningsbild
Brucke

Inläggav sangan » 04 sep 2014, 20:06

Hallå vänner.

Pröva å gör pulled pork på träkolsgrillen får ni se, de e otroligt gott.

Jag köper fläskkarre när det är billigt sen sen baddar jag in köttet med en dry rub (kryddor) och så får det ligga över natten minst.

Sen upp i ottan tända grillen, jag kör indirekt grillning (köttet på ena sidan och kolet på andra) och försöker hålla drygt 100grader.

Vakta och vårda köttet som ett barn, spraya köttet m äppeljuice el ananasjuice en ggr i timmen typ,

När kärntempen når ca 95 grader är det klart. låt det vila en 30 min i folie sen är det bara riva.

Serveras förslagsvis med en hemmagjord sås, coldslaw,bröd.en bunt pilsner eller lite rött.

Ni kommer inte ångra er att ni stod vid grillen typ hela dagen.
sangan

Inläggav Urpo » 30 sep 2014, 16:30

Testade detta med både vildsvin och älgstek, det blev riktigt bra i båda fall!
Ugnskokade köttet med steaksauce från Texas Longhorn, lök, vitlök, några chilifrukter samt en flaska smakrikt öl (Sleepy Bulldog Pale Ale).

Otroligt gott! Labba med koktider för bästa resultat. Vildsvinet var en bog från en väldigt liten gris och de behövde inte mer än 4-5h för att bli perfekt, älgbiten var en bit ytterlår från ett vuxen djur och här krävdes 8-9h för perfekt resultat!
Användarvisningsbild
Urpo

Inläggav Husqvarna special » 19 dec 2014, 16:43

Bästa biten på vildsvinet är nacken. En sån bit från en halvstor lite fetare gris blir otroligt gott efter 5h i ugnen.
Husqvarna special

Inläggav mdef » 19 dec 2014, 23:20

Mums.

Använde stek senast, med en redig späcklager på. Da-AMN så gott.
Användarvisningsbild
mdef

Inläggav Smyge » 20 dec 2014, 02:27

Kan bara instämma. Testade i somras och det blev riktigt gott. Körde även en hjortstek via ett "pulled beef" recept, tyvärr blev kryddningen inge bra.
short actions baby
Användarvisningsbild
Smyge

Återgå till Jägarkäk