Bygga rök

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: taxen, Fritz Kraut

Bygga rök

Inläggav erikivan72 » 25 feb 2013, 23:59

Jag har fnulat på att bygga en rök till sommaren.
Någon som har tips? I vanlig ordning får det helst inte kosta något heller.
erikivan72

Re: Bygga rök

Inläggav j.f.k » 26 feb 2013, 00:09

Intressant.jag är också sugen på en rök.ska du bygga kallrök el varmrök?
Våga Vägra Kvarg!!!
Användarvisningsbild
j.f.k

Inläggav hofboss » 26 feb 2013, 00:38

hofboss

Inläggav c2h5oh » 26 feb 2013, 08:55

Tänkte också försöka bygga en kallrök i slänten.
Minst 4 meter rör har jag hört.
Användarvisningsbild
c2h5oh

Inläggav erikivan72 » 27 feb 2013, 02:18

Grejen är att jag vill ha möjlighet till både varm och kall rök i samma apparat...
Har inte lyckats knäcka den frågan än bättre än farsan:
Han har gjort krokar uppe i vid rökluckan till sin grillkåta. Man varierar hur varmt man vill röka med hur högt över elden köttet hänger.
Mitt problem är att jag varken har råd eller lust med en grillkåta.
erikivan72

Inläggav perikles » 27 feb 2013, 06:03

erikivan72 skrev:Grejen är att jag vill ha möjlighet till både varm och kall rök i samma apparat...
Har inte lyckats knäcka den frågan än bättre än farsan:
Han har gjort krokar uppe i vid rökluckan till sin grillkåta. Man varierar hur varmt man vill röka med hur högt över elden köttet hänger.
Mitt problem är att jag varken har råd eller lust med en grillkåta.

Borde väl gå att använda samma eldnings- och rökkammare till varm- o kallrökning genom att nyttja ett spjäll i rökgången som gör att röken måste ta olika vägar.
Användarvisningsbild
perikles

Inläggav zzzack » 27 feb 2013, 07:57

Det finns ju en skiss i en av länkarna från hofboss.
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.
zzzack

Inläggav niclasfoto » 27 feb 2013, 08:13

Gör som jag skall göra till sommaren.
Gjut en nätt platta, mura in en liten spis.. Placera ett nytt(!) utedass på toppen, fixa en enkel skorsten samt olika hängen och gallerhyllor.. Där är varmröken färdig!
Sedan så leder du in rök från en separat spis för kallrök.
Blir kanon!

"Dassrök"
Skall det stå på min:))
/N
D ska va kuuul å billit nog för å int bli tråkit!
niclasfoto

Inläggav c2h5oh » 27 feb 2013, 08:27

Precis, antingen två rökhus eller två eldstäder på olika avstånd från rökhuset, då har du både kall och varmrök.
Användarvisningsbild
c2h5oh

Inläggav Molinder » 27 feb 2013, 22:06

Gammal klotgrill eller liknande med en elplatta i med en stekpanna på med spån i.

Från locket drar man ventilationsslang i alu eller något trevligt gratis rör till botten på en gammal gratis kyl eller frys som man sätter en ventil i toppen på.

Sen är det bara att hänga in köttet och blåsa på.

Man kan bygga det nästan gratis.
Du kanske vill ringa mig?
070 33 21 888

1 gram = 15,43 grain
1 grain = 0,065 gram
Användarvisningsbild
Molinder

Inläggav zzzack » 28 feb 2013, 08:47

Jag röker i en grilltunna som jag köpte på Coop. En rostfri besticklåda med en massa hål i sidor och botten håller 2-3 cm stora, väl blötlagda, bitar av fruktträd mm på plats bredvid en liten hög med glödande kol. Rökningen bli i ca: 90 grader under ett par timmar. Genom att spjälla igen så kan man styra tempen lite. Röker mest sidfläsk, skinka och fisk.
Skyddsjägare.
Jag jagar inte för att få skjuta, jag skjuter för att kunna jaga.
zzzack

Bygga rök

Inläggav Popplpoo » 09 mar 2013, 01:28

Har byggt en av en spis... Tog grillelementet och satte i nederkant av ugnen, satte bra alutejp över hålen där grillelementet suttit.
Så underst grillelementet, sen en vanlig plåt med spåner, sen långpanna med vatten ovan det. Sist galler med köttet på...
Värmen styr du med vredet och sätt ugnsvärmen på grill... Funkar finfint!
Användarvisningsbild
Popplpoo

Inläggav Gson67 » 12 mar 2013, 23:44

Skriv UDS i youtubes sökfält och titta...( Ugly Drum Smoker) :)
Full vapengarderob.....*suck*...
Gson67

Inläggav Stroem » 16 mar 2013, 20:42

jag kör med en hemmagjord röklåda typ aburök som jag bara ställer på grillen.
Miroku 7000 cal.12
Sauer & Sohn cal .12
Sako Forester 308w, Stalon Victor, Swarovski Z3 3-10*42
Sako 22 Hornet, Swarovski Z3 3-9*36
Anschütz 1415-1416 22lr, Leupold Vari-XII 2-7*33
Strävhårig Vorsteh, Vildmarkens HE Sigurd
Användarvisningsbild
Stroem

Inläggav Hasse-91 » 09 jun 2013, 13:14

Jag är riktigt intresserad av att bygga mej en rök. Men förstår inte vad skilnaden på kall och varmrök är för något. Så den saken skulle jag vilja ha besvarad. Samt om nån skulle kunna rita upp någn form av skiss på hur dom olika ser ut. Och tips på vad och hur man smaksätter. Min far höll på och rökte abborre när jag va liten och då hade han en kamin i botten av en slänt, i slänten grävde han ner ett stuprör och i toppen av slänten stog en rostfri behållare med ett galler i botten där röken kom in och så hängde han upp fisken i krokar i den rostfria behållaren. Vad kallas då denna version?

Kanske ska tillägga att det jag tänkt röka är älg kött i lagoma bitar, fisk m.m. Alltså inte en hel skånk eller nått.
TILL SALU Hva 640 9,3x62
Hva 1640 30-06 Vortex Viper 1-4x24
Inkommande Hva 1640 6.5x55 -||- HS 2.5-10x44
CZ 455 Varmint 22lr Nikko Stirling Mountmaster 4-16x50 AO
Remington 1100
Stalon WM110
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav hofboss » 09 jun 2013, 13:42

Hasse-91 skrev:Jag är riktigt intresserad av att bygga mej en rök. Men förstår inte vad skilnaden på kall och varmrök är för något. Så den saken skulle jag vilja ha besvarad. Samt om nån skulle kunna rita upp någn form av skiss på hur dom olika ser ut. Och tips på vad och hur man smaksätter. Min far höll på och rökte abborre när jag va liten och då hade han en kamin i botten av en slänt, i slänten grävde han ner ett stuprör och i toppen av slänten stog en rostfri behållare med ett galler i botten där röken kom in och så hängde han upp fisken i krokar i den rostfria behållaren. Vad kallas då denna version?

Kanske ska tillägga att det jag tänkt röka är älg kött i lagoma bitar, fisk m.m. Alltså inte en hel skånk eller nått.

Den röken du beskriver är en kall rök om röret är så långt så att röken blir kall.
Skillnaden på varmrök och kall rök är temperaturen i rökkammaren, vid vilken temperatur gränsen går vet jag ej.
ABU röken är en varmrök.
hofboss

Inläggav Hasse-91 » 09 jun 2013, 23:36

hofboss skrev:
Hasse-91 skrev:Jag är riktigt intresserad av att bygga mej en rök. Men förstår inte vad skilnaden på kall och varmrök är för något. Så den saken skulle jag vilja ha besvarad. Samt om nån skulle kunna rita upp någn form av skiss på hur dom olika ser ut. Och tips på vad och hur man smaksätter. Min far höll på och rökte abborre när jag va liten och då hade han en kamin i botten av en slänt, i slänten grävde han ner ett stuprör och i toppen av slänten stog en rostfri behållare med ett galler i botten där röken kom in och så hängde han upp fisken i krokar i den rostfria behållaren. Vad kallas då denna version?

Den röken du beskriver är en kall rök om röret är så långt så att röken blir kall.
Skillnaden på varmrök och kall rök är temperaturen i rökkammaren, vid vilken temperatur gränsen går vet jag ej.
ABU röken är en varmrök.

Ah okej! Och en varmrök är då man till exempel har kamin och "skåp" aldeles brevid varandra med minimal skorstens längd? Vilken är att föredra egentligen? Jag förstår inte riktigt skillnaden. Smaksätter en kallrök bara medans en varmrök också tillagar eller?
TILL SALU Hva 640 9,3x62
Hva 1640 30-06 Vortex Viper 1-4x24
Inkommande Hva 1640 6.5x55 -||- HS 2.5-10x44
CZ 455 Varmint 22lr Nikko Stirling Mountmaster 4-16x50 AO
Remington 1100
Stalon WM110
Användarvisningsbild
Hasse-91

Inläggav hofboss » 10 jun 2013, 00:50

Hasse-91 skrev:
hofboss skrev:

ABU röken är en varmrök.

Ah okej! Och en varmrök är då man till exempel har kamin och "skåp" aldeles brevid varandra med minimal skorstens längd? Vilken är att föredra egentligen? Jag förstår inte riktigt skillnaden. Smaksätter en kallrök bara medans en varmrök också tillagar eller?

Kolla här, borde finnas någon info eller wikipedia.
http://www.salsus.se/
hofboss

Inläggav osimb04 » 01 aug 2013, 09:11

Lånar tråden lite.

Ska oxå bygga mig en rök. Har en fråga gällande rökhuset...
Spelar det någon roll vilket träslag man anväder för att bygga rökhuset i?
Användarvisningsbild
osimb04

Inläggav POSITIV JÄGARE » 20 jun 2014, 12:29

Gson67 skrev:Skriv UDS i youtubes sökfält och titta...( Ugly Drum Smoker) :)

Är det någon som provat? Är ordentligt sugen på att prova...

Något man bör tänka på? Hur länge räcker kolet?

Skickat via ipad och en okunnig användare... Fick inte in klistrat någon bild på skapelsen (oljefat med kol i en korg på botten)
Användarvisningsbild
POSITIV JÄGARE

Nästa

Återgå till Jägarkäk