Jaktmiddag på skogsfågel.

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Jaktmiddag på skogsfågel.

Inläggav Foppa » 26 aug 2018, 16:12

Är det någon som har ett bra och gott förslag på vad jag kan göra av en mindre flock orre och en tjäder, inventerade frysen och frugan tyckte jag skulle göra något av fjolårets fåglar innan jag promt skulle ut och skjuta fler, klokt.

Ska räcka till minst 12 pers och helst vara något man kan förbereda lite i förväg då det blir servering i jaktkojjan. Just nu är jag inne på att skära ur och göra grytbitar av dem och bjuda på en gryta, men det är ju inget som hindrar att man hittar på något annat.
Lättröka allt och köra det i sous viden till 55 grader eller mala det med fläsk och göra fågelburgare kanske ;-)
Är ju lätt att det blir lite torrt när man bara fräser på och kör det i storgrytan men det funkar ju det med.

Recept och idéer uppskattas.

//F
Foppa

Re: Jaktmiddag på skogsfågel.

Inläggav Test005 » 20 okt 2018, 12:25

Den här brukar jag göra:

https://www.norrmejerier.se/goda-recept ... antareller

(med skillnaden att jag bryner fågelköttet i tärningar och lägger i det sist. vill ha det rosa och inte låta det ligga i grytan å bli genomkokt.
Breton.
Strömforsens Love. "Eero"
Test005

Inläggav hjn76 » 20 okt 2018, 17:57

Har inte provat, men viltskav på tjäder/orre tror jag skulle kunna bli bra. Går de att lättröka innan ännu bättre :D
Annars wallenbergare kanske, hittade ett recept här: https://recept.viltmat.nu/recept/sprangares-biffar-pa-skogsfagel-en-variant-pa-wallenbergare har tyvärr inte provat det heller...

Annars tror jag på din ide med lättrökning och Sous-vide :D
Användarvisningsbild
hjn76

Inläggav Foppa » 06 nov 2018, 20:38

Det här hade jag ju glömt, jag kan iaf meddela att lättrökta orrbröst som sedan körts i sous-vid en massa timmar innan de snabbt fick lite yta i stekpannan blev succe i jaktkojjan.
En lätt ton av rök (kallrökte dem i 4 - 5 timmar) och en mjuk smak av orre som inte var i närheten av den nästan sträva smaken de får om man bara steker på dem. De blev saftiga och så pass möra att vi kunde dela och äta med plastbestick utan problem.
Blev bakad potatis, sås och sallad till.

Åtta orrar räckte gott och väl till 10 vuxna och en hoper knattar, tror man kan räkna med lite drygt en filé per person om man har annat än enbart kött.
Det kom en hel del önskemål om en repris nästa år så det är bara att börja gneta ihop de orrar man kommer över.

Tjädergrytan ovan ska jag prova.

//F
Foppa

Återgå till Jägarkäk