Är det någon som har ett bra recept på leverpastej?

Dela med er av era kulinariska upplevelser

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Är det någon som har ett bra recept på leverpastej?

Inläggav Pebe » 10 okt 2018, 05:38

Jag blev bjuden på hemlagad leverpastej gjord på rådjur/kronhjortslever i Tyskland.
Super gott!
Så nu ska jag prova göra själv på älvkalvslever.
Det finns såklart många recept på nätet, men tänkte ändå höra om någon här har något favoritrecept.
Den ska helst vara lite bredbar och krämig.
//Pebe.
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Re: Är det någon som har ett bra recept på leverpastej?

Inläggav sevehem » 10 okt 2018, 08:21

Följer
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav tjulen92 » 10 okt 2018, 12:40

Har ett recept på ett traditionellt danskt som blir riktigt mustigt och fint. Grovhackad ska det helst vara. Intressant?
tjulen92

Inläggav Pebe » 10 okt 2018, 12:41

tjulen92 skrev:Har ett recept på ett traditionellt danskt som blir riktigt mustigt och fint. Grovhackad ska det helst vara. Intressant?
Låter spännande.
Intresserad!
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav börje » 10 okt 2018, 13:37

tjulen92 skrev:Har ett recept på ett traditionellt danskt som blir riktigt mustigt och fint. Grovhackad ska det helst vara. Intressant?

Dela med dej för böfvelen :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav cmk » 10 okt 2018, 22:10

Själv har jag gjort på kycklinglever, men det blir nog bra med vilken som;

Minns inte exakt proportioner, men man kan höfta lite.

3 delar lever
1 del gul lök
1 del stekfläsk
Smör till stekning
Lite vitlök
Lite grädde
Liiite sprit
Kryddor. (Timjan, mejram, peppar, salt, eller så)

Allt görs i omgångar i en vanlig stekpanna, inga vattenbad i ugn eller så.

Skär levern i lite mindre bitar, och stek så att den är rosa i mitten, men inte blodig. Låt inte stekytan bli bränd/hård. Lite färg är ok, men inte mer.

Hacka och stek löken mjuk/genomskinlig. Inte bränd. Släng i lite vitlök och örtkryddor på slutet. Medeltemperatur på pannan.

Ta bort ev svål från stekfläsket. Stek det. Samma här - inte vidbränt/knaprigt, men inte kokt heller.

Lägg allt i en matberedare/food processor eller vad det heter med snabba knivar i. Kör det tills det blir krämigt. Det kan ta ett litet tag att finfördela fläsket, typ 10 min. Provsmaka.

Tillsätt lite sherry, portvin eller konjak efter smak. Ta det i små omgångar så att du inte överdoserar. Provsmaka.

Tillsätt lite vispgrädde för krämigare smak och konsistens. Salta peppra om du vill. Provsmaka.

När du är nöjd så häll det i bytta i kylen. Det stelnar och blir lite fastare än innan. Det här blir mer av en mousse så klart, även om fläsket inte kommer att vara helt pureéat, men gott är det.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Pebe » 10 okt 2018, 22:46

cmk skrev:Själv har jag gjort på kycklinglever, men det blir nog bra med vilken som;

Minns inte exakt proportioner, men man kan höfta lite.

3 delar lever
1 del gul lök
1 del stekfläsk
Smör till stekning
Lite vitlök
Lite grädde
Liiite sprit
Kryddor. (Timjan, mejram, peppar, salt, eller så)

Allt görs i omgångar i en vanlig stekpanna, inga vattenbad i ugn eller så.

Skär levern i lite mindre bitar, och stek så att den är rosa i mitten, men inte blodig. Låt inte stekytan bli bränd/hård. Lite färg är ok, men inte mer.

Hacka och stek löken mjuk/genomskinlig. Inte bränd. Släng i lite vitlök och örtkryddor på slutet. Medeltemperatur på pannan.

Ta bort ev svål från stekfläsket. Stek det. Samma här - inte vidbränt/knaprigt, men inte kokt heller.

Lägg allt i en matberedare/food processor eller vad det heter med snabba knivar i. Kör det tills det blir krämigt. Det kan ta ett litet tag att finfördela fläsket, typ 10 min. Provsmaka.

Tillsätt lite sherry, portvin eller konjak efter smak. Ta det i små omgångar så att du inte överdoserar. Provsmaka.

Tillsätt lite vispgrädde för krämigare smak och konsistens. Salta peppra om du vill. Provsmaka.

När du är nöjd så häll det i bytta i kylen. Det stelnar och blir lite fastare än innan. Det här blir mer av en mousse så klart, även om fläsket inte kommer att vara helt pureéat, men gott är det.
Det låter gott!
Men blir det pastej?
Som man kan ha på macka ihop med smörgåsgurka till exempel?
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav cmk » 11 okt 2018, 01:45

Joo. Visst kan man det. Kanske lite mer "vuxen" smak än Kavli, Felix eller Charkmästaren eller vad vanliga märken nu kan vara.
Och den blir ju lösare än köpevarianterna. Men tillsätt mer fläsk, häll i lite smör också. Då blir den fastare i kylen.

Du måste inte följa receptet. Jag skulle förmodligen inte göra det själv - därför provsmaka hela tiden och var beredd att stoppa i mer av något. Kycklinglever är ju ganska mild, så om du har något med kraftigare smak, kanske du kan minska andelen lever och öka med lök och grädde.

Hoppa över sprit o/e örter om du inte tror på det. Pröva dig fram.

Går säkert bra med saltgurka, ättiksgurka, vanlig skivad gurka, syltad svamp, picklade morötter, paprika, tomat osv. Men jag drar gränsen vid bananer - det funkar nog dåligt.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav J f n Fjollträsk » 12 okt 2018, 09:06

Här är två exempel som du kan ha som inspiration

https://recept.viltmat.nu/recept/algpastej/

http://www.vinochmatguiden.se/recept/pe ... everpastej

Sistnämnda mest med för att visa att du förstås kan göra på enbart lever (och fläsk/späck) och inte behöver använda färs. Men som antyds ovan, det är ju mycket beroende på vilken smak (och konsistens) du vill ha. Sistnämnda är också, som du ser, mer "ren", inte så mycket kryddor m m. Men som också skrivits pröva dig fram (med stekprov), för att hitta det du gillar. Jag skulle exempelvis köra mer ansjovis.
The land belongs to an enormous number of people and it does not, thank God, belong to THE people. If the people wish to claim it they will have to start a revolution and see who wins.
Auberon Waugh, 1994
Användarvisningsbild
J f n Fjollträsk

Inläggav Pebe » 12 okt 2018, 11:20

J f n Fjollträsk skrev:Här är två exempel som du kan ha som inspiration

Sistnämnda mest med för att visa att du förstås kan göra på enbart lever (och fläsk/späck) och inte behöver använda färs. Men som antyds ovan, det är ju mycket beroende på vilken smak (och konsistens) du vill ha. Sistnämnda är också, som du ser, mer "ren", inte så mycket kryddor m m. Men som också skrivits pröva dig fram (med stekprov), för att hitta det du gillar. Jag skulle exempelvis köra mer ansjovis.
Jag tänker precis som du nämner, ingen färs.
Men kommer nog lägga till lite fläsk, bara för smakens skull.
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Inläggav Pebe » 06 nov 2018, 07:22

Pebe skrev:
J f n Fjollträsk skrev:Här är två exempel som du kan ha som inspiration

Jag tänker precis som du nämner, ingen färs.
Men kommer nog lägga till lite fläsk, bara för smakens skull.
Sådär, första Batchen klar.
Smaken klart godkänd!
Konsistensen något torr/hård.
Men jag har mer lever så detta ska utvecklas, absolut värt det.
Gott!!BildBild
CG3000 .308 Win
Tikka 338WM
S&S 16/16-7x65R
Merkel 12
PBGV Hugo.
BFDB Molly.
Pebe

Återgå till Jägarkäk