Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Il Cattivo » 30 dec 2018, 21:11

Anders Ö skrev:Pös det ut i magasinsbrunnen så blev det nog bra :idea:
Troligen har det även gått lite frammåt pipkanalen...

Jag tror du blir nöjd .

Har du gjort som i guiden och kladdat på lite på lådan på utsatta ställen runt rekylklackens vinklar , så bör det vara relativt blås-fritt .

Gjorde allt enligt guiden förutom just det...

Kan lägga upp bilder imorgon på hur det blev om jag hinner innan jag ska iväg på nyårsfirandet.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Il Cattivo » 31 dec 2018, 11:35

Det blev inte katastrof men inte bra heller. Det jag failade på var som sagt att jag inte fördelade bäddmassan ordentligt innan jag tryckte i systemet. Bäddmassan kom inte upp hela vägen på sidorna så nu har jag exponerat obehandlat trä där, samt att det kom upp högre på vänster sida. Bössan sitter annars som ett smäck i bäddningen.

Vad tycker ni, ska jag leva med att det blev halvdant och jämna till bäddningen på sidorna så att det blir jämhögt eller ta ut allt och göra om?

Edit: eller kanske göra en "touch up" och lägga på lite extra massa längst upp på sidorna?

pb3.jpg

pb2.jpg

pb1.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Giobbi » 31 dec 2018, 12:03

Du har ju bäddat det viktiga rätt så en touchup för resten hade jag gjort.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 31 dec 2018, 17:47

Det är ju kört med att visa upp bäddningen som något examensarbete :mrgreen: :wink:
Men som sagt är det viktiga ytorna helt okay, så jsg tycker att du bara skall jämna till det och lägga på lite lack på de obehandlade ytorna och seda skruva ihop den och glömma hur det ser ut....
Själva bäddninge
kommer att funka till 100% :idea:

Touch up bäddning ....Avråder jag ifrån :!: :!: :!:

Att lyckas få bäddmassan bara där drt är tänkt är skitsvårt och risken är överhängande att det flyter ur på den bra bäddningen och lamminerar sig och jävlas....

Är du inte nöjd så fräs bara bort ca 1mm av bäddmassan och bädda om i stället :idea:

Och gör då isf som jag beskrev att du har på massa på lådan
också innan ihopsättning :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav 6mm Rem » 31 dec 2018, 18:43

Amrich skrev:Ang. lösa rekylklacken så läste jag att vissa bäddar utan den även i kaliber .308w och detta ör en 6mmbr så borde den räcka tycker jag. Men jag ska fundera på det ett varv till medan jag väntar på leverans av bäddmassa. Kan du tipsa om något bra lim att permanenta fast den med? Biltemas super-epoxi (som jag läst vissa bäddar

Jag har bäddar m55 på tre sätt, limmad klack på lådan , utan klacken .
Alla sätt har fungerat bra i 308win. Bild
Sist bäddade jag fast klacken i stocken

Bild

Utan den lösa klacken

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav Anders Ö » 31 dec 2018, 18:49

Ja precis mycket bra :!:

Det går ju att göra en typ... T3 bäddning ...

Dvs man limmar preliminärt fast rekylklacken med någon droppe snabblim , och sedan bäddar fast lösa klacken i bäddningen :idea:

Men rekommenderar starkt att maskera skruven framför magasinsboxen :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav 6mm Rem » 31 dec 2018, 20:14

Anders Ö skrev:
Men rekommenderar starkt att maskera skruven framför magasinsboxen :idea:

Där sätter man drämmeln så slipper man maskera

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav Il Cattivo » 01 jan 2019, 16:53

Anders Ö skrev:Det är ju kört med att visa upp bäddningen som något examensarbete :mrgreen: :wink:
Men som sagt är det viktiga ytorna helt okay, så jsg tycker att du bara skall jämna till det och lägga på lite lack på de obehandlade ytorna och seda skruva ihop den och glömma hur det ser ut....
Själva bäddninge
kommer att funka till 100% :idea:

Touch up bäddning ....Avråder jag ifrån :!: :!: :!:

Att lyckas få bäddmassan bara där drt är tänkt är skitsvårt och risken är överhängande att det flyter ur på den bra bäddningen och lamminerar sig och jävlas....

Är du inte nöjd så fräs bara bort ca 1mm av bäddmassan och bädda om i stället :idea:

Och gör då isf som jag beskrev att du har på massa på lådan
också innan ihopsättning :idea:

Får ta tillbaks att systemet sitter som ett "smäck". Plockade bort stödpunkterna i pipan nu och borrade upp hål för lådskruven samt prövade montera i systemet. Det blir inte stumt när man drar åt den främre lådskruven, mer fjädrande känsla. Har jag bakre lådskruven åtskruvad och lättar på den främre lådskruven så reser sig pipan 2-3mm eller lite mer t.o.m. från stocken. Vad kan ha gått fel? :|
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Anders Ö » 01 jan 2019, 19:40

Mjaaa... :?:
Det verkar som det fuskats med maskeringen på rekylklacken.... och ev på framkant på den fyrkantiga ytan runt lådskruven ...
Lådan verkar ha svårt att komma tillbaka i sitt länge... :idea:

Rekommenderar att bädda om :arrow:

Se till att själva rekylklacken är maskerad med 2 lager tejp på undersidan och sidorna.. , 1 lager tejp på framsidan .
Framsidan på hörnen av den fyrkantiga ytan runt lådskruven kan du maskera med 2 lager tejp .

Lager tejp är naturligtvis olika beroende på vilken sorts tejp man har men räknar med ca 0.1mm för varje lager....

Vad är det för bössa ?

Här är en bild på hur jag menar med maskering...fast du skall även ha tejp på undersidan av rekylklacken :idea:

Bild

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Il Cattivo » 01 jan 2019, 20:33

Anders Ö skrev:Mjaaa... :?:
Det verkar som det fuskats med maskeringen på rekylklacken.... och ev på framkant på den fyrkantiga ytan runt lådskruven ...
Lådan verkar ha svårt att komma tillbaka i sitt länge... :idea:

Rekommenderar att bädda om :arrow:

Se till att själva rekylklacken är maskerad med 2 lager tejp på undersidan och sidorna.. , 1 lager tejp på framsidan .
Framsidan på hörnen av den fyrkantiga ytan runt lådskruven kan du maskera med 2 lager tejp .

Lager tejp är naturligtvis olika beroende på vilken sorts tejp man har men räknar med ca 0.1mm för varje lager....

Vad är det för bössa ?

Här är en bild på hur jag menar med maskering...fast du skall även ha tejp på undersidan av rekylklacken :idea:

Bild

Jag har maskerat framsidan, sidorna och undersiden av rekylklacken, dock enbart med ett lager aluminiumtejp, men hur skulle för lite maskering där kunna orsaka det här problemet? Att det skulle maskeras på den fyrkantig delen runt lådskruven hade jag missat.

Men att pipan fjädrar upp runt 2mm när jag släpper främre lådskruven, tyder detta på att lådan kröks när jag drar åt lådskruvarna?
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Anders Ö » 01 jan 2019, 22:32

Ja den kröks nog lite ...men inte permanent.

Om du kollar bäddningen runt kanterna där du inte hade maskerat så syns det nog att någon kant böjts ned som lådan rider på :idea:

Tror du kan ta ett stämjärn och ta bort ca 0.5mm av den markerade kanten , ända in i hörnen :idea:
Bild

Var säker på att du missat maskeringen då man ser maskinmärkena från undersidan av rekylklacken och inga tejpskarvar .....
Men där hade jag fel :wink: :D

Prova stämjärnet :idea:

Har du bäddat i bak också..?

Om inte ...? Så kan det vara boven .... att du inte fått ned lådan när du bäddade ... så att bakdelen hänger i luften :idea: , då åker ju pipan upp när du drar åt i bak :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Il Cattivo » 01 jan 2019, 23:24

Anders Ö skrev:Har du bäddat i bak också..?

Om inte ...? Så kan det vara boven .... att du inte fått ned lådan när du bäddade ... så att bakdelen hänger i luften :idea: , då åker ju pipan upp när du drar åt i bak :idea:

Nej, har inte bäddat i bak. När jag gjorde stödpunkterna i pipkanalen så var jag noga med att lådstjärten skulle ända ned på en gång och stanna kvar där för att fått rätt höjd på stöden i pipkanalen. Men kan ju ha blivit att allt tippades framåt lite ändå när jag fixera allting med tvingar över stödpunkterna. Blir väl hur som helst att göra om allting.

Är dock fortfarande osäker på vart mer du menar att jag ska maskera, såhär ser lådan på CZ 527 ut: https://www.jaktojagare.se/upload/_Arti ... /anrik.jpg

Bara den plana ytan runt lådskruven? (plus sida, fram och under rekylklacken)
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Anders Ö » 01 jan 2019, 23:52

Först lägger du på ett tejplager på denna ytan .
Bild

Sedan om du har aluminiumtejp så lägger du på ett lager här som du viker runt över den första tejpen .
Det blir då 2 lager på sidor och undersida , och 1 lager på framsidan .
Bild

Sen blir det på den ytan som är vertikal frammåt , samma princip som rekylklacken, maskeras enligt bild .
Bild

Ide'n är alltså att alla ytor frammåt skall maskeras så att lådan lätt skall komma till botten utan att hänga upp sig på något .

Dessa kanter bör även de maskeras :idea:
Bild

Så här ser lådan ut
utan mina noteringar :mrgreen:

Bild

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Il Cattivo » 02 jan 2019, 14:57

Tack, så ingenting på den fyrkantiga delen vid lådskruven riktad nedåt? När jag tar bort den gamla bäddningen, hur ska jag få rätt höjd på systemet igen? Känns ju inte som en bra ide att göra stödpunkter i pipan med nuvarande bäddning i då något kanske blev fel med höjd/framåttippning av lådan där.

Kan jag inte använda tang-området samt trät runt magasinbrunnen som stödpunkter? Då får jag ju också samma höjd som original? Ska då även tejpa runt pipan för att få stöd där med (och centrering).
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Anders Ö » 02 jan 2019, 22:06

Hej.
Nej inget på den fyrkantiga delen , bara i framkanten som beskrivet tidigare.

Bäddstöd...
Om det är några avstånd till magasin ody som skall stämma så måste du kolla det först som beskrivet i guiden .

Sen när du vet avståndet så tar du bort bäddningen .

Skruva i en flatskallig skruv i botten på pipkanalen , ungefär mitt i pipkanalen mellan där lådan slutar och framstocksänden .

Sen låter du bakänden (tangen) vila mot sin orginalyta och sedan justerar/skruvar du skruven i pipkanalen upp/ned så att ditt mått stämmer för magasin ody.

Tips :idea: tejpa 2varv tejp runt pipan där skruven har kontakt så att du inte repar blåneringen :!:
När du är nöjd kan du antingen bädda med skruven som stöd och tejpa pipan så att den passar i pipkanalen, centreras :idea:

Eller nu göra en ny stödbäddning alldeles bakom justerskruven .

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Il Cattivo » 03 jan 2019, 09:30

Har tagit ut den gamla bäddningen nu, ska sätta mig i helgen och försöka igen. Jag funderar också på att bädda 2-3cm ut på pipans cylindriska del för att få lite mera stabilitet, om jag gör detta, ska det då vara ett (eller två?) lager maskeringstejp på pipan också där den ligger mot bäddningen?
Användarvisningsbild
Il Cattivo

Inläggav Anders Ö » 03 jan 2019, 11:30

Är inte direkt med på vad du menar ...?
Vill du bädda pipan så skall du ju inte maskera den , för då kommer den hänga ovanför bäddningen med samma avstånd som tejpens tjocklek :idea:

Menade du att du skulle maskera framkanten på pipmuttern så är det helt rätt :D

Generellt.... :!:
Så ska alla EJ horisontella ytor i kulans eller rekylens riktning maskeras ,
UTOM REKYLKLACKENS
REKYLUPTAGNINGSYTA :idea:
Lådan skall alltså kunna röra sig fritt bakåt så att lådan lätt kan möta rekylupptagningsytan

Vertikala sidor som tex rekylklackens sidor och ev lådans vertikala sidor skall maskeras , detta för att lätt få i och ur lådan ur bäddningen utan skav .

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Amrich » 25 jan 2019, 12:29

Det går lite trögt för mig att komma igång men igår fick jag en burk epobed på posten. Om någon missat det är det en Tikka m55 i 6mm BR jag tänkte bädda. Jag tänkte bädda utan den lösa rekylkkacken.

Lådan och även klacken har lite vinklar som jag är osäker på om de ska maskeras eller ej. Bifogar en bild där jag satt en bokstav på varje yta.

Bild
Såhär tänker jag:
A: Eftersom skruven sitter i botten på klacken ska jag ej ha maskering?
B: Ingen aning
C: Maskering för att få ur och i systemet hyggligt enkelt
D: Samma som C
E: Här tänkte jag bädda från bokstäverna och bakåt lite för att systemet inte ska rida på ”hyllan” i kolven utan bara bäras av bäddningen fram och bak.
F: ingen aning

Någon som kan hjälpa mig vidare?

Mvh Amrich
Amrich

Inläggav Anders Ö » 25 jan 2019, 15:31

Maskera D och C först och främst :idea:

B behövs inte maskeras .

F behövs inte igentligen... då det är ordentligt vinklat åt rätt håll och kommer inte krångla vid ihopsättning :idea:

De raka sidorna på lådan tycker jag skall maskeras med ett lager tunn tejp , typ alu-tejp eller packtejp .

Alla plana ytor runt rekylklacken, så långt bak du väljer , skall inte maskeras , full kontakt :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Il Cattivo » 10 feb 2019, 00:59

Il Cattivo skrev:Har tagit ut den gamla bäddningen nu, ska sätta mig i helgen och försöka igen. Jag funderar också på att bädda 2-3cm ut på pipans cylindriska del för att få lite mera stabilitet, om jag gör detta, ska det då vara ett (eller två?) lager maskeringstejp på pipan också där den ligger mot bäddningen?

Hade tänkt ta tag i detta igen snart.

Problemet efter bäddning blev alltså:

Drar jag bakre lådskruven normalhårt så reser sig pipan högt, sedan när jag skruvar främre skruven så dras pipan/lådan ned igen. Lägger jag bara i systemet utan att sätta dit underbeslaget och skruva fast så verkar systemet hamna bra och pipan bli friliggande. Jag måste då dock trycka ned lådstjärten manuellt, annars ligger pipan emot längs fram i stocken.

Jag har nu tagit ur hela den gamla bäddningen med ett stämjärn och prövat att lägga i systemet och dra lådskruvarna och det beter sig då på precis samma sätt.

Det som jag tycker är konstigt är att systemet hamnar (ganska) bra när man bara lägger i det men sen när man sätter dit underbeslaget och drar åt så kommer ovan beskrivna problem.

Bössan är ej begagnad utan helt ny. Vid tangen sitter en distanshylsa som jag fixerade med epoxylim innan bäddning genom att kleta in den med epoxy, montera tillbaks systemet och låta det härda.

Kan enbart bristfällig maskering av lådan orsaka det här eller har jag troligtvis något annat problem också? Det känns som det men jag är ju bevisligen ingen expert på detta :mrgreen:.
Användarvisningsbild
Il Cattivo

FöregåendeNästa

Återgå till Vapensmide