Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 03 dec 2008, 12:14

av Anders Ö » 16 jul 2017 19:58

Jag har vid flera tillfällen observerat att frågor uppkommit om hur en plastbäddning går till , så jag har vid min senaste bäddningar bild-dockumenterat varför och hur jag gjorde .
Vill Påpeka :!: Att bilderna nedan kommer från olika bäddnimngar/vapen så att ni inte blir förvirrad :roll: :wink:

Här är verktyg och bra-och-ha saker som ingick i arbetet .

Det är Epotex plastbäddningsmassa ( går även bra med PP Marin Epoxy ), Sonax flytande vax , pensel att applicera vaxet med , modell-lera att "valla" och fylla med , små plast och plåt remsor att applicera bäddmassa och spackel med ,
PP Glasfiberspackel för stöd bäddningen , tejp för maskering ody , skjutmått kan vara bra att ha , penna , spackelspade att blanda ihop bäddmassa och spackel , skalpell eller rakblad , stämjärn , borrmaskin , Dremmel Tool av Clas-Ohlson modell , en något på bild överdimensionerad :roll: brädbit att "skrälla"loss systemet med efter härdning av bäddmassan .

Det jag glömde var Bäddskruvarna , det är M6 Vagnsbultar utan huvuden och gängorna kortad till ca 5mm.
Även Aluminium-tejp fattas på bilden.
Aluminium-tejp är väldigt bra som maskering då det är väldigt bra lim på den och den är överlägset bäst när det gäller att forma maskering över ojämna ytor och hörn, REKOMMENDERAS :!:

Bild

På nästa bild så har jag förberett stödbäddningen som jag brukar göra i pipkanalen .
Med stödbäddning så menar jag att när man plastbäddar så brukar man ta bort matrial ur stocken för att bäddmassan skall bilda en "kaka" på ca 3-5mm för att förhindra att bäddningen spricker pga att tex träet i stocken sviktar , OCH om man inte har något som stödjer systemet så kommer lådan att sjunka ned i bäddningen och vi kommer att få fel avstånd mellan underbeslag och låda , på dessa stöd som bildas i pipkanalen skall sedan hela systemet vila när sedan lådan bäddas , detta för att erhålla en helt spänningsfri bäddning .



Bild

Sedan utan att tagit bort något matrial alls i stocken så skruvar man i systemet i kolven och drar åt låda/underbeslagsbultarna normalhårt .

På bilden nedan så har nu stöden härdat och lådan kommer att få samma höjd i kolven som original vid bäddning,
( glöm ej att vaxa pipan före …. ) eller ännu bättre/lämpligare :idea: Lägg plasfolie imellan pipan och stödbäddningen .
se bild..

Bild

Bild

Man kan även som alternativ till stödbäddningen spara en liten del av lådstjärtens gamla bäddyta i bakkant och bara göra ett bäddstöd i pipkanalen , detta kan vara lämpligt vid bäddning av tex plastkolvar med veka förstockar :idea: .
En bild för ilustration .


Bild


INNAN ovanstående åtgärder så måste man kolla att underbeslag och låda INTE har press-kontakt , vanligt på gammla bössor av mausertyp med undermåligt trä och innpassning eller att ägare dragit åt stockskruvarna för hårt så att stock-träet har komprimerats , denna måttagning görs så här :

Som bilden visar så sätter man ihop låda och underbeslag så att magasinet /magasins-schaktet får kontakt med lådan , se därefter så mäter man på 2 ställen ,fram och bak , på ett reperterbart mätställe :idea: , se bild , och noterar måtten sedan sätter man i låda och underbeslag i stocken och drar åt stockskruvarna .
om underbeslaget är försänkt så är det lämpligt med någon sorts passbit imellan när man mäter .... , en skruvbit brukar vara lämplig .

Bild
Bild
Efter ihopsättning SKALL DETTA MÅTTET VARA STÖRRE , runt 1 mm större är lagom , detta är viktig för annars så kröks både låda och underbeslag sedan när man drar åt efter den riktiga bäddning , detta gäller magasinslösningar där magasinet eller schaktet sitter fast i underbeslaget som på bilden ovan.
På Varberger/Kongsberg/Rem ADL där schaktet/magasinet sitter fastskruvat på lådan så gäller det att ha koll på att schaktet/magasinet inte bottnar mot stocken , detta kan kollas med en liten bit modellera i botten på stocken innan man drar åt , om modelleran är helt avklämd efteråt så är måttet för tight .

Som ni ser så är det thigtare än 1mm på denna bild... Om måttet är för LITET så får man lägga distanser (tejp edy ) i mellan låda och stock tills rätt mått erhålles innan man gör stödpunkterna , om måttet är för stort så måste material tagas bort anting under lådan eller ovan underbeslaget eller båda delarna tills rätt mått erhålles .
En bild på chims före stödbäddning.
Bild

Med stödbäddningen klar så kan börja ta ur material ur och runt rekylklack och lådstjärt , ca 5mm på djupet och ca 2mm åt sidorna tycker jag är lagom , försök att spara den synliga täta glipan mellan låda och stock intakt så blir slutresultatet snyggare när ingen bäddmassa syns i skarven sedan , på bilden så har tagit bort lämpligt mycket och maskerat med tejp och modellerat en "vall så att inte det trycker fram onödigt mycket bäddmassa fram i pipkanalen , jag tänker inte bädda något på pipan , den lilla "pluppen" modellera i skruvhålet är till för att inte onödigt mycket bäddmassa skall leta sig ned där , denna "plupp" trycks sedan ut av bäddskruvarna .
Bild
Bild

På dessa bilder så har jag maskerat de delar jag INTE vill ha bäddningskontakt , på denna typ av system med stockskruven i rekylklacken så maskerar man INTE av undersidan
Som synes har jag maskerat av sidorna och framsidans raka delar detta pga att systemet sedan skall kunna demonteras utan att det blir brytningar på bäddningen .


Bild
Bild
Bild

Men på typ Rem 700 så bör man av hävd maskera undersidan så att den sedan "hänger fritt" i bäddningen , det ser ut så här ( bild tagen från tidigare jobb).
Bild

Som ni ser på denna bilden ovan har jag fyllt igen en del håligheter ody med modellera , detta för att inte bäddmassa skall krypa in och mekaniskt låsa fast lådan i stocken , på Sako lådan är det inte så mycket som kan gå fel .

Ett tips... , Om det är en låda typ M98 eller HVA så har de ofta någon sorts markering instansad på bäddytorna som bör fyllas med smält paraffin , överflödet skrapas bort .Om inte denna åtgärd görs så blir instansningen överförd till bäddningen och om inte monteringen blir "klockren" så kommer lådan rida på instansningens upphöjningar , inte bra...
:idea:

På denna bild så ser ni lådstjärtens baksida som maskerats med 2 lager tejp för att erhålla en glipa bakom sedan när det är klart , detta pga att den annars kan spräcka kolven ut mot pistolgreppet , denna åtgärd behövs EJ på lådor typ Rem 700 som inte har någon klack på undersidan .

Bild
Bild

Maskering.....
Ju mer man tänker på hur man maskerar runt bäddningen ju mindre blir det att städa upp efter och man får fina orginalytor kvar utan slipmärken och overksam bäddmassa.
Den tunna Aluminium-tejpen på 0.05mm gör ingen skillnad på något mått i de här sammanhangen, ifråga om avståndet mellan underbeslaget och lådan.
Bilder på en bra avgränsad/maskerad bäddning i arbetsordningen.


Bild
Bild
Bild
Bild


Det är nu man skall kolla att allting ser ut som det skall och prova att släppa i systemet och kolla centreringar av bäddskruvar , kolla att inte ev modellera och tejpmaskering ligger an och "rider" på annat ställe än de två bäddpunkterna , för sedan när ni har vaxat skall man inte göra något med systemet som kan nöta hål på vaxytan med svårare demontering som följd :twisted:
På ställen där det är svårt att komma åt eller är väldigt trångt som tex om det är väldigt tight passning mellan trä och underbeslag så kan man pensla träytorna med skovax typ fiskarsmorning... som man inte vill att det skall hårt fastna bäddmassa på :idea: , det blir på så vis mycket finare efter städning :wink:

Bild

Ett tips till... :roll:
Det kan vara svårt att se om bäddskruvarna är mitt i hålet när det är bäddmassa kladdat runt bäddskruvarna ... , pga det så kan det vara lämpligt att först indikera upp X och Y axlarna på hela systemet , jag brukar göra som så att jag med allt ihopskruvat som det skall vara så tejpar jag ett varv runt pipa och stock och sedan skär jag av tejpen jäms med pipkanalen , se bild .

Bild

Likaså så kan man göra ett indikerings-sträckför rotationsindikering , se bild .

Bild

Med dessa indikatorer så hamnar lådan perfekt , kan vara bra att veta vid tex bäddning med kemiska pelare då hålen är stora eller när man av någon anledning inte kan använda bäddskruvar :D

På denna bild så har jag satt i bäddskruvarna och vaxat alla delar som kan tänkas komma i kontakt med bäddmassan .

Bild

Här håller jag på att mäta upp bäddmassan , 6% härdare skall det vara på denna sort av massa , 35 gram massa brukar räcka för en normal 2 punkts
bäddning ( 50 på bilden...) .
Det är krångligt att väga härdare så jag brukar köra volymmått i stället :idea: (väger 95% av vatten )

Bild

Nu är det dags att kladda :D , Jag brukar applicera bäddmassa på både kolv och låda pga att det är lättare att undvika synliga luftblåsor i bäddningen om man kan kontrollerat smeta i alla hörn och kanter på lådan först , var försiktig med applikationen av massa på lådan så att ni inte skrapar för hårt mot vaxytan då det rent teoretiskt kan bli problem att få isär bössan , det har iofs aldrig hänt mig , men .... :roll: .

Bild

Här har jag lagt i bäddmassa i kolven , (tips av MONAB )lämpligt är att först med en kortklippt styv pensel först ordentligt kladda in ett tunt lager överallt där man vill att det skall vara bäddmassa , på så vis så vet man att man ordentligt fått ned massan i porerna och inga luftfickor bildas

Bild
Här har jag släppt ned systemet i kolven och med bäddskruvarna tryckt ut de små "plupparna" av modellera och centrerat bäddskruvarna i skruvhålen innan jag fixerar pipan mot stödbäddningen med tvingar .

Bild

Här har jag med tvingar fixerat systemet , lådan hänger nu fritt och spänningsfritt mot bäddmassan , tvingarna skall naturligtvis inte dras med "gorillakraft " utan bara så att man bedömer att pipan bottnar mot stöden .
VIKTIGT ! , skall man använda tvingar edy som kan skapa stor kraft så måste man vara säker på att applicera kraften rakt över bäddpunkterna :idea:, annars så är det lätt att man SKAPAR spänning i bäddningen... istället för tvärtom...
Om man kör med stödpunkten i den bakre bäddytan så är det lämpligare med någon typ av gummiband som håller allt på plats.

Här ser ni hur det har trängt ut bäddmassa under lådan
från magasinsbrunnen sett

Bild

Utsvälld bäddmassa tas med fördel bort så mycket som möjligt medans den är mjuk , använd gärna en tandpetare eller annan vass trästicka och rensa den synliga glipan mellan kolv och låda så är det bara en smärre justering sedan när det blir "lucköppning"
Bild
Bild
Viktigt :
Innan isärtagning av låda och stock med härdad bäddmassa så skruvar man först ur bäddskruvarna , någon typ av tång brukar vara lämpligt att använda .
Ta sedan ett fast tag runt föstocken och vänd bössan uppochned , lägg något mjukt typ en dubbelvikt handuk på pipan och knacka till på den vadderade pipan med en trädkloss edy , så att det släpper ...
Kolla mellan varje slag om det går att vicka på pipa/låda i stocken/bäddningen ? , om inte återgå till att slå... du hade vaxat vaaaaa....??? :mrgreen:
Vicka sedan lådan så rakt upp som möjligt , det kan gå lite tungt då det kan ha fastnat i maskerinstapen edy...

Här är det "lucköppning" … som synes så har tejpen fastnat kvar men det är normalt och bara att dra bort , inga problem .
Bild

Så här blev det runt lådstjärten .
genom att jag prenslat träytan bakom tangen med skovax så är det sedan lätt att bryta bort det utpysta skalet som bildats imellan :idea:
Bild

Så här fint blev det efter justering med C-O Dremmel , stämjärn och några tag med skalpellen samt urborrning av stockbults hålen , borra från magasinshållet merd högt varv på borren så minskar risken att bäddningen "flisar"sig runt hålet.
Bild
Bild

Jaha då var det liksom KLART för montering och provskjutning…

Kemisk Pelarbäddning .

Om man vill ha en kemisk pelarbäddning ,så går det till så här…

Efter att man gjort en ENKEL stödbäddninngen i pipkanalen, dvs bara ett stöd , kan man göra pelarna i stocken , man borrar helt enkelt upp hålen till stockskruvarna till ca 15 mm eller däromkring , hålen behöver inte vara helt rund eller centrerade som vid pelarbäddning med metallpelare :idea: .

Viktigt är att spara några orginalytor som underbeslaget kan vila mot vid tillverkningen av pelarna så att underbeslaget får rätt djup :idea:

Ta sedan ur material för de riktiga bäddytorna beskrivet ovan i standardguiden , med skillnaden att man spar en del av orginalytan så att lådan har stöd i bak så att man kan applicera en tving edy som håller både underbeslag och låda vid bäddning.

Här är en bild på urborrningarna för ”kemo pelarna” på ett annat projekt (CG 1900:a ) .

Bild
Bild

Efter att pelarhålen och bäddytorna är gjorda så fixerar man underbeslaget med tejp edy , med de "pluppar" av modellera som ni sedan tidigare känner till, sätter ni i skruvhålen i underbeslaget så att det inte i förväg trycks ut onödigt mycket bäddmassa innan man monterat lådan , glöm ej att som vanligt vaxa låda bäddskruvar och underbeslag på alla ytor där det kan tänkas komma i kontakt med bäddmassa , fyll sedan de uppborrade stockskruvshålen ovh bäddytorna med bäddmassa , sedan sänker ni ned lådan som nu bottnar mot bäddstöden i kolven och spänner sedan fast lådan med en tving pga att vi nu INTE använder
original skruvarna ....
Man kan använda orginalskruvarna... Det gäller då att man vaxat dom ordentligt :!: och även först vaxat och sedan fyllt hela skruvhålen i lådan med modellera .


Det bildas nu en pelare runt bäddskruven och under bäddningen och jag får grattulera till en väl utförd bäddning som har samma mått som orginalet och är helt spänningsfri .

En mer detalierad beskrivning finns på sidan 37 av denna tråd

viewtopic.php?f=32&t=72337&start=720#p2793901

Bäddning av kolvar med Alu block .

På kolvar med Aluminium block typ Remington LTR mf så behöver man inte ta bort nämvärt eller inget alls med material runt bäddningen utan man kan göra en tunn s k ”skinn” bäddning , bäddningen behöver ej vara tjock pga att materialet under bäddningen
( aluminium) inte sviktar .

Som tidigare beskrivet så gör man bäddstöd i pipkanalen men med undantaget att man innan lägger på ca 0,5mm tejp på undersidan på lådan före stödbäddningen med resultat att lådan sedan hänger samma avstånd från alublocket som tejpen var tjock (0,5mm) när den avlägsnats och ger plats för bäddningsmaterialet att lägga sig i mellan och bilda det
s k ”skinnet”.

Sedan är det bara att följa beskrivningen som ovan beskrivits med undantag att man inte behöver ta ur något material ur alublocket förutom en lätt uppruggning av ytan med ett sandpapper .

Vid skinnbäddning så passar inte bäddmassor typ Epotx med glasfiber , detta pga den tunna spalten där bäddmassan skall bilda det sk skinnet .

Här är en bild på hur det ser ut när det gått "riktigt bra !!" , Tack Ehnebom för bilden !
Detta är en sk hel skinnbäddning , det är inte ett måste att bädda hela ytan men det blir
jäkligt snyggt :mrgreen:
[Bild

Plast bäddning av Tikka T3 .
Tikka T3 har en lite annorlunda lösning med sin lösa rekylklack och tillvägagångssättet vid bäddning blir lite annorlunda :idea: .

För att kunna bädda Tika T3 så måste man ta ur den lösa rekylklacken som sitter i stocken .
När man gjrt det så tejpar man den ytan som är uppåt mot lådan med ett lager tejp (ca 0.10 mm) , detta för att det sedan skall bildas ett litet spel där när bäddningen är klar .
Avfetta rekylklack och rekylklacksurtag och sätt i rekylklacen i urtaget . centrera den och tryck den digt mot sin rekyluptagande yta i lådurtaget .
släpp sedan ned en droppe super lim i glipan som bildas mot magasinshållet och håll kvar tills klacken sitter säkert.

Bild

Klacken sitter nu "provisoriskt" fast i lådan och du kan bädda som beskrivet i guiden , med undantaget att du inte maskerar eller vaxar den del av rekylklacken som kommer att sitta inbäddad i stocken .

TikkaT3 har två speciella ytor som måste maskeras av för att inte rekylen skall tas upp onaturligt :idea: .
De två valkarnas baksida markerat med rött måste maskeras av med tejp eller modellera ...Eller att man i efterhand slipar lite på mtsvarande kant i bäddningen efter härdning-

Bild

Efter härdning så tar man isär lådan från bäddningen som beskrivet i guiden för standardbäddning , den provisoriska limmning man gjorde av rekylklacken kommer då brytas och klacken sitter nu kvar i stocken.
Därefter tar du bort den lilla maskerinstapen på ovansidan av rekylklacken och rengör urtaget för rekylklacken i lådan från limrester .

Städa som vanligt.

En bäddning av en lamminatkolv och en plaskolv .
Bild
Bild
Bild
Bild

Mer ingående beskrivning Tikka T3 plasbäddningsguiden :arrow:

viewtopic.php?f=32&t=229970

Varför man plastbäddar ...? , Jo... av flera orsaker , skall försöka förklara
:? :wink:

Inpassning och rekyluptagnings-egenskaper .

Ofta så kan inpassning av lådan i stocken vara undermålig med följd att lådan inte har tillräckligt mycket kolvyta att ligga på och då kan lådan under rekylen röra sig så att kolven om den är av trä efter ex antal skott kan spricka , edy .
Här är en bild på en Sako 75, inte en träkolv... Men ändå...
Det är ett sk sot-test, man sotar lådan och skruvar i den i kolven och kollar anläggning. Inte bra i detta fall :roll:
Bild

Precisions-höjande egenskaper .

Som ovan beskrivet så kan låda/pipa systemet röra sig i stockens otrygga famn om den är undermåligt inpassad och det främjar INTE precision då systemet inte rör sig lika från gång till gång .

Ofta har trät i stocken komprimerats pga ovan nämnda med följd att lådan sviktar( kroknar) av dragkraften ifrån stockskruvarna och även kikaren som sitter fast på lådan kan svikta och bete sig irritabelt vid inskjutning , skiftningar i temperatur och fuktighet .

Med en väl utförd plastbäddning så ligger lådan spänningsfritt och utan glapp under skottögonblicket .

Det finns många olika konstruktioner av lådor och rekylöverföringar till stocken men orsaken till varför man plastbäddar beror på att man vill att rekylen skall överföras på ett bra sätt utan att lådan rör sig , låda och kolv/stock skall uppföra sig som en enhet när den är ihopskruvad .

Viktigaste ställena man bör bädda är runt stockskruvarna och rekylklackens rekylöverförande yta .

Ja... Det var väl de..... :roll:


En annan bäddguide som jag tycker är bra är Nathan Fosters bäddinstruktion, även med video :idea:

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... tions.html


Här är en mer komplett steg-för-steg lista att tex skriva ut än själva Guiden då den inte är i exakt ordningsföljd .

Steg för Steg Check Lista

1.Tänk igenom vilka verktyg du behöver . Stämjärn , Borrmaskin , Dremmel är bra att ha . Maskeringstape , Eltape , Rakblad/skalpell . Bäddmassa och Billigt PP Spackel , Modellera . Vax ( rek Sonax H-V ) , Bäddskruvar ( M6 Vagnsbult ) Små tvingar eller en uppklippt cykelslang i två delar . Benstöd kan vara bra att ha påmonterad på kolven när allt skall hanteras vid ihopsättningen .

2. Skyddsmaskera stocken och plocka bort allt onödigt som tex vapenrem. Montera bort trycke och kikare från lådan.

3. Mät avståndet mellan underbeslag och låda och jämför med måttet monterat i stocken , tumregel 1mm+ , justera antingen med tejp mellan låda och kolv om måttet är för litet eller ta ur material från antingen underbeslagssidan eller lådsidan eller bådeoch om måttet är för stort .

4. Sätt på indikeringstape runt pipa/förstock för X och Y indikering ( extra viktigt vid pelarbäddning ).

5. Gör stödbäddning med Plastic Padding spackel , GLÖM EJ Plastfolie imellan ! .

6. Om steg 5 blev lyckad kan du nu börja ta ur material ur stockens bäddområde och ev pelarhål , 5mm nedåt och ca 2-3mm åt sidorna . Spar den synliga skarven mellan låda och stock för utseendets skull.

7. Maskera lådan . Avfetta hela lådan med kemisk bensin/aceton edy . Maskera rekylklackens sidor och framsida På lådor med stockskruven i rekylklacken typ 1640-M98 skall inte undersidan av klacken maskeras . På rekylklackar typ Rem 700 så skall undersidan avmaskeras. På lådor med klack på tangen typ 1640-M98-Sako , mf så skall den maskeras bakåt med dubbelt tejpelager för att inte stocken skall spricka sedan , lådor typ Rem 700/Tikka T3 behöver ej tejpas i bak.

8. Fyll alla negativa vinklar som kan komma i kontakt med bäddmasssan med modellera , ev instansade nummer på lådans undersida fylls med smält parafin. Bygg eventuellt vallar i pipkanalen eller bara tejpa ytan i kanalen närmast lådan så att det som ”pyser” framåt blir lätt att ta bort sedan utan verktygsmärken .

9. Skruva i bäddskruvarna och provmontera lådan i stocken och kolla att inte det ”Rider” på någon tejp edy . Prova även själva metoden för hur du skall tvinga ihop bäddning vid skarpt läge , tvingar kan halka och krångla , slangen kan rotera lådan snett ... , bäst att kolla sådant nu !

10. Vaxning. Aplicera Sonax Hårdvax ymnigt på alla ytor som kan tänkas komma i kontakt med bäddmassa , låt torka och polera till blank yta , aplicera vax en gång till och polera lätt , glöm ej bäddskruvarna också .

11. Blanda bäddmassa efter anvisningarna på burken , är det första bäddningen som du gör och det är en 2 punktsbäddning så rekomenderar jag ca 40 gr färdig massa .

12. Du hade vaxat va...! Aplicera bäddmassa först i ett tunt lager i stocken och försök att få massan att ”väta” sig fast i porerna , fyll sedan på med ett tjockare lager , fyll hela urtaget för rekylklacken och ca 3mm högre än du förväntar att den färdiga bäddningen kommer att bli , gör gärna en liten vågform mittpå så att bäddmassan möter lådan på ett ställe först så att luften inte kan stängas inne och bilda blåsor. Aplicera sedan ett tunt lager på själva lådan viktiga områden att fylla ut är runt rekylklackens skarpa vinklar , även detta för att inte blåsor skall bildas .

13. Ihopsättning . Sänk ned lådan/pipan i stocken lite lutande frammåt så att pipan möter det främmre bäddstödet först , låt sedan resten följa efter utan att lådan tillåts tippa bakåt så att bäddmassan i tang-området trycks undan mer än det skall dvs behåll trycket på det främre bäddstödet hela tiden . Kontrollera nu att indikatortejpen på pipa och ev annan indikatormärkning linjerar... , börja nu tryck ned pipan/lådan i bäddningen så att även det bakre bäddstödet ”dockar” och bäddmassan börjar nu pysa ut lite här och där... Sätt nu dit tvingarna eller vira cykelslangarna mitt över bäddstöden så att låda/pipa nu är fixerad , kolla en sista gång indikatortejp och bäddskruvar att allt verkar var ok . Det brukar inte vara något problem för slutreseltatet om man roterar eller skjuter lådan lite framochtillbaka i bäddmassan men att trycka ned lådan längre i massan i djupled än till bäddstöden rekomeneras inte !.

14. Tikka T3 och lådor med rekylklack sittandes i stocken . Så skall klacken provisoriskt limmas i rekylklacksurtaget.

15. Om allt gick bra så kommer det nu förmodligen ha pyst ut lite bäddmassa mellan stock och låda runt pipmuttern och tangen , det kan nu skrapas bort med plast/trä stickor och tops så att der blir minimalt med efterarbete där sedan .

16. Väntans tider .. Och ”Lucköppning” Normal härdtid innan öppning är ett dygn. Börja sedan med att skruva ur bäddskruvarna , kan sitta hårt , Polygrip kan behövas.... Om det inte är några mekaniska bindningar och vaxningen utförts på ett bra sätt skall det nu bara behövas ett lätt slag på undersidan på pipan med den ena handen och den andra handen hållandes i förstocken . När man känner att det släpt skall pipan/lådan ”vickas” rakt upp .

17. Trimmning av bäddningen. Ta bort all oönskad bäddmassa som pyst ut på diverse ställen , borra LUNGT på höga varv upp skruvhålen från undersidan , inget högt borrtryck !

18. Montera trycke och gör funktions-check på säkring och avfyring. Montera ihop , SKJUT OCH NJUT !
Senast redigerad av Anders Ö 01 apr 2014, 22:25, redigerad totalt 32 gånger.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Viktor K » 03 dec 2008, 12:36

Tackar och bugar, denna beskrivning var enormt bra! Denna måste klistras, vad är moderator?

MVH
Breaking clay makes my day...
Användarvisningsbild
Viktor K
 
Inlägg: 984
Blev medlem: 07 apr 2008, 18:29
Ort: Dalsland

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav panzer division 222 » 03 dec 2008, 12:38

bra att du tog de här steget anders!mera såna här trådar!! tycker det ska finnas en bild guide till allt sånt här lite vardagligare smide som de allra flesta kan göra i garaget för en rimlig slant va smidigt att kika på bilder istället för att behöva läsa sig till resultat.. :D johan
lita inte på något som blöder 5dagar i rad utan att dö! el presidento del hellthread
Användarvisningsbild
panzer division 222
 
Inlägg: 3085
Blev medlem: 17 sep 2005, 18:13

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav a-414 » 03 dec 2008, 13:55

Hej,
Jag håller fullständigt med föregående talare, men skulle även vilja påpeka möjligheten att generella och tydligt beskrivna trådar som denna, förutom klisterstatus, även kan förtjäna en egen sektion på forat t ex "Praktiskt Vapensmide". En sån sektion behöver nödvändigtvis inte innehålla diskussioner, frågor och annan uppföljning, vilka (lixom detta inlägg) inte tillför själva trådämnet speciellt mycket. Sådana diskussioner skulle naturligtvis däremot kunna göras t ex i Vapensmide med länk/referens till beskrivningen i fråga.

Anledningen till varför jag anser att behovet finns är helt enkelt att litteratur om vapensmide totalt saknas i vanliga Svenska bibliotek.
Mvh,
a-414
Venor, ergo sum
Användarvisningsbild
a-414
 
Inlägg: 2426
Blev medlem: 26 jan 2008, 19:23

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav panzer division 222 » 03 dec 2008, 13:56

a-414 skrev:Hej,
Jag håller fullständigt med föregående talare, men skulle även vilja påpeka möjligheten att generella och tydligt beskrivna trådar som denna, förutom klisterstatus, även kan förtjäna en egen sektion på forat t ex "Praktiskt Vapensmide". En sån sektion behöver nödvändigtvis inte innehålla diskussioner, frågor och annan uppföljning, vilka (lixom detta inlägg) inte tillför själva trådämnet speciellt mycket. Sådana diskussioner skulle naturligtvis däremot kunna göras t ex i Vapensmide med länk/referens till beskrivningen i fråga.

Anledningen till varför jag anser att behovet finns är naturligtvis att litteratur om vapensmide totalt saknas i vanliga Svenska bibliotek.
Mvh,
a-414

+1 på det :wink:
lita inte på något som blöder 5dagar i rad utan att dö! el presidento del hellthread
Användarvisningsbild
panzer division 222
 
Inlägg: 3085
Blev medlem: 17 sep 2005, 18:13

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 03 dec 2008, 14:14

Tackar och bugar :)

Eventuella sidotrådar och "klistring" får Moderatorerna avgöra , jag har gjort mitt i dag :wink: , pekfingervalsen helaförmiddagen :lol:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Jägar'n » 03 dec 2008, 16:38

Fin guide till lite alternativ metod. Angående stödbäddningen i pipkanalen. Hur skulle resultatet bli om man använde två punkter med tex eltejp som passas in till rätt höjd kring pipan som alternativ? Skulle denna lösning ge sig för mycket eller skapa andra problem??
Jägar'n
 
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 nov 2005, 15:50

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav matteLed » 03 dec 2008, 17:36

Mycket bra tråd måste jag säga!!

Men jag funderar på en sak, Har du gjort stödbäddningen direkt i pipkanalen eeler har du fräst ur något där med?

MVH Mathias
Some people just need a high-five, in the face, with a chair..
Användarvisningsbild
matteLed
 
Inlägg: 1990
Blev medlem: 12 jun 2008, 21:46
Ort: Neriketrakterna..

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Gbg1 » 03 dec 2008, 17:48

När du maskerar halva rekylklacken på framsidan, är du inte rädd att den ska fastna då, i och med att det blir en liten kant ovanför tejpen? Har själv haft den problematiken en gång...
Gbg1
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 14 jan 2008, 14:41

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav PeterC » 03 dec 2008, 19:14

Framsidan på rekylklacken lutar "utåt" så det är ingen fara att det fastnar. Det är bara den tejpade delen som är vinkelrät mot undersidan av klacken.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC
 
Inlägg: 3386
Blev medlem: 26 jul 2001, 07:28
Ort: Bollnäs

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 03 dec 2008, 19:32

Jägar'n skrev:Fin guide till lite alternativ metod. Angående stödbäddningen i pipkanalen. Hur skulle resultatet bli om man använde två punkter med tex eltejp som passas in till rätt höjd kring pipan som alternativ? Skulle denna lösning ge sig för mycket eller skapa andra problem??


Hej
Jo det funkar fin-fint , har gjort så många gånger förut det är bara det att med min metod så behöver man inte mäta och trixa något , och man kan vara säker på att det blir exakt
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Kari Lindström » 03 dec 2008, 19:33

Några tips...

En liten reflektion och varning ! Jag använder aldrig tvingar till fixerring under torkning. Tvingar tillför krafter och spänningar som kan bända och därmed skapa oprecision. Istället tejpar jag runt pipan och stocken runt fixpunkterna och låter sedan bäddningen torka i naturlig viloläge.

Istället för bäddade fixpunkter använder jag tejp runt pipan på två ställen för att på detta sättet kunna justera både pipans höjd och centrering i pipkanalen, liksom lådans placering på ett sätt som jag vill.
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator
 
Inlägg: 22991
Blev medlem: 08 sep 2002, 16:54

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 03 dec 2008, 19:47

matteLed skrev:Mycket bra tråd måste jag säga!!

Men jag funderar på en sak, Har du gjort stödbäddningen direkt i pipkanalen eeler har du fräst ur något där med?

MVH Mathias


Hej
Pipan var frilagd före ingreppet så det var ca 2-3mm glapp på undersidan .

I princip behöver det inte vara något glapp alls för att kunna göra stödbäddningen , Friläggning av pipan är nog lämpligas att göra efteråt man gjort den riktiga plastbäddningen pga att i vissa fall ligger pipan i botten av pipkanalen och lådan hänger utan kontakt och om man då frilägger först så finns risken att lådan sjunker och avståndet mellan magasin ody blir fel .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 03 dec 2008, 19:59

Kari Lindström skrev:Några tips...

En liten reflektion och varning ! Jag använder aldrig tvingar till fixerring under torkning. Tvingar tillför krafter och spänningar som kan bända och därmed skapa oprecision. Istället tejpar jag runt pipan och stocken runt fixpunkterna och låter sedan bäddningen torka i naturlig viloläge.

Istället för bäddade fixpunkter använder jag tejp runt pipan på två ställen för att på detta sättet kunna justera både pipans höjd och centrering i pipkanalen, liksom lådans placering på ett sätt som jag vill.


Genom att tvingarna sitter rakt över bäddpunkterna så bir det inga spänningar , åtminståne inte i lådan som hänger 10cm därifrån :wink:

Det går väldigt bra att tejpa om man vill det och tycker att det blir bättre .

Stödpunkterna går också bra att tejpa upp om man vill det och tycker det är enklare .

Jag körde tom med träskruvar i pipkanalen ett tag som man kunde ställa höjd och lutning av systemet med , och efter bäddning så skruvade man ur dom , DET FINNS MÅNGA SÄTT :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav hs_Sniper » 03 dec 2008, 21:01

Tackar du har gjort många bössor en tjänst och dess ägare, det uppskattas! :mrgreen: :mrgreen:
2 Wachtel och 2 Blaser
Användarvisningsbild
hs_Sniper
 
Inlägg: 3321
Blev medlem: 27 sep 2008, 21:25

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav c2h5oh » 03 dec 2008, 22:06

Tack men jag är för feg för att göra detta själv en första gång så jag kommer försöka leta upp någon som kan hjälpa mig och sen kan jag göra alla vapen själv. Men denna guide ger ju en bra insikt i hur det går till!
Användarvisningsbild
c2h5oh
 
Inlägg: 6271
Blev medlem: 30 jun 2005, 17:51
Ort: Dalarna

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 05 dec 2008, 16:15

Hej
Jag har gjort en liten men viktig uppdatering angående magasinsjustering
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Preppen » 07 dec 2008, 16:08

Alldeles lysande tråd, tycker absolut att den borde "klistras".

Fredrik
Preppen
 
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 aug 2003, 18:31
Ort: Sweden

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Viktor K » 22 dec 2008, 19:17

varför klistras inte denna :? Nåja, jag skriver ut den iaf :wink:
Breaking clay makes my day...
Användarvisningsbild
Viktor K
 
Inlägg: 984
Blev medlem: 07 apr 2008, 18:29
Ort: Dalsland

Re: Plastbäddnings Guide , BILDER !!

Inläggav Anders Ö » 23 dec 2008, 16:58

Viktor K skrev:varför klistras inte denna :? Nåja, jag skriver ut den iaf :wink:


Tackar Viktor :)

Klisterstatus :?: :roll: , den kanske inte platsar :oops:

Det kanske är någon av de lärde som är smeder som har något att invända på metodiken som jag inte tänkt på :roll: , isåfall så ändrar jag gärna om det finns bättre/lättare sätt , detta sättet har jag själv kommit fram till genom
" trial and error" , tanken var att det med enkel metodik skulle gå att få en bra och spänningsfri bäddning som vem som helst med tummen någotsånär på sidan skall klara av .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6530
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Nästa

Återgå till Vapensmide

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster